تاثير افدرين و مخلوط افدرين و كافئين بر تركيب بدن و خون بره هاي مهربان دنبه دار

جویای اندیشه

عضو جدید
کاربر ممتاز
مجله تحقيقات دامپزشکي ايران (دانشگاه شيراز) 1387; 9(1 (مسلسل 22)):51-58.

تاثير افدرين و مخلوط افدرين و كافئين بر تركيب بدن و خون بره هاي مهربان دنبه دار

پورنهاوندي حميدرضا,ضميري محمدجواد* * بخش علوم دامي،‌ دانشكده كشاورزي، دانشگاه شيراز، شيراز، ايران

در اين آزمايش، تاثير خوراندن مقادير صفر (E8C0, n=10)8, (E0C0, n=10) و (E10C0, n=10) 10 ميلي گرم افدرين به ازاي هر كيلوگرم وزن متابوليكي و يا مخلوط افدرين/ كافئين با نسبت هاي 8 ميلي گرم افدرين/ 80 ميلي گرم كافئين (E8C80, n=10) و يا 10 ميلي گرم افدرين/ 100 ميلي گرم كافئين (E10C100, n=7)، به ازاي هر كيلوگرم وزن متابوليكي بر تركيب بدن و خون بره هاي نر هشت ماهه نژاد مهربان در يك دوره تغذيه 95 روزه بررسي شد. خوراك به صورت اختياري و افدرين و كافئين به صورت محلول در آب، تغذيه شدند. وزن پاياني و نرخ افزايش وزن روزانه در تيمار افدرين/ كافئين، كاهش يافت. درصد لاشه تغيير معني داري نشان نداد اما ميزان افت لاشه در تيمار E10C100 كمتر از گروه شاهد بود (1.3 در برابر 2%). مخلوط افدرين و كافئين موجب افزايش پروتئين و کاهش ماده خشک و چربي گوشت لاشه شد. چربي حفره هاي دروني تحت تاثير مخلوط افدرين/ كافئين كاهش معني داري نشان داد. غلظت گلوكز سرم خون در اثر تيمار افزايش يافت. افدرين، كلسترول سرم را افزايش داد، اما مخلوط افدرين/ كافئين، تغيير معني داري در كلسترول سرم ايجاد نكرد. پروتئين تام سرم تحت تاثير تيمارهاي E8C0 و E10C100، در مقايسه با تيمار شاهد،‌ افزايش اندك و معني داري نشان داد اما غلظت كل ليپيد و تري گليسريدهاي سرم تفاوت معني داري نشان نداد. يافته هاي اين آزمايش نشان داد كه خوراندن مخلوطي از افدرين و كافئين، مي تواند تركيب لاشه گوسفندان دنبه دار را تغيير دهد. بهترين مقدار مصرف خوراكي اين تركيب در آزمايش كنوني، 10 ميلي گرم افدرين و 100 ميلي گرم كافئين به ازاي هر كيلوگرم وزن متابوليكي بود.

كليد واژه: افدرین.کافئین.بره پرواری مهربان.ترکیب بدن و خون
 

جویای اندیشه

عضو جدید
کاربر ممتاز
دوستان عزیز این چکیده پایان نامه کارشناسی ارشد اینجانب حمیدرضا پورنهاوندی است که در پست قبلی آمده. دوستانی که مایل به ادامه تحقیقات در این زمینه ها هستند با ذکر رفرنس میتوانند از این مقاله استفاده کنند.
در این تحقیق که بین سالهای 1379 تا 1380 در ایستگاه تحقیقات دام دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز انجام شد جناب اقای دکتر محمد جواد ضمیری استاد راهنمای من بودند.
اقایان دکتر سعید نظیفی .دکتر ابراهیم روغنی و دکتر نصر ا... سفید بخت نیز به عنوان استاد مشاور در این طرح حضور داشتند.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

