مسابقه: کی این گیاه دارویی رو میشناسه ...؟

وضعیت
موضوع بسته شده است.

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
به گزارش Healthnews مطالعات محققان دانشگاه چك نشان مي‌دهد روغن استخراج شده از نعنا شامل تركيبات متعددي است كه مي‌تواند تاثير قدرتمندي در درمان برخي بيماري‌ها داشته باشد. براساس اين گزارش، مهم‌ترين قابليت استفاده از نعنا در صنايع داروسازي است.

محققان مي‌گويند بررسي‌ها نشان مي‌دهد روغن نعنا تاثير بسيار زيادي روي بيماراني دارد كه از سندرم تحريك پذيري شديد معده رنج مي‌برند. طبق اين بررسي‌ها بيماراني كه از روغن نعنا استفاده كرده‌اند بين 5 تا 20 درصد از علائم وريدهاي شكمي و معده، گرفتگي عضلاني، نفخ معده، يبوست و اسهال را كمتر بروز داده‌اند.

الكس فورد محقق دانشگاه مك مستر مي‌گويد: نعنا مي‌تواند با خاصيت آرامش بخشي خود، عمومي‌ترين عامل دفاعي بدن در برابر سندرم تحريك پذيري شديد معده IBS تلقي شود. همچنين چاي نعنا مي‌تواند به‌عنوان عاملي عليه برفك دهان و جلوگيري از حالت تهوع در زمان بارداري عمل كند.عصاره نعنا به‌طور معمول در محصولاتي نظير دهان‌شويه‌ها، آدامس، خمير دندان، اسپري‌هاي خوشبو كننده، مواد جويدني، قرص نعنا و مرهم‌هاي مختلف به كار برده مي‌شود.

نعنا همچنين خاصيت ضد‌ميكروب، ضد‌قارچ و ضد‌ويروسي دارد. پاول كلوك، دانشمند علوم زيستي دانشگاه چك مي‌گويد: برخي گياهان هم خانواده نعنا مانند ريحان، مرزنگوش و پونه كوهي نيز خواصي مشابه نعنا دارند و مي‌توانند در درمان بيماري‌ها موثر واقع شوند
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
خوب بچه ها گیاه بعدی چی باشه:gol:

درمورد نعنا هنوز یه کتاب حرف واسه گفتن هست...
ولی متاسفانه کسی نیومده نظر بده :(


یه جا خوندم استفاده از عصاره نعنا تو جیره غذایی مرغداری باعث افزایش اشتها و رشد بهتر جوجه ها میشه.
 
آخرین ویرایش:

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
نعنا گیاهی است که خوش بو و خوش طعم که برای درمان بیماران با روده تحریک پذیر مفید می‌باشد و احتمال بروز زخم اثنی عشر را کاهش می‌دهد.



نعنا و پیشگیری
نعنا در پیشگیری از اختلالات سوء هضم بواسطه
1) افزایش ترشح صفرا
2) کاهش ترشح اسید معده
3) کاهش تجمع گاز در روده
4) شل کردن عضلات صاف جدار روده
موثر می‌باشد



خانواده:
(LabiataeLamiaceae)

مشخصات:
گیاهی است چند ساله به ارتفاع حدود 50 سانتی‌متر که ریزوم و ساقه رونده دارد واز آن ساقه‌ها‌ی بالارونده و ریشه‌های پایین رونده بوجود می‌آید. برگها متقابل متلاقی و سر نیزه‌ای که دارای دمبرگ خیلی کوتاه و نوعی رگبرگ که ظاهری خشن به برگ می‌دهد.
گلهای ریز صورتی بصورت خوشه‌ای درون سنبله‌ای کاذب انتهایی در بالای برگها قرار می‌گیرند. میوه 4 فندقه تخم مرغی .تیره و براق بوده و درون کاسه چرمی‌گل تشکیل می‌شود.

پراکندگی:
در اکثر نقاط جهان کشت می‌شود. در بعضی از نقاط ایران کشت شده وگاهی بصورت خودرو یافت می‌شود.

