بیشه شیران

Eshragh-Archi

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
رژه اقتدارآميز ارتش در هفته دفاع مقدس








































 
آخرین ویرایش:

Eshragh-Archi

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
اینم تانک
T72





اینم تانک
T72



جثه و ارتفاع تی 72 نسبت به تانک های خانواده تی (سری های تی 62،55،54) کمتر است. (داشتن ارتفاع کم و جثه کوچک برای تانک مزیت بزرگی محسوب می شود و احتمال هدف قرار گرفتن و اصابت گلوله موشک به آن کاهش می یابد)، طراحی ساختمان آن دقیق و ساده بوده و قیافه معمولی و شبیه به تانک های قبلی سری تی دارد. این تانک می تواند مقدار قابل توجهی سوخت و مهمات را حمل کند، تی 72 جز تانک های متوسط به حساب می آید و از نظر ظاهری شباهت زیادی به تی 64 دارد، تحرک آن نسبت به تی 62 زیادتر می باشد ولی با تی 64 فرق زیادی نمی کند. زره چند لایه آن قابلیت بهتری نسبت به تی 62 و 64 دارد، البته در نهایت تی 72 از لحاظ فناوری در مقایسه با تانک های قبلی سری برتر است.



موتور: موتور تانک از نوع دیزل V-12 با قدرت 840 اسب بخار است. یکی از ایرادهای عمده ی تی 62 لرزش های زیاد بدنه آن بود که موجب خستگی خدمه تانک می شد، این ایراد در تی 72 با گرفته شدن لرزش ها وجود ندارد. این موتور می تواند با چند سوخت (گازوئیل، بنزین، نفت) کار کند. تی 72 آبی خاکی بوده و با نصب تجهیزات ویژه (لوله تنفس) به مدت بیست دقیقه زیر آب به حرکت خود ادامه می دهد، موتور V-12 قابلیت های شلیک توپ در حال حرکت و تولید دود استتار را به تی 72 می افزاید. برای افزایش برد عملیاتی و گشت زنی محل نصب دو مخزن خارجی سوخت هر کدام با ظرفیت 200 لیتر در قسمت عقب تانک تعبیه شده است.


دستگاه تعلیق: وظیفه دستگاه تعلیق گرفتن نیرو از چرخ خورشیدی جهت به حرکت درآوردن تانک است، دستگاه تعلیق این تانک شامل: دو رشته شنی، دو عدد چرخ خورشیدی، دو عدد چرخ تنظیم شنی، دوارده عدد چرخ جاده (هرزه گرد بزرگ) و شش عدد چرخ نگهدارنده شنی (هرزه گرد کوچک) می باشد. این تانک مجهز به تیغه برف روب بوده و غلطک و خیش مین روب هم روی آن نصب می شود.


زره: این زره چند لایه و مقاوم می باشد، زره واکنشی نصب شده بر روی تی 72M و تی 72M1 در برابر آتش توپ 105 میلیمتری تانک آبرامز تا فاصله 2000 متری مقاوم است. مدل های بعدی تی 72 به مسافت یاب های لیزری مجهز و احتمالا در برابر ضربات مستقیم آتش تانک آبرامز از فاصله کمتر از 2000 متری مقاوت می کند. قطر این زره چند لایه در کمترین ضخامت 80 میلی متر و در بیشترین ضخامت به 280 میلی متر می رسد.


