چرا روزه میگیریم؟

   

عضو جدید
برادر بی اسمم نمیخواستم این اول کاری زیاد صحبت کنم
اما نشد
دلیل علمی روزه ربطی به تندرستی و این حرفا نداره دلیل کاملا علمی داره اما ذهنتونو منحرف نکنین
این کار و بقیه دستورات اسلام بسیار هوشمندانس
ببینید اسلام میخواد خلیفه هر زمان دستور داد این مسلمونا گوش به حرفش بدن و جان و مال فدا کنن و خوشحال هم باشن در حقیقت این جان ومال فدای خلیفه میشه نه خدا خدا نیازی به جان و مال ما نداره
خوب یهو بیاد بگه برو جنگ بیا پول بده نمیشه میاد اول روزی پنج بار میگه نماز بخون میگی چشم میگه اینجوری بخون میگی چشم اونکارو بکن چشم یاد میگیری چشم بگی برای حکومتش چشم گفتن من و تو لازمه خوب حالا میاد و یکم کارو سخت میکنه گشنگی بهت میده با هزارتا دستور و قاعده که هی تو باید مراجعه کنی به طبقه خاصی و از اونا سوال کنی و اونا بگن تو چیکار بکن چی کار نکن کم کم این حس نوکری و چشم گفتن توت رشد میکنه اون نوکرایی که از تو سابقه دار ترن تشویقت میکنن توی جمعشون پذیرفته میشی بهت احترام میذارن بهت زن میدن شوهر میدن خلاصه کم کم خودتو ازاد میبینی در حالیکه اسیری
خیلی از نظر جامعه شناختی و روانشناختی دقیقه حکومت کردن و زور گفتن به صورتی که خود افراد تحت حکومت حال کنن که تو زور میگی
و تو عادت میکنی به اطاعت کم کم افتخار میکنی به اطاعت به نوکری
میبینیم تو جمع نوکران که با افتخار خودشونو نوکر شخص خاصی معرفی میکنن درحالیکه خود اون شخص خاص اصلا نوکر صفت نیست
اینه رمز اینکه اینقدر با جزئیات ازت میخوان روزه بگیری یا هر کار دیگه ای بکنی چون در زمان خودش اماده باشی که وقتی میگه بکش فکر نکنی بگی چشم
این مسئله خیلی سادس توی اموزش نظامی به همین روش از یه جوون ناسازگار یه سرباز مطیع میسازن
ممنون که نظر دادي:gol:
عزيز من، همونطور که گفتم روزه، فقط براي مسلمونا نيست که شما داري ميگي.
من ميگم روزه براي سلامتي ضرر داره و دليلمو گفتم. توي اسلام هم گفته شده نبايد به خودتون ضرر برسونيد.
خودتون هم ميگيد که توي آموزش نظامي هم ميشه فلان کرد. خوب اين چه کاريه که آدم به خودش ضرر برسونه؟ راه حل بهتري هم براي مثال شما هست.

در ضمن من موندم تو اينکه اسلام ميگه:
- روزه بگيريد و به خودتون ضرر برسونيد چون اين فايده را داره
- زنان را فلان کنيد چون ...
- پيامبر بايد دختر 6 ساله عقد کنه چون ...
- و ...

خلاصه
از بحث خارج نشيم. شما بگو که چطور ضررهاي روزه رو رد ميکني تا بيايم سراغ فايده هاش.
البته دوست دارم کل اين تاپيک براي دلايل علميتون باشه و نه ...
 

mr.abooli

عضو جدید
کاربر ممتاز
اگه منظورت اونان ندارن بخورن
اگه ماست ادای ندارارو در می یاریم
 

B A H R A M

عضو جدید
ممنون که نظر دادي:gol:
عزيز من، همونطور که گفتم روزه، فقط براي مسلمونا نيست که شما داري ميگي.
من ميگم روزه براي سلامتي ضرر داره و دليلمو گفتم. توي اسلام هم گفته شده نبايد به خودتون ضرر برسونيد.
خودتون هم ميگيد که توي آموزش نظامي هم ميشه فلان کرد. خوب اين چه کاريه که آدم به خودش ضرر برسونه؟ راه حل بهتري هم براي مثال شما هست.

در ضمن من موندم تو اينکه اسلام ميگه:
- روزه بگيريد و به خودتون ضرر برسونيد چون اين فايده را داره
- زنان را فلان کنيد چون ...
- پيامبر بايد دختر 6 ساله عقد کنه چون ...
- و ...

خلاصه
از بحث خارج نشيم. شما بگو که چطور ضررهاي روزه رو رد ميکني تا بيايم سراغ فايده هاش.
البته دوست دارم کل اين تاپيک براي دلايل علميتون باشه و نه ...

برو یه بار دیگه بخون منظورمو نگرفتی
 

آیاتای

عضو جدید
چون خدا خالق ما است و آنچه خوب ومفيد برايمان محسوب ميشود ................
ما را بسوي خوبي ها سوق ميدهد
اگه قرار بود که خدا ما رو به هر سویی که خود مایل بود سوق دهد که دیگه نیازی به عقل و شعور در انسان نبود و بهتر بود گله ای... خلق می کرد که بدون اراده از هر چی که دیگران تائید میکنن اطاعت کنه و همسو بشه!!
 

#nobody#

عضو جدید
کاربر ممتاز
فکر ميکني اين کار درسته؟
نه، جدي جدي اين درسته که تو اون ماه ما بايد کار خوب انجام بديم و کار خطا (بقول مسلمون ها گناه) انجام نديم؟
طرز فکر شما به خودتون مربوط ميشه. اما من دوست دارم در هر روزي کار خطا نکنم و اخلاق خوبي داشته باشم.:smile:

دمت گرم
ولی شاید همه که اراده قوی شما رو نداشته باشن
شما اگه به یقین رسیدی که نیازی به روزه نداری بعدا میتونی جواب خدا رو بده که "خودت گفتی از عقلم استفاده کنم منم به این نتیجه رسیدم" ;)
ولی 2تا شرط داره
اول اینکه واقعا بیطرف تحقیق کنی نه اینکه فقط دنبال دلایل رد کردنش باشی....:)
و دوم اینکه (شاید این باید اول باشه) خدا و اسلام رو قبول داشته باشی :biggrin:

بهرحال موفق باشی ;) :gol:

 

B A H R A M

عضو جدید
اگه قرار بود که خدا ما رو به هر سویی که خود مایل بود سوق دهد که دیگه نیازی به عقل و شعور در انسان نبود و بهتر بود گله ای خلق می کرد که بدون اراده از هر چی که دیگران تائید میکنن اطاعت کنه و همسو بشه!!

افرین
کل دستورات مذهبی یه جور سرکاری برای نگه داشتن جامعه حالا هر دینی میخواد باشه
حکومت روی مردمی که یه اعتقاد خاص دارن و مقدس پنداری دارن خیلی خیلی راحتتر از مردمیه که میپرسن چرا و دلیل واقعی میخوان.
 

vergilangleos

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
من یه سوالی دارم
اگه این چیزایی که در مورده فواید جسمیه روزه و... که تو اسلام هست میگن چرا خدا برا قبلیا نگفته یعنی سلامتی قومهای قبلی مهم نبوده؟!
 