بخشهای مورد استفاده:
برگ و سرشاخه‌های گل‌دار

ترکیبات شیمیایی:
منتول Menthol و منتونMenthon بیشترین مواد موثره آن می‌باشند.

خواص:
• اثر شل‌کنندگی بر روی عضلات صاف دستگاه گوارش دارد.
• باعث کم شدن فشار داخل معده شده لذا ترشح اسید را کاهش می‌دهد.
• منجر به کاهش گاز داخل روده‌ها می‌شود.
• با مهار رشد و تکثیر میکرب هلیکوباکترپیلوری از بروز التهاب و زخم معده و اثنی عشر جلوگیری می‌کند.
• باعث افزایش صفرا می‌گردد.
• اثرات ضد اسپاسم در اختلالات عضلانی- عصبی دارد.

موارد مصرف:
پیشگیری
• در بیماران با روده تحریک پذیر و افراد عادی نعنا منجر به کاهش علایم ناشی از تجمع گاز در روده‌ها می‌گردد.
• با مهار رشد هلیکوباکترپیلوری احتمال بروز زخم معده و اثنی عشر را کاهش می‌دهد.
درمان
• التهاب حاد معده که توام با درد باشد.(خوراکی) کمکی
• در بیماران با روده تحریک پذیر با کاهش گاز روده منجر به کاهش درد می‌گردد. (خوراکی) معادل
• با افزایش ترشح صفرا منجربه کاهش سوئ هضم وافزایش اشتها می‌گردد. (خوراکی) کمکی
• منجر به کاهش اسپاسم عضلانی وکوفتگی آن می‌گردد. (موضعی) کمکی
• باعث کاهش ورفع سردردهای عصبی-کششی می‌گردد. (موضعی) معادل و کمکی

تداخلات دارویی:
• اثر نیفدیپین را افزایش می‌دهد.
• مهار کننده نسبتاً قوی آنزیم کبدیP450 بوده لذا باید در مصرف توام با داروهایی که متابولیسم کبدی دارند احتیاط گردد.(مراجعه شود به مبحث هوفاریقون)

موارد منع مصرف:
• بعلت افزایش ترشح صفرا در مواردی که انسدادی در مسیر صفراوی وجود دارد( سنگ کیسه صفرا و مسیر صفراوی) با احتیاط مصرف گردد.
• بعلت اثر شل کنندگی دریچه تحتانی مری در افرادی که برگشت اسید معده به مری دارند با احتیاط مصرف گردد.
• موارد نادر پس از تماس با پوست اطراف بینی نوزادان منجر به حساسیت تنفسی گشته لذا در این موضع نباید مصرف گردد.

مصرف در دوران بارداری:
بعلت اثرات قاعده آوری مصرف فرآورده های تغلیظ شده در اوایل بارداری ممنوع است.

مصرف در دوران شیردهی:
منعی گزارش نشده است.

تهیه و ترجمه: دکتر محمدرضا رضوانی ـ گروه سلامت سیمرغ
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
نعناع Peppermint
نام علمی Mentha Piperita

گياه شناسي
نعناع گياهي است علفي و چند ساله كه علاوه بر ساقه زير زميني كه گياه را در خاك مستقر مي سازد داراي ساقه هوايي نيز هست . تز محل گره هاي ساقه كه در تماس با زمين است ريشه هاي خارج شده كه ساقه جديد را درست مي كند بنابراين اگر شما فقط يك ساقه نعناع در باغچه خود بكاريد بزودي تمام باغچه شما پر از نعناع مي شود .
برگهاي نعناع بيضي شكل ، نوك تيز و دندانه دار مي باشند . گلهاي آن بسته به نوع نعناع ممكن است قرمز ،‌ارغواني يا سفيد باشد . نعناع در مناطق معتدل و آفتاب گير بخوبي رشد مي كند .
نعناع از قديم الايام بعنوان يگ گياه معطر و اشتها آور و براي ناراحتي هاي دستگاه گوارش بكار رفته است بقراط پدر علم طب از نعناع در نوشته هاي خود ياد كرده است در قرون وسطي از نعناع در معالجه بيماريها و براي التيام زخم ها و درمان درد گزيدگي زنبور و سگ هار استفاده مي شود