جنگ افزار: توپ تانک 125 میلیمتری بدون خان بوده و توانایی گردش 360 درجه و مسافت یاب لیزری را دارد، در این تانک نفر گلوله گذار وجود ندارد و عمل گلوله گذاری توسط دستگاهی انجام می شود که در داخل و عقب برجک قرار گرفته و به صورت چرخشی کار می کند، مهمات مصرفی این تانک متنوع بوده و شامل انواع گلوله های ثاقب، محترقه شدید، موشک های ATGM و... می باشد. توپ تی 72 قدرت نفوذ در زره تانک M1 را تا فاصله 1000 متری دارد، تیربار 62/7 میلیمتری هم محور لوله توپ نیز به اختیارات آتش توپچی می افزاید. برای مقابله با اهداف پرنده نیز تیربار 7/12 میلیمتری بر روی برجک تانک با توانایی مجزای گردش 360 درجه قرار گرفته شده است.
دوربین دید در شب K13-491 به منظور دید شبانه و پرتاب موشک تعبیه شده که البته در یک زمان نمی توان برای هر دو منظور از آن استفاده کرد، چراغ مادون قرمز بر روی برجک و سمت راست توپ می باشد.
این تانک دارای سیستم آشکار سازی رادیو اکتیو بوده و سراسر بدنه آن هم یک آستر ضد رادیو اکتیو کشیده شده است. ( به جز برخی مدل های صادراتی) همچنین ***** تصفیه هوای ورودی به تانک از عوامل شیمیایی، میکروبی و رادیو اکتیو و دستگاه تولید فشار دارد، دستگاه تولید فشار با تولید فشار زیاد هوای تصفیه شده درون تانک در منطقه آلوده از ورودی هوای بیرون به داخل تانک جلوگیری می کند.


.




 

علی رضا1111

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
اینم یه فید بک برا رفقا

اینم یه فید بک برا رفقا

:gol::gol:بنا به اشتياق دوستان و ايرانيان غيرتمند آگاه نسبت به توليدات هوايي وزارت دفاع بر آن شديم تا در اين باره به گمانه زني بپردازيم.
بحث امروز ما راجع به ساخت جنگنده ها در داخل کشور است.
از چند سال پيش خبرهايي حاکي از توليد نوعي از جنگنده ها در محافل نظامي ُموجب خوشحالي ملت و نا اميدي دشمنان شد.ابتدا اين خبر در جنگنده آذرخش نمود پيدا کرد نوع پيشرفته تري از جنگنده هاي اف 5 تايگر که نسبت به نمونه امريکايي از سرعت بيشتر و قدرت موتور بالاتري برخوردار بود نيز قدرت مانور نسبتا بالايي نيز در آذرخش مشهود بود .
اما در حالي که خبر هايي از توليد جنگنده اي پنهانکار با عنوان شفق پخش شد ، به صورت غير منتظره خبر آزمايش جنگنده بمب افکن صاعقه 1 همگان را شوکه کرد.اين جنگنده مدرن که کارشناسان هوايي غربي خودشان آن را با اف 18سوپر هورنت مقايسه نموده اند از موتور پيشرانه اي قدرتمند برخوردار ميباشد که به گفته مسئولين طرح سرعت فوق العاده صاعقه در درگيري هاي هوايي بسيار موثر واقع ميگردد.

