ساختار كلي مركز سوئيچ Neax∑61

romeoo

عضو جدید
براي متمركز كردن محل انجام عمليات نگهداري و بهره برداري چندين مركز از نوع Neax∑61 و كاهش تعداد پرسنل نگه داري مراكز،ميتوان آنها را توسط رابط هاي مخصوص به يك مركز نگهداري مادر OMC وصل نمود،وقسمت اعظم عمليات نگهداري اين مراكز را در مركز OMC انجام داد.اين حالت زماني كاربرد دارد كه تعداد محدودي از مشتركين در فاصله دور از مركز مادر واقع باشند و از نظر اقتصادي نصب يك مركز پر ظرفيت يا سيم كشي مستقيم بين مركز مادر و اين مشتركين مقرون به صرفه نباشد.
سرويس هاي كه سيستم ميتواند ارايه دهد
سيستم سوئيچ ديجيتال Neax∑61 به كمك رابط هاي استانداردي كه دارد مي تواند به انواع تجهيزات مشتركين تلفني و مراكز مختلف تلفني سرويس دهد.
اين سيستم همچنين قادر است عمليات سوئيچينگ را در دو مد مختلف مداري وپاكتي انجام دهد.
انواع رابط هاي كه مي توانند به اين سوئيچ وصل شوند عبارت است :
1-رابط مشتركين تلفني آنالوگ به صورت يك زوج سيم
2-رابط مشتركين پي درپي
3-رابط مشتركين ديجيتال PRIMARY RATE INTERFACE)PRI)
4- رابط مشتركين ديجيتال BASIC RATE INTERFACE)BRI)
5-رابط PCM از نوع دو مگا بيت در ثانيه به سمت مراكز ديجيتال
6- رابط ترانك هاي آنالوگ به سمت مراكز تلفني آنالوگ
7- رابط فيبر نوري
ساختار سخت افزارسيستم:
سخت افزار سيستم در قالب كارت هاي مدار چاپي قرار گرفته اند و معمولا تعدادي از اين كارت ها در كنار هم وظايف خاصي رابر عهده دارند ،تشكيل يك ماژول را مي دهند و اين ماژول ها در قالب كمد هاي فلزي خاصي كه از اين به بعد به آنها را فريم مي ناميم
به طور كلي چهار نوع فريم مي توانيم داشته باشيم:
1- فريم نوع (LTF( Line &Trunk Frank
2- فريم نوع(CPF( Control Processor Frame
3- فريم نوع Basic Frame)BF)
4- فريم نوعSwitching Frame)SWF)
سيستم سوئيچ ديجيتال Neax∑61 از چهار زير سيستم مجزا با عملكرد هاي مشخص تشكيل يافته است . اين اجزاء عبارتند از :
الف)زير سيستم كاربردي (Application Subsystem)
ب) زير سيستم سوئيچينگ(Switching Subsystem )
پ) زير سيستم پردازشگر ها(Processor Subsystem)
ت) زير سيستم نگهداري و بهره برداري
(Operation& Maintenance Subsystem)
زير سيستم هاي فوق توسط رابط هاي استاندارد با هم در ارتباط هستند وجود اين رابط ها سبب مي شود كه به راحتي بتوان در وقت نياز ،سيستم را توسعه داد و ماژول هاي خاصي را به منظور بالا بردن ظرفيت سيستم به آن افزود .
 