   

عضو جدید


دمت گرم
ولی شاید همه که اراده قوی شما رو نداشته باشن
شما اگه به یقین رسیدی که نیازی به روزه نداری بعدا میتونی جواب خدا رو بده که "خودت گفتی از عقلم استفاده کنم منم به این نتیجه رسیدم" ;)

ولی 2تا شرط داره
اول اینکه واقعا بیطرف تحقیق کنی نه اینکه فقط دنبال دلایل رد کردنش باشی....:)
و دوم اینکه (شاید این باید اول باشه) خدا و اسلام رو قبول داشته باشی :biggrin:

بهرحال موفق باشی ;) :gol:

جواب پاراگراف 1
کجا خدا گفته بايد روزه بگيري؟ توي قرآن گفته شده و چون شما نميتوني دليل عقلي براي روزه گرفتن بياري، پس گفته خدا نيست! اين گفته عقل هستش;)
پاراگراف2
چون يکي نظر داده روزه خوبه ، پس دليل بايد بياره. من دنبال اثباتشم اما دليل نميبينم!
من خدا را قبول دارم (اونم توش حرفه) اما وقتي نتونم اسلام رو ثابت کنم، بايد قبولش داشته باشم؟
 

   

عضو جدید
من یه سوالی دارم
اگه این چیزایی که در مورده فواید جسمیه روزه و... که تو اسلام هست میگن چرا خدا برا قبلیا نگفته یعنی سلامتی قومهای قبلی مهم نبوده؟!
تو اين تاپيک که تا الان 7 صفحه شده، هيچکي نتونسته بگه روزه فايده داره:smile:
 

farshid992006

عضو جدید
من تا 2 سال پیش به اصرار خانواده روزه می گرفتم
اما از 2 سال پیش چون هیچ دلیلی نتونستم براش پیدا کنم دیگه روزه نگرفتم
 

#nobody#

عضو جدید
کاربر ممتاز
[/RIGHT]
جواب پاراگراف 1
کجا خدا گفته بايد روزه بگيري؟ توي قرآن گفته شده و چون شما نميتوني دليل عقلي براي روزه گرفتن بياري، پس گفته خدا نيست! اين گفته عقل هستش;)
پاراگراف2
چون يکي نظر داده روزه خوبه ، پس دليل بايد بياره. من دنبال اثباتشم اما دليل نميبينم!
من خدا را قبول دارم (اونم توش حرفه) اما وقتي نتونم اسلام رو ثابت کنم، بايد قبولش داشته باشم؟

نه عزیز.
من که گفتم شما کارت درسته
منم که از اول نخواستم اثباتش کنم. فقط گفتم باهاش حال میکنم. شما نمیکنی نگیر
بعدم مردم که بیکار نیستن برا شما دلیل بیارن. (البته آخوندا بیکارن و دلیلم میارن :biggrin:) هرکس دلیل اعتقاد خودشو میگه. برا شما غیر منطقیه بازم میگم نگیر
اون آخرم اگه نمیتونی برا خودت ثابتش کنی قبول داشتنش چه ارزشی میتونه داشته باشه؟ (این نظر خودم بود)


راستی یادم رفت بگم. همیشه دنبال دلیل علمی و عقلی نباش چون خیلی چیزا توضیح دادنی نیست
 

   

عضو جدید
نه عزیز.
من که گفتم شما کارت درسته
منم که از اول نخواستم اثباتش کنم. فقط گفتم باهاش حال میکنم. شما نمیکنی نگیر
بعدم مردم که بیکار نیستن برا شما دلیل بیارن. (البته آخوندا بیکارن و دلیلم میارن :biggrin:) هرکس دلیل اعتقاد خودشو میگه. برا شما غیر منطقیه بازم میگم نگیر
اون آخرم اگه نمیتونی برا خودت ثابتش کنی قبول داشتنش چه ارزشی میتونه داشته باشه؟ (این نظر خودم بود)


راستی یادم رفت بگم. همیشه دنبال دلیل علمی و عقلی نباش چون خیلی چیزا توضیح دادنی نیست
درباره پاراگراف آخرت بگم که شيخ بهائي و ... هم گفته اند که شما گفته ها رو با عقلت مقايسه بايد بکني.
در هر صورت موفق و پيروز باشيد;)
 

#nobody#

عضو جدید
کاربر ممتاز
درباره پاراگراف آخرت بگم که شيخ بهائي و ... هم گفته اند که شما گفته ها رو با عقلت مقايسه بايد بکني.
در هر صورت موفق و پيروز باشيد;)

حرفت قبول. منم مریدشم... ولی همین حرفشم اگه با عقل مقایسه کنی نباید قبول کنی.

یه قصه واقعی:
یکی از بهترین دوستام سرطان خون داره.
تازه نامزد کرده و نامزدشم میدونه باید بزودی یه بخش از جوونیشو با سختی صرف نگهداری از یه بیمار وخیم بکنه.
تو این عشقو برای من با عقل تعریف کن تا منم یاد بگیرم احساسمو با روش تو تعریف کنم...
 

   

عضو جدید
حرفت قبول. منم مریدشم... ولی همین حرفشم اگه با عقل مقایسه کنی نباید قبول کنی.

یه قصه واقعی:
یکی از بهترین دوستام سرطان خون داره.
تازه نامزد کرده و نامزدشم میدونه باید بزودی یه بخش از جوونیشو با سختی صرف نگهداری از یه بیمار وخیم بکنه.
تو این عشقو برای من با عقل تعریف کن تا منم یاد بگیرم احساسمو با روش تو تعریف کنم...
قضيه عشق فرق ميکنه.
هم من عاشق ميشم. هم تو عاشق ميشي. هم يهودي، هم کافر و ... اما روزه فرق داره عزيز.
مگه نامزد دوستت کسي بهش گفته عاشق بشه؟ مگه کسي از اول پايه عاشق شدنو گذاشته؟
اين دو باهم خيلي فرق ميکنن.
 

سئول

عضو جدید
این تاپیکو تو بخش اسلام نزدم به دو دلیل
1- روزه فقط مربوط به دین اسلام نیست (البته اینو شنیدم).
2- اینجا بازدیدش بیشتره.:D
راستش این سوال همیشه تو ذهنم بوده که چرا روزه میگیریم؟ دلیل علمی براش پیدا نکردم.
کسی میتونه دلیلی بیاره؟
دلایل برای آدم های مختلف ، مختلفه و به نتیجه ی واحدی نمی رسی
ولی بیشتر باید دقت به فلسفه ی وجود اون بشه.
این عمل هم در درجه ای از آزمون انسان برای به چالش کشیدن توانایی های خاموش و اراده ای که همیشه در تصورات خودش از خودش داره قرار داره.
بزرگترین توانمندی انسان ها در این هست که بتونن عادات زندگیشون رو بشکنن. چون در زمانی، هر انسانی مجبور به شکستن عادات خودش میشه. درواقع مجبور به شکستن میشه یا به عبارتی عاداتش شکسته میشه. برترین این لحظه ها ، لحظه ی مرگ هست. مرگ ممکنه در هر لحظه ای و در هرجایی که انسان تصورش رو نمی کنه و خارج از برنامه ریزی زندگیش هست، سراغ ما بیاد و همه ی عادات روزمره ی ما رو در هم بشکنه . نکته ی جالب اینه که هیچ انسانی در برنامه های هفتگی و یا روزانش هیچ زمان خاصی رو برای مرگ خالی نمیذاره . همینه که غافلگیر میشه و در اعلامیه های فوتشون می نویسن : مرگ یا فوت ناگهانی!!
در کل اینکه ، روزه هم نوعی عمل برای یاد گرفتن شکستن عادات زندگی توصیه شده که این جنبه از دید ما مخفی مونده.
 

#nobody#

عضو جدید
کاربر ممتاز
قضيه عشق فرق ميکنه.
هم من عاشق ميشم. هم تو عاشق ميشي. هم يهودي، هم کافر و ... اما روزه فرق داره عزيز.
مگه نامزد دوستت کسي بهش گفته عاشق بشه؟ مگه کسي از اول پايه عاشق شدنو گذاشته؟
اين دو باهم خيلي فرق ميکنن.

منظورم این بود که همه چیز رو با عقل مقایسه کرد.
هر کسی با یه چیزی آرامش پیدا میکنه. یکی با نقاشی، یکی با دوست... یکی هم با مذهب...
و همیشه هم توضیح منطقی وجود نداره...
دلیل روزه گرفتن هم علمی نیست، اعتقادیه و چند نوعشم مربوط به اوناییه که با مذهب به آرامش میرسن. (هرچند که برای من دلیلش اینم نیست)
 

#nobody#

عضو جدید
کاربر ممتاز
دلایل برای آدم های مختلف ، مختلفه و به نتیجه ی واحدی نمی رسی
ولی بیشتر باید دقت به فلسفه ی وجود اون بشه.
این عمل هم در درجه ای از آزمون انسان برای به چالش کشیدن توانایی های خاموش و اراده ای که همیشه در تصورات خودش از خودش داره قرار داره.
بزرگترین توانمندی انسان ها در این هست که بتونن عادات زندگیشون رو بشکنن. چون در زمانی، هر انسانی مجبور به شکستن عادات خودش میشه. درواقع مجبور به شکستن میشه یا به عبارتی عاداتش شکسته میشه. برترین این لحظه ها ، لحظه ی مرگدر هم بشکنه هست. مرگ ممکنه در هر لحظه ای و در هرجایی که انسان تصورش رو نمی کنه و خارج از برنامه ریزی زندگیش هست، سراغ ما بیاد و همه ی عادات روزمره ی ما رو (بشکنه جا افتاده بود). نکته ی جالب اینه که هیچ انسانی در برنامه های هفتگی و یا روزانش هیچ زمان خاصی رو برای مرگ خالی نمیذاره . همینه که غافلگیر میشه و در اعلامیه های فوتشون می نویسن : مرگ یا فوت ناگهانی!!
در کل اینکه ، روزه هم نوعی عمل برای یاد گرفتن شکستن عادات زندگی توصیه شده که این جنبه از دید ما مخفی مونده.