جنگنده رادار گريز

شفق 1

تکميل پروژه شفق در سال 83گزارش گرديد.آزمايش اين نوع از جنگنده هاي نسل پنجم در پايگاه يکم شکاري مهر آباد در حضور فرماندهين نيروي هوايي انجام گشت .گفته شده است که اين جنگنده در سه نوع آموزشي دو نفره، جنگنده دو نفره و جنگنده يک نفره طراحي گشته است. طراحي اين نوع جنگنده توسط مهندسين صنايع هوايي دانشگاه مالک اشتر از زير مجموعه هاي وزارت دفاع انجام گشته است.
نيز معروف است که شفق از حيث رد گيري مجهز به سيستم استيلت يعني سيستم پنهان کاري هوايي استفاده شده است اما موشکي و نظامي معتقد است که هيچ جنگنده اي در دنيا به طور صد در صد پنهانکار نيست حتي بي 2اسپريت يا اف 22 رپتورو يا ... اما شدت و ضعف دارد . به همين دليل جنگنده شفق نيز از اين قضيه مستثني نيست. شکي نيست که متخصصين صنايع نظامي ما به نوع جديدي از سيستم هاي پنهانکاري رادار که به تدريج قواي موشکي َ دريايي و هوايي ما را در بر خواهد گرفت دست پيدا کرده است.
ما ديديم که موشک فجر 3 با قابليت رادار گريزي سالهاي گذشته آزمايش شد و موفق هم عمل کرد.
در توليد راکتها.. شناورها ..قايق هاي پرنده و اژدر ها و ... اين ويژگي را ملاحظه نموديدم.
بايد گفت که از لحاظ تيپيک طرح بدنه شفق به جنگنده اف/اي-22 رپتور ساخت ايالات متحده که يک جنگنده پنهانکار است تا اندازه اي شبيه ميباشد و بدنه آن متشکل شده است از موادي که جاذب امواج رادرند ،که در نتيجه توانايي ايجاد RCS کمتر از يک متر مربع را به آن ميدهد در واقع مي توان بمب افکن شفق را اولين جنگنده رادار گريز ايراني دانست. بنا به اظهارات بعضي از رسانه ها طراحي نمونه ي بعدي شفق که شامل بسياري از اصلاحات و بهبود ها در قسمتهاي بالها و نيز دهانه خروجي موتور و همچنين سيستم هاي راداري پيشرفته تر مي باشد تا سال 1387 تحويل نيروي هوايي خواهد شد.نوع تکامل يافته شفق را بي شک ميتوان گفت که از کارآمدترين جنگنده هاي دنيا محسوب مي شود.
اين شکاري مي تواند هفت نوع از تسليحات مختلف را با حفظ قدرت مانور و سرعت حمل نمايد.
اين شکاري بمب افکن نزديک به 5 تن وزن دارد.


توانايي شليک انواع موشک ها از قبيل : اسپاروو و سايد وايندر و نيز موشک هاي R-73 و R-77.ونيز موشکهاي KH-29 و KH-31 به همراه موشک هدايت تلوزيوني ماوريک توانايي به خصوصي به اين شکاري تمام ايراني در نبردها و درگيري هاي هوايي ميدهد .
 

Eshragh-Archi

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز






موشک زمین به زمین شهاب3بر روی لانچر پرتاب




ايران عزيزما دراين قسمت به پيشرفت هاي شگرفي دست يافته است كه باعث حيرت جهانيان گشته است.صنايع موشكي ايران با ساخت موشك بالستيك شهاب 3 كه داراي بردي 2500 كيلومتري است ايران را در زمينه موشكي در جهان مطرح ساخت.ايران در رزمايش پيامبر اعظم موشك بالستيك فجر3 را ازمايش كرد كه از كلاهكي تقسيم شونده بهره ميبرد.اين تكنولوژي در اختيار كشورهاي معدودي است كه دستيابي به اين فناوري توسط متخصصان ايراني باعث بهت و حيرت جهانيان گشت.
منابع غربي از موشك هاي شهاب 4و5و6 با برد 4000 تا 10000 هزار كيلومتر سخن ميگويند كه ايران همواره اين موارد را تكذيب كرده است.در حال حاضر ايران در حال كار بر روي موشك شهاب3 است تا ان را به يك حمل كننده ماهواره تبديل نمايد.



.

 
آخرین ویرایش:

Eshragh-Archi

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز




ستون فقرات پدافند موشکی ضدهوائی ایران را سیستمهای پیشرفته HAWK تشکیل می دهند که تقریبا قادر به رهگیری و انهدام هر نوع هواپیمائی (از جمله جنگنده های پیشرفته آمریکائی) می باشد. طراحی و ساخت این موشک در دهه ۱۹۵۰ میلادی آغاز شد و در سال ۱۹۶۲ آزمایش شد و بعدا به تولید انبوه رسید و چندین بار در آن تغییراتی ایجاد شد تا آنجا که در سالهای کنونی تبدیل به یک سیستم ضد موشکی شده است. این سیستم در جنگ ۱۹۶۷ میان اعراب و اسرائیل و در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران به خوبی عمل کرد و تعداد زیادی هواپیمای عراقی توسط این موشک سرنگون شد. ایران دارای تعداد زیادی موشک هاوک است که با چنین پدافندی در کنار توپهای قدرتمند ضدهوائی تقریبا هر نوع هواپیمای مهاجم محکوم به نابودی هست.
لازم به ذکر است که این موشکها در ردیف موشکهای برد متوسط ضدهوائی قرار داشته و در صورت ارتقا و نصب سیستمهای پیشرفته قابلیت رهگیری و انهدام موشکهای كروز و بالستیک را نیز دارد.