romeoo

عضو جدید
ساختار كلي مركز سوئيچ Neax∑61

زير سيستم كاربردي :
زير سيستم كاربردي (Application Subsystem)بخشي از سيستم است كه از يك طرف با خارج از مركز ،مثل مشتركين تلفني و مراكز ديگر ارتباط دارد و از طرف ديگر از طريق زير سيستم سوئيچ با ساير زير سيستمهاي مركز تباديل اطلاعات مينمايد .
اين زير سيستم از ماژول هاي مختلف زير تشكيل يافته است:
Line Module (LM) (A
Local Controller (LOC) (B
Trunk Module(TM) (C
Remote Line Unit Interface Module (RLUIM) (D
Digital Transmission Interface Module (DTIM) (E
كه در بر گيرنده كارتهاي ترانك ديجيتال (DTI)و كارتهاي سرويس ترانك (SVT) و كارت واسطه ترانكهاي واسطه آنالوگ(TMI) مي باشد.
Signaling Handling Module (SHM) (F
ماژولهاي بندA,B,C,D,Eمعمولادر درون Line &Trunk Frank قرار مي گيرند و ماژول بند Fدر درون BASIC Frame يا Control Frameمي توان تعبيه كرد.
ماژولهاي زير سيستم كاربردي توسط رابط هاي خاص ميتوانند به اجزاي ديگر سيستم وصل شوند و با آنها تبادل اطلاعات نمايند .همچنين براي ايجاد ارتباط بين مدارات و كارتهاي داخل يك ماژول نيز رابطهاي ويژهاي را پيش بيني كرده اند .تمامي اين رابطها از دو مسير زير تشكيل مي شوند:
1- مسير رفت به سمت شبكه سوئيچ يا اصطلاحا مسير UP
2- مسير برگشت به سمت شبكه سوئيچ يا اصطلاحا مسير DOWN
به طور كلي مي توان رابطهاي استفاده شده در زير سيستم كاربردي را به صورت زير دسته بندي كرد :
الف : رابط از نوع PHW
اين رابط با سرعت867/32ميليون بيت بر ثانيه تبادل اطلاعات مي كند .اين اطلاعات در قالب فريمهاي متشكل از 512 شيار زماني كه هر شيار از 8 بيت اطلاعات يك كانال مستقل تشكيل يافته است،قرار دارند . اطلاعات هر فريم در زماني برابر 125ميكروثانيه ارسال يا دريافت ميگردد. هر9 عدد فريم متوالي تشكيل يك مولتي فريم مي دهد .
ب : رابط از نوع KHW
از اين رابط براي ايجاد ارتباط دو طرفه بين كنترل كننده ها و كارتهاي سوئيچ زماني در شبكه سوئيچ استفاده مي شود . اين رابط اطلاعات مختلف را به همراه بيتهاي چك با سرعت92/81 ميليون بيت بر ثانيه تبادل مي كند.در روي اين رابط در جوار هر 4بيت اطلاعات يك بيت به عنوان Check Bite قرار مي گيرند و همراه اطلاعات ارسال مي شوند.
دريافت كننده پيام با دريافت هر 5بيت متوالي يك بيت به عنوان CheckBite از آن جدا مي كند و از روي4بيت باقيمانده فيك Check Bite ميسازدسپس CheckBiteساخته شده توسط خودش را با Check Biteدريافتي مقايسه مي نمايد اگر اين دو مقدار يكسان بود مي فهمد كه اطلاعات دريافتي صحيح است و مي تواند از آن استفاده كند در غير اين صورت اين حالت را به عنوان يك خطاي رخ داده شده ثبت مي نمايد تا بعدا در صورت تكرار اين خطا در واحد زماني مشخص تصميم گيري هاي لازمه انجام پذيرد .
حال مي توان گفت كه سرعت تبادل اطلاعات بدون در نظر گرفتن Check Biteها برابر
536/65 ميليون بيت بر ثانيه است . هر رابط نوع KHW عامل 1024شيار زماني در هر فريم 125ميكرو ثانيه اي است كه هر شيار زماني متشكل از 8 بيت است و هر 8 عدد شيار زماني متوالي تشكيل يك Sub Frame مي دهد و هر 128عدد Sub Frame در كنار هم تشكيل يك فريم مي دهد.
ماژول مشتركين Line module:
اين ماژول به مشتركين مركز سرويس مي دهد.ماگزيمم تا 128 مشترك ديجيتال و يا آنالوگ مي تواند هركدام توسط يك زوج سيم به اين ماژول وصل گردند و از آن سرويس گيرند .علاوه بر اين دو دسته مشتركين ،اين ماژول ميتواند در بر گيرنده كارتهايي نيز باشد كه در زمان تست مورد نياز واقع مي شوند .
اين ماژول اطلاعات سيگنالينگ رسيده از طرف مشتركين را بر روي يك شاهراه ارتباطي به نام PHW UPدر شيار زماني مختص همان مشترك قرار مي دهد و به سمت كنترل كننده محلي ماژولهاي مشتركين LOCمي فرستد و همچنين اطلاعات كنترلي و سيگنالينگي رسيده را از طرف LOCبه همراه اطلاعات صحبت و ديتاي مربوط به تك تك مشتركين تحت كنترل خودش را از روي شيار زماني مربوطه بر روي PHW DOWN را استخراج كرده و مورد استفاده خود قرار مي دهد يا براي مشترك مربوطه ارسال مي كند.
اين ماژول در LTFقرار دارد و به صورت كشو(DRIVER) ساخته شده است و به راحتي در وقت نياز ميتوان آن را بيرون كشيد و عمليات نگهداري مثل تعويض كارت را انجام داد.در اين درايور كارتها در دو سمت چيده شده اند در سمت راست كارتهاي مشتركين در 4 رديف كنار همديگر چيده شده اند. درهر رديف به تعداد 32 شيار تعبيه شده است و در هر شيار يك كارت LCقرار مي گيرد .
 

romeoo

عضو جدید
ساختار كلي مركز سوئيچ Neax∑61

انواع كارتهاي مشتركين
1-Analog Subscriber Line Circuit(ASLC):اين كارت به مشتركين آنالوگ سرويس ميدهد و وظايف BORSCHT را در قبال مشتركين آنالوگ بر عهده دارد.
2- Digital Subscriber Line Circuit(DSLC): جهت سرويس دهي به مشتركين ديجيتال از نوع BASIC RATE ISDN از اين كار استفاده مي گردد .
3-كارت LC-Coin Box اين كار سرويس دهي به تلفن هاي سكه اي را بر عهده دارد و از لحاظ اندازه دو برابر كارت مشتركين معمولي است و دو شيار را در دراور اشغال مي نمايد. صدور فرمان هاي جذب يا دفع سكه براي تلفن هاي سكه اي هنگام برقراري ارتباط از جمله وظايف اين كارت مي باشد .
4-كارت LC-PBX: شماره تلفن هاي پي درپي براي سرويس گرفتن از مركز به اين نوع كارت وصل مي شوند.
5-كارت LC-SPT: از اين كارت به منظور انجام عمليات تست روي مشتركين استفاده مي شود .
6-كارت LC-SPLC:اين كارت به عنوان كارت يدكي در مركز تعبيه مي شود و زماني كه كارت يك مشتركي دچار اشكال يا خرابي گردد ،موقتا با اجراي فرمان خاصي مي توان خط آن مشترك را به اين كارت وصل كرد ، بدون آنكه نيازي به دستكاري و تغيير سيم بندي ها باشد و هر زمان كه خراب كارت برطرف گردد مجددا آن كار را به خط خودش وصل نمود .
هر كدام از كارت ها از يك طرف به وسيله يك زوج سيم با خارج از مركز و از يك طرف به وسيله يك رابط PCM از نوع دو مگا بيت بر ثانيه با LMCدر ارتباط مي باشد .
در روي اين رابط براي هر مشترك 4 عدد شيار زماني اختصاص داده شده است ،دو شيار زماني مربوط به اطلاعات صحبت و ديتا مشتركين در نظر گرفته شده استودو كانال ديگر براي تبادل اطلاعات سيگنالينگي و اطلاعات كنترلي منظور گرديده است و اين رابط به صورت د طرفه است.
به اين رابط Line Group گفته مي شود.
 