خداییش اینو خودت نوشتی یا از یه جایی کپی کردی؟

ادبیاتش آخوندی بود :
:biggrin:
تکرار بیش از حد یه عبارت و اضافه کردن یه بخش بی ربط و درنهایت کلی جمله که همشو میشد با چند کلمه گفت
 

سئول

عضو جدید
خداییش اینو خودت نوشتی یا از یه جایی کپی کردی؟

ادبیاتش آخوندی بود :
:biggrin:
تکرار بیش از حد یه عبارت و اضافه کردن یه بخش بی ربط و درنهایت کلی جمله که همشو میشد با چند کلمه گفت
تکرار بیش از حد عبارتی که یک روز باهاش مواجه میشیم!
اضافه کردن یه بخش بی ربط که ازش ناآگاهیم !
 

phalagh

مدیر بازنشسته
عذر ميخوام كه نتونستم تك تك پستا رو بخونم.
تو اين تاپيك گويا بيشتر به دلايل علمي تاكيد شده بود. اينه كه من نميخوام از خودكم حرف بزنم.
تو نت گشتم. و تاكيدم اين بود كه منيعي كه پيدا ميكنم نه وبلاگ باشه نه سايت معمولي و يا مذهبي.
و ميخواستم حتما از يه سايت پزشكي مطلب پيدا كنم
متني كه در پست بعدم قرار ميدم. از سايت http://www.pezeshki.net يعني سامانه اطلاع رساني شبكه پزشكي كشور هست.
و نويسنده اين مقاله
دکترسید غلامرضا موسی پناه « دکترا و فوق دکترا از آمریکا »
مشاور رژیم غذايي و تغذیه سالم با داروهای گیاهی
مشاور تفکر، آرامش اعصاب و سلامت روان

اميدوارم كساني كه بدنبال جوابن در اين مقاله كه هم به وجوه معنوي و هم پزشكي روزه پرداخته.
 
آخرین ویرایش:

phalagh

مدیر بازنشسته
روزه عبارت است از امتناع از تمام یا بعضی از انواع غذاها در یک مدت زمان تعیین شده. روزه ممکن است با هدف غیر اعتقادات مذهبی ویا بر اساس اعتقادات مذهبی باشد.
روزه با هدف غیراعتقادات مذهبی
روزه با هدف غیراعتقادات مذهبی ممکن است به دو صورت اجرا شود. یا بصورت اجبار انجام میشود که بنام "روزۀ اجباری" خوانده میشود و به منظور کسب سلامت جسمی بدن است. مثل توصيه پزشک برای نخوردن بعضی غذاها بعلت ضرورت مداوا ی بعضی بيماری ها و یا عدم میل خود بيمار به غذا خوردن. در حقيقت اين واکنش طبيعی و غريزه وار بدن انسان به منظور بالا بردن قدرت دفاعی بدن وتنظيم ترشحات غدد داخلی وتنظیم سیستم خون و لنف بدن است.
نوع دیگر روزه با هدف غیراعتقادات مذهبی وقتی است که بصورت دلخواه انجام میشود و به نام "روزه خوداگاه" نامیده میشود. هدف از انجام این روزه بازهم صرفاً کسب سلامت جسمی می باشد. البته با مقایسه با فرهنگ وتفسیر ما از روزه نباید آنرا بنام "روزه" تلقی کرد بلکه اطلاق لغت "رژیم غذایی" مناسب تر است. مثلا انسان چون تنها جانداری است که غذا را می پزد و یا آنرا از حالت طبیعی قبل از خوردن خارج می کند، ممکن است چندین روز از غذا های "خام" تغذیه کند تا باعث تعادل و سلامت جسمی شود. نوع دیگر این رژیم غذایی خوداگاه فقط "خوردن میوه و آب میوه (انگور بسیار تاکید میشود) و یا سبزیجات و آب سبزیجات" است که باعث استراحت اندامهای گوارشی شده، وضمن تأمین ویتامینها و آنزیم ها و مواد معدنی لازم به بدن، در راحتی انتقال مواد غذایی در روده ها و شستن و تمیز کردن کلیه ها نقش مهم دارد ، در حا لیکه همچنان مواد گلوکز و فروکتوز را نیز تأمین کرده و انرژی زیادی برای انجام فعالیت های بدن تولید می کند. اصولا سیستم فیزیولوژیکی ، آناتومی وساختمانی بدن و دستگاه گوارشی انسان منطبق با این نوع تغذیه است. این نوع روزه در شفای سرطان بسیاری از افراد به ثبوت رسیده و امروز مورد توجه است. نوع دیگر رژیم غذایی خوداگاه به منظور تعادل فیزیولوژیک و جسمی انسان "روزۀ آب" است که در آن فقط آب خورده می شود. این نوع روزه بهترین نوع روزه در تمیز کردن اندامهای گوارشی وکلیه ها وتخلیه مواد سمی بدن است ولی برای افرادی که سرطان دارند توصیه نمی شود.
روزه با هدف اعتقادات مذهبی
روزه با هدف اعتقادات مذهبی که با فرهنگ و اهداف معنوی و نيت ماوراء طبیعی ما هماهنگ است از نوع روزه های " انتخابی" ویا "خوداگاه" است اگر چه بر اهل ایمان با توجه به شرایطی از واجبات است. روزۀ الهی ماه مبارک رمضان ویا روزه های کوتاه مدت تر(روزانه-هفتگی) که به نیت های متفاوت اعتقادی گرفته میشود شاخص این نوع روزه است.
روزه با هدف اعتقادات مذهبی يک تجربه چند بُعدی است که بر تمام اعضاء بدن موثر است (خطبه 192 نهج البلاغه) و شاید این چند بُعدی بودن یکی از معجزات روزۀ اسلامی است . با گرفتن این روزه حالات جسمی ، روحی، روانی ومعنوی فرد روزه گیر در جهت روند سلامت کلی عوض می شود. استرس و نا اميدی ها که ريشه بسياری از بروزبيمارهاست تحت کنترل خواهند آمد. این روزه پرده ای بر گذشته می پوشا ند و اميدی روشنتر ، ديدگاهی مثبت تر و اعتماد بنفسی قاطعتر به آينده را باز مي کند که خود محرک شوق اجرائيات روزمره خواهد بود. روزه گير دارای احساسات لطيف تر و خلاقيت کارورتر می شود. شايد پیام حضرت اميرالمومنين (وَ زَکاهُ البَدَنِ الصِّيامُ...زکات تن روزه است ... حکمت 136) به شکرانه همين مزيت های چند بعدی روزه با هدف اعتقادات مذهبی است.
روح معنوی و روزۀ اعتقادات مذهبی
روزه با هدف اعتقادات مذهبی ارمغان اخلاص در وصل معشوق است ونیت آن بر ساختار بندۀ مخلص شدن واعلام رسالت انسان بعنوان نماینده توحیدی در زمین است. از آنجا که فرهنگ وصل الهی بندگی مخلصانه میطلبد، و امروز تمایلات مادی ، تجملی، تجددی وخود نگری ها ومنیت های جسمی – دنیوی انسان را از شوق و نعمت بندگی دور کرده است، روزه پیام باز گشتی است به سوی سفر به الهیت وجودی واقعی انسان تا هم خود را ببیند که از کجاست وهم به کجا میرود وبین این دو بعد بداند چکاره است؟ روزه نسخه ای است بر درد انسان گمشدۀ امروز که پر شده است از تشویش، اضطراب، نا امیدی، وبهم ریختگی اعصاب و روان واز دادن اعتماد به نفس در زندگی روزمره وگم شدن روح. ودر اثر این گمشدن است که افسار نفس رها شده و روزه اینجاست تا یاری دهد و پیام امام امیر المومنین مصداقی رهابخش باشد (وَصَومُ شَهرِ رَمَضَانَ فَانَََّهُ جُنَّهٌ مِنَ العِقَابِ....رمضان سپری است در برابر عذاب الهی... نهج البلاغه خطبه 110).
روبرت مورس، گیاه پزشک و پزشک طبیعت درمانی آمریکایی در کتاب خود بنام "معجزه سم زدایی" در باره تجربه روزه گیری خود با هدف اعتقادات مذهبی می نویسد:" با گرفتن روزه دارای چنان انرژی شدم که از جسم خود فرا تر رفتم و این مستقیماً مرا به قلب خدا برد".
جسم و روزۀ اعتقادات مذهبی
روزه با هدف اعتقادات مذهبی نه تنها درمان و شفای معنویت بیمارشدۀ انسان امروز است بلکه مزیت های تمام روزه های فرهنگهای دیگر و رژیمهای غذایی را از نظر تاثیر فيزيولوژیکی و اثرات مفید جسمی دارد. تأثیرات آن از تصفیه وسم زدایی بدن گرفته تا کسب تعادل بدن و در نتيجه ايجاد نظم فیزیکی در گذران زندگی روزانه بر روزه گیر مشهود است. با تاثیرات روزه برکلیه مکانیزم عملی اندام های بدن از جمله جگر، کليه، شش، زبان و خون و سيستم جذب و دفعی بدن، می توان روزه از نظر فيزيولوژيکی ارتباط معنویت با انرژی، استراحت و سلامت جسمی بدن تلقی کرد. آرتر والاس نویسنده آمریکایی مزيت هايی برای روزه قائل است از جمله: روشن شدن چشمها، تنفس راحت ، صاف شدن پوست و آرامش اعصاب و سلامت زيستن جسمی، روحی و روانی بدن. روزه داروی مناسبی برای کمردرد ناشی از گرفتگی ماهيچه ای و استرس میباشد. دلواپسی و اضطراب از بيمارهايی است که روزه در درمان آن مؤثراست. دکترويليام ل. ايسر در فلوريدای آمريکا در بررسی 31 بيماری های متفاوت در بين 156 نفر از بيماران خود که آنها را به مدت های متفاوتی از 5 روز تا 35 روز تحت روزه قرار داد، اين نتايج حاصل را گزارش کرده است: 113 نفر کاملا شفا يافتند، 31نفر نسبتا سلامتی خود را بدست آوردند،12 نفر نتیجه نگرفتند (یعنی 92 % بیماران نسبی يا کاملا شفا يافتند).

