هدفمند کردن یارانه ها از دیدگاه یک کارشناس!!

roshanfekrejavan

عضو جدید
کاربر ممتاز
فرصت ها و تهديدهاي هدفمند كردن يارانه انرژي
در گفت وگو با دكتر علينقي مشايخي مطرح شد

عكس: آكو سالمي​

دكتر علينقي مشايخي استاد اقتصاد دانشگاه شريف و بنيانگذار دانشكده اقتصاد و مديريت از مديران باسابقه برنامه ريزي كشور است. وي كه سابقه فعاليت در مشاورت در تدوين برنامه هاي توسعه دارد و از كساني است كه سال ها در حوزه مصرف كارآمد انرژي بحث كرده است باور دارد كه پرداخت يارانه حامل هاي انرژي به شكل فعلي به رشد تورم دامن مي زند. وي در هفته هاي گذشته در جمع دانشجويان و صاحب نظران و همچنين در مصاحبه با رسانه ها ديدگاه خود را در مساله ياد شده بيان كرده است كه بخش هايي از آن را مي خوانيد:

* پرداخت يارانه ها به صورت فعلي و پرداخت نقدي آن چه تاثيراتي در اقتصاد كشور دارد؟
پرداخت يارانه به صورت فعلي سبب شده است تا قيمت كالاهايي كه عرضه مي شود كمتر از قيمت واقعي آن ها باشد و علامت غلطي به مصرف كنندگان بدهد كه زياد مصرف كنند. علامت آن به توليدكنندگان همه اين است كه توليد نكنند و نتيجه قطعي اين رخدادها افزايش حجم واردات است.
از سوي ديگر پرداخت يارانه ها به شكل كنوني، موجبات تشديد بي عدالتي را فراهم مي آورد زيرا ما به كساني كه انرژي بيشتري مصرف مي كنند، بيشتر يارانه مي دهيم و آن را هم از جيب كساني كه فقيرترند و انرژي كمتري مصرف مي كنند، مي پردازيم؛ از اين رو براي جلوگيري از واردات بي رويه و رفع بي عدالتي نه تنها بايد اين شيوه را تغيير دهيم، بلكه بايد در انجام آن تعجيل كنيم، زيرا هرچه مي گذرد اثرات مخرب آن بيشتر و تغيير آن سخت تر مي شود.

* پرداخت نقدي هم همين اشكالات را در پي نخواهد داشت؟
در پرداخت نقدي وقتي قيمت واقعي باشد، خود فردي كه پول را دريافت مي كند، در مورد چگونگي مصرف آن تصميم مي گيرد. ممكن است ترجيح دهد انرژي كمتري مصرف كند و پول آن را به آموزش فرزندان خود اختصاص دهد.
اگر پرداخت به شكل كنوني را متوقف كنيم، يك شوك اوليه در قيمت ها ايجاد مي شود كه بايد تلاش كنيم افراد ضعيف جامعه تحت تاثير آن واقع نشوند و زير چتر حمايتي سازمان هاي حمايت كننده قرار گيرند.

* مثلابا سازوکارهايي نظير افزايش درآمدهاي دهك هاي پايين؟
بله يا در اختيار قراردادن بن هايي كه بتوانند در بازار كالاهاي اساسي خود مانند مواد غذايي يا دارو را با قيمت روز خريداري كنند. يعني خود مردم را در موضع تصميم گيري قرار مي دهيم و مراقب هستيم كه اين شوك، آن ها را در تنگناهاي شديدي قرار ندهد. از سوي ديگر مي توان منابع را در قالب بن هاي آموزشي در اختيار افراد جامعه قرار داد تا فرزندان خود را در مدارسي كه مايلند ثبت نام كنند. راه ديگر آن است كه اين منابع را صرف تقويت آموزش و پرورش كنيم و به جاي پرداخت پول نقد، سرمايه انساني خانوارها را افزايش دهيم كه در بلندمدت بازدهي بيشتر نسبت به پول نقد برايشان دارد.

* پرداخت يارانه ها با اين شيوه كه اشاره كرديد، چه تاثيري بر زيرساخت هاي اقتصادي يا فرهنگي جامعه دارد؟
زيرساخت هاي اقتصادي و فرهنگي را تقويت مي كند. اگر سرمايه انساني جامعه تقويت شود، اين عامل بر توليد، فرهنگ، مشاركت مردم و در نهايت توسعه تاثيرگذار است يا اگر يارانه ها صرف ايجاد زيرساخت هاي فيزيكي در مناطق محروم شود، اشتغال ايجاد مي كند، منطقه را جذاب تر و... مي كند.
از طريق صندوقي كه به وجود مي آيد نيز مي توان به توليدكنندگان وام هايي پرداخت و در راستاي توليد و درآمدزايي گام برداشت.