romeoo

عضو جدید
ساختار كلي مركز سوئيچ Neax∑61

زير سيستم سوئيچ ديجيتال از قسمت هاي زير تشكيل شده است :
الف)-سوئيچ هاي زماني Time Switch
ب)- سوئيچ هاي مكاني Space Switch
وتحت كنترل cp عمليات سوئيچينگ را انجام مي دهد .
در مراكز كم ظرفيت (مراكزي كه نياز به حد اكثر تا 24 عدد رابط KHWدارند )همه كنترل كننده هاي موجود در زير سيستم كاربردي به يك ماژول سوئيچ زماني وصل ميشوند و كليه عمليات سوئيچينگ بين كانال هاي مختلف توسط اين سوئيچ انجام مي گيرد . لذا دراين مراكز نيازي به تعبيه ماژول سوئيچ مكاني نمي باشد.
هرگاه تعداد اين رابط ها از 24 عدد تجاوز كند ، آنگاه متناسب با تعداد اين رابط ها به بيش از يك ماژول سوئيچ زماني و يك يا چند ماژول سوئيچ مكاني نياز خواهيم داشت .
تجهيزات داخل سيستم سوئيچ علاوه بر انجام عمليات سوئيچينگ داراي مداراتي نيز هستند كه اين مدارات بر وضعيت كاري تجهيزات مختلف داخل سوئيچ نظارت مي كنند و اطلاعات مربوط به وضعيت اين اجزاء را از طريق كانالهاي خاص به اطلاع پردازشگرها مي رسانند.
بخشي از تجهيزات سوئيچ از نظر سخت افزاري در درون BF قرار مي گيرند و اگر ظرفيت سوئيچ زياد باشد بخش ديگر در درون SWF قرار مي گيرد.
الف)- ماژول سوئيچ زماني(TSM):
ماژول سوئيچ هاي زماني وظيفه انجام عمليات سوئيچينگ زماني بر مبناي فرمان هاي كنترلي رسيده از CP روي اطلاعات صوت ،ديتا يا سيگنالينگ رسيده از مشتركين ديجيتال را برعهده دارد .هر ماژول سوئيچ هاي زماني مي تواند حداكثر تا 24 عدد رابط KHW با كنترل كننده هاي زير سيستم كاربردي ارتباط دو طرفه داشته باشد وهمچنين با سوئيچ هاي مكاني توسط ماكزيمم 16عدد JHW ارتباط برقرار مي كند و از طريق آنها كانالهائي كه عمليات سوئيچينگ زماني را بر روي آنها انجام داده است را جهت انجام عمليات سوئيچينگ مكاني تحويل ماژول هاي سوئيچ مكاني(SSM) مي دهد.
اين ماژول قادر است روي 12192كانال صحبت و ديتا و همچنين روي حداكثر تا3048 كانال سيگنالينگ مشتركين ديجيتال عمليات سوئيچينگ زماني را انجام دهد.
ماژول سوئيچ زماني از كارتهاي زير تشكيل شده است :
1- كارت KHWI: رابط دو طرفه بين سوئيچ هاي زماني و كنترل كننده هاي زير سيستم كاربردي است هر كارت KHWIحداكثر به 4 عدد رابط KHW سرويس مي دهد .در يك ماژول سوئيچ زماني تا 6 عدد از اين كارت مي توانيم داشته باشيم .
2- كارت TSW:اين كارت داراي بافرهاي ارسال و دريافت مي باشد و توسط اين بافرها و تحت كنترل فرمان هاي سوئيچينگ رسيده از طرف كنترل كننده شبكه سوئيچ ، كه در اينجا CP مسئول انجام وظايف آن مي باشد .اين كارت از يك طرف با كارت KHWIدر سوئيچ زماني و از طرف ديگر با كارتهاي JHWI در ماژول هاي سوئيچ مكاني توسط رابط هاي JHW ارتباط برقرار مي كند تا از اين طريق بتواند كانالهائي كه قرار است عمليات سوئيچينگ مكاني روي آنها انجام گيرد را تحويل سوئيچ هاي مكاني دهد.
3- كارت TSC:اين كارت وظيفه دريافت فرمانهاي سوئيچ از طرف CP و فرمانهاي نگهداري از طرف OMP و اعمال آنها به كارتهاي TSW و همچنين دريافت اطلاعات وضعيتي كانال ها از كارتهاي TSWوKHWI و ارسال آنها براي پردازشگرها از طريق HUBI مي باشد . فقط يك عدد از اين كارت در اين ماژول قرار ميگيرد .
4- كارت HUBI: اين كارت اطلاعاتي كه ازطرف كارتهاي سوئيچ و كارتهاي كنترل كننده سوئيچ و كارتهاي رابط با زير سيستم كاربردي بايد براي زير سيستم پردازشگرها ارسال شود را در قالب خاصي قرار مي دهد و اطلاعات مبداء و مقصد اين اطلاعات را به آن مي افزايد و به صورت 53 بايتي براي پردازشگر مربوطه مي فرستد .و در جهت عكس فرمانهاي سوئيچ و فرمانهاي كنترل و نگهداري و پيام ها را از زير سيستم پردازشگرها دريافت كرده و تحويل كارت TSCو يا KHWI مي دهد .
 