انرژی و روزۀ اعتقادات مذهبی
مکانیزم تغيير در ميزان انرژی بدن یکی از اثرات مهم این روزه است. سيستم گوارشی ما زحمات دشواری را در خوردن بعضی از مواد غذایی (بویژه گوشت و غذا های سنگین و پخته شده) متحمل می شود. در حالت عادی وقتی انسان تغذیه می کند جهت مراحل بلع، هضم، جذب و دفع انرژی بکارمی برد. غذا خوردن این انرژی راتامین میکند ولی متاسفانه در اثر عدم اطلاع در انتخاب صحیح غذا واجرای سیستم غذایی اشتباه، نه تنها انرژی مناسب به بد نمان وارد نمیشود و از توليد کیفی آن در بدن جلوگیری بعمل میآید بلکه انتقال انرژی در بدن بدرستی صورت نمیگیرد و در نتیجه اثرات غير قابل جبرانی در بدن می گذارند. مکانیزم فيزيولوژیکی روزه بر این اساس است که بدن در اثر تغذیه نشدن، انرژی موجود را که قرار است صرف مراحل گوارش شود آن را دردفع سموم ازبدن بکار می برد. در این شرایط است که ظرفیت دفع شدیدتر از جذب میشود

افراد چاق و آنها که اضافه وزن دارند اگر به درستی روزه بگيرند ممکن است از وزن بد نشان کاسته شده و انرژی بيشتری هم کسب می کنند ويا حداقل انرژی قبل از روزه خود را خواهند داشت. ناگفته نماند که نبايد روزه بعنوان رژيم غذايی برای اين منظور استفاده شود. افرادی که وزن بدنشان در قسمت های باسن و پا ها تمرکز دارند اگر فکر می کنند که با روزه گرفتن از اندازه اين دو قسمت کم می شود در اشتباه هستند چون اولا اگر هم از اندازه آنها کاسته شود موقتی است ثانيا بعداز اتمام روزه شان وزن بيشتری از قبل بدست خواهند آورد. افراد لاغر نیز وزن کم می کنند ، ولی انرژی بدنشان کمتر شده و در نتيجه احساس ضعف بيشتری از افراد چاق تر می کنند.
سم زدایی و روزۀ اعتقادات مذهبی
یکی از تاثیرات روزه تاثيرات سم زدائي و قابلیت تميزکردن بدن است. در زمانی که شخص در روزه است ، یعنی همانطور که گفته شد در زمانی که خون در حال جذب مواد غذایی وارد شده به آن نيست، اندامهای فيزيولوژيک در يک "استراحت نيازمند" بسر می برند. در این شرایط ظرفيت کارائی دفع مواد زائد از معده، روده ها، جگر، کليه ، مثانه، ریه،،لوزالمعده، سينوس ها و پوست مؤثرانه تر وشدیدتر خواهد بود. بویژه جگر و کليه که کار تصفيه بدن را انجام می دهند ، مثل هر *****ی نياز به آرامش عملکرد دارند تا خود را آماده تصفيه بعدی کنند. ما انسانهای متمدن متاسفانه به ماشينهايمان احساس دلسوزی داريم و بعد از رانندگی در جاده ها که زمان رانندگی طولانی تر است مدتی به آن ها اجازه استراحت می دهیم تا سيستم اتومبیل متعادل شده و هچنين عادت داريم تا روغن موتور ، روغن ترمز، روغن فرمان و آب رادياتور و بويزه ***** روغن را هر چند وقت یکبارعوض کنيم تا اتوموبیل کیفیت خودش را باز يابد ولی آیا هرگز فکر شستشوی اندامهای خود بويزه ***** های خود يعنی جگر و کليه را کرده ايم؟ هرگز برای تصفيه خون، شستن روده، معده، مثانه و سایر اندامهای نیازمند به شستشو برنامه ريزی کرده ايم؟
باز تاب اين مکانيزم شستشو وتصفیه در سلامت جسم، ذهن و عملکردهای روزانه مؤثر است. تغيير رنگ و پوشش روی زبان که يکی ازعلائم سم زدائی بدن است در دوره روزه کاملا بیا نگر این سم زدایی است. این پوشش به رنگهای متفاوت سفيد ، زرد، سبز، ویا قهوهای خواهد بود. هر چه مواد سمی در بدن بیشتر باشد این ضخامت بیشتر وتیره تر است و هر چه سیستم بدن سالم تر باشد این ضخامت خواهد بود. با ادامه روزه رنگ زبان دوباره به رنگ طبیعی خود یعنی صورتی برمی گردد که گویای تخلیه کامل سموم از بدن است.
انتخاب غذا و روزۀ اعتقادات مذهبی
بدن انسان برای صرف مداوم غذاهای سنتز شده یا بشدت پروتئنی که امروز همه گير شده است طراحی نشده است. از طریق مطالعات علمی اثبات شده است که اگر روزه گرفتن به درستی انجام گيرد می توان از خیلی از بیماری هایی که از مصرف این غذاها به وجود می آید از جمله بیماری های قلبی، ، بیماری های گوارشی ، چاقی، تشنج ماهیچه ای، ناراحتی های پوستی، بیماری های مجاری ادراری و بویژه سرطان نجات یافت. روزه برای رفع خستگی که به دلیل خوردن بعضی مواد خوراکی دارای ترکیبات شیمیایی و در نتیجه تراکم آنها دربدن بوجود می آید از بهترين دارو هاست.
امروزدر انتخاب مواد غذایی به دلیل انتخاب مواد اولیه ناسالم، ترکیب و نحوه عمل آوری برای ارائه به مصرف کننده باید بسیار محتاط بود. امروزه طبق گزارش منابع تحقیقاتی - علمی آمریکا وگزارش آن در سال جاری 2008 ميلادی، تعداد 9 عامل برای بروز سرطان اعلام شده است که 5 عامل آن غذایی است. استفاده از مواد شیمیایی درعمل آوری مواد اولیه غذایی، نگهدارنده ها، طعم دهنده ها، رنگ دهنده ها، ووجود هورمون ها و آنتی بیوتیک ها در مواد غذایی باعث بروز انواع بیماری ها از جمله افزايش سرطان که نیاز به زمان جهت افزایش تراکم این مواد مضر در بدن دارد، میشود. روزه با جلوگیری از ورود پی در پی مواد غذایی و دادن استراحت کافی به اندامها، و فرصت دادن به اندامهای بدن جهت تصفیۀ مواد زائد و همانطور که گفته شد مضر از بدن در درمان بسیاری از بیماری ها بخصوص جلوگیری از بروز سرطان مؤثراست. در نقش روزه در درمان سرطان نقطه نظرهای متفاوتی گزارش شده است. محققين در آمریکا در درمان سرطان توسط روزه تاکيد میکنند که روزه در اوايل ابتلاء بیماری و بويژه از طريق کم کردن ورود مواد سمی وشیمیایی موجود درغذا ها در جلوگیری از سرطان مؤثر است.
پیش آمد های احتمالی روزه های اشتباه
روزه با هدف اعتقادات مذهبی مثل همۀ شئونات شرعی ما دارای مراحل، قوانین، آداب وسبک و رسم مشخص ومقرر شده ای است. اگر روزه بدرستی وتابع مراحل صحیح خود انجام نشود با همه مزيت هايش می تواند دارای مضراتی باشد. مانند هر روند تغییر درتغذيه، روزه دارای عوارض خاص خود است. جالب اينکه اين حالات از نظر فرایندهای بيولوژیکی از نشانه های زودوده شدن سموم از بدن است. اگر بدرستی اجرا نشود باعث کمبود مواد غذايی و انرژی لازم در بدن شده و مقاومت بدن را در برابر بيماری ها کم خواهد کرد. احتمال بروز سردرد، تهوع، بی خوابی، خواب های ناگوار، وسرگيجۀ موقت ، خستگی و احساس ضعف ، تپش های نانظم قلبی، درد های موضعی ماهيچه ای در هفته اول عادی است که اين عوارض با گذشت زمان کمتر می شود. اگر بدرستی اجرا نشود امکان بالا رفتن ميزان اسيد اوريک نيز وجود دارد که به ندرت می تواند منتهی به سنگ کليه شود. سردرد های این دوره ممکن است واکنش بدن به نخوردن خوراکی هايی مانند چای (بخاطر تاثيرات تئين) و قهوه(بخاطر تاثيرات کافئين) و مواد قندی باشد که بدن به آنها عادت کرده است. ایجاد حساسيت بصورت مثبت ويا منفی نیز ممکن است در این دوره خود را نشان دهد بعبارت دیگر روزه دار ممکن است رغبتی به تلويزيون نگاه کردن، موسیقی گوش کردن، محاوره و مصاحبت در بعضی زمینه ها از خود نداشته باشد.
چون روزه باعث تخليه مواد ذخيره ای ماهيچه ای و چربی بدن می شود و اگر ذخيرهای ماهيچه ای بينهايت کم شود، میتواند خطر جدی بدنبال داشته باشد. افرادی که بدنشان بطور طبیعی و مادرزادی کمبود مواد غذايی دارند در گرفتن روزه بايد دقت و زیر نظر پزشک عمل کنند حتی اگر دارای بدنی چاق باشند و اضافه وزن داشته باشند. به آنها که مدت طولانی بيماری استخوانی و یا ماهيچه ای و یا خستگی های مفرط ویا آنهائی که دارای بيماری قند هستند توصیه می شود قبل از اقدام به روزه با پزشک خود مشاوره ای داشته باشند. سخت ترين زمان روزه در اواخرروز بعد از افطار دوباره سيستم بلع وهضم بدن دوباره بکارمی افتد. در طول مدت روزه حجم معده کم می شود و با شروع خوردن مجددا افزايش می يابد. اين تغيير حجم باید به آرامی صورت گيرد. خوردن سوپجات، نوشيدنی های غيراسيدی، سبزيجات و آب سبزيجات (منظور از سبزيجات صيفی جات است) ميوه و آب میوه و لبنيات در سه روز اول توصیه میشود و از روز سوم به بعد بتدريج به خوردن نرما ل تغيير يابد.
وصل در سفر چون ذکر و دعا و نیایش باید همسفر شد بلکه در انتخاب و حجم و زمان غذا خوردن نیز باید بسیار دقت نمود.آرتر والاس نويسنده آمریکایی در کتاب "روزه انتخاب خدا: رهنمود عملی ومعنوی روزه"مینويسد: "روزه داروی فيزيکی و روحی است. يک قرص برای بيمار ممکن است بد مزه باشد، داروساز پوشش شيرينی روی قرص می پوشاند، بهر حال خوردنش گوارا نيست ولی برای بيمار خوب است" .
 