البته در نتيجه پرداخت نقدي هم چند مشكل به وجود مي آيد. يكي اينكه تعهد و در پي آن انتظاري ايجاد مي شود كه اگر درآمد نفت يا امكانات پرداخت نوسان پيدا كند، نمي توان به سادگي مبلغ آن را كاهش داد. فرض كنيد دولت يارانه را براساس نفت بشكه اي 100 يا 140 دلار محاسبه و پرداخت كند و يكباره نفت به بشكه اي 40 دلار كاهش يابد. در اين شرايط بايد چه روشي اتخاذ كرد؟
البته وزير اقتصاد گفته است كه اين طرح بر مبناي قيمت نفت تدوين نشده است.
بله. ولي به هر حال منابعي كه براي پرداخت مستقيم يارانه ها در نظر گرفته ايد، از كجا مي آيد؟ از مابه التفاوت فروش آزاد كالاتامين مي شود يا اگر انرژي را در نظر بگيريم، بر مبناي قيمت خليج فارس منهاي 5 درصد قيمت كنوني محاسبه مي شود؛ حال اگر فوب (FOB) خليج فارس كم شود، اين فاصله و در نتيجه منابع پرداخت هم كم مي شود، مگر اينكه دولت بخواهد كسري بودجه را با چاپ اسكناس و توزيع آن در ميان مردم، برطرف كند كه آن هم كار اقتصادي نيست.
مشكل ديگر پرداخت نقدي اين است كه با افزايش جمعيت مبلغ آن زياد مي شود و خود اين عامل مي تواند مشوق ازدياد جمعيت باشد در پي آن با رشد جمعيت، مبلغ تعهد افزون مي شود و اگر منابع پرداخت نوسان پيدا كند، نمي توانيم به تعهد خود پايبند باشيم. البته به گفته كارشناسان اين مبلغ كاهش تدريجي خواهد داشت.
معلوم نيست آنچه به حرف مي آيد، در عمل هم اتفاق بيفتد. مثلادر انتخابات يا رقابت هاي سياسي كانديداها براي كسب محبوبيت و با اين توجيه كه به مردم فشار مي آيد، ممكن است با كاهش آن مخالفت كنند. خلاصه نتيجه امر چنان مي شود كه پرداخت ها خارج از توان و ظرفيت دولت شكل مي گيرد و كشور را دچار بحران مي كند. يك پيشنهاد مطرح بود مبني بر اينكه سهام شركتي كه اين نهاده ها را توزيع مي كند، پرداخت شود. سود متعلق به آن سهام هم ممكن است سال به سال كم و زياد شود و دولت مي تواند با وضع ماليات و افزايش قيمت ورودي ها بر سود آن شركت تاثير بگذارد و خود را از تعهد و كارهاي اجرايي جدا كند. اما اگر پرداخت نقدي نداشته باشيم، با توجه به اينكه افزايش قيمت خواهيم داشت، بخش عمده اي از اقشار جامعه دچار ناتواني در خريد مي شوند و در عرضه و تقاضاي بازار مشكل ايجاد مي شود.
بحث من هم همين است بخش هايي كه دچار مشكل مي شوند، زيرپوشش سازمان ها و نهادهاي حمايتي قرار گيرند. مثلابن هاي ويژه خريد كالاهاي اساسي به آن ها تعلق گيرد يا ارقام حقوقي برخي اقشار افزايش يابد؛ البته اصلاح حقوق ها و افزايش هزينه هاي دولت هم نبايد به گونه اي صورت بگيرد كه دولت پول كم بياورد و اين كسري بودجه به افزايش تورم دامن بزند. به عبارت ديگر اگر طرح تعديل اتفاق بيفتد، جهشي در قيمت ها خواهيم داشت؛ اما اگر انضباط پولي و مالي رعايت شود و جلوي افزايش نقدينگي را هم بگيريم، قيمت ها ثبات پيدا مي كند؛ به طوري كه در افق سه يا پنج ساله ممكن است تورم كمتر از زماني باشد كه طرح تعديل را اجرا نكرده ايم.

برخي از صاحبنظران اقتصادي معتقدند كه كاهش قيمت نفت فرصت مناسب و ايده آلي براي اجراي طرح تحول اقتصادي است، شما با اين نظر موافقيد؟
بله. من هم معتقدم درحال حاضر كه قيمت نهاده ها كمتر است، شوكي كه در نتيجه اجراي اين طرح به اقتصاد وارد مي شود، ضعيف تر و مديريت آن هم آسانتر است؛ الان بهتر است اين كار انجام شود، البته به شرط اينكه همزمان با قيمت هاي جهاني، يارانه هاي ما هم تغيير كند و باز قول پرداخت نقدي را ندهيم.
ظاهرا مشكل وارد آمدن شوك، بيشتر متوجه كشور ما است كه به شدت وابسته به نفت است.
بحث اصلي اقتصاد ما غير از وابستگي به نفت، اين است كه بيشترين يارانه اي كه دولت پرداخت مي كند، در حوزه انرژي است. قيمت جهاني انرژي در حال حاضر پايين است و فاصله آن با قيمتي كه ما انرژي را مي فروشيم، كمتر از زماني است كه قيمت خيلي بالابود و به اين دليل شوك وارد آمده بر اثر اجراي طرح كمتر مي شود.

