معجزات علمی قرآن

pesare shad

عضو جدید
کاربر ممتاز
به گزارش خبرگزاري اهل بيت (ع) ـ‌ابنا ـ به نقل از ايكنا ،«ماسارو ايموتو»، رئيس مركز پژوهشی«هادو» توكيو با بيان اين‌كه در اين تحقيق به نتايج ارزنده و عجيبی دست‌يافته‌اند، گفت: تلاوت آيه «بسم‌الله‌الرحمن‌الرحيم» تأثير عجيبی بر روی بلورهای آب زمزم دارد به طوری كه هنگام تلاوت اين آيه مبارك حباب‌های زيبايی بر روی آب تشكيل‌می‌شود. اين پژوهشگر ژاپنی تصريح‌كرد: از بزرگ‌ترين تجاربی كه در نتيجه آزمايش بر روی آب زمزم به‌دست‌آمده، اين است كه هنگامی كه در كنار ظرفی از آب زمزم آياتی از قرآن‌كريم تلاوت‌‌شود،‌ بلورهايی رمزگونه و زيبا بر روی آن شكل‌می‌گيرد. رئيس مركز پژوهشی«هادو» با اشاره به اين‌كه آب زمزم ويژگی‌های خاصی دارد كه تغيير در آن امكان‌پذير نيست، افزود: اين آب ويژگی‌های منحصر به فردی دارد كه در ساير آب‌ها يافت‌نمی‌شود. وی گفت: با توجه به آزمايش‌ها و مطالعات زيادی كه بر روی آب زمزم انجام‌‌شد، اين نتيجه به دست‌آمد كه اگر يك قطره از آب زمزم با هزار قطره آب معمولی مخلوط‌شود، بلورهای تشكيل‌دهنده آن تغيير شكل‌داده و خاصيت آب زمزم را پيدامی‌كنند. منبع :http://www.abna.ir/search.asp?lang=1
دوست عزیز ممنون از پستهای قشنگتون
در این قضیه مطروحه ، نه تنها بر آب زمزم که دعا بر بلور آبهای دیگر هم تاثیرگذاره
اینجا رو ببینید
 

computrenginneer

عضو جدید
دوست عزیز ممنون از پستهای قشنگتون
در این قضیه مطروحه ، نه تنها بر آب زمزم که دعا بر بلور آبهای دیگر هم تاثیرگذاره
اینجا رو ببینید


ممنون دوست عزیز . نظر لطف شماست .ما که کاره ای نیستیم . فقط قطره ای از دریای بیکران لا یتنهی است . امیدوارم هر چه از دستمان بر میاید خدمتی کرده باشیم
 

computrenginneer

عضو جدید
یکی از معجزات قرآن

یکی از معجزات قرآن

دکتر البمبی دانشمند حشره‌شناس و نگهداری از گیاهان در دانشکده زراعت دانشگاه عین الشمس، شیوهٔ زندگی عنکبوت، کیفیت ساخت خانه و روش صید طعمه‌اش را به میان می‌کشد. و سپس به بحث اعجاز قرآن و یافته‌های علمی ثابت شده در محدودهٔ این آیات می‌پردازد. بحث خود را با این آیه شروع می‌کند:
(کمثل العنکبوت اتخذت بیتا)
او می‌گوید: خداوند – تبارک وتعالی –در این آیه کلمه اتخذت را آورده است.که این فعل مؤنث است و تاءتانیت به آن متصل شده تا بر مؤنث دلالت کند در حالی که کلمه عنکبوت مذکر است.آنچه در وهله ول به ذهن می‌رسد - پناه بر خدا – یک خطای لغوی در آیه است. دکتر می‌گوید اگر خطای لغوی درست باشد پس خطا علمی است در صورتی که این خطا غیر ممکن است از آفریدگار جهان هستی صورت بگیرد.

اما در خلال دروس علم حشرات و بحث در طبیعت عنکبوت حقائق زیر برای ما روشن گردید:
ـ حقیقت اول: اینکه عنکبوت‌های نر نمی‌توانند خانه بسازند بلکه تنها عنکبوت ماده بوسیله نخ بافته شده‌ای که در انتهای شکم او قرار دارد اقدام به ساختن خانه می‌کند و این نخ در عنکبوت نر وجودندارد. الله اکبر، در ۱۴۰۰ سال پیش که نه علمی بوده نه ابزار علمی، پیامبر اسلام، قرآنی با این عظمت از طرف ارحم الراحمین میآورد که در آن این مطلب ظریف آورده شده وتازه الان دانشمندان ،با این همه ابزارعلمی این را کشف کردند.واین مشتی است بر دهان یاوه گویانی که اسلام را منکر هستند.
ـ حقیقت دوم: عنکبوت ماده اقدام به ساختن خانه نمی‌کند تا وقتی که بالغ و آماده ازدواج می‌گردد، وساختن خانه عاملی در جذب عنکبوت نر است که قادر به ساختن خانه نمی‌باشد.
ـ حقیقت سوم: عنکبوت ماده با تارهای بافته شده که با مهندسی خاص آنها را می بافد، خانه خود را می‌سازد، به نوعی که نسبت به هر تحرک خارجی حساس است. و با ماده لزج و چسبناکی آغشته شده است. که هر حشره‌ای به محض اینکه بر آن نزدیک شود ،به آن می‌چسبد و تا اینکه عنکبوت ماده برسد و صید را دریافت کند.
ـ حقیقت چهارم: بعد از اینکه ازدواج به پایان رسید و عنکبوت نر، ماده را باردار کرد، عنکبوت ماده در این هنگام که نردر خانه‌اش احساس امنیت می‌کند ناگهان بر او حمله و او را می‌خورد وسپس به مکان مطمئنی می‌رود تا تخم‌هایش را بگذارد.​
 

computrenginneer

عضو جدید
معجزه قرآن دانشمند آمريكايي را مسلمان كرد

معجزه قرآن دانشمند آمريكايي را مسلمان كرد


معجزه خداوند در قرآن کریم باعث شد که یک دانشمند مشهور آمریکایی به دین اسلام بگرود .

به گزارش پایگاه خبری تقریب به نقل از مجله "المجتمع"، تیمی ازدانشمندان آمریکایی دریافتند که برخی ازگیاهان استوایی فرکانس هایی ما فوق صوت از خود صادرمی کنند که به وسیله دستگاه های پیشرفته علمی ثبت شده است .

دانشمندانی که حدود سه سال به تحقیق و مطالعه این وضعیت حیرت آور پرداختند، دریافتند که این پالس های ما فوق صوت به الکتریسته نوری تبدیل شده و بیش از صد مرتبه در ثانیه تکرار می شوند .

یک تیم آمریکایی این آزمایش را در برابر یک گروه علمی در انگلیس انجام دادند که در بین این گروه، یک دانشمند مسلمان هندی الاصل نیز قرار داشت.

بعد از 5 روز آزمایش، گروه انگلیسی ازاین مسئله بسیار شگفت زده شدند ولی دانشمند مسلمان انگلیسی گفت : ما مسلمانان این مسئله را در 1400سال پیش تفسیر کرده ایم. دانشمندان از این سخن وی بسیار حیرت زده شدند و اصرار کردند که آن را برایشان شرح دهد. دانشمند مسلمان این آیه قران را قرائت کرد:"وهیچ موجودی نیست جز آنکه او را به پاکی می ستاید ولی شما ذکر تسبیحشان را نمی فهمید. او بردبار و آمرزنده است ".

زمانی که اسم جلاله "الله " بلند شد ، پالس های مافوق صوت به الکتریسیته نوری تبدیل و بر روی مانیتورها ظاهر گشت.

پروفسور" ولیام براون"، مسئول این تیم تحقیقاتی با این دانشمند مسلمان برای شناخت دین اسلام به گفت و گو پرداخت و دانشمند مسلمان برای وی دین اسلام را تشریح کرده ویک جلد قرآن مجید به همراه تفسیر آن به زبان انگلیسی را به وی اعطاء کرد .

براون شهادتین را گفت و مسلمان شد
http://quranic623.blogfa.com/
 

computrenginneer

عضو جدید


دستورهاى قرآن در زمينه هاى بهداشتى روانى و جسمانى و اشارات پزشكى و فيزيولوژى آن بسيار مترقى و شگفت آور است كه گاه تا حد اعجاز پيش مى رود، شگفتى ها (و در برخى موارد اعجازهاى) پزشكى قرآن را مى توان در محورهاى گوناگون بررسى كرد.

يكي از اين محورها عبارت است از: پيش گيرى هاى بهداشتى براى سلامت روح و جسم .

قرآن كريم در بخش پيش گيرى هاى بهداشتى، دستورهايى حكيمانه و جاودانه دارد كه هر كس بدان ها توجه كامل داشته باشد، از بسيارى امراض در امان خواهد بود. برخى از اين پيش گيرى ها عبارتند از:

الف ـ بهداشت غذايى مانند:

دعوت به غذاهاى پاك و پاكيزه (طيب): «اى كسانى كه ايمان آورده ايد، از غذاهاى حلال و پاكيزه كه ما نصيب شما كرده ايم، بخوريد.»

ممنوعيت غذاهاى غير بهداشتى و «خبيث»: «و ]آن رسول[ بر آنان هر غذاى پاكيزه و مطبوع را حلال و هر چيز پليد و منفور را حرام مى گرداند.»(اعراف،157)

برخى مصداق هاى خبائث در قرآن و سنت: نجاسات، آب بينى، خلط سينه، خاك، گوشت يا شير حيوان جلاّل (حيوان حلال گوشتى كه خوراك آن بر حسب عادت منحصر به مدفوع انسان باشد)، خون، مردار، گوشت خوك و سگ، شراب، برخى اجزاء حيوانات و...