   

عضو جدید
ممنونم از اينه اينجا پست داديد.:smile:
من تو صفحه شخصي اين آقا هيچ اثري از مقالات ايراني و يا خارجيش(که بايد حتما داشته باشه) نديدم.
اگه ممکن هست لينک مقاله را همينجا بزاريد.
الان حوصله خوندن ندارم، اما شب که بيام حتما ميخونم;)
 

phalagh

مدیر بازنشسته
متن كاملا مستنده. و بر اساس حديث و آيه و همينطور حرف دانشمندان خارجي و غير مسلمان نوشته شده.
 

phalagh

مدیر بازنشسته
ممنونم از اينه اينجا پست داديد.:smile:
من تو صفحه شخصي اين آقا هيچ اثري از مقالات ايراني و يا خارجيش(که بايد حتما داشته باشه) نديدم.
اگه ممکن هست لينک مقاله را همينجا بزاريد.
الان حوصله خوندن ندارم، اما شب که بيام حتما ميخونم;)


http://www.pezeshki.net/fa/content/view/689/141/
 

   

عضو جدید
متن كاملا مستنده. و بر اساس حديث و آيه و همينطور حرف دانشمندان خارجي و غير مسلمان نوشته شده.
از شما ديگه انتظار نداشتما:razz::gol::razz:. مستنده يعني چي؟
من خودم همين الان که با شما صحبت ميکنم 3 تا سايت ثبت کردم که براي نمونه يکيش 4 ساله هستش. حالا اگه من بيام اونجا و يه حرفي بزنم که نميشه مستند.
اين آقا اگه مقاله داده، حتما يه جايي بايد ثبتش کرده باشه. مقاله دادن، اونم با مدرک دکتري و ... که همينجوري نيست. مخصوصا براي دکتري چون هر مقاله اي که ميدن تو رزومشون ثبت ميشه.
در ضمن اين چند خطي هم که گذاشتيد مقاله نيست. مقاله بايد مقدمه، و خودش منبع داشته باشه.
با تشکر:gol:
شب ميخونم ببينم چي نوشته(اگه وقت کردم). جوابشو تو همين پست ميزارم.
پ.ن:
چند روز پيش که درس شيوه و ارائه مطلب داشتيم، يکي از بچه ها اومد و درباره يکي از تکنولوژي هاي روز کامپيوتر صحبت کرد. ايشون يه کتاب هم در اين زمينه چاپ کرده بود. وقتي که اراعش تموم شد. بچه ها اومدن پيش من و گفتن فلاني اين چي چي ميگفت اصلا.
خدا عالم هستش که چي تو اون کتاب نوشته. کسي نمياد بگه که ايشون درست نوشته يا غلط. فقط ميگن يه کتاب نوشته(يعني خيلي بارشه):surprised:
 

phalagh

مدیر بازنشسته
از شما ديگه انتظار نداشتما:razz::gol::razz:. مستنده يعني چي؟
من خودم همين الان که با شما صحبت ميکنم 3 تا سايت ثبت کردم که براي نمونه يکيش 4 ساله هستش. حالا اگه من بيام اونجا و يه حرفي بزنم که نميشه مستند.
اين آقا اگه مقاله داده، حتما يه جايي بايد ثبتش کرده باشه. مقاله دادن، اونم با مدرک دکتري و ... که همينجوري نيست. مخصوصا براي دکتري چون هر مقاله اي که ميدن تو رزومشون ثبت ميشه.
در ضمن اين چند خطي هم که گذاشتيد مقاله نيست. مقاله بايد مقدمه، و خودش منبع داشته باشه.
با تشکر:gol:
شب ميخونم ببينم چي نوشته(اگه وقت کردم). جوابشو تو همين پست ميزارم.
پ.ن:
چند روز پيش که درس شيوه و ارائه مطلب داشتيم، يکي از بچه ها اومد و درباره يکي از تکنولوژي هاي روز کامپيوتر صحبت کرد. ايشون يه کتاب هم در اين زمينه چاپ کرده بود. وقتي که اراعش تموم شد. بچه ها اومدن پيش من و گفتن فلاني اين چي چي ميگفت اصلا.
خدا عالم هستش که چي تو اون کتاب نوشته. کسي نمياد بگه که ايشون درست نوشته يا غلط. فقط ميگن يه کتاب نوشته(يعني خيلي بارشه):surprised:
عزيز جان فكر نميكردم به كلمه مقاله گير بدي. باشه ميگم اين متن يا مطلب يا هر چي شما بگي.
اما در مورد سايت اين يه سايت الكي و يا شخصصي نيست. و بهت گفتم تاكيدم اين بود كه سايت مطمئني باشه.
و جالبه برام شما مطلبي كه خودتون در اين تاپيك قرار داديد هيچ منبع مشخصي نداره. و حتي اعتبار و يا تحصيلات نويسندش هم مشخص نيست. ولي انتظار داريد ماها براي دفاع از موضع خودمون مستدل حرف بزنيم. و حتما مقاله فرضا تو ISI ثبت شده باشه.
 