romeoo

عضو جدید
ساختار كلي مركز سوئيچ Neax∑61

ب)- ماژول سوئيچ مكاني:
اين ماژول وظيفه ايجاد ارتباط بين اجزاء مختلف موجود در زير سيستم كاربردي را از طريق كنترل كننده هاي ماژولشان به سوئيچ هاي زماني مجزا وصل مي باشند ،بر مبناي فرمان هاي رسيده از جانب پردازشگر مكالمات بر عهده دارد به عبارت ديگر اين ماژول رابط بين سوئيچ هاي زماني مختلف از طريق JHW ها است .
هر ماژول سوئيچ هاي مكاني به حد اكثر تا 48 عدد رابط JHWسرويس دهد همچنين مي تواند عمليات سوئيچينگ را روي حد اكثر تا 97488كانال صحبت ،ديتا يا سيگنالينگ مشتركين ديجيتال را انجام دهد.
ماژول سوئيچ هاي مكاني همانند ماژول سوئيچ هاي زماني به صورت دوبله مي باشد
ماژول سوئيچ زماني از كارتهاي زير تشكيل شده است :
در اين ماژول از 12 عدد كارت JHWI و 4 عدد كارت سوئيچ مكاني SSW و يك عدد كارت كنترل كننده سوئيچ مكانيSSC استفاده شده است و كليه اين كارت ها به صورت دوبله مي باشند.
1- كارت JHWI:هر كدام از كارتهاي JHWI به عنوان رابط دو طرفه بين كانالهاي موجود روي 4 عدد رابط JHW موجود بين ماژول سوئيچ مكاني وماژول سوئيچ زماني عمل مي كند اين كارت بعد از دريافت اطلاعات كانالها و چك كردن صحت آنها به كمك چك بيت ها ،آنها را جهت انجام عمليات سوئيچينگ تحويل كار تهاي SSW مي دهد .همچنين اطلاعات كانالهايي را كه توسط كار تهاي SSW عمل سوئيچينگ مكاني روي آنها انجام گرفته را از اين كارتها تحويل گرفته و پس از افزودن يك چك بيت به ادامه هر چهار بيت اطلاعات، آنها را روانه سوئيچ هاي زماني مي نمايد.
2- كارت HUBI :اين كارت به عنوان رابط دو طرفه بين كارت هاي سوئيچ مكاني و زير سيستم پردازشگرها عمل مي نمايد . بدين صورت كه فرمان هاي سوئيچ را از زير سيستم پردازشگرها دريافت كرده و به اين كارتها اعمال مي كند تا بر مبناي اين فرمانها عمل سوئيچينگ مكاني را انجام دهند و در جهت عكس گزارش وقايعي مثل خرابي هاي كانال ها و ساير بخش هاي سوئيچ را تحويل زير سيستم پردازشگرها مي دهد .همچنين اين كارت اعمال كننده فرمان هاي نگهداري رسيده از طرف پردازش گر نگهداري و بهره برداري به اجزاء داخلي سوئيچ مكاني است.
3- كارت SSC: اين كارت فرمان هاي سوئيچ مكاني صادر شده توسط پردازشگر مكالمات را به بخش هاي مختلف كارت هاي سوئيچ مكاني اعمال مي كند و همچنين بر وضعيت كاري آنها نظارت دارد و زير سيستم پردازشگرها را از آخرين وضعيت آنها با خبر مي سازد .
4- كارتSSW:اين كارت اطلاعات كانالهاي صحبت و ديتا و همچنين اطلاعات سيگنالينگي مشتركين ديجيتال را از طريق كانالهاي مختلف پورتهاي ورودي دريافت كرده و بر مبناي فرمان سوئيچي كه از كارت SSW دريافت مي كند اين اطلاعات را به كانال مشابه در روي يكي از پورتهاي خروجي هدايت مي كند.
ماژول مولد پالس مركز
با توجه به اينكه سوئيچ Neax‌يك سيستم سوئيچ ديجيتال است وهمان طوري كه مي دانيد ،اجزاء مختلف چنين سيستمي وقتي مي توانند با يكديگر به درستي تبادل اطلاعات كنند كه دقيقا با يكديگر همزمان باشند . لذا چنين سيستمي نياز به مدارات همزمان كننده دارد اين همزماني نه تنها بايد بين اجزاء داخل سيستم برقرار باشند.
اين همزماني نه تنها بايد بين اجزا داخل سيستم برقرار باشد بلكه بين يك سيستم سوئيچ با ساير سيستم ها موجود در شبكه مخابراتي نيز بايد برقرار گردد .براي اين منظور در مركز Neax ماژولي بنام CKLM تعبيه شده است . وظيفه اصلي اين ماژول توليد كلاك پالس هاي مورد نياز اجزاء مختلف مركز ، بر مبناي يك كلاك مرجع از بين ماكزيمم تا8 يا16 كلاك مرجعي
(Slave Clock) است كه از ماژول هاي ترانك ديجيتال رابط بين مركز و ساير مراكز دريافت مي كند ،مي باشد .ماژول مولد كلاك مركز به دليل اهميت بالا از ساختار دوبله برخوردار است .
 