* مصرف انرژي در خانوارهاي ما بسيار بيشتر از كشورهاي توسعه يافته است و در اين كشورها بيشترين انرژي صرف صنعت مي شود، علت چيست؟
دو علت دارد، يكي اينكه بخش صنعتي ما ضعيف تر از كشورهايي مانند آلمان و انگليس است و دليل ديگر اين است كه در خانوارهاي ما تقريبا همه انواع انرژي به دليل ارزان بودن زياد مصرف مي شود و ما ساختاري به وجود نياورده ايم كه مصرف پايين باشد مثلاخانه ها عايق بندي درستي ندارد، سيستم هاي حرارتي متناسب با دما كنترل نمي شود و گاهي ساختمان ها آن قدر گرم مي شود كه مجبوريم پنجره ها را باز كنيم. اين ها يعني هدر دادن يك منبع بسيار پرارزش كه اگر آن را نگه داريم و بفروشيم، درآمد حاصل از آن مي تواند صرف تجهيز زيرساخت ها و تقويت آموزش و بهداشت مردم شود.
در صورتي كه در كشورهاي صنعتي كه ما از خيلي ثروتمند تر هستند، مردم در خانه هايشان لباس هاي گرم زمستاني مي پوشند و درجه حرارت خانه را با اين كه عايق بندي خوبي دارد، خيلي پايين نگه مي دارند كه پول كمتري هزينه كنند. اصل كلي آن است كه وقتي قيمت انرژي بالامي رود، مردم انرژي كمتري مصرف مي كنند.

* براساس يك تحقيق مستند، بيش از 55 درصد يارانه ها صرف سازمان هاي دولتي مي شود، اگر از اجراي اين طرح صرف نظر كنيم و در مقابل دولت يارانه مصرف نكند، بهتر نخواهد بود؟
من شك دارم كه 55 درصد عدد درستي باشد. با اين حال اگر يك سازمان دولتي بگويد من يارانه مصرف نمي كنم، اما براي هزينه هاي برق، سيستم هاي گرمايشي، سرمايشي و... به مبالغي افزايش بودجه نياز دارم، آن وقت چه مي كنيم؟
به نظر من دولت نبايد بودجه مربوط به هزينه هاي انرژي را افزايش دهد و اعمال سياست در اين مورد بايد به گونه اي صورت گيرد كه به اصلاح امور بينجامد؛ اما ما در بخش هاي صنعت، تجارت، خدمات غيردولتي و خانه ها هم اتلاف انرژي چشمگيري داريم. چرا به آن ها نپردازيم؟

* با توجه به تخصص شما در حوزه علم مديريت، بفرماييد مديريت صحيح بر اجراي طرح تحول چگونه است؟
اين مساله خيلي حساس است و اگر درست طراحي و عمل نشود ممكن است نظير طرح ماليات بر ارزش افزوده به تعويق بيفتد. من فكر مي كنم بايد با سازماندهي مناسب و برنامه ريزي دقيق، تقدم و تاخر امور اجرايي به درستي طراحي شود؛ پيامد هر حركتي سنجيده و سازمان متولي حل و فصل مسائل آن مشخص شود و در صورت ضرورت و بروز مسائل پيش بيني نشده، منابع مالي ويژه به آن اختصاص يابد. از سوي ديگر بايد در جامعه به طور وسيعي اقدامات فرهنگي صورت گيرد، زيرا با آموزش و روشنگري شناخت افراد جامعه از موضوع و فوايد آن افزايش مي يابد و به تبع آن همراهي و مشاركت آنها بيشتر مي شود كه نتيجه قهري آن اجراي قوي تر و آسانتر طرح است.