phalagh

مدیر بازنشسته
ممنونم از اينه اينجا پست داديد.:smile:
من تو صفحه شخصي اين آقا هيچ اثري از مقالات ايراني و يا خارجيش(که بايد حتما داشته باشه) نديدم.
اگه ممکن هست لينک مقاله را همينجا بزاريد.
الان حوصله خوندن ندارم، اما شب که بيام حتما ميخونم;)
اگه در مورد ايشون نتونستيد سابقه اي گير بياريد. من يه مطلب ديگه هم گير اوردم. كه احتمالا اگه به جايي كه رساله هاي دكترا رو نگه داري ميكنن مراجعه كنيد ميتونيد پيداش كنيد.
مطلبي كه ميزارم. قسمتي از رساله دكتراي شهيد دكتر سيد رضا پاك نژاد هستش كه در سال 1336 ارائه شده. ايشون در سال 1360 به همراه برادرشون در بمب گذاري دفر حزب جمهوري اسلامي به شهادت رسيدند.
از اونجايي كه اين رساله قبل از انقلاب ارائه شده شايد براي برخي كه فكر ميكنن بيشتر تفكرات اسلامي كنوني تحت تاثير تفكرات سياسي جمهوري اسلامي هستند قابل استناد باشه.
براي آگاهي از زندگي و تحصيلات ايشون كه از جمله مسدوليتهاي ايشون رياست بيمارستان هراتي يزد و بيمه يزد پيش از انقلاب بوده ميتونيد به لينك زير مراجعه كنيد.
http://www.sajed.ir/new/commandant/383-1388-10-24-09-00-44/12992.html

پ.ن: علت توضيحم در مورد ايشون روشن شدن سواد ايشون در ارائه اين مقاله بوده است.
 

phalagh

مدیر بازنشسته
اهمیت روزه از دیدگاه پزشكی

اهمیت روزه از دیدگاه پزشكی

شهید دكتر سید رضا پاك نژاد در مجموعه ای كه " اولین دانشگاه و آخرین پیامبر" نام دارد و رساله دوره دكترای ایشان بوده، مطالب جالبی در مورد نكات بهداشتی و تربیتی اسلام متذكر شده اند. این شهید بزرگوار، بهره ای كه از دانش پزشكی داشتند، دلایل بسیاری از سنن و فرائض اسلامی را توضیح دادند. كتاب روزه ایشان نیز حاوی نكات پزشكی و علمی ارزشمندی است.

1- روزه چیست؟
روزه ((Fast به معنای كم خوردن نیست ، بلكه به معنای خودداری از خوردن، آشامیدن ، داشتن روابط جنسی، سخن گفتن و بالاخره پرهیز از كار كردن در فرهنگهای مختلف به نام " روزه داری" شده است.
در میان بومیان استرالیا بر هر زنی واجب بوده كه پس از فوت شوهرش به تناسب از چند روز تا یكسال روزه بگیرد و سخن نگوید. روزه در دیانت یهود قبل از مسیحیت بود چنانچه حضرت مریم نیز بر طبق آیات نذر می نماید روزه بگیرد و با احدی سخن نگوید.
صائبی ها و مانویان و مسیحیان از بعضی خوردنیها اجتناب می كنند و ما مسلمانان از خوردن و آشامیدن خودداری می كنیم. و دستورات دیگری نیز در این رابطه هست كه البته با منع از خوردن همین مقدار ماده غذایی كه امعاء و احشاء را به فعالیت وادار می نماید، هدف از روزه حاصل نمی شود.

2- زمان روزه داری در قرآن كریم چیست؟
قرآن كریم آغاز روزه داری مسلمانان را از زمان بازشناخته شدن رشته های سیاه و سفید آسمانی از یكدیگر تعریف می كند.
مسلمانان در آن زمان ساعت نداشتند و به همین علت بهترین شناسایی شروع وقت روزه داری نظر انداختن به آسمانها بوده .
در حقیقت تعیین زمان روزه یكی از هزاران معجزه ای است كه توسط قرآن مطرح شده است.
طرز طلوع و غروب خورشید در مناطق استوایی چنان است كه از وسط آسمان می گذرد و هر چه به دو قطب نزدیكتر می شویم. خوشید زاویه نشین تر می شود و از گوشه ها عبور می كند و در مكانهایی وجود دارند كه با یك چشمك زدن خورشید و سوسو كردن نور و در حقیقت پیدایش نوارهای سفید و روشن متمایز از سیاه، می توان شب و روز را از یكدیگر باز شناخت و در حقیقت تعیین وقت قرآن را به عنوان اعجاز پذیرفت( تمیز خطوط نورانی خورشید از تاریكی های شب در تمام نقاط مسكونی كره زمین، امكان پذیر و بهترین وسیله شناسایی است) طول روزه مسلمانان از طلوع اولین اشعه خورشید تا غروب آخرین شعاع آن است و بدین ترتیب در كشورهایی كه بین خط استوا تا مدارهای 67 درجه عرض جغرافیایی شمالی و جنوبی تقریباً واقعند، تشخیص زمان آغاز و هنگام پایان روزه داری آسان بوده و اگر كسانی باشند كه در اراضی بین 69 درجه تا قطبین واقعند بر حسب آنچه فقها اظهار داشته اند می توانند تقسیمات متعادلی بمنظور فوق بنمایند بدین ترتیب:
وقت روزه داری مسلمانان از طلوع فجر صادق تا مغرب شرعی بوده و تشخیص ایندو زمان یعنی آغاز و پایان آن برای همه و حتی كسانیكه حس تشخیص شان ضعیف است آسان می باشد.

3- چرا سی روز روزه می گیریم ؟
سالی چند روز روزه شدن و گاهی در یك ماه یك یا چند روز را انتخاب كردن مدت روزه داری است كه امروز جهانیان هر كدام بنحوی آنرا پذیرفته اند.
در بین مسلمانان روزه واجب هر ساله در انحصار ماه رمضان است كه تقریباً سی روز می شود.
بندیكت (Benedict) دانشمند فیزیولژی یك دوره روزه را سی و یكروز دانسته می گوید در این مدت در تركیب خون هیچگونه اختلاطی بهم نرسیده و آن نوری كه در بعضی از روزه داران دیده می شود یك حالت جوانی و نشاطی است كه برای روزه داران رخ می دهد.
دكتر ژان فروموزان(Jean Fromosan) می گوید ذخایر كلیكوژن كبدی و پروتئین خون و ذخیره چربی كه در مرد سی درصد و در زن بیست درصد است برای یك ماه بدن كافی است.
دكتر الكسیس كارل(222 انسان وجود ناشناخته) در باره روزه مطالبی دارد تا آنجا كه می گوید با روزه داری قند خون در كبد میریزد و چربیهائی كه در زیر پوست ذخیره شده اند و پروتئین های عضلات و غدد و سلولهای كبدی آزاد می شوند و بصرف تغذیه می رسند كه چون با سخن ژان فروموزان كه گفت بعضی عناصر ذخیره ای بدن برای سی روز كافیست در كنار یكدیگر قرار داده شود نتیجه می گیریم كه در ظرف مدت یك ماه روزه داری آدمی دارنده یك بدن تازه تعمیر شده و آزاد گردیده از قید و بند سموم و كهنه هاست. بعلاوه نباید اثر فاصله هلال تا محاق و ماه را كه قریب 30 روز می شود فراموش نمود یعنی گردش آسمانها نیز مدت روزه داری را سی روز اعلام داشته و می دارند.
كسانی دیگر نیز از متخصصین هستند كه ذخائر بدنی را برای سی روزه روزه داری مناسب و كافی دانسته اند و می دانیم اولین روز پس از ماه روزه یعنی روز اول شوال را نمی توان روزه گرفت و آنرا حرام شمرده اند، این مسئله برای یكنواخت بودن مسلمانان و تشویق آنها است در اینكه باید هماهنگ و در یك صف بوده و برای حفظ حدود و ثغور دستورات اسلامی كوشا باشد.