romeoo

عضو جدید
ساختار كلي مركز سوئيچ Neax∑61

زير سيستم پردازشگر ها:
اين زير سيستم محل تجمع پردازنده هاي سيستم مي باشد . هر واحد پردازنده در واقع يك سيستم متشكل از ميكرو پروسسور و حافظه هاي RAMو ROM و تجهيزات جانبي ديگر مثل مدارات تطبيق دهنده پروسسور با ادوات جانبي است. در مركز اين تجهيزات در ماژولهايي به نام ماژول هاي CCPM به دو صورت مختلف نوع Aو نوعB قرار دارند.
پردازشگرهاي موجود در يك مركز پر ظرفيت با همديگر و با زير سيستم سوئيچ از طريق مدارات موجود در ماژول ASE با HUB‌ارتباط برقرار مي كنند . در يك سيستم كم ظرفيت به دليل اينكه يك پردازشگر انجام همه نوع وظايف را برعهده دارد ،لذا نيازي به وجود سوئيچ HUB‌نيست و ارتباط پروسسور با شبكه سوئيچ به صورت مستقيم مي باشد.
به طور كلي در سيستم Neax چهار دسته پردازش مطرح است :
الف)عمليات نگهداري و بهره برداري(O&MProcessor) :
عمليات نگهداري و بهره برداري به كار هائي نظير : 1- انجام تست هائي روي بخش هاي مختلف سيستم 2-چك كردن وضعيت تك اجزاي سيستم به صورت مستقيم ويا غير مستقيم 3- درصورت بروز خرابي در يك بخش ، گزارش كردن موضوع به اپراتور و ثبت اينگونه وقايع در فايل هاي مخصوص گزارش هاي خرابي 4- تست كردن بخش خراب و مشخص كردن دقيق نوع و محل خرابي 5-دريافت فرمان هاي نگهداري و بهره برداري از پرسنل نگهداري مركز و از طريق ترمينالهاي نگهداري و بهره برداري و اجراي آنها و گزار ش كردن نتيجه اجراي آنها، به عنوان مثال دريافت هاي مديريتي روي مشتركين ترانك هاي مركز ،اجراي ذخيره سازي نرم افزار و ديتا بيس و يا ديتا هاي كنتور مشتركين و جزئيات شارژ مكالمات آنها و.......
پردازشگري كه مسئول انجام اين كار است OMP ناميده ميشود و پرسسور نوعA-CCPM به عنوان OMP عمل مي كند و جايگاه اين پرسسور درBF است .
ب)پردازش درخواست هاي مكالمات(Call Processor) :
اين پردازشها شامل مواردي از قبيل :
1- دريافت ارقام از طرف درخواست كننده Callاز طريق مدارات واسط
2- مراجعه به جداول ترجمه ارقام و استخراج اطلاعات مورد نياز براي برقراري مكالمه مثل نوع مقصد ،مسير ،نوع محدوديت و .......
3- مراجعه به جداول مسير يابي براي يافتن اطلاعات مورد نياز براي مسير مثل نوع سيستم سيگنالينگي و نحوه تبادل سيگنالها، مشخصات ترانكها در ارتباطات خروجي و....
4- استخراج اطلاعات مورد نياز براي محاسبه شارژ ، در زماني كه مكالمه شروع ميشود تا پايان مكالمه ،از روي جداول شارژينگ
5- ثبت نتايج حاصل از عمليات محاسبه شارژ در فايل هاي مشخص. و....... و به طور كلي ميتوان گفت كليه عملياتي كه از لحظه رسيدن درخواست براي مكالمه از طرف مشتركين مركز ما ويا مشتركين ساير مراكز از طريق ترانك هاي ورودي ، تا پايان مكالمه بايد انجام گيرد Call Processingنام دارد. و پردازشگر مسئول انجام اين كار CallProcessor ناميده مي شود.
پ)پردازشگر اطلاعات سيگنالينگي در سيستم سيگنالينگ كانال مشترك(Common Channel Signaling Processing):
اين پرسسور وظيفه مسير يابي پيام هاي سيگنالينگي(Routing) را بر مبناي كد هاي موجود در خود پيام و جداول مسير يابي كه قبلا توسط پرسنل O&Mبرايش فراهم گرديده است را بر عهده دارد.وظيفه ديگر پردازشگرCSP مديريت بر شبكه سيگنالينگي كانال مشترك كه متشكل از سيگنالينگ لينك گروپها در هر گروه تعدادي سيگنالينگ لينك(لينكPCM) است را بر عهده دارد و وظيفه تست و نگهداري اين شبكه را نيز عهده دار است .
در مراكز كم ظرفيت اين پردازش ها بر عهده OMP است و متصدي انجام اين پردازش ها در مراكز پر ظرفيتCSP نام دارد.
ت) پردازش مربوط به مديريت منابع سيستم (Resource Management Processing):
جهت انجام وظايف مديريتي بر روي منابع سيستم مثل دريافت درخواست هاي تصرف منابع و چك كردن مجوزدرخواست كننده ها و وضعيت كنوني آن منابع واختصاص منابع درصورت مساعدبودن همه شرايط،پردازشي را تحت عنوان پردازش مديريتي منابع پيش بيني كرده اند
مسئول انجام اين پردازش پرسسوري به نام RMPاست .
 