جویای اندیشه

عضو جدید
کاربر ممتاز
بتا ادرنرژیک اگونیستها

بتا ادرنرژیک اگونیستها

بتا ادرنرژیک اگونیستها ترکیبات الی هستند که با گیرنده های خود در سطح غشای سلولی ترکیب شده و از راه کمپلکس G پروتئین تاثیر میگذارند. این گیرنده ها در سطح غشای سلولی اکثر پرندگان و پستانداران وجود دارند.از بتا ادرنرزک اگونیستهای فیزیولوژیک میتوان به اپی نفرین و نور اپی نفرین اشاره کرد که در بدن از اسید امینه تایروزین سنتز میشوند.
این ترکیبات باعث کاهش چربی زیر پوستی. چربی درون ماهیچه ای و چربی دیگر نقاط بدن میشوند.همچنین افزایش میزان پروتئین ماهیچه های اسکلتی با مصرف این ترکیبات مشاهده میشود.
این ترکیبات تحریک کننده سیستم سمپاتیک در بدن نیز نامیده میشوند.ترکیبات شیمیایی طبیعی یا سنتتیک که اثاری شبیه به این اگونیستهای فیزیولوژیک دارند (اپی نفرین و نور اپی نفرین) امینهای سمپاتومیمتیک نامیده میشوند. از این دسته امینها میتوان به افدرین اشاره کرد که در کاهش چربی بدن و جلوگیری از چاقی در انسان و دام توجه ویژه ای به ان شده است
این مطلب ادامه دارد....
 

جویای اندیشه

عضو جدید
کاربر ممتاز
ترکیب افدرین + کافئین

ترکیب افدرین + کافئین

در اینجا از تشریح مکانیسم های اثر افدرین صرفنظر می کنیم.از دیگر ترکیباتی که غلظت اسید های چرب ازاد در پلاسمای خون را افزایش می دهند متیل گزانتینها هستند.این ترکیبات شامل تئو فیلین از چای .تئو برومین از کاکائو و کافئین از منشاو قهوه میباشند.
ترکیب افدرین و کافئین که در این ازمایش مورد استفاده قرار گرفته است در ازمایشات مختلفی چربی ماهیچه های اسکلتی را کاهش و درصد پروتئین ماهیچه ها را افزایش داده است.
با ترکیب افدرین و کافئین یک اثر هم پوشانی یلا سینرژیسم به وجود می اید و این دو اثر یکدیگر را تقویت می کنند.






ترکیب ساختمانی افدرین در فرمول شیمیایی باز


ترکیب ساختمانی کافئین
 
آخرین ویرایش:

تسنیم_ط

عضو جدید
دوستان میشه خیلی ساده بگین ته این مقاله چی میشه
اگه اشتباه نکونم میشه با این ترکیبات به جای این همه چربی تو بدن گوسفند بافت ماهیچه ای رو زیاد کرد درست میگم؟
 

جویای اندیشه

عضو جدید
کاربر ممتاز
دوستان میشه خیلی ساده بگین ته این مقاله چی میشه
اگه اشتباه نکونم میشه با این ترکیبات به جای این همه چربی تو بدن گوسفند بافت ماهیچه ای رو زیاد کرد درست میگم؟
دوست عزیزم ممنونم از توجهت . در قسمت چکیده اشاره شده که این ترکیبات باعث کاهش چربی بدن گوسفند و افزایش درصد پروتئین ماهیچه های اسکلتی بدن شد.
با این وجود از این ترکیبات امروزه به دلایل مختلف که در اینده به اونها اشاره میشه در گوسفند ودامهای دیگر استفاده نمیشه.
البته فرمول هایی از این ترکیبات به همراه مواد افزودنی دیگر در بدنسازی یا پرورش اندان در انسانها به کار گرفته میشه.
توضیحات اضافی که در ادامه مطلب چکیده امده برای باز تر شدن مطلب و ساده تر شدن مکانیسم های اثر ترکیبات مزبور هست که تا جای ممکن ادامه خواهد یافت
 
بالا