4- تنفس ، تازه كردن هواست، روزه ، تازه كردن غذاست
هماهنگونه كه تنفس عمیق یكنوع تازه كردن هوای در ریه هاست روزه نیز یك تازه كردن مواد غذایی در بدن می باشد.
تنفس عمیق برای شستشوی هوای داخل بدن و روزه برای شستشوی الكترولیت ها و عصاره های غذائی بین بافتی است.
آدمی هر دقیقه 16 نفس می كشد هر تنفس یك دم و یك بازدم معمولی دارد كه شمارش، نوع و مقدارهوائی كه وارد و خارج می گردد معین بوده و خود كار انجام می گیرد ولی تنفس عمیق یك دم و بازدم شدیدتری است كه طبق دستورات بهداشتی بجای آورده می شود.
بهداشت اجازه نمی دهد برای تنفس عمیق جز از هوای لطیف و نظیف استفاده كرد به همین ترتیب با یك جمله" مسلمان در ماه رمضان مهمان خداست" آوردن غذای ناسازگار و مسموم كننده و غیر حلال را بر سر سفره چنین میزبانی ممنوع ساخته است.
نه آنكه در بقیه سال خوردن غذای حرام و ناسازگار اشكالی نداشته باشد بلكه مقصود اینست، چون یكی از خواص روزه دفع سموم است در این ماه مراقبت بیشتری باید نمود كه از جذب مجدد سموم جلوگیری بعمل آید. و در واقع ماه رمضان ماه تمرین و آزمایش برای انتخاب سفره ای سازگار در سراسر سال است. سفره ای كه میزبانش" خداست" و میهمانش نباید بر آن مسموم گردد.
تنفس عمیق از هوای لطیف وبازدم هوای آلوده است كه تكرار آن سبب می شود به طور كلی همه ریه ها بلكه سراسر بدن تصفیه گردد به همین طریق روزه های متوالی نیز موجب خروج كلیه سموم از مجاری و فواصل بین سلولی وبافت ها می گردد.
اولین تنفس عمیق سبب می شود نزدیك به دو لیتر هوا كه 5/1 لیتر بیش تر از هوای دم عادی است بنام هوای تكمیلی وارد ریتین گردد و در بازدم شدید و عمیق باز 5/3 لیتر هوا كه مجموعه ای از بازدم عادی و هوای اندوخته است بنام ظرفیت حیاتی از دهان خارج می شود و چون در بازدم بسیار عمیق هم شش ها نمی توانند كاملاً روی هم جمع شوند لذا حدود یك لیتر هوا به نام هوای همیشگی در ریه ها باقی می ماند، اینك باز برای تصفیه باقیمانده یك تنفس عمیق دیگر دستور داده می شود كه می توان حساب كرد پس از چند مرتبه ، هوای داخل ریه ها كاملاً نزدیك به هوای تازه خواهد بود. روزه نیز به همین نحو است كه روز اول مقداری از تمام اندوخته های اضافی كه بسیاری از آنها برای اعضا مسمومیت نسبی دارد از بدن خارج می شود و جای آنها را جذب شده های تازه می گیرد و به همین نحو چنانچه خواهیم گفت با تكرار روزه گویا منبع آبی را كه راكد بوده هر روز مقداری از آن را برداریم و آب پاكیزه بجای آن بریزیم تا اینكه به طور قطع یك ماه بگذرد پس از این مدت بدن غوطه ور در آبها و الكترولیت ها و عناصر تازه ای خواهد بود.

5- یك بحث جالب علمی در مورد روزه
بفرمائید سه لیوان مایع برای خوردن بیاورند . سه لیوان موجود آب آشامیدنی، آب هندوانه و شیرگاو است- به عبارتی مایعات جدا شده از جماد- نبات- حیوان.
ساختمان شیر( آب حیوان) نزدیكتر و سازگارتر ببدن است و در درجه دوم آب گیاه و آخر آب اشامیدنی.
آب قسمت اعظم هر سه را تشكیل می دهد و پس از خوردن باید آب زیادی بصورت ادرار و غیره دفع گردد اما:
آب سنگ ( آب آشامیدنی ) پس از چند روز( شاید 12 روز) خارج می شود آب گیاه بیشتر و باز آب حیوان زیادتر، بدین معنی كه آب شكاف سنگها جذب و وارد خون و سرانجام بین انساج و بافت ها قرار گرفته آب موجود و ذخیره 12 روز قبل را خارج می سازد.
ذرات رادیو اكتیو بغذائی افزودند و بكیفیت هضم و جذب ودفع آن با دنبال كردن ذرات وقوف حاصل كردند.
برای روشن شدن مطلب و اینكه مقصود ما از بحث چیست تحت عنوان مطالعات متابولیسمی شرحی داده می شود!
(Metabolism – Studies) ( مطالعات متابولیسمی):
آنچه می خوریم تصور می شود صرف سوختن و تهیه انرژی برای بدن می شود و دفع می گردد ولی تصوری نادرست بوده، اینگونه است كه بدن عنوان حوضی داشته كه غذا از طرفی وارد و از طرف دگرش خارج می شود، مثلاً مواد قندی از جانبی وارد شده و از جانب دگر بمصرف سوختن رسیده دفع می گردد و آنرا حوض متابولیسمی (Metabolic – Pool) نامیده اند. آنچه وارد می شود تازه است و باید تازه هم باشد و آنچه خارج می شود از مانده ها و كهنه هاست و باید هم فاسدها و مانده ها خارج شوند( چنانچه تطهیر ظرف جهانی نیز چنین است كه تازه ها و كودكان بیایند و مانده ها و فرتوتها بروند).
اكسیژنی كه امروز وارد بدن می شود 6 ماه بعد خارج شده و كلسیم امروز 180 روز بعد مصرف می گردد.
اگر ازت رادیو اكتیو در غذا باشد چند هفته بعد آنرا در ادرار می بینیم.
برای تعیین خط سیركربن معمولی، كربن دیگری كه وزن اتمی 14 دارد بكار می برند.
كربن گلوكز معمولی 12 است و اگر 14 باشد گلوكز رادیواكتیو است كه مدتها بصورت گاز كربنیك بعنوان یك كاتالیزر در بدن می ماند و سپس دفع می شود و همینطور برای اكسیژن با وزن اتمی 15 آنرا انتخاب می نمایند كه نصف عمرش 124 ثانیه است.
اكسیژنی كه در تانك و كپسول است 15 است و اگر با این اكسیژن گاز كربنیك در بدن درست شد بعلت آنكه با آهك جذب شده باید رادیو اكتیو باشد و به علت ماندن این عناصر در بدن است كه بدن را حوض متابولیسم می نامند و وارد شدن نوها به بدن و خروج كهنه ها و توقف فیمابین را - Dynamic State .
هم اكنون فكر كنید با این همه سرو صدا كه در خوردن یك ذره آب بوجود می آید آیا كافیست كه با چند روز روزه داری توقع داشت كه همه فاسدها و كهنه ها جای خود را به تازه ها بدهند یا باید با روزه های متوالی به چنین نتیجه و مقصودی رسید؟