romeoo

عضو جدید
ساختار كلي مركز سوئيچ Neax∑61

ماژول پردارشگر نوعA-CCPM
اين ماژول در مركز به عنوان پردازشگر OMP عمل مي كند و علاوه بر آن در مراكز كم ظرفيت وظايف سه نوع پرسسور ديگر را نيز برعهده دارد وظيفه اصلي اين سيستم سرويس دهي به عدوات جانبي مركز مثل نوشتن اطلاعات در ديسك مغناطيسي ، خواندن اطلاعات از ديسك مغناطيسي ، نوشتن اطلاعات در DAT يا خواندن اطلاعات از آن و....
ماژول پردارشگر نوعB-CCPM
ماژول پردارشگر B-CCPM فقط در مراكز چند پردازشگر كاربرد دارد . اين پردازشگر بسته به نوع نرم افزاري كه در زمان راه اندازي در آن بار گذاري مي شود ،و متناسب با آن برنامه ها وظيفه خاصي را برعهده مي گيرد.مثلا به عنوان پردارشگري براي سرويس دهي به درخواست هاي سيگنالينگي كانال مشترك درنظر گرفته مي شود.
زير سيستم نگهداري و بهره برداري :
اين زير سيستم وظيفه سرويس دهي به تجهيزات جانبي سيستم مثل ديسك مغناطيسي و نوار صوتي ديجيتالي و ترمينال هاي IMAT‌ و مودم ها (براي ايجاد ارتباط تبين ترمينالهائي كه درفاصله دورازمركزقراردارندبامركز) وتابلو نشان دهنده الارم ها ي قابل شنيدن (VALP)
و قابل ديدن (AALP)را بر عهده دارد .
اين زير سيستم تخت فرمان مستقيم پردازشگر نگهداري و بهره برداري در زير سيستم پردازشگرها عمل مي كند .
واحد ديسك مغناطيسي(Magnetic Disk Unit ) :
كه به صورت يك كارت ميباشد حاوي دو عدد ديسك مغناطيسي است كه هر كدام از آنها ظرفيتي برابر دو گبگا بايت دارد بنابراين مجموعا 4گيگا بايت ظرفيت كل يك كارت ديسك در سيستم Neax است ديسكهاي مغناطيسي وظيفه ذخيره سازي اطلاعاتي نظير برنامه هاي اوليه سيستم و ديتاهاي مورد نياز آنها و اطلاعاتي كه در حين كار مركز توليد مي شود (مانند شارژينگ،اطلاعات مربوط به بروز خطاهاو...) را برعهده دارد.
ديسك مغناطيسي در بدو راه اندازي مركز توسط نوار صوتي ديجيتالي DAT حاوي اطلاعات Back Up به كمك اجراي فاز شماره ي3 بارگذاري (Recovery )مي شود محل فيزيكي اين واحد در BFاست .
دستگاه نوار مغناطيسي ( Magnetic Tape ) :
دستگاه نوار مغناطيسي در Magnetic Tape Rackتعبيه شده است و اين واحد كليهكليه فرمان ها را براي تبادل اطلاعات از پردازشگر OMPو كارتSCC موجود در ان مي گيرد .از نوار مغناطيسي در مركز به منظور انتقال اطلاعات شارژينگ از مركز Neax به مركز كامپيوتر براي صدور قبض جهت مشتركين استفاده مي شود .همچنين مي توان از آن براي گرفتن Back Up اطلاعات جمع آوري شده اندازهگيري ترافيكي استفاده نمود.
در هر مركز حداقل دو عدد Magnetic Tape Rack استفاده شده است كه به صورت كاملا مستقل از هم عمل مي كنند . ظرفيت نوار مغناطيسي بستگي ببه طول نوار دارد و معمولا بر حسب ميزان بايت قابل ذخيره كردن در واحد طول بر حسب اينج بيان ميشود .
 

romeoo

عضو جدید
ساختار كلي مركز سوئيچ Neax∑61

نوار صوتي ديجيتالي (Digital Audio Tape) :
نوار صوتي ديجيتالي (DAT)از لحاظ ظاهر شبيه نوار ظبط صوت ميباشد با اين تفاوت كه از لحاظ اندازه تقريبا نصف آن است اين نوار در ظرفيت هاي مختلف ساخته شده است آخرين مدل ازاين نواركه درمركزتلفن سعديه به كار ميرود داراي ظرفيت ذخيره سازي حدود 4 گيگا بايت اطلاعات است .راه انداز اين نوار يك كارت به نام DAT Unit مي باشد.در مركز حداقل دو كارت نوارصوتي ديجيتالي ميتوانيم داشته باشيم .از نوار صوتي ديجيتالي براي گرفتن Back Up از اطلاعات ،برنامه ها و ديتاهاي سيستم استفاده ميشود .همچنين جهت انتقال اطلاعات مربوط به خرابي ها و علل اجراي فازهاي اصلاح خرابي به مركز نرم افزار براي بررسي بيشتر آن ،ميتوان از اين نوار استفاده كرد. هرگاه نرم افزار و ديتاي موجود درديسك مغناطيسي سيستم دچار اشكال شد ،با مراجعه به DAT حاوي اطلاعات Back Up و بارگذاري سيستم توسط اين نوار ميتوان دوباره سيستم را سر پا نمود.
مراحل ايجاد و حذف مسير بين دو مركز :
الف)مراحل ايجاد مسير به سمت مركز جديد الاحداث:
1- ايجاد يك روت ورودي و يك روت خروجي به كمك Route Data Icon
2- قرار دادن ترانك ها در درون اين روت ها از آدرسي كه در اختيار ما قرار گرفته است.اين كار بايد يا هماهنگي با مركز مقابل انجام گيرد .Trunk Icon
3- تعريف كردن مشخصات مورد نياز در مورد افزودن ارقام به رقم هاي دريافتي از طريق روت ورودي از مركز مقابلReceiving Digit Icon
4- تعريف كردن Edit Number با مشخصات مطلوب براي روت خروجيSending Digit
5- مشخص كردن روت خروجي فوق به عنوان روت مستقيم و روت هايي كه به طور غير مستقيم به مركز فوق هدايت مي كنند ، در يك زنجيره روت با يك Route Index معين توسط Routing Icon
6- معرفي كردن جداول پيش ترجمه كننده (LOP)و ترجمه كننده(LOT) ، به همراه پارامتر هاي مورد نياز جهت پيش شماره مركز فوق الذكر(Translation)
7- تست كردن مسير هاي خروجي( Trunk Test Icon- Outgoing Trunk ) و مسير هاي ورودي( Trunk Test Icon- Incoming Trunk) و انجام مكالمه با يك مقصد فرضي مشخص از طريق اين دو مسير
8- اگر نتيجه تست ها در بند 7 مثبت بود ، آنگاه ترانك هاي موجود در روت هاي خروجي و ورودي را در حالت In-service قرار مي دهيم .
ضمنا بعد از اجراي هر كدام از مراحل فوق بهتر است اطلاعات تعريف شده را چك كنيم (view بگيريم )تا اطمينان از ايجاد آنها حاصل نمائيم.
 