* در كميسيون كارشناسي مجلس اعلام شده كه ممكن است متن لايحه هدفمندكردن يارانه ها تغييرات اساسي بكند، پيش بيني شما چيست؟
يكي از ضعف هاي اساسي لايحه آن است كه منابع حاصل از حذف يارانه ها به شكل فعلي - كه قابل توجه هم هست- به يك صندوق واريز مي شود و هيات امنايي متشكل از سه نفر در مورد واگذاري آن به اشخاص حقيقي و حقوقي تصميم مي گيرند. واقعيت آن است كه اين سه نفر هر چقدر هم افراد با صلاحيتي باشند؛ حجم پول آنقدر زياد است كه تقسيم آن مشكل است و با اين شيوه به هيچ عنوان نمي توان اين منابع را اداره كرد.
البته اركانش را تعريف كرده اند.
فقط در همين حد در لايحه تعريف شده است كه هيات امنا به رياست رييس جمهور و عضويت سه وزير تشكيل مي شود و دو نماينده مجلس هم ناظر هستند يعني اساس كار بر اين است كه سه وزير و رييس جمهور بايد در مورد مبلغي كه تقريبا معادل 60 درصد بودجه دولت است، تصميم بگيرند. حجم كار و عدد آنقدر بزرگ است كه بايد همه كارها را تعطيل كنند و فقط به اين امر بپردازند.

* نظارت ها چگونه است و آيا اين كار موجب حجيم تر شدن دولت نمي شود؟
دو نماينده مجلس به عنوان ناظر حضور دارند و اشاره كرده اند كه اين فقط ستاد است و هيچ تشكيلاتي ندارد؛ اما اينكه چه كسي سازوكار آن را طراحي مي كند، چگونه منابع را تخصيص مي دهند، چه كسي بر اجراي درست آن نظارت مي كند و چه مرجعي انطباق و سازگاري تصميمات و تخصيص منابع را با برنامه هاي كلي كشور كنترل مي كند، مشخص نيست. در مجموع به نظر من منابعي كه در اثر حذف يارانه ها آزاد مي شود بايد در بودجه كل كشور و در قالب بودجه ديده شود. بخشي از آن در صندوق سرمايه گذاري كه عاملان آن بانك ها هستند، صرف تقويت توليد و پرداخت وام هاي توليدي شود؛ بخشي ديگر به سازمان هاي حمايت كننده تخصيص يابد، درصدي براي تقويت زيرساخت ها در اختيار دولت قرار بگيرد.


منبع:روزنامه اعتماد
 
آخرین ویرایش:

bmd

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
روشنفکر عزیز...طرف استفاده قوانین یارانه ای ما بیشتر سرمایه داران و بانیان امر هستند.. ایران کشور غنی ای هست ولی بودجه های تصویبی حین دست به دست شدن به دستان کسانی میچسبد که وظیفه شان گرفتن حقوق ماهانه و خدمت صادقانه به ملت بوده..اگر این عزیزان که متصدی این امور هستند دستشون رو بشورند دیگگه چرب و چیلی نمیشه و بودجه هم دستشون نمیچسبه..یارانه لطف دولت به ملت نیست که یه روز کمش کنه یه روز زیاد.. این حق مردمه که از ذخایر و موجودی کشورش به صورت مساوی بهره ببره... هنوز تو روستامون مخزنی رو که برای ذخیره نفت مفت از سیمان ساختیم رو داریم
قربانت مرسی..
 

roshanfekrejavan

عضو جدید
کاربر ممتاز
ماراتن حذف یارانه ها آغاز شد !!

ماراتن حذف یارانه ها آغاز شد !!

