پایگاه خبر رسانی تالار مواد و متالورژی (همایش، کارگاه ها، سمینار و ....)

فرهنگ

مدیر بازنشسته
گزارش هفتگی بازار فولاد (هفته سوم ماه ژوئن)

گزارش هفتگی بازار فولاد (هفته سوم ماه ژوئن)

قسمت دوم: بیلت


قیمت بیلت در تمام بازارها روند صعودی داشته است. از ماه مارس که قیمتها به کف خود رسید، بسیاری از کارخانه ها تولید خود را کاهش دادند. امروز قیمتها به 400 تا 420 دلار در تن فوب بنادر سی آی اس رسیده و تقاضای این کالا هم بهبود یافته است.
درخواستهای آسیا به روند افزایش قیمتها کمک کرده و با بهبود روند قیمت قراضه انتظار می رود قیمت بیلت به سیر صعودی خود ادامه بدهد.
در ایران
قیمت بیلت رو به بالاست. بیلت سایز 125 × 125 میلیمتر تا مرز 4600 ریال در هر کیلو هم پیشنهاد شده است. به نظر می رسد که این روند ادامه یابد چون در ماههای اخیر واردات خیلی کم بوده. اگر تقاضای میله گرد به ثبات برسد، بازار بیلت خود را نشان خواهد داد.
 

فرهنگ

مدیر بازنشسته
گزارش هفتگی بازار فولاد (هفته سوم ماه ژوئن)

گزارش هفتگی بازار فولاد (هفته سوم ماه ژوئن)

قسمت سوم: قراضه

قیمت قراضه در دنیا رو به بالاست. ترکها به خرید خود ادامه می دهند و همین امر به امیدواری بازارها کمک کرده است. قیمت قراضه در شرایط فعلی به 250 دلار هر تن بطور متوسط رسیده است.
قراضه در همه بازارها شرایط خوبی دارد و قیمت آن روند صعودی دارد. با فصل تابستان جمع آوری قراضه شدت خواهد یافت. از سوی دیگر اگر بازار فولاد در امریکا تقویت شود احتمال کاهش صادرات قراضه از امریکا می رود که این امر به بالا رفتن قیمتها دامن خواهد زد.
 

فرهنگ

مدیر بازنشسته
قسمت چهارم: میله گرد و مقاطع
پس از یک کاهش مقطعی در بازار میله گرد، هفته قبل بازار میله گرد روند رو به افزایش داشت. بازار مصر کمی بهبود یافته. در حال حاضر میله گرد فوب بنادر دریای سیاه 460 تا 470 دلار پیشنهاد می شود و میله گرد ترک 490 تا 510 دلار عرضه می گردد. اگر تعطیلات تابستانی تقاضا را متوقف نکند احتمالا قیمتها تا 20 دلار دیگر جای افزایش خواهد داشت.
مقاطع هم مثل میله گرد روند صعودی دارند، بخصوص تیرآهن که در هفته های اخیر تا 50 دلار هر تن افزایش داشته است. علت آن ارزان فروشی های تا قبل از پایان ژوئن است نه فقط افزایش تقاضا.
در ایران
قیمت مقاطع تحت تاثیر مسائل سیاسی و اقتصادی است. بخصوص میله گرد که آماده جهش قیمت است. در ماههای اخیر اکثر طرحهای عمرانی عملا متوقف شده و تجار هم با نگرانی خود حاضر به انبارسازی موجودی نیستند. آنچه که وارد می شود با تولید میله گرد عملا به مصرف کننده عرضه می گردد.
اگر بازار کمی امیدواری نشان دهد، قیمت میله گرد زیر 6200 ریال نخواهد بود. این امر در مورد تیرآهن نیز صادق است. بازار امروز کلکسیون تیرآهنهای تولیدی داخلی و وارداتی است که در قیمتهای رقابتی عرضه می شود. اگر تقاضا به بازار وارد شود، تیرآهن کمتر از هر کیلو 8000 ریال نخواهد بود.
 