خواص داروئي:
نعناع از نظر طب قديم ايران نسبتا گرم و خشك است و از نظر خواص دارويي از پونه قوي تر است . از نعناع اسانس ، روغن و تنتور تهيه مي كنند كه مصارف طبي مختلفي درد
1)نعناع باد شكن است و گاز معده و روده را از بين مي برد
2)نعناع تقويت كننده معده وبدن است
3)نعناع ضد تشنج و ضد سرفه است
4)يك فنجان چاي گرم نعناع سينه را آرام مي كند
5)نعناع مسكن ،‌آرام بخش و قاعده آور است
6)استفاده از نعناع درد شكم را برطرف مي كند
7)نعناع درمان سرماخوردگي و آنفوانزا مي باشد
8)نعناع ناراحتي هاي عصبي را برطرف مي كند
9)براي تسكين درد دندان نعناع را دردهان گذاشته و بجويد
10)آشاميدن چاي نعناع و يا عصارع نعناع خونريزي سينه را قطع مي كند
11)كمپرس نعناع درد سينه و پهلو را از بين مي برد
12)نعناع كرم هاي روده و معده را مي كشد
13)براي از بين بردن ***كه و دل بهم خوردگي و استفراغ نعناع را با انار ترش بخوريد
14)نعناع ادرار را زياد مي كند
15)براي رفع قولنح و دردهاي روده معده و هضم نشدن غذا چاي نعناع بنوشيد
16)براي از بين بردن گلو درد چاي نعناع غرغره كنيد
17)نعناع معرق است بنابراين تب را پائين مي آورد
18)در هنگام سرماخوردگي بيني را با چاي نعناع بشوئيد
19)اگر بدن شما خارش درد مقدر 2 گرم اسانس نعناع را در 50 گرم وازلين ريخته ، خوب با هم مخلوط كرده و در محل خارش بماليد
اگر از بيماري رماتيسم و آرتروز رنج مي بريد از روغن نعناع استفاده كنيد طرز استفاده از آن به اين صورت است كه 2 قطره روغن نعناع را با يك قاشق سوپخوري روغن بادام مخلوط كرده و محل هاي دردناك را با آن ماساژ دهيد .
20)براي رفع سردرد از كمپرس نعناع استفاده كنيد بدين ترتيب كه 10قطره روغن نعناع را با يك ليوان آب سرد مخلوط كرده و در يك كاسه بريزيد سپس يك پارچه كه باندازه پيشاني باشد در آن فرو برده آب اضافي آنرا بگيريد و روي پيشاني و شقيقه ها بگذاريد تا سردرد برطرف شود.
21)نعناع بهترين دوست كبد است . كبد را تميز كرده وص فرا را رقيق مي كند و كلسترول خون را پائين مي آورد .براي اين مورد چاي نعناع را قبل از غذا بنوشيد
22)نعناع با تمام خواصي كه گفته شد اگر زيادمصرف شود سيستم گوارشي را تحريك مي كند اگر شما دو تا سه فنجان چاي نعناع در روز بنوشيد بهتر است كه بعد از دو هفته چند روزي آنرا قطع كرده و دوباره شروع كنيد
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
نعناعي كه به عنوان سبزي خوردن مصرف مي كنيم با نعناعي كه به صورت خودرو در كوه مي رويد متفاوت است. البته از نظر شكل ظاهري تقريباً شبيه هم هستند و از نظر بو، طعم و مزه تقريباً نزديك به هم هستند ولي از نظر موارد درماني آنچه كه در كوه مي رويد غني تر و مؤثر تر است.