ماراتن حذف یارانه ها آغاز شد





سیاست > مجلس - اگرچه فریادهای دو- دو به نشانه مخالفت در زمان تصمیم‌گیری مجلس جهت افزایش زمان نطق موافقان و مخالفان با لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها و در پایان گزارش سخنگوی کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی شنیده می‌شد اما جلسه غیرعلنی صبح دیروز تأثیر خود را در آرای نمایندگان مجلس گذاشته بود.
نسرین وزیری:چرا که از میان 242 نماینده حاضر در جلسه، 188 نفر با کلیات این لایحه موافقت کردند. به این ترتیب 27 رأی بیش از حدنصاب دو سوم به این لایحه داده شد و دغدغه‌ای که عامل اصلی جلسه غیرعلنی دیروز بود، رنگ باخت.
در این جلسه علی لاریجانی از کرسی ریاست مجلس با یادآوری تأکیدات پیاپی مقام‌معظم رهبری بر لزوم اجرای طرح تحول اقتصادی از نمایندگان خواست تا متوجه ارائه رأی دو سومی به لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها که در مواردی خلاف قانون برنامه چهارم است، باشند. غلامرضا مصباحی‌مقدم نیز از ضرورت ارائه چنین رأیی سخن گفت و احمد توکلی هم که خود را از منتقدان این لایحه معرفی می‌کرد یادآور شد که امکان اصلاح نقاط ضعف این لایحه در قالب پیشنهادات اصلاحی نمایندگان تنها در صورت رأی به کلیات آن از سوی مجلس است. از این رو هر سه سخنران جلسه 30 دقیقه‌ای غیرعلنی صبح دیروز، از نمایندگان خواستند تا به کلیات لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها رأی قاطع دهند. با این وجود 54 نفر از نمایندگان یعنی کمی بیش از یک ششم ساکنین خانه ملت با این لایحه مخالف بودند. چه 45 نفری که رأی منفی دادند، چه 6 نفری که رایشان ممتنع بود و چه 4 نماینده‌ای که اصلاً در این رأی‌گیری شرکت نکردند.
اما صحن علنی مجلس، دیروز روز پر‌هیاهویی را پشت‌سر گذاشت. از ابتدای آغاز به‌کار این جلسه، مذاکرات چند نفره و گروهی نمایندگان در اقصی نقاط مجلس دیده می‌شد. مذاکراتی که چهره‌هایی همچون حدادعادل، الیاس نادران، محمدرضا باهنر و.‌.‌. از محورهای ثابت آن بودند. محمدرضا رحیمی و شمس‌الدین حسینی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد دو نماینده دولت در جلسه دیروز بودند که رحیمی پرمخاطب‌ترین آنها بود. کما اینکه در تمام طول مدتی که در صحن علنی مجلس بود، حتی یک لحظه هم ننشست و در تمام مدت حدود 10 تا 15 نفر از نمایندگان اطراف وی جمع بودند. شاید به همین دلیل بود که شمس‌الدین حسینی در کسوت وزیر اقتصاد که در بیشتر جلسات کمیسیون ویژه مجلس نیز عضویت داشت، در دفاع از آن از سوی دولت صحبت کرد.
او با بیان اینکه موضوع هدفمند کردن یارانه‌ها از مهمترین تصمیم‌گیری‌های اقتصادی و اجتماعی دولت است، تصریح کرد: شیوه کنونی پرداخت یارانه‌ها مورد تأیید هیچ‌کس نیست. به ویژه آنکه دهک دهم 30 برابر دهک اول از یارانه‌ها استفاده می‌کند. وزیر اقتصاد با بیان اینکه هدفمند کردن یارانه‌ها ریشه تورم را می‌خشکاند، در واکنش به دغدغه نمایندگان در خصوص تورم‌زایی این لایحه اظهار داشت: پذیرفته‌ایم که اصلاح قیمت‌ها تبعاتی خواهد داشت لذا باید جبران شود به همین دلیل ما به هیچ وجه به دنبال طرح تعدیل اقتصادی و حذف یارانه‌ها نیستیم بلکه به دنبال هدفمند کردن یارانه‌ها، پرداخت عادلانه یارانه‌ها و پرداخت یارانه‌ها در جای به‌خصوص خود به تولید کمک می‌کنیم و با کنترل نیاز و برداشت از حساب ارزی باعث کنترل نقدینگی نیز می‌شود. کما اینکه 30درصد، مستقیم به تولید کمک می‌شود و 50‌درصد نیز به خانواده‌ها و اقشار کم‌درآمد پرداخت می‌شود که به دلیل افزایش قدرت خرید و حمایت از تولید است. حسینی با بیان اینکه طرح را به برنامه تبدیل کرده‌ایم و تمام جزئیات پیش‌بینی شده است، از نمایندگان خواست لایحه گامی در جهت اصلاح الگوی مصرف، افزایش بهره‌وری، در راستای احکام برنامه سیاست‌های کلی ابلاغی برنامه پنجم توسط مقام‌معظم رهبری بر دارند. وزیر اقتصاد در پایان سخنانش بار دیگر از تأکیدات رهبری در این زمینه سخن گفت و یادآور شد: درهمین خصوص نیز مقام‌معظم رهبری تأکید کردند که شتاب نکنید ما هم شتاب‌زده عمل نکردیم و با همدلی این کار را انجام داده‌ایم.
مخالفت به دلیل تورم‌زایی
از میان شش نماینده‌ای که در مخالفت با کلیات لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها نطق کردند، تنها علیرضا محجوب از نمایندگان اصلاح‌طلب بود که بیشترین انتقادات نیز از جانب وی به عنوان دبیرکل خانه کارگر مطرح شد. وجه مشترک همه سخنان مخالفان در تورم‌زایی این لایحه بود که طی آن محجوب اظهار داشت: با تصویب این لایحه بازگشت قیمت نفت و حامل‌های انرژی را به قیمت‌های بین‌المللی تصویب می‌کنیم در حالی که قیمت حامل‌های انرژی براساس ارزش پول ملی تصویب شده و از زمان ملی شدن صنعت نفت نیز همین گونه بوده است. در حالی که امروز می‌خواهند این قیمت را براساس فوب خلیج فارس محقق کنند که این مسئله باعث تغییر پول ملی و عدم صیانت از استقلال کشور است. وی از آثار منفی اجرای این طرح در کشورهای دیگر و گزارش بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول در این خصوص یاد کرد و افزود: نتیجه اجرای این لایحه ضعیف‌تر شدن پول ملی و تضعیف نقش مردم در اقتصاد است. با این کار بنیان حضور خارجی‌ها در کشور محکم‌تر می‌شود و آثار قیمتی به تساعد هندسی و آثار درآمدی به تساعد حسابی مورد رسیدگی قرار نمی‌گیرد و لذا من برای فقرا اعلام خطر می‌کنم. استناد به مخالفت چهار کمیسیون صنایع، کشاورزی، قضائی و حقوقی با این لایحه، فراهم نبودن زیرساخت‌ها و افزایش نقدینگی و گداپروری در اجرای این لایحه نیز از دیگر محورهای مخالفت نمایندگان با کلیات این لایحه بود.
اما موافقان این لایحه که الیاس نادران شناخته شده‌ترین چهره آنها بود، با پذیرش بار تورمی ناشی از اجرای این لایحه، پرداخت این هزینه برای به‌دست آوردن دستاوردهای بزرگتری همچون عدم وابستگی درآمد کشور به منابع نفتی را چندان زیاد نمی‌دانستند و از مردم می‌خواستند تا با تحمل این هزینه‌ها با حاکمیت همکاری کنند. وجه مشترک سخنان آنان در مقایسه قیمت حامل‌های انرژی در ایران و دیگر کشورها و کنترل شیب افزایش قیمت‌ها بود که آن را طی پنج سال آینده یعنی در طول برنامه پنجم توسعه میسر می‌دانستند. نادران با اعتقاد بر اینکه در لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها در کنار تکان‌های اقتصادی ناشی از اصلاح ساختارها توجه به توانمندسازی اقشار محروم و شفاف‌سازی محیط کسب و کار و مشارکت بخش‌های دولتی در امورات اقتصادی جزء سیاست‌های کلی نیز لحاظ شده است، گفت: باید بتوان در بازار کار و انرژی و کالاها قیمت‌ها را واقعی کرد تا بدین ترتیب گردش مالی بنگاه‌های اقتصادی صحیح‌تر شود. به گفته وی دولت می‌توانست برای حل این مسئله در یک مجموعه یارانه‌ای عمل کند، اما با این کار تعادل‌ها ناپایدار می‌ماند و شفافیت نیز از محیط گرفته می‌شد و ایجاد انگیزه نمی‌گشت ضمن اینکه ناامنی از اثرگذاری دولت در تعیین قیمت‌ها پدید می‌آمد.
تعیین قیمت حامل‌های انرژی
نمایندگان در جلسه صبح امروز که احتمالاً تا عصر نیز ادامه خواهد یافت؛ به بررسی جزئیات لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها خواهند پرداخت. جزئیاتی که با تعیین قیمت حامل‌های انرژی آغاز می‌شود. در نخستین ماده از این لایحه 14 ماده‌ای، دولت مکلف به اصلاح قیمت حامل‌های انرژی می‌شود. به گونه‌ای که قیمت فروش داخلی بنزین، نفت گاز، نفت کوره، نفت سفید و گاز مایع و سایر مشتقات نفت، با لحاظ کیفیت حامل‌ها و با احتساب هزینه‌های مترتب (شامل حمل‌و‌نقل، توزیع، مالیات و عوارض قانونی) به تدریج و حداکثر تا پایان برنامه پنج ساله پنجم توسعه اقتصادی - اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران کمتر از نود (90‌درصد) قیمت تحویل روی عرشه کشتی (فوب) در خلیج فارس نباشد.
البته در این زمینه هنوز توافق خاصی درباره قیمت نهایی نفت، بنزین و گازوئیل به وجود نیامده است.
مصباحی‌مقدم پیش از این گفته بود که قیمت نهایی بنزین بین 350 تا 400 تومان و قیمت گازوئیل بین 80 تا 100 تومان خواهد بود. اما تصمیم نهایی در مورد قیمت حامل‌های انرژی به جلسه امروز بستگی دارد که با تصویب ماده یک لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها قیمتی متغیر بر‌اساس نرخ قیمت این کالاها در خلیج‌فارس خواهد بود.
جدول اظهارات موافقان و مخالفان لایحه هدفمند کردن یارانه ها​