پرهيز از پرخورى كه عامل بسيارى از بيمارى هاست: «بخوريد و بياشاميد و اسراف نكنيد كه خداوند مسرفان را دوست ندارد»(اعراف،31)

ب ـ بهداشت جسمى (شخصى):

وضو: «اى اهل ايمان، هنگامى كه مى خواهيد براى نماز بپاخيزيد دست و صورت خود را بشوييد...» (مائده،6)

غسل: «اى اهل ايمان، هنگامى كه مى خواهيد براى نماز بپاخيزيد... و اگر جنب هستيد، پاكيزه شويد غسل كنيد...»(مائده،6)

پاكيزگى و طهارت لباس: «و لباس خود را از هر عيب و آلايش پاكيزه دار.»(مدثر،4)

پاكيزگى محيط زندگى: «و به او وحى كرديم كه خانه مرا براى طواف حاجيان و نمازگزاران و ركوع و سجودكنندگان پاك و پاكيزه دار»(حج،26)

ج ـ بهداشت جنسى:

ممنوعيت آميزش با زنان در حالت عادت ماهيانه: «و از تو درباره خون حيض سؤال مى كنند، بگو: چيز زيان بار و آلوده اى است و لذا در حالت قاعدگى از زنان كناره گيرى نماييد و با آن ها نزديكى ننماييد...»(بقره،222)

ممنوعيت هم جنس بازى (لواط): شعراء، 165ـ166 و اعراف، 80ـ81 و... و موارد ديگر.

د ـ بهداشت روان:

آرامش در ياد خدا: «أَلاَ بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئنُّ الْقُلُوب»

شفابخش بودن آيات الهى و تأثير آن در تقويت روح: اسراء، 82 و يونس، 57 و فصلت، 44.

محور دوم در آموزه هاى قرآن، درمان است. قرآن به نمونه هايى از مواد و عوامل درمانى كه علم روز به خواص و تأثير آن ها پى برده، اشاره كرده است:

عسل: «...در آن شفا براى مردم است.»(نمل،68ـ69)

روزه: (احزاب، 35)

قرآن كريم افزون بر موارد ياد شده كه گزيده اى از آن ها بيان شد، به برخى مسائل و اسرار ناشناخته بدن انسان و چگونگى تكوين او اشاره كرده است كه علم پزشكى پس از صدها سال به تدريج پرده از اعجاز آن برداشت; از جمله آن ها مى توان به موارد ذيل اشاره كرد:

مراحل خلقت انسان در رحم مادر (مؤمنون، 12ـ14; حج، 5; غافر، 67 و...);

آفرينش انسان از آب (انبياء، 30; نور، 45; فرقان، 54 و...);

توضيح اين كه: دانشمندان زيست شناسى بر اين عقيده اند كه دو سوم بدن انسان را آب تشكيل داده است; مثلا يك فرد هفتاد كيلويى، پنجاه ليتر آب در بدن خود نگهدارى مى كند و اين نسبتى است ثابت، و باز همين دانشمندان بر اين نظر و عقيده اند كه اگر انسانى 20% از آب بدن خود را از دست بدهد، دوباره سلامتى خود را باز نخواهد يافت.»
منبع:http://quranic623.blogfa.com/
 

computrenginneer

عضو جدید
هويّت در اثر انگشت

هويّت در اثر انگشت

هنگامي كه در قرآن عنوان مي شود كه باز گرداندن انسان به زندگي پس از مرگ آسان است، آثار انگشت انسان ها به طور خاص مورد تأكيد قرار مي گيرد.


أيحسب الانسان ألّن نجمع عظامه بلي قادرين علي أن نسوّي بنانه

(سوره ي القيامة آيات ۳ و ۴)



آياانسان مي پندارد كه ما استخوان هاي او را جمع نخواهيم كرد ؟ بلكه ما قادريم كه سر انگشتان او را باز آفرينيم.





همه، از جمله دو قلو هاي همسان، داراي اثر انگشت منحصر به فرد مي باشند؛ به عبارت ديگر، هويّت هاي افراد در سر انگشتان آنان رمز گذاري مي شود.

اين سيستم رمز گذاري، ممكن است به سيستم باركد كه امروزه مورد استفاده قرار مي گيرد، نيز شبيه باشد.

تأكيد بر آثار انگشت، داراي مفهوم بسيار ويژه اي است. به اين دليل كه اثر انگشت هر كس منحصر به خودش است. هر شخصي كه زنده است يا در اين دنيا زندگي مي كند، مجموعه اي از آثار انگشت منحصر به فرد دارد.



به همين علت است كه آثار انگشت به عنوان مدرك بسيار مهم تشخيص هويّت و ويژه ي صاحبان آنها، پذيرفته ميشود و براي همين هدف، در سراسر جهان مورد استفاده قرار مي گيرد. امّا آن چه مهم است، آن است كه اين خصوصيّت آثار انگشت به تازگي در اواخر قرن نوزدهم كشف شد. پيش از اين زمان، افراد آثار انگشت را به صورت منحني هايي بدون اهمّيّت يا مفهوم ويژه اي در نظر مي گرفتند. با اين وجود در قرآن، خداوند به اثر انگشت اشاره مي كند كه در آن زمان توجه مردم را جلب نكرده و امروزه توجّه ما به اهمّيّت آنها معطوف مي شود. اهمّيّتي كه سر انجام در اين روزگار درك شد.​
 

computrenginneer

عضو جدید
یکی از معجزات زیبای قرآن

یکی از معجزات زیبای قرآن

"غلبت الروم فی ادنی الارض" (سوره روم، آیات ٢ و ٣)

که این آیه در مورد شکست روم از ایران است. در این آیات آمده است که روم در "ادنی الرض" مغلوب شد. در کلیه ترجمه های قدیمی قرآن (انگلیسی و فارسی) و حتی در بسیاری از ترجمه های فعلی این عبارت به "نزدیک ترین زمین" ترجمه شده است. به این معنا که محل وقوع جنگ به سرزمین عربستان نزدیک بوده است!

جنگی که در آیه فوق به آن اشاره شده نبردی میان ارتش ساسانی به پادشاهی خسرو دوم و ارتش روم به پادشاهی هراکلیوس است که در آن ارتش روم شکست سنگینی خورده و اورشلیم به دست سپاه ایران فتح می شود. این نبرد در کنار دریای مرده (بحرالمیت) رخ می دهد.​

به علت شوری بسیار زیاد آب، انسان بر روی آب دریای مرده شناور می شود.​
اما جنبه اعجاز آیه کجاست؟ در آیه فوق کلمه "ادنی" از کلمه "دنی" به معنای "پست" گرفته شده که در فارسی هم به همین معنا از آن استفاده می شود. به این ترتیب ترجمه عبارت "ادنی الارض"، "پست ترین زمین" است.

همانطور که اشاره شد، محل وقوع جنگ کنار دریای مرده بوده است و قرن ها بعد از نزول قرآن بود که پیشرفت تکنولوژی نشان داد که این ناحیه "پست ترین ناحیه زمین" است.

برای اطلاعات بیشتر می تونید به مدخل "dead sea" در ویکی پدیا مراجعه کنید.​
 

setare.a

عضو جدید
پیش بینی های قرآن کریم

پیش بینی های قرآن کریم

پیش بینی های قرآن کریم

[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]سلام به دوستای گلم
تو این پست چندتا از پیش بینی های قرآن کریم رو آوردیم که واسم خیلی عجیب و جالب بود
امیدوارم خوشتون بیاد
راستی نظر یادتون نره
[/FONT]



معجزات علمي قرآن در كيهان شناسي
عمر دنيا و زمين و انبساط آن (بيگ بنگ) - سياه چاله ها و ستاره هاي نوتروني همگي گوشه اي از معجزات قرآن است!
نسبت عمر دنيا به عمر زمين:
سوره ي 50 (ق): آيه ي 38:
"ما آسمان ها و زمين و آنچه در ميان آنهاست در شش روز آفريديم و هيچ گونه رنج و سختي اي به ما نرسيد"
سوره ي 41 (فصلت): آيه ي 9:
"بگو: آيا شما به آن كس كه زمين را در دو روز آفريد كافر هستيد و براي او همانندهايي قرار مي دهيد؟ او پروردگار جهانيان است!"


امروزه دانشمندان با توجه به شواهد موجود عمر زمين را 4.5 ميليارد سال پيش بيني مي كنند.

اين در حالي است كه عمر دنيا 13.5 ميليارد سال برآورد شده است.
در قرآن آمده كه زمين در دو روز و دنيا در شش روز خلق شد. (عمر دنيا 3 برابر عمر زمين است).
اگر اين موضوع را با شواهد عيني امروز مقايسه كنيم هيچ كمبودي ديده نمي شود!
عمر دنيا (13.5 ميليارد سال) را بر عمر زمين (4.5 ميليارد سال) تقسيم كنيد.
جواب 3 بدست مي آيد.
اين بدان معناست كه علم امروز نيز به اين مسئله رسيده كه عمر دنيا 3 برابر عمر زمين است!
 