البته خوردن نعناعي كه پرورش داده مي شود و به عنوان سبزي خوردن مورد استفاده قرار مي گيرد با غذاي روزانه مخصوصاً غذاي ظهر توصيه مي شود.

در مواردي كه ناراحتيهاي معده وجود دارد اين نعناع تازه و تميز نه تنها معده را ناراحت نمي كند بلكه درمان كننده ي ناراحتي معده هم مي باشد.

اصولاً اگر ما همراه غذا از سبزيهاي تازه به خصوص سبزيهايي كه رويش آنها به صورت خودرو مي باشد استفاده كنيم قطعاً نتايج خوبي خواهيم داشت.

نعناع كوهي يا نعناع فِري از نظر كاربرد و خواص از نعناع معمولي كه به صورت كشت استفاده مي شود بسيار عالي تر، قوي تر و مؤثرتر است. اين داروي گياهي براي موارد سيستمهاي عصبي مثل بيخوابي، كم خوابي و ناراحتيهاي شبانه يك داروي موثر است. ضد اضطراب، ضد هيستري و همچنين مقوي معده است و همچنين برطرف كننده ناراحتيهاي معده و روده به صورت اعم از گازهاي روده و معده و چه ترش كردن و آرغ زدن مي باشد.

همچنين اين گياه داروي خوبي براي ***كه است و با خوردن يك مقدار خشك اين دارو ***كه مي تواند مهار و كنترل شود.

اين گياه در دامنه ها و در ارتفاعات متوسط رويش دارد. بو و عطر بسيار نافذي دارد و در كرمهايي كه براي پوست ساخته مي شود مورد استفاده قرار مي گيرد.

اين گياه، گلهاي ريز و آبي رنگي دارد و قسمتهاي مورد استفاده اين گياه، گل، برگ و ساقه آن است
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
از دو هزار سال قبل تا كنون از گونه هاي مختلف نعناع به عنوان ادويه ودارو استفاده ميشود.ازبرگها پيكر رويشي واسانس اين گياه در اكثر فارماكوپه هاي معتبر به عنوان دارو ياد شده است.از مواد مؤثره ي نعناع در صنايع داروسازي.داروهايي براي مداواي دل درد و نفخ شكم استفاده ميشود.از عطر وطعم نعناع براي خوش بو كردن داروهاي بد مزه استفاده مي شود.منتتول اسانس نعناع خاصيت ضد باكتريايي دارد و در تهيه محلولهايي براي شستشوي دهان و گلو استفاده مي شود.منتول همچنين خاصيت ضد خارش دارد.اسانس نعناع در دارو سازي،نوشابه سازي،در صنايع غذايي، وآرايشي بهداشتي مورد استفاده قرار مي گيرد.مقدار مصرف سالانه اسانس نعناع در جهان به 7000 تن ميرسد.در اين مورد آمريكا در سال 1992 حدود 3200تن اسانس از 43000 هكتار زمين زير كشت استحصال نمود.مهمترين كشور هاي توليد كننده اين گياه آمريكا.روسيه.بلغارستان.برزيل.ژاپن.فرانسه.آرژانتين و مجارستان است.
نعناع گياهي علفي و چند ساله است كه اندامهاي هوايي آن در سرماي زمستان خشك ميشود و در سال بعد ساقه هاي جديدي از اندامهاي زير زميني رشد ميكنند.
از اسانس هاي استخراجي از نعناع ميتوان به منتول كه بيشترين مقدار اسانس نعناع را به خود اختصاص داده است از مواد ديگر اسانس نعناع مي توان به منتون،پيپريتون،پولگون،پنين، سابينين،سينئول ومتيل استات اشاره كرد.
نعناع در هر سال 2الي 3 بار برداشت ميشود. وزمان برداشت آن بستگي به چگونگي استفاده از اندامهاي جمع آوري شده (استفاده از گياه به عنوان سبزي يا براي استخراج اسانس)دارد.دراكثر كشورها نعناع را براي استخراج اسانس آن كشت ميشود.از اين رو زمان گلدهي بهترين زمان براي برداشت محصول (كه داراي حداكثرمقدار اسانس است)ميباشد.درصورتي كه نعناع در سطح وسيعي كشت شده باشد برداشت آن توسط ماشين انجام مي گيرد.در اين صورت گياه از فاصله 4 تا 5سانتي متري از سطح زمين بريده ميشود وبراي انجام عمليات اسانس گيري به كارخانه انتقال مي يابد.
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
نعناع یکی از پرمصرف ترین گیاهان در دنیاست که از قدیم در غذاها، ادویه جات، و یا به عنوان داروهای مؤثر مورد استفاده بوده است. این گیاه که به نام عمومی MINT در جهان مشهور است، گونه هایی از گیاه MENTHA است که بیش از ۳۰ گونه از آن در جهان وجود دارد. از این تعداد فقط چند گونه از آن دارویی بوده و بقیه، بیشتر خوراکی هستند. با توجه به خوراکی بودن این گیاه و اثرات خوب درمانی آن که بیشتر مربوط به اسانس ( رایحه ی ) آن است، صنایع متعددی در سطح جهان، در دو سه دهه اخیر دست به تهیه داروهای جدیدی از آن زده اند. محصولات حاصل از نعناع، به سه شکل خوراکی، موضعی و تنفسی هستند.