موضع کمیسیون ویژه بررسی طرح تحول اقتصادی از زبان سخنگو​
اجرای این لایحه درآمدها و هزینه‌ها را افزایش می‌دهد. مردم در اجرا همکاری کنند. در کمیسیون ویژه حساسیت‌ها نسبت به این لایحه کاهش داده شده و شیب افزایش قیمت حامل‌های انرژی متعادل شده است. به دولت اجازه ندادیم که با شیب مدنظر خود به افزایش قیمت حامل‌های انرژی بپردازد.
موضع دولت از زبان وزیر اقتصاد​
. به دنبال هدفمند کردن یارانه‌ها، پرداخت عادلانه یارانه‌ها و پرداخت یارانه‌ها در جای به خصوص خود هستیم که با پرداخت یارانه‌ها به تولید کمک کنیم که در لایحه به صراحت آمده است که 30 درصد، مستقیم به تولید کمک می‌کنیم؛ 50 درصد نیز به خانواده‌ها و اقشار کم درآمد پرداخت می‌شود آن هم در جهت افزایش قدرت خرید و حمایت از تولید است.​
مواضع نمایندگان مخالف​
مواضع نمایندگان موافق​
نادر قاضی‌پور
(نماینده ارومیه)
این لایحه برای هدفمند کردن یارانه‌ها کافی نیست. در این لایحه مشکلات بخش تولید، صنایع و کشاورزی مطرح نشده است. رکود اقتصادی و تبعات افزایش قیمت کالاهای مصرفی در این لایحه پیش‌بینی نشده است.
حسن شبانپور
(نماینده مرودشت)
با توجه به اینکه نسبت یارانه‌ها به تولید ناخالص ملی حدود 30 درصد بوده است و اختصاص منابع بسیار برای پرداخت یارانه‌ها در اشکال مختلف موجب افزایش شکاف طبقاتی شده است بنابراین اجرای این لایحه ضروری است.
علیرضا محجوب (نماینده تهران)
نتیجه اجرای این لایحه ضعیف‌تر شدن پول ملی و تضعیف نقش مردم در اقتصاد است. با این کار بنیان حضور خارجی‌ها در کشور محکم‌تر می‌شود و آثار قیمتی به تساعد هندسی و آثار درآمدی به تساعد حسابی مورد رسیدگی قرار نمی‌گیرد و لذا من برای فقرا اعلام خطر می‌کنم.
الیاس نادران (نماینده تهران)
با اجرای این لایحه بستر اجرای اصل ‌٤٤ قانون اساسی فراهم می‌شود. تمامی مشکلات اقتصادی در کوتاه مدت مرتفع نخواهد شد. اصلاح شیوه توزیع یارانه‌ها هم به نفع مصرف‌کننده و تولید‌کننده است هم ناامنی از جهت اثرگذاری دولت درقیمت‌ها از بین می‌رود و شفاف‌سازی اعمال می‌شود.
اقبال محمدی (نماینده‌ مریوان)
با اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها طی پنج سال تورمی در حد 11 درصد و در برخی موارد تا 50 درصد ایجاد می‌شود که بار سنگینی بر دوش جامعه است. با وضعیت پرداخت یارانه‌ها ما گداپروری را محقق می‌کنیم و به افزایش نقدینگی کمک می‌نماییم.
حسین نقوی‌حسینی (نماینده ورامین)