آخرین ویرایش:

كربلايي حسام

اخراجی موقت
قرآن و علوم پزشكي

قرآن و علوم پزشكي

رآن در بيش از 700 آيه ماده ، علم را به كار برده و مسلمانان را به تفكر و تعمق در پديده هاي طبيعت دعوت نموده است . حدود 750 آيه به خدا شناسي از راه علوم طبيعي مربوط مي شود و در كنار اين دعوت عمومي به دانش ، انسان را به شاخه هاي علوم پزشكي متمايل مي كند ؛ آن جا كه مي فرمايد :
«فلينظر الانسان مم خلق»: پس انسان كه از چه چيزي خلق شده است .
«افلا ينظرون الي الايل كيف خلقت»: آيا به شتر نمي نگرند كه چگونه آفريده شده است ؟
«فلينظر الانسان الي طعامه » : پس انسان به غذاي خويش بنگرد.
برخي از احكام دين در قرآن فايده هاي پزشكي و بهداشتي دارند كه باپيشرفت علم پزشكي بدان پي برده شده است .
بهداشت غذايي قرآن با نزول چند دسته از آيات ، اصلاح رژيم غذايي را براي بشريت آورده و احكامي در اين مورد صادر كرده است :
الف – ويژگي هاي غذا
1- غذا پاك باشد ، يعني نجس نباشد .
2- غذا پاكيزه باشد يعني پليد (خبيث) نباشد .
3- حلال باشد و حرام نباشد.
از آن جا كه ميل به غذا هاي پاك و پاكيزه ريشه در طبع انسان دار و امري است كه از درون ساختمان وجودي او ريشه مي گيرد ، بابراين دستور اسلام به خوردن غذاهاي طييب ، نوعي دستور ارشادي است نه حكم يا دستور تاسيسي .
الف)ممنوعيت غذاهاي بهداشتي (پليد)
خباثت به چيزي گفته مي شود كه پليد است ، يعني امور پست و فاسد و گنديده و متعفن و غير مطبوع كه طبع انسان آن را نمي پسندد . بر اين اساس ، خوردن خوراك هاي خبيث كه طبيعت انسان از آن ها متنفر است (ميوه گنديده و ....) ، حرام است . زيرا افساد غذا و گنديدن و كپك زدن آن ها به واسطه تاثير ميكروب ها و قارچ هاي سمي كه روي آن ها نشسته است و آن ها را ميموم و آلوده مي كند ، باعث انواع بيماري ها از جمله سرطان و ... مي شود . همچنين خوردن نجاسات ، آب بيني ، فرو بردن خلطه سينه ، خوردن خاك ، خوردن خون ، مردار ، شراب ، گوشت خوك و برخي از اجزاي حيوان حلال گوشت ، جرو غذاهاي خبيثه محسوب مي شود و اسلام به واسطه ضرر هاي جبران ناپذير كه خوردن اين دسته از غذا ها بر جسم وارد مي سازند ، خوردن آن ها را حرام كرده است .
ب)ممنوعيت اسراف در غذا خوردن
اسراف در تغذيه به معناي پر خوري است كه در قرآن نكوهش شده است و جزو گانهان كبيره است و آياتي در مذمت آن نازل شده است : از جمله انه لا يحب المسرفين . زيرا عدم حب الهي دال بر مبغوضيت است .
نياز هاي طبيعي بدن انسان به عناصر اصلي غذايي ( مواد قندي ، چربي ، پروتئين و ويتامين ) با توجه به سن ، جنس و نوع فعاليت ، براي افراد گوناگون متغاوت است و اگر تغذيه از اعتدال خارج شود ، براي انسان مضر است .بنابرين قرآن به قاعده كلي منع اسراف در خوردن و آشاميدن اشاره ميكند كه امروزه در علوم پزشكي وطب پيشگيري ، جايگاه ويژه اي دارد .
متخصصان علوم پزشكي و صاحب نظران تغذيه ، ضررهاي پرخوري را برشمرده اند :
1) سوء هاضمه و گشاد شدن معده و بزرگ شدن شكم .
2) بزرگ شدن معده كه عارضه اي بسيار خطرناك است .
3) سوزش قلب ،زيرا غذاي بيش از حد نياز مانند بار سنگيني است كه بر دوش قلب گذاشته مي شود .
4) چاقي خود بيماري خطرناك است .
5) تصلب شرائين .
6) نقرس كه يك بيماري مفصلي همراه با حملات دردناك و افرادي بدان مبتلا مي شوند كه غذاي اصلي انان را مواد گوشتي تشكيل مي دهد ( اسراف در خوردن نوعي غذا ) .
7) سنگ كليه ، افرادي كه بيش تر غذاي آنان را مواد گوشتي ، شير و پنير تشكيل مي دهد، بيش از ديگران در معرض ابتلا به سنگ كليه قرار دارند ( اسراف در خوردن نوعي غذا ) .
علاوه بر ضررهايي كه پر خوري بر خسم مي گذارد ، عوارض رواني و روحي از جمله : سستي اراده ، كودني ، ميل به خواب مفرط و ... را نيز باعث مي شود . بسياري از متخصصان علوم پزشكي اعتقاد دارند كه آيه «كلوا واشربوا و لا تسرفوا »، يك دستور مهم بهداشتي است . زيرا تحقيقات نشان داده ، اين آيه نوعي درمان سرطان يا پيشگيري از آن است .
** ارائه يك قاعده ي كلي درباره تغذيه ، يكي از مطالب عالي قرآن كريم است كه نقش به سزايي در سلامت انسان دارد و مي تواند يكي از معجزات علمي قرآن محسوب شود .
ج) ممنوعيت خوردن گوشت مردار
مردارعبارت است از جسم انسان يا حيوان مرده كه يا خود مرده باشد و يا بر خلاف دستور شرع كشته شده باشد .
خدا در قرآن مي فرمايد : " انما حرم عليكم الميته و ..." همانا او گوشت مردار را بر شما حرام كرد . آيه فوق در چهار سوره قرآن با الفاظ متفاوت تكرار شده است . به نظر متخصصان علوم پزشكي ، خون پس از مرگ جانور با توجه به تركيبات آن ( به رغم اين كه قبل از مرگ بهترين وسيله دفاع از بدن بود )، به محل مناسبي براي رشد ميكروب ها تبديل خواهد شد . دربدن مردار ، پس از يك ساعت خون رسوب مي كند و پس از سه چهار ساعت عضلات منقبض مي شوند و به خاطر وجود اسيد ها( فسفريك و فورميك و لاكتيك ) بدن خشك مي شود . سپس حالت قليايي به بدن بر مي گردد و خشك ميشود . سپس ميكروب هاي موجود در خون بدن شروع به تكثير مي كنند. در نتيجه بدن متعفن و متلاشي مي شود . محبوس بودن خون نيز تعفن را تسريح و به توليد مثل ميكروبها كمك مي كند . اما در ذبع شرعي ،(سر بريدن حيوان ) بريده شدن وريد ها و شريان هاي بزرگ گردن باعث خروج تمام خون تمام خون بدن حيوان خواهد شد و دست و پا زدن حيوان ذبع شده نيز به اين امر كمك خواهد كرد.
حكمت و فلسفه حرام بودن خوردن گوشت مردار به دليلي است كه شرح داديم . از اين طريق مي توان به حكمت غسل مس ميت و دفن ميت نيز پي برد.
بايد اشاره كرد اين علوم فقط گوشه اي از حكمت هاي خداوند است كه بشر از طريق پيشرفت علم توانسته است بدان ها دست يابد . اي بسا حكمت هاي بي شماري در پس پرده وجود دارند كه بشر از درك آن ها عاجراست.

 