اسانس نعناع دارای خواص ضد درد، ضد میکروب، ضد اسپاسم، ضد احتقان بینی و محرک هضم غذا است. با توجه به این که اسانس ها حاوی مولکول های کوچکی هستند، به راحتی در دمای معمولی تبخیر می شوند و از راه تنفس یا از طریق پوست وارد خون شده و از این طریق اثرات خود را به سرعت ظاهر می سازند. اسانس نعناع نیز می تواند از این دو راه وارد خون شود.
ولی چون اسانس ها را نمی توان به صورت خالص مصرف کرد، لذا باید آنها را به شکل رقیق شده درآورد. این محصولات علاوه بر سهولت مصرف، دارای اثرات بسیار سریع و قوی بوده و به دلیل خوراکی بودن نعناع نیز دارای آثار جانبی نیستند. به همین دلیل، مصرف آن حتی برای نوزادان بلامانع است.
قطره منتول(MENTHOL) که یکی از داروهای گیاهی رسمی ایران است، حاوی ۶ درصد اسانس نعناع از گونه دارویی MENTHA PIPERITA)) است که به صورت محلولی سبک و بی رنگ فرموله شده است. این محصول با ارزش در تسکین انواع دردها ، به ویژه عوارض سرماخوردگی مورد استفاده بوده و بزرگ ترین مزیت این محصول، قابل استفاده بودن آن در نوزادان، کودکان و بزرگسالان است.