بدون اجرای این لایحه به اهداف سند چشم‌انداز و اصل 44 قانون اساسی نمی‌رسیم. چطور می‌توان آثار اقتصادی مثبت این لایحه را نادیده گرفت. برای رشد اقتصادی و بهبود وضعیت اقتصادی کشور هدفمند کردن یارانه‌ها یکی از ضروری‌ترین تحولات اقتصادی است.

حسن ونایی (نماینده ملایر)
مادامی که اصلاح زیرساخت‌ها توسط دولت، اصلاح نشود، اجرای لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها منجر به افزایش 20 درصدی قیمت‌ها خواهد شد. به این ترتیب کارخانجات ورشکسته شده توان رقابت با خارج را نخواهند داشت.
محمد دهقان (نماینده چناران)
قوانین برنامه‌سوم و چهارم نیز بر هدفمند کردن یارانه‌ها تأکید کرده بودند. طی پنج سال گذشته اراده و زیرساخت‌ها برای هدفمند کردن یارانه‌ها فراهم شده است.
غلامحسین مسعودی‌ریحان (نماینده اهر و هریس)
اجرای این لایحه باعث تورم می‌شود و تورم جشن اغنیاء و عزای فقراست. با هدفمند کردن یارانه‌ها حتماً بانک‌ها ورشکسته خواهند شد و دولت را در سر دو راهی قرار می‌دهد که یا نرخ بهره را افزایش دهد و یا شاهد سقوط آن باشد.
ارسلان فتحی‌پور (نماینده کلیبر)
این طرح موجب رشد تجارت خارجی نیز خواهد شد و اثر مستقیم بر آن دارد و موجب افزایش تولید و توجه به کیفیت آن می‌شود. اجرای این لایحه در اصلاح نظام قانون بانکی، اصلاح نظام توزیع، اصلاح نظام حامل‌های انرژی را در پی دارد.
نورالله حیدری (نماینده فارسان)
اجرای این لایحه پیامدهای ناگواری همچون قیمت حامل‌های انرژی و افزایش هزینه‌های تولید در پی خواهد داشت. با تصویب این لایحه دچار یک دور باطل و خطرناک می‌شویم چون قیمت‌ها را افزایش می‌دهیم که رفاه به وجود آوریم اما با افزایش تورم منجر به بروز مشکلاتی جبران‌ناپذیر می‌شویم.​
بهمن محمدی (نماینده فریدن)
کنترل مصرف، ایجاد عدالت، واقعی شدن فعالیت‌های اقتصادی و حمایت از اقشار کم درآمد در بهره‌مندی از منابع کشور برای همه اقشار از جمله اهداف مهم این لایحه است. جهش قیمتی در ابتدای اجرای این لایحه به تدریج کنترل می‌شود.