كربلايي حسام

اخراجی موقت
د)ممنوعيت خوردن گوشت خوك
خوك يك از حيوانات پستاندار است كه در خشكي زندگي مي كند و از گوشت و شير آن استفاده مي شود. ولي از نظر اسلام ، نام اين حيوان در فهرست غذاهاي ممنوع قرار دارد . خدا در قرآن مي فرمايد « انما حرم عليكم الميته و الدم و لحم الخنزير و ... » : خداوند تنها گوشت مردار و خون و گوشت خوك و ... را حرام كرده است .
علت تأكيد قرآن بر اين مطلب به خاطر خطرات جسمي و روحي مصرف گوشت خوك و نيز آلودگي جامعه بشري به آن است . مصرف گوشت خوك بين يهوديان نيز ممنوع است و يكي از غذاهاي حرام در شريعت موسي (ع) نيز است . اما متأسفانه هنوز مصرف گوشت خوك در برخي نقاط دتيا هنوز رواج دارد .
خوك حتي نزد اروپائيان كه بيش تر گوشت آن را مي خورند ، سمبل بي غيرتي است . خوك غيرت ناموسي ندارد و نقطه مقابل خروس است . جفت خود را در معرض استفاده خوك هاي نر ديگر قرار مي دهد و از اين عمل ، علاوه بر آن كه باك ندارد ، لذت هم مي برد و اين صفت در گوشتش تأثيراتي دارد . افرادي كه از اين نوع گوشت تغذيه مي كنند ، همان اخلاق و صفات رذيله را حاصل مي كنند . در حالي كه غيرت نسبت به دين و ناموس از صفات اتبيا و ائمه و طاهرين و مؤمنين است .
علاوه بر اين ضررهاي رواني و اخلاقي كه از خوردن گوشت خوك حاصل مي شود ، دو دسته بيماري را سبب مي شود :
الف) بيماري هايي از جمله عوامل مبتدا به آنها گوشت خوك است مانند :
1-اسهال خوني : در گوشت خوك انگل هايي به نام بالانتن ديوم زندگي مي كنند كه از اهم منابع انتشار اين بيماري در سرتاسر جهان است .
2- انتاميب هيستوليتك : كه انسان را به اسهال آميبي مبتلا مي سازد و خوك نقش ناقل اين ميكروب به انسان را ايفا مي كند .
3- بيماري باد سرخ : نوعي بيماري است كه خوك به ان مبتلا مي شود و به گروه خاصي از انسان ها ، از قبيل قصاب ها و دباغ ها انتقال مي يابد و در انسان به صورت لكه هاي سرخ و دردناك ، تؤام با سوزش شديد روي دست ظاهر مي شود .
4- تصلب شرائين : ميزان چربي و اسيداوريك در گوشت خوك بسيار زياد است و خوردن آن ، نقش مهمي در تصلب شرائين در انسان دارد.
علاوه بر اين ها خوك از خوردن چيزهاي پليد و كثيف ، مانند مدفوع خود باك ندارد ، لذا بدن خوك جايگاه انواع ميكروب هاست .
ب) بيماري هايي كه تنها به علت خوردن گوشت خوك در انسان به وجود مي آيند ، عبارتند از :
1- كرم كدو : طول كرم كدو 2تا 3 سانتي متر است و در عضلات و مغز خوك وجود دارد كه انسان با خوردن گوشت و يا مغز خوك به آن مبتلا مي شود . از عوارض اين بيماري ، نارسايي هايي در دستگاه گوارش است . مرض لادرري از همين كرم كدو به انسان منتقل مي شود .
2- تري شينوز : طول كرم تري شينوز 3 تا 5 ميلي متر است . اين كرم از طريق خوردن گوشت خام يا نيم پز وارد بدن مي شود و ضمن ايجاد جوش هاي پوستي ، در عضلات انسان تخم گذاري مي كند كه باعث درد شديد عضلات ، سختي نفس ، ناتواني هنگام سخن گفتن و جويدن ،و گاهي فلج عضلات تنفسي مي شود . كرم ترشين در طول يك ماه ، پانزده هزار تخم مي گذارد . در يك كيلو گوشت خوك ممكن است 400 ميليون نوزاد كرم وجود داشته باشد . اين كرم اتولين بار در سال 1835 ميلادي ، توسط يك دانشمند انگليسي به نام پاژت كشف شد .
تري شينوز مي تواند به قلب نفوذ كند و باعث سكته هاي قلبي شود . پختن گوشت هم اين كرم را نابود نمي كند .
3- بوتوليسم : گوشت خوك ثقيل الهضم است و معده را به زحمت مي اندازد و باعث بوتوليسم مي شوند
هـ) ممنوعيت نوشيدن شراب (خمر)
« خمر» به معني پوشش است و به هرچيزي كه چيز ديگري را بپوشاند و مخفي كند ، «خمار» گويند . در شريعت به هر مكسر (مست كننده ) خمر گويند ، خواه از انگور ، خرما ، كشمش يا هر مشروب الكلي ديگري مي باشد . استعمال واژه خمر براي اين مايعات مكسر به اين علت است كه آنها روي عقل پرده اي مي افكنند و نمي گذارند ، بد را از خوب و زشت را از زيبا تميز دهد . بدين دليل ، نوشيدن آن حرام است . اولين كسي كه به وجود ماده اي در خمر پي برد كه سريع التبخير است و بصيزت را ار انسان دور مي كند ، جابرين حيان ، در قرن دوم هجري بود .
اثرات مضر نوشيدن مشروبات الكلي
1-عقل ، عالي ترين موهبت الهي به انسان است و انديشه ، امتياز انسان به ساير حيوانات است . هنگامي كه شراب انسان را مست مي كند ، عقل را زايل مي سازد ، او را از حوزه انسانيت خارج مي سازد و به يك حيوان تبديل مي كند .
2- اگر دولت ها ضمانت كنند كه درب نيمي از ميخانه ها را ببندند ، مي توان ضمانت كرد ، ديگر به نيمي از بيمارستان ها و تيمارستان ها نياز نداريم .
3- مانع ياد خدا و نماز است .
4- در شخص الكلي عاطفه خانوادگي و محبت نسبت به زن و فرزند ضعيف مي شود . الكل با سرعت شگفت انگيزي از طريق بافت هاي مخاطي دهان و ريه و معده جذب و وارد خون مي شود .
پس از ورود الكل به معده ، با توجه به نسبت آب مجود در آن ، در تمام بافت هاي بدن توزيع مي شود . اگر زن باردار مقداري مشروب الكلي مصرف كند ، مقداري از الكل به جنينش مي رسد و تقريبا روي مغز اثر مي گذارد .
5 تا 10 درصد الكل مصرف شده بدون هيچ گونه تبديلي به وسيله كليه و ريه دفع و بقيه در معرض اكسيده شدن در كبد قرارز مي گيرد و به گاز دي اكسيد كربن (C02) و آب و انرژي تبديل مي شود . ميزان واحد كالري به دست آمده از يك گرم الكل 7 كالري است كه باعث بي ميلي به غذا مي شود . در نتيجه شخص دچار كمبود مواد غذايي در بدن مي شود . مصرف زياد الكل يا در واقع مشروبات الكلي ، باعث گيجي و مستي مي شود و عضوي كه بيش از همه تأثير مي پذيرد ، مغز است و قدرت عكس العمل مغز به شدت كاهش مي يابد . در چنتين شرايطي ، انسان در معرض خطراطي همچون : تصادف ، سقوط ، اغما و مرگ در اثر تنگي نفس قرار مي گيرد .
اثرات مضر نوشيدن مشروبات الكلي از نظر پزشكي عبارتند از :
1- ابتلا به بيماري هاي عصبي ، گوارشي ، قلبي ، خوني و رواني ، به دليل اعتياد به الكل .
2- اختلال در كار تعدادي از اعصاب كه باعث ضعف عضلات ، لرزش اندام ها و درد در ناحيه دست و پا مي شود .
3- اختلال در يك عصب كه با توج به نوع عصب ممكن است به صورت فلج عصب صورت يا چشم باشد .
4- التهاب مري ، استفراغ شديد خوني و سرطان مري .
5- التهاب حاد و مزمن معده ، زخم معده و سرطان معده . 90 درصد مبتلايان به سرطان معده از معتادان به مشروبات الكلي هستند .
6- كاهش نارسايي هاي فراوان مربوط به كبد و لوزالمعده .
7- كاهش پروتئين در بدن .
8- ضعف ماهيچه هاي قلب . مصرف مشروبات الكلي باعث چاقي و افزايش چربي خون مي شود .
9- كاهش آهن خون ، اسيد كوليك ، و ويتامين * در خون .
10- كاهش گلبول هاي قرمز خون و در نتيجه ، زرد شدن پوست بدن .
11- هذيان گويي ، رعشه و هيجان زدگي .
12- ابتدا به جنون كورساكوف كه عبارت است از ضعف ذاكره ، هذيان گويي ، التهاب پايانه عصبي و از بين رفتن قدرت تشخيص و شناخت .
13- اختلال در فعاليت هاي مغزي ، ناتواني دركنترل عواطف و از دست دادن قدرت تفكر .
جلوگيري از نوشيدن شراب و حكم به پليد بودن آن ، يكي از معجزات علمي قران كريم است ، چرا كه در شرايطي اين احكام صادر شد كه بشريت با علاقه و اشتها به شراب خواري روي آورده بود و از ضررهاي بهداشتي آن اطلاع چنداني نداشت . در حقيقت ، اين ممنوعيت يكي از خدمات دين اسلام به بشريت بوده است . امروزه علوم پزشكي ضررهاي بي شماري را براي نوشيدن مشروبات الكلي مطرح كرده اند كه در جايگاه خود بايست بررسي شوند .

 

كربلايي حسام

اخراجی موقت
معجزات علمي قرآن در كيهان شناسي

معجزات علمي قرآن در كيهان شناسي

[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif][FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]عمر دنيا و زمين و انبساط آن (بيگ بنگ) - سياه چاله ها و ستاره هاي نوتروني همگي گوشه اي از معجزات قرآن است![/FONT][/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif][FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif] [/FONT][/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif][FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif] نسبت عمر دنيا به عمر زمين:[/FONT][/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif][FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif] [/FONT][/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif][FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif] سوره ي 50 (ق): آيه ي 38:[/FONT][/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif][FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif] [/FONT][/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif][FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]"ما آسمان ها و زمين و آنچه در ميان آنهاست در شش روز آفريديم و هيچ گونه رنج و سختي اي به ما نرسيد"[/FONT][/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif][FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif] [/FONT][/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif][FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]سوره ي 41 (فصلت): آيه ي 9: [/FONT][/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif][FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif] [/FONT][/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif][FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]"بگو: آيا شما به آن كس كه زمين را در دو روز آفريد كافر هستيد و براي او همانندهايي قرار مي دهيد؟ او پروردگار جهانيان است!"[/FONT][/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif][FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif] [/FONT][/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif][FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]
[/FONT][/FONT]​

[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif][FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif][/FONT] [/FONT]