با توجه به این که از قطره منتول به روش های مختلف می توان استفاده کرد، لذا دستوراتی جهت مصرف صحیح آن ارائه می شود.
۱- استفاده در نوزادان : مشکل بزرگ در سرماخوردگی، گرفتگی بینی به خصوص هنگام شیرخوردن و خوابیدن است. برای باز شدن بینی، می توان چند قطره از محلول منتول را در دوطرف بالش و یا یقه لباس نوزاد قرار داد. تبخیر شدن این محلول به سرعت باعث رفع احتقان شده و ضمن اثرات ضد درد، آرامش خاصی به کودک می دهد و برای او خواب راحتی را در پی خواهد داشت. قراردادن دارو را در کنار یقه و یا بالش می توان چندین مرتبه در روز و یا شب تکرار کرد. باید در نظر داشت که به علت ظرافت پوست نوزادان، بهتر است دارو با پوست آن ها تماس نداشته باشد، چون ممکن است باعث قرمزی و یا سوزش پوست شود.
۲- استفاده در کودکان و بزرگسالان : برای کودکان می توان مشابه نوزادان عمل کرد. پس می توان چند قطره از محلول منتول را نزدیک بینی آن ها قرار داد و سپس با دست آن را جلوی بینی مالید، در این صورت به سرعت گرفتگی بینی باز خواهد شد. این عمل را می توان چندین بار در روز و یا به دفعات مورد لزوم، تکرار کرد.
۳- برای رفع سردرد، درد ناحیه گردن ، دست ، پا و کمر که در اثر سرماخوردگی و یا مشکلات دیگر به وجود آمده اند، می توان چند قطره از محلول منتول را روی موضع گذاشت و با دست کمی ماساژ داد که محلول بلافاصله جذب می شود. بعد از انجام این کار سردرد، پس از چند دقیقه تسکین می یابد، ولی برای رفع درد نقاط دیگر بدن، به چند روز استفاده نیاز است. برای رفع این گونه دردها می توان در طی روز، چندین بار مصرف آن را تکرار کرد و بهتر است یکی از موارد مصرف، به هنگام شب و قبل از خواب باشد.
۴- استفاده به شکل بُخور؛ به این صورت که می توان چند قطره از محلول را در ظرف آب جوش ریخته و سر خود را روی آن گرفت. همچنین بهتر است پارچه ای را روی سر انداخت و چند دقیقه بخار حاصل را تنفس کرد. این عمل جهت باز شدن بینی و تسکین سردرد بسیار مؤثر است.
۵- استفاده از بُخور جهت محیط های سربسته مسکونی یا محل کار؛ به این صورت که می توان چند قطره از آن را درون دستگاه بخور یا ظرف آبی در حال جوش ریخت. بخارهای ایجاد شده، ضمن خوش بو کردن فضا، باعث ضدعفونی کردن محیط و رفع احتقان بینی افراد می شود.
۶- استفاده به شکل بُخور در وان حمام برای رفع خستگی ، سردرد، درد یا گرفتگی بینی مربوط به سرماخوردگی یا فعالیت و کار.
۷-همچنین می توان از محلول منتول جهت ماساژ برای رفع دردهای اسکلتی و یا ماهیچه ای نقاط مختلف بدن استفاده کرد. این محلول با جذب سریع، ضمن ایجاد آرامش و رفع خستگی، باعث تسکین دردهای سطحی بدن می شود.
با توجه به اثرات مطلوب و بی ضرر محصولات دارویی نعناع، روز به روز استفاده از این گونه داروها افزایش می یابد و AROMATHERAPY ( رایحه درمانی ) کاربرد فراوانی پیدا کرده است. محلول منتول در ایران و سایر نقاط جهان در داروخانه ها موجود بوده و بدون تجویز نسخه پزشک در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرد.
 

گلابتون

مدیر بازنشسته
ممنون عزيز جان چه اطلاعات مبسوطي....دست گلت درد نكنه...
جواب سوال من رو هم بين نوشته هات ديدم...درسته مواد موثره نعنا منتول هست.
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
بگید این چه گیاهی هست :gol:

http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=20605&stc=1&d=1272979288
 

پیوست ها

  • 1.jpg
    1.jpg
    44.8 کیلوبایت · بازدیدها: 0

گلابتون

مدیر بازنشسته
فكركنم صاحاب تاپيك ترجيح داد بره باز سر روال قديمي

گل كتان زرد ...يا...ليناريا ولگاريس
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
فكركنم صاحاب تاپيك ترجيح داد بره باز سر روال قديمي

گل كتان زرد ...يا...ليناريا ولگاريس

سر روال قدیمی نرفتم ... 5 روز بود تاپیک خوابیده بود ....

بعدشم به لیمو تکراری بود !!! آدرس

گفتم 1 پست از خودم در کنم :w22:

گل كتان زرد ...يا...ليناريا ولگاريس هم نیست :w40:


:gol: :gol: :gol:
 

fgni

متخصص باغبانی
کاربر ممتاز
بگید این چه گیاهی هست :gol:

http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=20605&stc=1&d=1272979288

اين بنگ دانه هست سمت ما زياد داره ميگن اگه يكي بخوره شروع ميكنه به حضيان گويي گياهي دارويي و سمي



يادمه وقتي كوچيك بوديم كپسولشو برا بازي جمع ميكرديم اخه شبيه ديزي ميمونه :surprised:
 

گلابتون

مدیر بازنشسته
سر روال قدیمی نرفتم ... 5 روز بود تاپیک خوابیده بود ....