romeoo

عضو جدید
ساختار كلي مركز سوئيچ Neax∑61

ب)مراحل حذف مسير بين مركز ما و يك مركز برچيده شده:
1-حذف (LOP)و (LOT) مربوط به پيش شماره مركز مورد نظر( Translation Icon ).
2-انتخاب پارامتر CommandوActivate New.(در اين حالت در پنجره اي كه باز مي شود انجام عمل فوق را تائيد مي نمائيم )
3- حذف Route Index مربوط به مسير خروجي توسط فرم Routing Icon با مشخص كردن نام انديس روت و انتخاب delete اين كار امكان پذير است .
4- خارج از سرويس نمودن ترانك هاي موجود در روتهاي ورودي وخروجي(TrunkIcon)و اجرا ي مد عملكردي Out OF Service در اين حالت بايد انتخاب شود
5- حذف ترانك ها از درون روت هاي ورودي خروجي Trunk Icon با انتخاب مد delete و وارد كردن نام روت در پارامتر روت ، كليد اجرا را مي زنيم .
6- حذف روتهاي ورودي خروجي توسط نشانه Route Data Control براي اين منظور وارد ذره بين نام روت شده و روت مورد نظر را انتخاب مي كنيم و سپس مد عملكردي حذف را انتخاب كرده و كليد اجرا را فعال مي كنيم .
آلارم ها
آلارمها پيامهائي هستند كه توسط سيستم در اختيار اپراتور قرار مي گيرد .
نرم افزار سيستم Neax بگونه اي طراحي شده است كه به ازاي هر عملي كه توسط سيستم انجام مي گيرد ، گزارشي متناسب با آن كار توسطIMAT در اختيار اپراتور قرار مي گيرد تا اپراتور نيز همزمان در جريان انجام آن كار قرار گيرد و اگر نياز به انجام كار يا عكس العملي توسط اپراتور باشد ، در آن صورت مطابق مراحل مورد نياز موجود ، اقدام نمايد تا بعد ها براي سيستم مشكلي پيش نيايد
وسيله اي كه براي اين منظور در نظر گرفته شده است IMAT است پيامهاي آلارمي به صورت اتوماتيك در روي فرم مخصوص ظاهر مي شود هر گزارشي داراي يك شماره مختص به خود مي باشد وبا دريافت هر گزارش ، اگر نياز به كسب اطلاعات بيشتري در مورد آن گزارش داشته باشيم بايد با در دست داشتن Massage Number آن گزارش به جزوه output مركز مراجعه نماييم . به طور كلي گزارش هائي كه از سيستم به ما مي رسد را مي توان به 5 دسته اساسي تقسيم كرد :
1-گزارش خرابي هاي اضطراري و بحراني Critical Alarm‌
2- گزارش خرابي هاي نيمه اضطراري يا اصلي Major Alarm
3- گزارش خرابي هاي غير اضطراري يا فرعي Minor Alarm
4- گزارش اخطاري Caution
5- گزار ش هائي كه فقط جهت اطلاع توليد مي شوند Information
علاوه بر موارد فوق الذكر ، اپراتور مي تواند مانع از ارسال گزارش يا گزارش هاي خاص به يك دستگاه خروجي مشخص شود و يا كلاس يك آلارم را تغييردهد ويا گزارش يا گزارشهاي خاصي را به سمت يك دستگاه خروجي مشخص هدايت نمايد و يا رنگ نوشته گزارش را انتخاب نمايد همچنين امكان Reset كردن آلارم ها از طريق IMAT و جود دارد
 