[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif][FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif] امروزه دانشمندان با توجه به شواهد موجود عمر زمين را 4.5 ميليارد سال پيش بيني مي كنند.[/FONT][/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif][FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]اين در حالي است كه عمر دنيا 13.5 ميليارد سال برآورد شده است. [/FONT][/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif][FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]در قرآن آمده كه زمين در دو روز و دنيا در شش روز خلق شد. (عمر دنيا 3 برابر عمر زمين است).[/FONT][/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif][FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]اگر اين موضوع را با شواهد عيني امروز مقايسه كنيم هيچ كمبودي ديده نمي شود![/FONT][/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif][FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]عمر دنيا (13.5 ميليارد سال) را بر عمر زمين (4.5 ميليارد سال) تقسيم كنيد. [/FONT][/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif][FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]جواب 3 بدست مي آيد.[/FONT][/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif][FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]اين بدان معناست كه علم امروز نيز به اين مسئله رسيده كه عمر دنيا 3 برابر عمر زمين است![/FONT][/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif][FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif] [/FONT][/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif][FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]سياه چاله ها و ستاره هاي نوتروني: [/FONT][/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif][FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]سوره ي 86 (طارق): آيات 1 تا 3:[/FONT][/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif][FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]"سوگند به آسمان و كوبنده ي شب! و تو نمي داني كوبنده ي شب چيست. همان ستاره ي ثاقب است!"[/FONT][/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif][FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif] در عربي "ثقب" به معناي چاله و "ثاقب" به معناي چيزي است كه چاله را ايجاد مي كند. [/FONT][/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif][FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]نسبيت عام پيش بيني مي كند كه سياه چاله ها از ستاره هاي نوتروني بوجود مي آيند. ستاره هاي [/FONT][/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif][FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]نوتروني اكثرا قابل رويت نيستند و تنها با امواج راديويي (پالس ها) رصد مي شوند. [/FONT][/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif] [/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif][FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]
[/FONT][/FONT]​
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif] [/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif][FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]امواج دريافتي از اين ستاره ها طوري به نظر مي رسد كه كسي به جايي مي كوبد! (ستاره ي كوبنده).[/FONT][/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif][FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]باور نداريد؟ گوش كنيد! [/FONT][/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif][FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]قرآن در آسمان ستاره اي كوبنده را معرفي مي كند كه ثاقب است. (چاله ايجاد مي كند).[/FONT][/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif][FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]كلام واضح قرآن در اين مورد جايي براي شك نمي گذارد![/FONT][/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif][FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif] [/FONT][/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif][FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]بيگ بنگ – بيگ كرانچ و انبساط دنيا:[/FONT][/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif][FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]سوره ي 55 (الرحمن): آيه ي 37:[/FONT][/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif][FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]"آسمان ها روزي دوباره شكاف برمي دارند و مانند گل سرخي باز مي شوند!"[/FONT][/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif][FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]سوره ي 51 (الذاريات): آيه ي 47:[/FONT][/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif][FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]"و ما آسمان ها را با قدرت خود بنا كرديم و همواره آن را وسعت مي بخشيم!"[/FONT][/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif][FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]سوره ي 21 (الانبيا): آيه ي 104:[/FONT][/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif][FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]"در آن روز كه آسمان را چون طوماري در هم مي پيچيم هماگونه كه آفرينش را آغاز كرديم آنرا باز مي گردانيم. اين وعده اي است كه بر ماست و قطعا آنرا انجام مي دهيم!"[/FONT][/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif][FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif] [/FONT][/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif][FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]با بيان تئوري بيگ بنگ دانشمندان همواره در صدد گسترش آن بوده اند. [/FONT][/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif][FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]مدتي بعد به كمك تحقيقات عده اي از دانشمندان مشخص شد كه علاوه بر بيگ بنگ پديده اي به نام بيگ كرانچ هم بايد وجود داشته باشد. و همانطور كه دنيا باز شده روزي به همان نقطه ي آغاز جمع مي شود. (انا لله و انا اليه راجعون).[/FONT][/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif] [/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif][FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]
[/FONT][/FONT]​
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif] [/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif][FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]قرآن اين موضوع را در ابتدا به باز شدن يك غنچه ي گل رز تشبيه مي كند و بيان مي دارد كه با قدرت بي انتهاي خويش در حال گسترش (انبساط) دنيا است![/FONT][/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif][FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]و روزي همانطور كه اين دنيا را باز كرد دوباره مانند طوماري آنرا در هم خواهد پيچيد. (بيگ كرانچ). [/FONT][/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif][FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif] [/FONT][/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif][FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]و اين سخن حقيقت است![/FONT][/FONT]
 

كربلايي حسام

اخراجی موقت
معجزه علمی قرآن در مورد جو زمین

معجزه علمی قرآن در مورد جو زمین

معجزه علمی قرآن در مورد جو زمین و آسمان ها، کرسی و عرش خداوند....

در قرآن خداوند توجه ما را به موضوع مهمی در مورد جو زمین جلب می کند.
وَجَعَلْنَا السَّمَاءَ سَقْفًا مَحْفُوظًا وَهُمْ عَنْ آیَاتِهَا مُعْرِضُونَ (٣٢)
"و آسمان را سقفی محافظ قرار دادیم ولی آن ها از نشانه های او روی گردان هستند."سوره انبیا آیه ۳۲
این خاصیت آسمان با تحقیقات دانشمندان در قرن ۲۰ ثابت شد. جوی که اطراف زمین را فراگرفته است دارای عملکرد های حیاتی بسیار مهمی است. یک نقش آن حفاظت کردن زمین در مقابل شهاب سنگ های کوچک و بزرگ است تا به زمین برخورد نکنند.





علاوه بر این، جو زمین تشعشعات خورشیدی را صافی می کند و اجازه نمی دهد که همگی آن ها از جو عبور کنند زیرا بسیاری از آن ها برای حیات روی کره زمین بسیار خطرناک هستند. جالب است که جو تنها تشعشات مفید و بی ضرر شامل نور قابل مشاهده ، فرکانس محدوده اشعه فرابنفش و امواج رادیویی را اجازه عبور می دهد. تمامی این تشعشعات برای حیات روی زمین ضروری هستند. فرکانس محدوده اشعه فرابنفش که جو زمین تنها مقداری از آن را اجازه عبور می دهد برای انجام عمل فوتوسنتز که در گیاهان انجام می شود بسیار مهم است. بیشتر تشعشعات فرابفش قوی که از طرف خورشید ساطع می شوند توسط جو گرفته می شوند و فقط قسمت ضروری و کمی از آن طیف به زمین می رسد.
نقش حفاظتی جو به این جا خاتمه نمی یابد. جو همچنین زمین را در مقابل دمای بسیار کم فضای بیرونی که حدود ۲۷۰ درجه سانتی گراد زیر صفر است حفاظت می کند.





شکل بالا نشان دهنده شهاب سنگی است که به طرف زمین در حال حرکت می باشد. خرده سنگ هایی که در فضا سرگردان هستند و تعدادشان بسیار زیاد می باشد خطر زیادی برای زمین دارند. اگر به سطح ماه نگاه کنید می بینید که دارای فرورفتگی های عمیقی است که در اثر برخورد شهاب سنگ ها با آن می باشد. ولی خداوند خالق جو زمین را به گونه ای آفریده است تا این اجرام اجازه رسیدن به زمین نداشته باشند و قبل از رسیدن به سطح زمین در اثر حرارت زیاد به وجود آمده در اثر اصطکاک با جو ذوب می شوند. خداوند را به خاطر این نعمت بزرگ شاکر هستیم؟


بسیاری از ما حتی به آسمان بالای سرخودمان نگاه نمی کنیم چه برسد به اینکه به نقش آن توجه کنیم. تصور کنید که این نقش جو در حفاظت در مقابل سنگ های آسمانی وجود نداشت، آن وقت زمین به چه شکلی در می آمد؟ آن وقت ساکنان زمین باید دائم در مورد برخورد سنگ ها نگران باشند.
به این تصویر نگاه کنید.
تصویری از حفره عظیمی می باشد که در اثر برخورد یک شهاب سنگ در صحرای آریزونای آمریکا ایجاد شده است.

انرژی ساطع شده از خورشید آن قدر زیاد است که حتی تصور آن برای ما مشکل می باشد. یک انفجار خورشیدی معادل ۱۰۰ میلیارد بمب اتمی است که آمریکا در جنگ جهانی درشهر هیروشیمای ژاپن انداخت. به شکل شماره ۴ نگاه کنید. در هر لحظه ده ها انفجار از این نوع در خورشید رخ می دهد.


انرژی ساطع شده از خورشید آن قدر زیاد است که حتی تصور آن برای ما مشکل می باشد. یک انفجار خورشیدی معادل ۱۰۰ میلیارد بمب اتمی است که آمریکا در جنگ جهانی درشهر هیروشیمای ژاپن انداخت. به شکل شماره ۴ نگاه کنید. در هر لحظه ده ها انفجار از این نوع در خورشید رخ می دهد. ۵۸ ساعت بعد از یکی از این انفجارات مشاهده شد که عقربه های قطب نماها حرکاتی غیر عادی نشان می دهند و دمای جو زمین در ارتفاع ۲۵۰ کیلومتری به بیش از ۲۵۰۰ درجه سانتی گراد رسید. بدون وجود جو مناسب و کمربند ون آلن، این تشعشعات زندگی را روی زمین به سرعت نابود می کرد.
مگنتوسفر (magnetosphere) یا میدان مغناطیسی اطراف زمین که به خاطر میدان مغناطیسی خود زمین به وجود می آید، زمین را در مقابل اجرام آسمانی، تشعشعات خورشید و ذرات کیهانی حفاظت می کند. این میدان مغناطیسی که در شکل شماره ۴ آن را می بینید به نام کمربند ون آلن نیز شناخته شده است و صدها کیلومتر بالاتر از جو زمین قرار دارد. دکتر Hough Ross در مورد اهمیت کمربند ون آلن می گوید:
در حقیقت زمین بیشترین چگالی را در میان تمامی سیارات منظومه شمسی دارد. هسته زمین که از دو فلز نیکل و آهن تشکیل شده است عامل به وجود آمدن این میدان مغناطیسی است. این میدان مغناطیسی نیز به نوبه خود کمربند ون آلن را به وجود می آورد که زمین را در مقابل بمباران تشعشعات خورشیدی حفاظت می کند. اگر این حفاظ وجود نداشت حیات روی زمین غیر ممکن بود. تنها سیاره دیگری که میدان مغناطیسی دارد مریخ می باشد اما قدرت آن ۱۰۰ برابر کم تر از قدرت جو زمین است. حتی سیاره زهره که خواهر سیاره زمین می باشد دارای میدان مغناطیسی نیست و این میدان فقط برای زمین خلق شده است.