بعدشم به لیمو تکراری بود !!! آدرس

گفتم 1 پست از خودم در کنم :w22:

گل كتان زرد ...يا...ليناريا ولگاريس هم نیست :w40:


:gol: :gol: :gol:
باريكلا خوب كردي عزيز...صاحب اختياري...:w01::gol:
اين بنگ دانه هست سمت ما زياد داره ميگن اگه يكي بخوره شروع ميكنه به حضيان گويي گياهي دارويي و سمي



يادمه وقتي كوچيك بوديم كپسولشو برا بازي جمع ميكرديم اخه شبيه ديزي ميمونه :surprised:

چه جالب محمدرضا...نشنيده بود...ولي خيلي اطلاعاتت بالاس مهندس...مارا بسي جاي شعف است:w14:
 

fgni

متخصص باغبانی
کاربر ممتاز
محمد رضای گل و بچه های عزیز .... سوال بعدی رو بزارید ... ممنونم

ممنوم پژمان ديگه اين تاپيك زيادي خوابيده معذرت ميخوام يائم نبود سر بزنم




دوستان اينم يك گياه بسيار فراوان در اطرافتون كه خواص دارويي فراواني هم داره
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار

منم اظهار وجود کنم...! ایشون گزنه هستش

یه بار یه جایی از اینا دیدم هنوز نمیشناختمش گفتم چه باحاله! اومدم یه برگشو بکنم ببینم خوراکیه یا نه چشمتون روز بد نبینه... تا دست بهش زدم انگار برق سه فاز گرفتم! هزار تا سرنگ تو انگشتم خالی کرد که تا اعماق وجودم به لرزه در اومد!




اینا رو از زیر زبون خودش کشیدم:



من گزنه هستم

بهترين پايين آورنده قند خون و درمان کننده آسم هاي ريوي ،غانقاريا (عضو مردگي) ،برونشيت هاي حاد زخم هاي چرکي و عفوني ، زخم هاي سرطاني( خوره اي) و عفونت رحم ،زياد کننده ادرار ،افزاينده شير زنان شير ده ،ضد روماتيسم و کم خوني .
بذر من قوي تر از برگ و ساقه من مي باشد .از ريشه ام براي جلوگيري از ريزش مو استفاده مي شود .
تقويت کننده اعمال هضم ، بند آورنده خون ،رفع کننده بعضي بيماري هاي پوستي مسهل ،ضد کرم ،رفع کننده نزله هستم و در استفراغ خوني اثر مفيدي دارم .

طرز استفاده :
الف.دم کرده همراه با گل گاوزبان
ب.مصرف آب مقطر (عرق)
ج.مصرف آب پخته من
 

jovhar

عضو جدید
کاربر ممتاز
اين گياه دارويي چيه ؟




فکرکنم گلپر باشه
گلپر (Heracleum persicum) ( Desf)

آشنایی با گیاه گلپـر، پادزهر سموم
گلپر گیاهی چند ساله از تیره جعفری می باشد که بیشتر در نقاط مرتفع کوهستانهای ایران و نقاط دیگر می روید، با ریشه های ضخیم و برگهای کاملاً بریده که پیشینیان برای آن خواص بسیاری شمرده اند، از جمله اینکه موجب نیروی بدن می شود ولی متاسفانه زیاد مورد توجه قرار نگرفته است.

http://www.pezeshk.us/?p=16059
 

fgni

متخصص باغبانی
کاربر ممتاز
فکرکنم گلپر باشه
گلپر (Heracleum persicum) ( Desf)