romeoo

عضو جدید
ساختار كلي مركز سوئيچ Neax∑61

كنترل وضعيت هاي اجزاء مختلف سيستم :
با فعال كردن Navigation Icon در منوي Vita one‌ فرمي در مقابل ما ظاهر مي گردد كه به صورت اتوماتيك ،همه بخش هاي منطقي و يا بخش هاي فيزيكي سيستم ، يعني فريم ها و ماژول ها و كارتها اگر در فرم اصلي (تجهيزات فيزيكي) انتخاب شود و يا روت هاي را بط بين مركز ما و ساير مراكز (ارتباطات شبكه اي) انتخاب شود به همراه وضعيت آنها از لحاظ سالم بودن و يا خراب بودن و يا خارج از سرويس بودن ، نمايش داده مي شود .
تست هاي مختلف
به منظور انجام عمليات تست روي مشتركين و انواع ترانكها سرويس ترانكها از جمله ترانكهاي مولد تن هاي مختلف مثل بوق اشغال بوق شماره گيري ،شبه زنگ و....وترانكهاي مولد پيامهاي ضبط شده صوتي مثل پيام تغيير شماره ،پيام بيدار باش و...
جهت هر IMATخاص از بين IMATهاي مركز ،يك كارت تست تعريف ونصب شده است وتوسط يك زوج سيم و پريزي كه به همين منظور پشت ميز اپراتور قرار دارد، وصل مي باشد اپراتور با وصل كردن دو شاخه يك Monitor Telphone (MONTEL) به اين پريز و فعال كردن آيكن مربوطه به تست مورد نظرش ،ميتوان آيتم مورد نظر خود را تست نمايد.
در مركز ، جهت انجام تست ترانك از منوي Vita one‌آيكن Trunk Testرا انتخاب مي كنيم فرمي در اختيار ما قرار مي گيرد كه توسط آن مي توانيم آيتم مورد نظر خود را جهت تست(ANM،NET،HOW،REG،TON،TRK،MWT) انتخاب مي نماييم .
تست تن ها :
در اين بخش هدف ما تست تن ها است . لذا TON را انتخاب مي نمائيم و در زمينه Tone Type،نوع تن مورد نظر را انتخاب مي كنيم سپس كليد آيكن دستگاه MONTEL را روشن مي كنيم وروي فرم كليد استارت را مي زنيم اگر تن موردنظر سالم باشد، صداي آن را از آيفون MONTEL مي شنويم در غير اين صورت آن تن خراب است .
تست پيامهاي ضبط شده تلفني :
جهت تست كردن پيامهاي ضبط شده تلفني در پنجره ترانك تست ANM را انتخاب مي كنيم در پنجره باز شده با انتخاب نوع پيام مورد تست كليد آيكن دستگاه MONTEL را روشن مي كنيم وروي فرم كليد استارت را مي زنيم
ضمنا ياد آوري مي كنم بعد از اجراي هر كدام از مراحل فوق بهتر است اطلاعات تعريف شده را چك كنيم (view بگيريم )تا اطمينان از ايجاد آنها حاصل نمائيم.
 

romeoo

عضو جدید
ساختار كلي مركز سوئيچ Neax∑61

تست خط مشترك ومدار مشترك:
براي تست مشترك ازگروهTrunk&Line TestلينكLine Test Icon انتخاب مي كنيم
الف) هرگاه در Line Test كليد تست LC را انتخاب نمائيم در اين صورت اپراتور مي تواند توسط فرم فعال شده كارت مشترك را مبدا مكالمه قرار دهد و مبداء مكالمه واقع شدنش را چك كند. همچنين مي تواند كارت مشترك را مقصد مكالمه قرار دهد و مقصد مكالمه واقع شدنش را تست كند
ب)هرگاه در اين پنجره كليد SUBL را فعال كنيم ارتباط بين LC و خط مشترك قطع شده و مدارات خط مشترك و دستگاه تلفن مشترك را به تجهيزات تست مركز وصل مي كند و تجهيزات تست ، منتظر دريافت فرمان از جانب اپراتور مي شود . اپراتور ، توسط فرمي كه در اختيارش قرار گرفته است ، مي تواند فرمان اندازه گيري مقاومت ، ظرفيت خازني خط و ولتاژ AC,DC خط را صادر نمايد . سيستم ، پس از اندازه گيري مقادير فوق ، آنها را با مقادير تعريف شده از قبل مقايسه مي كند .
اگر اين مقادير در حد نرمال بودند آنها را به رنگ مشكي نشان مي دهد و اگر مقادير اندازه گيري شده ، خارج از رنج تعريف شده باشد آنگاه به رنگ قرمز نمايش مي دهد . همچنين توسط فرم فوق مي توانيم براي مشترك زنگ ارسال نمائيم و با هماهنگي مشترك ، دستگاه تلفن مشترك و شماره گيرش را تست نمائيم تا اگر دستگاه تلفنش معيوب ا ست او را در جريان بگذاريم
توسط اين كليد ، به فرمي دسترسي پيدا مي كنيم كه به كمك آن ميتوان به وضعيت كاري يك Line Module خاص از لحاظ سلامت يا خرابي پي برد .
پ)كليد SPLC در فرم Line Test
در هر مركز Neax اين قابليت وجود دارد كه با نصب كارت يدكي مشتركين در زماني كه كارت مشتركي خراب باشد ، براي سرويس دهي موقت به اين مشترك خط او را به كارت يدكي وصل نمائيم و پس از رفع اشكال و يا تعويض كارت خراب آن مشترك مجددا خطش را از كارت يدكي قطع و به كارت اصلي اش وصل نمائيم .
ت) كليد MON در فرم Line Test
با فعال كردن اين كليد فرم Subscriber Line Signal Monitor در اختيار ما قرار مي گيرد . به كمك اين فرم مي توانيم ، سيگنال هائي كه مشترك ار سال مي كند را مشاهده نمائيم . همچنين مي توانيم ، مانيتورينگ صوت را نيز روي خط مشترك انجام نمائيم . در اين حالت بايد MONTEL فعال باشد تا انجام عمل شنود امكان پذير گردد .
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
R ساختار شبکه موبایل GSM مخابرات 4
R ساختار شبکه ATM و مشخصات آن مخابرات 3

Similar threads

بالا