این تنها گوشه ای از معجزات علمی قرآن در مورد کیهان بود. آیات بسیاری در قرآن وجود دارد که انسان ها را به تامل در این مورد جلب می کند.
یکی از عبارات قرآنی که هنوز برای بشر قابل فهم نیست مفاهیم عرش و کرسی خداوند می باشند. خداوند در آیه زیر می فرمایند که آسمان را هفت طبقه آفریدیم و آسمان اول را با ستارگان مزین ساختیم:
فَقَضَاهُنَّ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ فِی یَوْمَیْنِ وَأَوْحَی فِی کُلِّ سَمَاءٍ أَمْرَهَا وَزَیَّنَّا السَّمَاءَ الدُّنْیَا بِمَصَابِیحَ وَحِفْظًا ذَلِکَ تَقْدِیرُ الْعَزِیزِ الْعَلِیمِ (١٢)
پس آن ها را {به صورت} هفت آسمان در دو هنگام مقرر داشت و در هر آسمانی کار {مربوط به} آن را وحی نمود و آسمان{این} دنیا را به چراغ ها مزین نمود و {آن را نیک} نگاه داشتیم؛ این است اندازه گیری های آن نیرومند دانا.
پس آن چیزی که ما تا به حال توانسته ایم با تلسکوپ ها مشاهده کنیم و تا فاصله ۱۵ میلیارد سال نوری جلو رفته ایم تنها آسمان اول می باشد که خداوند اشاره می کند که ما آن را با ستارگان مزین ساختیم. حال شش آسمان دیگر چه می باشند هنوز کشف نشده است.
خداوند در آیه ۲۵۵ سوره بقره می فرمایند:
اللَّهُ لا إِلَهَ إِلا هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ لا تَأْخُذُهُ سِنَهٌٔ وَلا نَوْمٌ لَهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الأرْضِ مَنْ ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلا بِإِذْنِهِ یَعْلَمُ مَا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَلا یُحِیطُونَ بِشَیْءٍ مِنْ عِلْمِهِ إِلا بِمَا شَاءَ وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالأرْضَ وَلا یَئُودُهُ حِفْظُهُمَا وَهُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ (٢٥٥)
خداست که معبودی جز او نیست؛ زنده و برپادارنده است؛ نه خوابی سبک او را فراگیرد و نه خوابی گران؛ آنچه در آسمان ها و آنچه در زمین است از آن او می باشد. کیست که به جز اذن او در پیشگاهش شفاعت می کند؟ آنچه در پیش روی آنان و آنچه در پشت سرشان است می داند و به چیزی از علم او جز به آنچه بخواهد احاطه نمی یابند. کرسی او آسمان ها و زمین را فراگرفته است و نگهداری آن ها بر او سخت نمی باشد و اوست والای بزرگ.
همان طور که می بینیم خداوند می فرمایند که کرسی او آسمان ها و زمین را فراگرفته است پس کرسی خداوند بسیار بزرگ تر از هفت آسمان می باشد که ما آسمان اول آن را با تلسکوپ می بینیم.
مساله زمانی بغرنج تر می شود که اصطلاح دیگری در قرآن است به نام عرش. مثلا:
وَهُوَ الَّذِی خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالأرْضَ فِی سِتَّهِٔ أَیَّامٍ وَکَانَ عَرْشُهُ عَلَی الْمَاءِ لِیَبْلُوَکُمْ أَیُّکُمْ أَحْسَنُ عَمَلا وَلَئِنْ قُلْتَ إِنَّکُمْ مَبْعُوثُونَ مِنْ بَعْدِ الْمَوْتِ لَیَقُولَنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا إِنْ هَذَا إِلا سِحْرٌ مُبِینٌ (٧)
و اوست که آسمان ها و زمین را در شش هنگام آفرید و عرش او بر آب بود تا شما را بیازماید که کدامیک نیکوکارترید و اگر بگویی: (( شما پس از مرگ برانگیخته خواهید شد)) قطعا کسانی که کافر شده اند خواهند گفت: ((این {ادعا} جز سحری آشکار نیست))
به نظر من انسان برای کشف این مفاهیم راهی به جز مکاشفه ندارد. انسان ها تا دور دست های کیهان را با تلسکوپ های نوری و رادیویی بررسی کرده اند، به اعماق زمین رفته اند ، از الکترون ها عکس برداری کرده اند اما کم تر انسان هایی با مراجعه به درون خود به دنبال کشف ناشناخته ها هستند.
شعری با مضمون زیر از یکی از شعرای پارسی گو هست که ما را متوجه این قضیه می کند:
ای نسخه اسرار الهی که تویی ای آینه جمال شاهی که تویی
بیرون ز تو نیست آنچه در عالم هست از خود بطلب هر آنچه خواهی که تویی
در وجود انسان ها تلسکوپ هایی بسیار قوی تر و بهتر، وسایل ارتباطی خیلی دقیق تر و بسیاری قابلیت های دیگر نهفته است. شاید آیه زیر گواهی بر این مدعا باشد:
وَعَلَّمَ آدَمَ الأسْمَاءَ کُلَّهَا ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَی الْمَلائِکَهِٔ فَقَالَ أَنْبِئُونِی بِأَسْمَاءِ هَؤُلاءِ إِنْ کُنْتُمْ صَادِقِینَ (٣١)
و خداوند همه معانی آن ها را به آدم آموخت سپس آن ها را بر فرشتگان عرضه نمود و فرمود: اگر راست می گویید از اسامی این ها به من خبر دهید.
همان طور که خداوند فرموده اند فرشتگان قادر به درک قدرت هایی که خداوند در وجود انسان ها به ودیعه نهاده است نیستند. حتی شیطان نیز بی اطلاع بود وگرنه سر تعظیم فرو می آورد.
یکی از کسانی که توانسته به این قابلیت ها دست پیدا کند و تجلی اسما الهی باشد، شاعر ایرانی پارسی گویی است که ۸۰۰ سال پیش مثنوی معنوی را سروده و اکنون ما و دنیای غرب با خواندن اشعار او می بینیم که تفکراتش تطابق کامل با علم امروزه دارد. این شاعر چنان پرآوازه شده که از یک طرف کشور ترکیه در تلاشی بیهوده می خواهد او را ترک بخواند و غربی ها هم او را شخصیتی متعلق به همه می دانند ولی او ایرانی است و ایرانی باقی خواهد ماند.
در مثنوی او شعری با مضمون زیر است
آن امانت کاسمانش برنتافت وز قبول او زمین هم روی تافت
در دل یک ذره ماوا می کند در درون حبه جا می کند
آنچه مطلوب جهان شد در جهان هم تو داری بازجو از خود نشان
من عرف زین گفت شاه اولیا۱ عارف خود شو که بشناسی خدا
از خداوند خواستاریم که ما را با خود آشنا سازد که آنکس که خود را شناخت، خدای خود را هم شناخته است.