(منبع)
 

roshanfekrejavan

عضو جدید
کاربر ممتاز
روشنفکر عزیز...طرف استفاده قوانین یارانه ای ما بیشتر سرمایه داران و بانیان امر هستند.. ایران کشور غنی ای هست ولی بودجه های تصویبی حین دست به دست شدن به دستان کسانی میچسبد که وظیفه شان گرفتن حقوق ماهانه و خدمت صادقانه به ملت بوده..اگر این عزیزان که متصدی این امور هستند دستشون رو بشورند دیگگه چرب و چیلی نمیشه و بودجه هم دستشون نمیچسبه..یارانه لطف دولت به ملت نیست که یه روز کمش کنه یه روز زیاد.. این حق مردمه که از ذخایر و موجودی کشورش به صورت مساوی بهره ببره... هنوز تو روستامون مخزنی رو که برای ذخیره نفت مفت از سیمان ساختیم رو داریم
قربانت مرسی..
من اگر یه فرصت خیلی کوچولو هم پیدا کنم فرار می کنمو پامو از این باتلاق که اسمشو گذاشتن ایران می کشم بیرون!
دیگه دارم ذلّه میشم از دست حماقت اینجور افراد!
با حذف یارانه ها تورّم به 60-70درصد میرسه.اونموقع باید عین کره ای ها علف بُخوریمو خدامونم شاکر باشیم!
:gol:
 

bmd

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
من اگر یه فرصت خیلی کوچولو هم پیدا کنم فرار می کنمو پامو از این باتلاق که اسمشو گذاشتن ایران می کشم بیرون!
دیگه دارم ذلّه میشم از دست حماقت اینجور افراد!
با حذف یارانه ها تورّم به 60-70درصد میرسه.اونموقع باید عین کره ای ها علف بُخوریمو خدامونم شاکر باشیم!
:gol:

فکر میکنی این پنج انگشتی ها دلشون به حال این ملت میسوزه؟من میگم آره میسوزه بیشتر اینها فقط ترحم میکنند به ملت .. نه اینکه خودشون رو نوکر ملت بدونند..
اگر تونلی واسه فرار پیدا کردی گشاد تر بکن با هم بریم.. من طعم یونجه پلو و آش وحشت رو خوب میدونم..
 

roshanfekrejavan

عضو جدید
کاربر ممتاز

فکر میکنی این پنج انگشتی ها دلشون به حال این ملت میسوزه؟من میگم آره میسوزه بیشتر اینها فقط ترحم میکنند به ملت .. نه اینکه خودشون رو نوکر ملت بدونند..
اگر تونلی واسه فرار پیدا کردی گشاد تر بکن با هم بریم.. من طعم یونجه پلو و آش وحشت رو خوب میدونم..
حالا 5انگشتونم بالا نیست!
دقّت کنی انگشت شستشونو خم کردن!
نمی دونم!
شاید می خواستن ارادتشون به بیلاخ تبدیل نشه!
باشه حاجی. . .شاید رفتم ترکیه!
میای؟
 

bmd

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
حالا 5انگشتونم بالا نیست!
دقّت کنی انگشت شستشونو خم کردن!
نمی دونم!
شاید می خواستن ارادتشون به بیلاخ تبدیل نشه!
باشه حاجی. . .شاید رفتم ترکیه!
میای؟
میدونی که به این میگن نم نمنه اداسی...:redface:
اگه بتونم میام چرا که نه.. ولی اگه رفتی برام یه کیلو از خاک اروپا رو بفرست..
 

roshanfekrejavan

عضو جدید
کاربر ممتاز
میدونی که به این میگن نم نمنه اداسی...:redface:
اگه بتونم میام چرا که نه.. ولی اگه رفتی برام یه کیلو از خاک اروپا رو بفرست..
آره حاجی!
آخره عمری مملکتو دادن دست این چنگول بازا!
باشه حاجی.حتماً..اصلاً خودم برات یه سوئیت 2نفره بغل دریای مدیترانه می گیرم 4شنبه شبا بریم قل قله 2سیب چاق کنیم!
سالاری روشنفکر عزیز
سالاری از خودته.کیشی. . .!:gol:
 
  • Like
واکنش ها: bmd

Similar threads

بالا