.
 

علی رضا1111

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
زنده باد دلیر مردان پرقدرت باغیرت و ولایت مدار ایران
درود بر خون شهیدان ارتش و شهید صیاد شیرازی
 

Eshragh-Archi

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
موشک زلزال 2




موشک زلزال 2

نوع: موشک بالستیک کوتاه برد
ورود به خدمت: 1372
تولید کننده :ایران
جرم:3545 کیلوگرم
طول:16 متر
نوع سوخت:جامد
بیشترین برد:210 کیلومتر
نوع پایه شلیک :قابل حمل


.

 

Eshragh-Archi

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
موشک زلزال 3






موشک زلزال 3


نوع : موشک بالستیک کم برد
دوره خدمت 1372 تا به حال
استفاده کننده ایران
تولید کننده: ایران
نوع سوخت :جامد
بیشترین برد: 400 کیلومتر
نوع پایه شلیک: قابل حمل


.
 
آخرین ویرایش:

Eshragh-Archi

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
جنگنده اذرخش











سابقه طراحی هواپیما جنگنده در ایران به بعد از انقلاب می‌رسد و طراحی این هواپیما‌ها کاملاً ایرانی و بومی بوده‌است
متخصصین ایرانی طراح این هواپیما‌هااستادان دانشگاه هوایی شهیدستاری ومتخصصین صنایع دفاع هستند.


 

Eshragh-Archi

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
رزمايش مدافعان آسمان ولايت 2


سنجش قابليت‌هاي فني و ابداعي يگان‌هاي پدافند هوايي کسب مهارت و تجربه در جنگ‌هاي الکترونيک و ضد الکترونيک، ارتقاء توان عملياتي يگان‌هاي پدافندي در استقلال عمل تاکتيکي و خوداتکائي در انجام ماموريت‌هاي محوله، تعامل و هماهنگي سريع بين يگان‌هاي پدافندي ارتش و سپاه و ارزيابي توانمندي‌هاي پدافند هوايي در حفظ و تأمين امنيت مناطق حساس و حياتي کشور از جمله مواردي بود که در اين رزمايش گسترده مورد بررسي و ارزيابي قرار گرفت.

پيام اين رزمايش بزرگ براي کشورهاي دوست و همسايه پيام صلح و دوستي و براي دشمنان نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران به مثابه هشدار و اعلام آمادگي کامل نيروهاي مسلح ايران در مقابله و دفع هرگونه تهديد احتمالي است .

بنا بر اين گزارش رزمايش مشترک مدافعان آسمان ولايت 2 که با حضور يگان‌هاي پدافندي، شکاري رهگير و موشکي و توپخانه‌اي ارتش جمهوري اسلامي ايران، سپاه و بسيج مردمي و در محدوده بيش از600000 کيلومتر مربع از فضاي ميهن اسلامي طي 5 روز و 3 مرحله تاکتيکي برگزار شد؛





 
آخرین ویرایش:

Eshragh-Archi

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
رزمايش مدافعان آسمان ولايت 2



موشک هاگ در رزمایش آسمان ولایت 2 در اصفهان


















 
آخرین ویرایش:

Eshragh-Archi

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
رزمايش مدافعان آسمان ولايت 2













 
آخرین ویرایش:

Eshragh-Archi

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
رزمايش پيامبر اعظم (ص)5در آبهاي خليج فارس و تنگه هرمز












 
بالا