ترجمه و تالیف: احسان اشرفی
 

كربلايي حسام

اخراجی موقت
قرآن و روان درمانى افسردگى

قرآن و روان درمانى افسردگى

در سال هاى اخیر کوشش هاى زیادى در زمینه ى روان درمانى افرادى که دچار اضطراب هاى شخصیتى و بیمارى هاى روانى هستند، انجام شده است. در این زمینه روش هاى مختلفى براى روان درمانى پدید آمده است; امّا هیچ کدام موفقیت مورد انتظار را درباره از میان بردن و یا پیشگیرى از بیمارى هاى روانى به دست نیاورده است. برخى از پژوهش ها نشان مى دهد میانگین درمان در مورد بیمارانى که با روش روانکاوانه معالجه و درمان مى شوند بین 60 تا 64 درصد در نوسان است و اگر توجّه کنیم که میانگین بیمارانى که بدون معالجه به روان درمانگران از عوارض این گونه بیمارى ها رهایى مى یابند میان 44 تا 64 درصد در نوسان است، متوجه مى شویم که میانگین فوق درصد رضایت بخشى را تشکیل نمى دهد. وانگهى حال گروهى از بیماران پس از معالجات روان درمانگران بدتر هم شده است.
در پژوهش دیگرى روشن شده است که شمار بیماران درمان یافته از یک گروه مورد مطالعه که تحت مداواى درمانگران قرار نداشتند با تعداد بیمارانى که از طریق روان درمانى معالج شدند برابر بوده است. این پژوهش نشان داده است که حال برخى از بیماران معالجه شده توسط روان درمانگران وخیم تر هم شده است.
این گونه پژوهش ها نشان مى دهد که میانگین درمان ناشى از روان درمانى هنوز به میزان رضایت بخشى نرسیده است.
هر انسانى در روند زندگى خود با موانعى روبرو مى شود زیرا در مقابل هر نوشى ،نیش ودر مقابل هر خوشى،ناخوشى وجود دارد.این موانع ومشکلات براى انسان ایجاد دلهره مى کند.در هنگام گرفتاریها دچار اضطراب و سپس افسردگى مى شود.البته نوع مشکلات وشخصیت افراد وزمان ومکان در طولانى بودن ویا کوتاه بودن این اضطرابها ـ که اگر درمان نشود به افسردگى منجر مى شود ـ دخالت دارند.
هر چند وجود دلهره واضطراب در حد عادى براى آدمى لازم است; زیرا باعث گرفتن حالت تدافعى شده وانسان را به عکس العمل واداشته وسعى در رفع مشکل مى کند; اما اگر فردى بى خیال وبى تفاوت بوده وهیچ گونه اضطرابى نداشته باشد ـ بجز ائمه معصومین(ع)و بعضى از اولیاء خدا ـ براى دیگران عیب ومریضى حساب شده که در روانشناسى آن را مرض «پسى کوپاتى»مى نامند.
افزایش افسردگى واضطراب در جهان امروز
در جهان کنونى بیمارى افسردگى بسیار زیاد شده است بطوریکه عده اى از مردم کشورهاى صنعتى با دارو بخواب رفته وبا دارو بیدار مى شوند. به طور مثال با هم گزارشى درباره پدیده افسردگى و علل و آثار آن در ایالات متحده آمریکا مى خوانیم:
به عقیده روان شناسان ،افسردگى بیماریى ناشى از مدرنیسم و فشارهاى جانبى آن است و جوانان به ویژه در آمریکا که سرعت نوآورى در آن جا بیش از سایر نقاط جهان است در سنین پایین تر در دام این بیمارى گرفتار مى آیند.
در سال 2002 افسردگى پس از بیمارى هاى قلبى ،گسترده ترین بیمارى دامن گیر بشر خواهد بود.به نوشته این مجله:
دکتر ارنست برنت و همکارانش از انستیتو تکنولوژى ماساچوست آمریکا برآورد کرده اندکه هزینه هاى مربوط به بیمارى افسردگى در آمریکا سالانه بالغ بر 44میلیارد دلار یعنى تقریبا برابر هزینه هاى بیمارى هاى عروقى است و این بدان معنا است که هر آمریکایى سالانه 6هزاردلار بابت بیمارى افسردگى پرداخت مى کند.
این مجله مى افزاید: هزینه هاى مربوط به درمان بیمارى افسردگى به 12 میلیارد و400میلیون دلار بالغ مى شود و خودکشى مبتلایان به افسردگى 7 میلیارد و 500 میلیون دلار به این رقم مى افزاید که خسارت ناشى از دست رفتن نیروى انسانى در آن به حساب نیامده است.
اکونومیست مى نویسد: در این میان،بازار داروهاى ضد افسردگى بسیار گرم است.طبق برآورد انستیتو تکنولوژى ماساچوست ارزش بازار جهانى این داروها بالغ بر 7 میلیارد دلار است که انتظار مى رود در پنج سال آینده 50%رشد داشته باشد!
مشهورترین داروى درمان بیمارى افسردگى که امروزه به ویژه در آمریکا رواج دارد «پروژاک»است که شرکت سازنده آن «الى لیلى»سالانه 2میلیارد و600میلیون دلار به جیب سهامداران خود سرازیر مى کند.» «الوین تافلر،نویسنده و نظریه پردازِ معروف امریکایى: در سراسر کشورهاى مرفه فریاد عجز و لابه هاى آشنا به گوش مى رسد. میزان خودکشى نوجوانان رو به افزایش است.الکلیسم بیداد مى کند.افسردگى روانى همه گیر شده است،بربریت و جنایت مُد روز گردیده است!
در ایالات متحده اتاق هاى اورژانس بیمارستان ها مملوّ از معتادان به مارى جُوانا و دیوانه هاى سرعت و دسته هاى اراذل و اوباش و معتادان به کوکائین و هرویین و بالاخره افرادى که گرفتار بحران شدید عصبى شده اند.
مددکارى اجتماعى و بهداشت روانى در همه جا به سرعت رو به گسترش گذاشته است،در واشنگتن یک کمیسیون بهداشت روانى وابسته به دفتر ریاست جمهورى اعلام مى دارد که به طور کامل شهروندان ایالات متحده از نوعى فشار عصبى رنج مى برند.و روان شناسى از مؤسسه ملى بهداشت روانى ادعا مى کند که تقریبا هیچ خانواده اى بدون نوعى ناهنجارى روانى وجود ندارد و اعلام مى کند روان پریشى ،جامعه آمریکا را که آشفته و پریشان و متفرق ونگران آینده است،فرا گرفته است!»
تافلر مى افزاید:زندگى روزمره واقعاًبه طرزافتضاح آمیزى کیفیت خود را از دست داده است و اعصاب همه خورد وداغان است، دست به یقه شدن وتیراندازى در مترو یا صفهاى بنزین نشانگر این واقعیت است که کنترل اعصاب از دست افراد خارج شده است و میلیون ها نفر از مردم به آخرین حد از ظرفیتشان رسیده اند.
بى تردید علت این افسردگى ها فرو رفتن در مادیات و دورى از مذهب، معنویات و فراموشى خدا مى باشد.
سؤالى که در این جا مطرح مى شود این است که چگونه این افسردگى ها واضطرابها را درمان نمائیم؟
علامتهاى افسردگى:
افسردگى داراى نشانه هایى است که به برخى از آن ها اشاره مى شود:
1-احساس تنهائى و بى پناهى
2-وحشت واضطراب از آینده مجهول
3-دلهره از عدم موفقیت در شؤن مختلف زندگى از جمله در تحصیل،،شغل،نحوه کار،انتخاب همسروزندگى مشترک و نحوه زندگى خانوادگى،وضعیت تحصیل فرزندان و آینده آنان و...
چنانچه بتوان از راه صحیح با این دلهره ها برخورد نمود،زندگى سعادتمندانه هر انسانى تضمین شده است.
راههاى درمان افسردگى
1. ایمان و توکل: اولین راهى که اسلام براى مسئله اضطراب و دلهره ها پیشنهاد مى کند، ایمان و توکل به خداست. تکیه بر خالقى که قادر است.از همه چیز خبر دارد وبندگانش را دوست دارد.تکیه گاهى همیشگى که همه مى میرند ولى او باقى است.همه دچار مشکل مى شوند ولى او همیشه قهار ومسلط وحاکم بر همه چیز است.
على(ع)فرمود:کسیکه توکل کند،سختى ها بر او آسان و اسباب آسانى برایش فراهم مى شود.
پرفسور کارل یونگ مى گوید:بى مذهبى باعث پوچى و بى معنا بودن زندگى مى شود و داشتن مذهب به زندگى مفهوم ومعنا مى بخشد. دکتر پول ارنست متخصص دانشگاه پنسیلوانیا درباره نقش ایمان مى نویسد:مهمترین عامل شفاى مریض،ویتامین ها،داروها،معدنیت و جراحى و..نیست.بلکه امید وایمان است. من به این نکته پى برده ام که از این پس باید جسم مریض را با بکاربردن وسایل طبى و جراحى و روح وى را با تقویت ایمانش نسبت به خدا معالجه کرد.
در روایات آمده که مؤمن مانند کوه استوار است و سختى ها اورا تکان نمى دهد.مانند حضرت ایوب که در مقابل بدترین مصیبت ها ایستاد دومقاومت کردوعاقبت به رستگارى دوجهان رسید.
2. یاد خدا: دومین راهى که قرآن کریم با یک جمله به ما نشان مى دهد یاد خدا است. آرى یاد خداست که ترس از مرگ را به آرامش تبدیل مى نماید و ترس از هجوم مشکلات وگرفتاریها را از بین مى برد.یاد خدا دلهره ها و ترسهاى ناشى از بى اعتمادى به آینده را کاهش مى دهد.
خداوند در قرآن درباره تأثیر یاد خدا در آرامش و رهایى از اضطراب و افسردگى مى فرماید: «الذین آمنوا و تطمئن قلوبهم الا بذکر الله تطمئن القلوب; آنانکه ایمان آورده و دلهایشان به یاد خدا آرام است.آگاه باشید با یاد خدا دلها آرامش مى یابد.»