آشنایی با گیاه گلپـر، پادزهر سموم
گلپر گیاهی چند ساله از تیره جعفری می باشد که بیشتر در نقاط مرتفع کوهستانهای ایران و نقاط دیگر می روید، با ریشه های ضخیم و برگهای کاملاً بریده که پیشینیان برای آن خواص بسیاری شمرده اند، از جمله اینکه موجب نیروی بدن می شود ولی متاسفانه زیاد مورد توجه قرار نگرفته است.

http://www.pezeshk.us/?p=16059

بله گياه كلپره و دوست عزيزمون جوهر بايد سوال بعدي رو بگذارن :gol:
 

jovhar

عضو جدید
کاربر ممتاز
بله گياه كلپره و دوست عزيزمون جوهر بايد سوال بعدي رو بگذارن :gol:


ممنون دوست گلم
هرچند من از گیاه و گیاه دارویی و اینجور چیزا سر در نمیارم اما :

این گیاه دارویی که جوابش هم خیلی ساده هست رو بگین ببینم
 

پیوست ها

  • b.jpg
    b.jpg
    21.3 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • a.jpg
    a.jpg
    45.1 کیلوبایت · بازدیدها: 0

shirin.agro

عضو جدید
کاربر ممتاز
اسم گياه

اسم گياه

http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=22206&d=1278856288

چه بامزس!




اسمش Ephedra chilensis هست كه يه گياه دارويي و از ش ماده ي داروي افدرين رو مي گيرن
قابل توجه .....................
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
یه کمی بیشتر توضیح میدی شیرین جان
هم در مورد افدرا هم در مورد افدرین...
 

shirin.agro

عضو جدید
کاربر ممتاز
یه کمی بیشتر توضیح میدی شیرین جان
هم در مورد افدرا هم در مورد افدرین...




گروهی بین بازدانگان و نهاندانگان هستند که از سه راسته و لویتچیال ، گنه تال و افدرال تشکیل می شوند به بررسی های دیرین شناسی ، منشاء کلامیدوسپرم ها را به پلیوسن منسوب می سازد . در کاوشهای دیرین شناسی که در طبقات الیوسن تحتانی دوران سوم در استرالیا صورت گرفت آثاری از گروههای این گروه گیاهی شناخته شد در کاوشهای دانشمندان روسی نیز در پرمین فوقانی و تریاس تحتانی ، دانه های گرده ای مشابه گروه افدراها و ولویتچیال به دست آمد


طبقه بندی افدرا :
سلسله : Plantae
بخش : Gnetophyta
رده : Gnetopsida
راسته : Ephedrales
خانواده: Ephedraceae
جنس: Ephedra


نامهای عمومی :
افدرا ، ارمک ، ریش بز ، هوم ، کلیشر ، علی جونی ، هوموخ ، کچی

فوايد دارويي
این گیاه به عنوان ضد سرفه ، ضد آسم ، بازکننده برونش ، ضد تب ، درمان سرماخوردگی ، آنفولانزا ، تب یونجه ، سرمازدگی ، ناراحتی های مفصلی و استخوانی ، ادم ، خرخرکردن امراض حاد عضلانی ، تسکین دهنده سردرد ، تنگی نفس ، بیماریهای آلرژیک ، ضد ویروس ، ضد اسپاسم ، عرق آور ، صاف کننده خون ، مدر ، گشادکننده عروق نیروبخش ، درمان نفخ ، سرفه های مداوم و پایا ، پاک کننده سینوسها ، درمان رماتیسم ، درمان میل شدید به خواب و نیز کاهش دهنده وزن به کار می رود . .

مواد موثر بدست آمده از افدرا :
افدرا شامل دو آلکالوئید افدرین و پزودوافدرین است که آلکالوئید افدرین ماده موثر اصلی افدراست که به عنوان محرک برای درمان برونشیت ، چاقی و سایر بیماریها به کار می رود




t:;);););););)
 
وضعیت
موضوع بسته شده است.

Similar threads

بالا