6- ادامه مبحث گذشته در مورد شستشوي مواد مسموم بدن بوسيله روزه
مسلماني را در نظر آوريد كه يازده ماه تمام بدون وقفه نوها ببدنش وارد شده اند، ورود تازه ها از روي قاعده علمي و نظم بهداشتي نيست و برعكس خروج كهنه ها و فاسدها كه بوسيله ريه، كليه، كبد و پوست و... انجام مي گيرد بحساب و نظم است.
ريه ها سموم را بنظم خارج مي سازند و كليه ها زهرها را بحساب دفع مي كنند و كبد به ترتيب مخصوص آنها را دور مي نمايد، لاجرم انبارهاي ذخيره اي، درست و مرتب پر نشده اند و متابوليسم شايد بصورت سوخته و نيم سوخته درآيد و ايجاد بيماريهاي تغذيه اي از اين نيم سوخته ها باشد كه اگر بوسيله روزه گرفتن نظم و حسابي در كار ذخائر بدني بوجود نيايد سبب پيدايش پيش آمدهاي ناگواري گردد و حتي در پايه هاي منابع ذخيره اي شكافي بوجود آيد( اين خود دليلي نيز بر اثبات وجوب روزه داري است. )
براي صادرات بدن فرض كنيد چرخ دندانه داري است و براي وارداتش نيز بهمين نحو چرخ دندانه دار ديگري.
زماني بدن به اعتدال و خوشي است كه اين دو چرخ دندانه هائي داشته باشند كه خوب در يكديگر جاي گيرند و بچرخند اما دندانه هاي واردات چون حسابي و نظمي نداشته و خوردن و آشاميدنها منظم نيست ولي دندانه هاي چرخ صادراتي بحساب است و از روي غرائز تعبيه گرديده لذا بايد دندانه هاي چرخ وارداتي را با روزه داري تعمير و منظم و پاك و روغن كاري نمود و اين همه اعمال با يكي دو روز روزه متوالي انجام نخواهد پذيرفت.
اينكه مي گوئيم صادرات بدن مرتب و وارداتش ناميزان است راست مي گوئيم!
كليه و كبد و ريه و پوست و... كه ارگانهاي صادراتي اند همه بنظم اند، كليه حتي فراموش نمي كند كه آدمي در شب احتياج به خواب دارد نبايد براي ادرار كردن بيدار شود لذا به تناسب تاريكي و سنگيني خواب از ترشحات خود كاسته و كمتر ادرار بوجود مي آيد، پوست همينطور و ريه ها و كبد و...
اما واردات آنچنان نامنظم است كه گاه آدمي بجاي طيبات و غذاهاي پاكيزه و حلال بدست خود غبارها، دودها، الكلها، و ناشايست هاي ديگر را به حساب واردات كشور بدن بسويش سرازير مي نمايد و در نتيجه حوض متابوليكي كه طاق تحمل فشارها و صدمه ها را ندارد شكاف برداشته آدمي را بروز سياه و روزگار سياه مي نشاند.
به عنوان مثال:
مي دانيم در شهرها، بخصوص شهرهاي صنعتي كه هواي آلوده دارند و داراي مقداري گازهاي فلزات سنگين مانند سرب و جيوه و آهن مي باشد . اين كارها از راه ريه ها همراه هواي تنفسي وارد بدن مي شود و مثلاً سرب روي گلبولهاي قرمز خون انساج عصبي و استخواني ثابت شده ايجاد كم خوني وعصبانيت و لاغري و دردهاي استخواني مي كند و در صورتيكه با گرسنگي ملايم( روزه)، اسيدوز ترشي خون بالا رود اين مواد سمي گفته شده از محل هاي خود خارج شده وارد جريان خون گرديده از كليه ها دفع مي شوند يعني در حقيقت پيوسته حوض متابوليكي گفته شده بدفع سموم اشتغال دارد.
بدن مانند منبع ذخيره شده اي است از آنچه بنام خوردنيها و آشاميدنيها بآن وارد مي شود و چون بسياري از اعضاء براي دفع سموم در تلاش مداوم هستند لازم است به بدن فرصتي بمنظور خوب عملي ساختن دفع سموم داده شود كه جز با روزه داري و منظم ساختن كيفيت و كميت مواد وارداتي ببدن صورت تحقق نخواهد پذيرفت!
سئوال: عوض شدن مايع و مواد بين بافتي و پاك شدن بدن از سموم در ماه رمضان اين معني را مي دهد كه خالق ما با اين دستور مخلوق خود را ساليانه بطور مستمري يك ماه ميهماني كرده بقيه سال آنها را بخودشان وا مي گذارد!
جواب: اعمال بدن بوسيله دو دستگاه تنظيم كننده بسيار مهم اداره مي شوند. 1) دستگاه عصبي2) دستگاه هورموني يا غدد مترشحه داخلي .
دستگاه عصبي آن دسته از فعاليت هاي بدني را كه بسرعت تغيير مي يابند اداره مي كنند مانند حركات ارادي- انقباض عضلاني و بسياري از اعمال مترشحي غدد- دستگاه هورموني با اعمال گوناگون سوخت وساز بدن پيوستگي داشته اعمال نظم دهنده سرعت واكنشهاي شيميائي سلولها- ترتيب عبور مواد از جدار ياخته ها و ساير پديده هاي متابوليكي سلولي مانند رشد و ترشح و.. را بعهده دارند، آنچه اهميت دارد اثرات هورموني است كه بعضي در زمان كوتاهي حدود ثانيه اتفاق مي افتد ولي بيشتر آنها پس ازچند روز آغاز شده هفته ها، ماهها و حتي سالها دوام مي يابند. لذا چگونگي عمل دو دستگاه كنترل كننده عصبي و هورموني اختلاف زيادي با هم دارند( غده فوق كليوي- قسمت مغزي آن- و هيپوفيز خلفي با تحريكات عصبي ترشح خود را آغاز مي كنند و بطور كلي اصلاح هر كدام براي اصلاح ديگري نافع است).
با توجه به اثرهاي ماهيانه و ساليانه هورمونها كه حتي دوام اثرشان سالهاي متمادي نيز در بسياري موارد باقيست اين نكته را روشن مي سازد كه:
با شركت ساليانه- يك ماه- در ضيافتي كه بنام پروردگار برقرار است مي توان بقيه سال را ببركت ميزبان معظمش در نعمت تعادل ترشحي و در نتيجه در نعمت سلامتي بسر برد. بدين ترتيب كه هرموني از هيپوفيزمقدار ترشح ادرار را متعادل مي سازد.
(ه) باثبات رسيده كه بين لوزالمعده و فوق كليوي ارتباط بسيار نزديكي برقرار است.
(و) محقق داشته اند بتدريج با بالارفتن سن ترشحات هورموني لوزالمعده كاهش مي يابد ولي غدد فوق كليوي هورموني توليد مي كند كه مرور زمان در آن بي تاثير است.
(ز) اخيراً ولاديميرنيكي تين استاد بيوشيمي با سالها آزمايش و تجربه و تحقيق بر روي موشهاي صحرائي باثبات رساند بوسيله گرسنه- نگهداشتن موشها با متد مخصوص ميتوان عمر متوسط 5/2 ساله آنها را به چهار سال و نيم رساند، پرفسور نامبرده معتقد است كه اگر غدد فوق كليوي مدتي گرسنگي بكشند ناچار مي شوند هورمونهاي اضافي را كه موجب عدم تعادل شده اند بخورند از اينرو:
اگر در طول سال پيش آمدهاي ناگواري اعم از سوء تغذيه يا غير از آن تعادل ترشحات غددي را بهم زده باشند روزه مي تواند تعادل مجددي بين آنها براي مدتها برقرار سازد.
 

   

عضو جدید
عزيز جان فكر نميكردم به كلمه مقاله گير بدي. باشه ميگم اين متن يا مطلب يا هر چي شما بگي.
اما در مورد سايت اين يه سايت الكي و يا شخصصي نيست. و بهت گفتم تاكيدم اين بود كه سايت مطمئني باشه.
و جالبه برام شما مطلبي كه خودتون در اين تاپيك قرار داديد هيچ منبع مشخصي نداره. و حتي اعتبار و يا تحصيلات نويسندش هم مشخص نيست. ولي انتظار داريد ماها براي دفاع از موضع خودمون مستدل حرف بزنيم. و حتما مقاله فرضا تو ISI ثبت شده باشه.
به غير مقاله و ... که نميش اعتماد کرد :دي
اينو بدون که اينجا دنياي مجازي هستش و تو نميتوني بگي کدوم سايت درست ميگه و ...
مثل اينه که بگي سايت فارس هميشه راست ميگه:surprised:
فرض کن که من اون مطلب رو نذاشتم. حالا چي؟ شما دليل بيار که روزه فايده داره واسه بدن.
در ضمن مشخصات اون آقا، همراه با زندگي نامش رو ميتونيد اينجا ببينيد
http://www.cloob.com/clubname/OstadMohammadOsaei
http://www.cloob.com/name/jadoogarzeoos
وبلاگ اصليش اينه اما شيلترش کردن
http://www.jadoogarzeoos.blogfa.com/
 

Similar threads

بالا