اهمیت یاد خدا: ذکر خدا یعنى پذیرش حضور دائم و نزدیک بودن آن وجود مطلق در همه جا و در همه زمان ها; چون که خدا به رگ هاى گردن شما نزدیک تر و حایل میان انسان و جان و قلب اوست. این نزدیکى و حضور دائمى که برخاسته از ارتباط و فقر ذاتى همه آفریده هاست مى تواند این زمینه را فراهم آورد که هیچ چیزى بیرون از دائره علم، قدرت و حکمت او نیست. بنابراین اطمینان مى یابد که همواره خدا با اوست و در همه حال رفیق و همراهش است. براى ذکر در مقامات اخلاقى ـ عرفانى مراتبى گفته اند از جمله ذکر لفظى وذکر قلبى است.که بالاترین ذکر،نماز است. اگرچه خداوند از تسبیح و تحمید مخلوقاتش مخصوصاًانسان بى نیاز است ولى این ذکرها مایه معرفت وتکامل انسان شده و او را در رسیدن به معرفت الهى یارى مى کند.
در عرف عرفا و اولیاء خدا انسانهاى عاقل و فهیم کسانى هستند که همیشه به یاد خدا بوده وهیچ چیز حتى اشتغالات روزمره آنهارا از این امر باز نمى دارد. خداوند در آیاتى چندى به این مسأله اشاره دارد از آن جمله:
«انسانهاى مؤمن کسانى هستند که تجارت وخرید وفروش آنهارا از یاد خدا مشغول نمى کند.» ; «آنانکه در حالت ایستاده ونشسته وخوابیده بذکر خدا مشغول بوده ودر خلقت آسمانها وزمین تفکر کرده ومى گویند:اى خداى ما!اینهارا باطل وبیهوده نیافریده اى.تو از هر نقصى منزّهى .پس مارا از جهنم دور نگه دار.» ; «اى مؤمنین!مبادا مال ومنال شما را از یاد خدا غافل کند که در این صورت زیان کرده است» ; «خدارابسیار یاد کنید شاید رستگارشوید»
یاد کردن خدایى که از همه زیباتر، از همه عظیمتر، از همه مهربانتر، از همه بخشنده تر، به اسرار آشناتر، از همه نزدیکتر است; براى انسان صاحب معرفت از همه چیز لذت بخش تر است. به همین جهت پیامبران وامامان واولیاء خدا، شبانه روز به ذکر خدا و به ویژه به نماز مشغول مى شدند. رسول خدا(ص) آنقدر شبهارا به نماز گذراند که خدا به فرمود:«اى پیامبر!ما قرآن را نازل نکردیم تا تو به زحمت بیفتى.»
على(ع)شبى هزار رکعت نماز مى خواند.امامان و اولیاء الهى نیز بسیارى از اوقات عمر خود را به نماز و ذکر الهى مى گذراندند. و شاعر چه زیبا سروده است:
خوشا آنان که الله یارشان بى *** بحمد وقل هوالله کارشان بى
«باباطاهر»
از سیره عبادى انسانهاى برگزیده چنین به دست مى آید که در ذکر و نماز، باید منافع و اثرات بسیار مهمى باشد که آنگونه به آن اهمیت داده مى شود.به عکس، از اهمیت ندادن انسانهاى فاسد به نماز وذکر الهى به این نتیجه مى رسیم که یکى از عوامل سقوط این افراد فراموش کردن خالق خود مى باشد. کسى که مربّى اصلى و تربیت کننده و بزرگ کننده خود را فراموش کند، غافل ترین انسان است.
یاد خدا در همه جا فضیلت دارد. به ویژه در موارد زیر:
هنگام جهاد با دشمنان، برخورد با گناه، مشاهده جلوه هاى دنیا اعم از کاخها، قصرها، ثروتمندان، دنیاطلبان، زنهاى زیبا، باغها، آسمانخراشها، زرق و برقهاى ظاهرى و...
آثار دورى از یاد خدا: کسانى که از ذکر و یاد خدا غافل باشند، دچار ضررهاى مختلف دنیوى و اُخروى مى شوند از جمله: الف. سختى در زندگى و نابینایى در محشر: «هرکس از ذکر من دورى کند، زندگى سخت و تنگى خواهد داشت و روز قیامت، او را نابینا محشور مى کنیم! مى گوید: «پروردگارا! چرا نابینا محشورم کردى؟ من که بینا بودم!» مى فرماید: «آن گونه که آیات ما براى تو آمد، و تو آنها را فراموش کردى» امروز نیز تو فراموش خواهى شد!».» ; ب. همنشینى شیطان:«کسیکه از ذکر خداى رحمن دورى کند، شیطان را همراه او مى کنیم.» ; ج. قساوت قلب: «خدا به موسى گفت: اى موسى!مرا در هیچ حالى فراموش نکن که فراموشى من دلهارا قسى مى کند.»
د. خود فراموشى: «مانند کسانیکه خدا را فراموش کردند نباشید، که خدا هم یادِ خودشان را از خودشان بُرد.»
3. صبر و تحمل: افراد صبور ماندنى تر و موفق تر مى باشند.
«اصمعى وزیر خلیفه عباسى در بیابان به خیمه اى رسید. زنى جوان و صاحب جمال درخیمه بود. اصمعى از او آب طلبید. زن گفت: شوهرم نیست و اجازه ندارم به شما آب بدهم. ولى اجازه شیر این بز بدست خودم است. زن از شیر به اصمعى داد. در این موقع یک سیاهى از دور پیداشد. زن گفت: شوهرم است که از صحرا برمى گردد. وقتى شتر سوار رسید، زن باستقبال او رفت و بر او سلام کرد، پاهاى او را شست و...ولى هر چه زن محبّت مى کرد، مرد که قیافه زشتى داشت و یک پایش لنگ بود، با بداخلاقى به او جواب مى داد. تا اینکه مرد وارد خیمه شد و نگاه غضبناکى به اصمعى نمود و به آخر خیمه رفت. اصمعى به زن گفت: حیف نیست شما با این امتیازات، با همچو مردى زندگى مى کنى؟ زن گفت: من از شما که وزیر خلیفه هستى تعجب مى کنم که مى خواهى بین من و شوهرم جدائى بیافکنى! اگر من با این مرد زندگى مى کنم براى این است که مى خواهم به روایت پیامبر(ص)عمل کرده باشم که فرمود:ایمان دو نیمه است. نیمه اى شُکر و یک نیمه اش صبر است. من خدا را بر نعمتهایش شکر گفته و بر سختى هاى زندگى صبر مى نمایم. و امید به پاداشهاى آخرت دارم.»
4. معالجات فردى: از قبیل: 1. بازگو کردن عقده ها با محرم اسرار مانند والدین،حضور در زیارتگاهها ومناجات هاى سحرگاهى; 2. توبه و طلب آمرزش : برخلاف مسیحیت که مى گوید یکشنبه ها به کلیسا بروید! اسلام هرزمان و هر مکانى را براى ارتباط با خداوند و توبه کردن وطلب آمرزش مناسب مى داند; 3. جستجوى راههاى موفقیت: علاوه برهمت بلند و تلاش، در بسیارى از موارد کلید حل مشکل بدست ما است. مثلا شخصى که در خانه نشسته واز خدا روزى مى خواهد،دعایش مستجاب نمى شود!یا کسیکه از دست همسرش به تنگ آمده واز خدا فرج وگشایش مى خواهد دعایش مستجاب نمى شود زیرا باز کردن گره بدست خودش است و آن طلاق است. (اگر راه دیگرى نمانده است.)و... 4. اقتصاد در معاش، چنان که على(ع)فرمود: هرکه مراعات اقتصاد کند من ضمانت مى کنم که فقیر نگردد. ; 5.اهمیت ندادن به عشقهاى کذائى 6. راضى بودن به رضاى الهى; 7.سرگرمیهاى سالم همانند سفر پیامبر(ص) مى فرماید: «به سفر بروید تا سالم وتندرست بمانید.» ; 8. توجه به نعمتهایى خداى متعال در اختیار ما قرار داده است. و در مسائل مادى به پایین تر از خود نگاه کنیم نه بالاتر.; 9. مأیوس نشدن از رحمت الهى، خداوند در قرآن مى فرماید: «لاتیأسوا من روح الله انّه لاییأس من روح الله الاّالقوم الکافرون» ; 10. رعایت اعتدال در تمام امور حتى در گوش کردن نوارهاى روضه وعزادارى.متأسفانه عده اى خیال مى کنند علامت حزب اللهى بودن آن است که ساعت ها نوار مداحان مشهور را گوش دهند که البته زیاده روى در این امر موجب افسردگى مى گردد.
پانوشت ها: 1. ریچارد. ام. شاین، روان شناسى بیمارى هاى روحى و عقلى، ص 864، به نقل از قرآن و روان شناسى، دکتر محمد عثمان نجاتى، ترجمه عباس عرب، ص 364.
2. برخى مسائل زندگى ساز عصرما(مؤسسه در راه حق)ص8
3. مجله اکونومیست، ژانویه 1999، شماره اول.
4 . عصر امام خمینى (میر احمد رضا حاجتى)ص158
5. خوبیها وبدیها
6. برخى مسائل زندگى ساز عصرما ش4ص10
7. اثبات وجودخدا ص249
8. رعد/ 28.
9. نور/ 37.
10. آل عمران/ 191.
11. منافقون/ 9.
12. جمعه/ 10.
13. طه/ 1.
14. طه/ 124.
15. زخرف/ 36.
16. حدیث قدسى.
17. حشر/ 19.
18. خوبیها وبدیها
19. وسائل ج12ص42
20. مستدرک ج2ص22
21. یوسف 87
 

nayyeri1982

عضو جدید
اعجاز قرآن

اعجاز قرآن

سلام
در اعجاز علمي قرآن مطالب زياد است. اگر كسي باقي مانده باشه كه در اين مورد شك كند جاي تعجب است. ارتباطها ارتباطهاي قوي است. همانهايي كه از نيروهاي ماورايي اعتقادي ندارند هم با خواندن و فكر در مورد ارتباطات منطقي و حتي رياضي در آيات قرآن بايد به اعجاز قرآن ايمان بياورند. اين استنادات كه ديگر حديث و تاريخ نيست يا چيز ماورايي نيست. كاملا با قوانين مادي سازگار است.
انها كه باز هم سماجت مي كنند بازنگري كنند.
 

Similar threads

بالا