فرهنگ

مدیر بازنشسته
قسمت پنجم: ورق
بازار ورق در دنیا همچنان گرم است. عرضه کنندگان سی آی اس کالائی پیشنهاد نمی دهند. آخرین قیمت ورق گرم قزاق 525 دلار تحویل بنادر شمالی بوده است. این در حالی است که ورق سرد عرضه نمی شود.
بازار ورق در اروپا بهبود یافته. در هفته های اخیر نشانه های بهبود در اسپانیا، ایتالیا و ترکیه دیده شده است. بازار خاور دور نیز همچنان فعال است. اگر بهبود تقاضا در کالاهای مصرفی صورت پذیرد، روند تقاضای ورق شتاب خواهد گرفت. تنها نگرانی، رکود فصلی در جولای آگوست می باشد.
وضعیت فعلی باعث تشویق بعضی از کارخانجات اروپایی شده تا تولید خود را افزایش دهند ولی این امر نیاز به بهبود تقاضای واقعی دارد یا حداقل خوش بینی به آینده بازار، چون تولید ورق بر خلاف مقاطع نیاز به سفارش دارد.
در ایران
با توجه به غیبت مبارکه، بازار وضعیت متعادلی دارد. عرضه و تقاضا متعادل است. از سوی دیگر توقف فعالیتهای عمرانی تقاضای ورق گرم را ثابت نگه داشته. بازار ورق سرد از اوایل تیرماه بدلیل تعطیلات کارخانجات لوازم خانگی آرام خواهد بود ولی در دو ماه اخیر قیمتها در خارج از ایران بشدت افزایش یافته. بخصوص در یک ماه اخیر که واردات شدیدا کاهش داشته. بازار واقعی انواع ورق را بعد از مرداد باید دید اگر مبارکه همچنان در بازار نباشد، در غیر این صورت بازار تحت تاثیر مبارکه عمل خواهد کرد
 

فرهنگ

مدیر بازنشسته
تاثیر قیمت نفت در صنعت فولاد

تاثیر قیمت نفت در صنعت فولاد







مرکز خدمات فولاد ایران رسیدن قیمت نفت به 100 دلار در هر بشکه تا سال 2010 تاثیر مثبتی در صنعت فولاد خواهد گذاشت. اتحادیه جهانی فولاد تائید می کند که از نقطه نظر تقاضای فولاد و رشد اقتصاد جهانی، قیمت بالا برای نفت بسیار بهتر از قیمت پایین آن است. البته به شرطی که این قیمت باعث تورم نشود.
قیمت بالای نفت می تواند در افزایش درآمد کشورهای پیشرفته مؤثر باشد تا کشورهای نفت خیز، چراکه سرانه مصرف آنها جهت تولید بسیار بالاست ولی سرمایه گذاری کشورهای نفت خیز برای تولید یک سهم مشخصی است.
در حال حاضر، کاهش درآمد مصرفی و نرخ پایین ارز باعث شده که استاندارد زندگی در کشورهای پیشرفته پایین بیاید. طی چند سال گذشته رابطه خوبی بین قیمت نفت و سطح تولید کالاهای فولادی وجود داشت.

 

فرهنگ

مدیر بازنشسته
واردات 400 هزار تنی سنگ آهن پاکستان از ایران

واردات 400 هزار تنی سنگ آهن پاکستان از ایران







مرکز خدمات فولاد ایران کارخانه فولادی پاکستان برای رفع نیاز خود تا 400 هزار تن سنگ آهن از ایران خریداری خواهند کرد. گزارش شده 12 شرکت حمل از 15 شرکت واجد شرایط حمل شناخته شده اند و اسناد خود را دریافت کرده اند. البته فقط 6 شرکت کرایه خود را برای حمل سنگ آهن مورد نظر از بندر عباس به بندر قسیم پاکستان اعلام کرده اند.
یک شرکت هنگ کنگی که هزینه حمل خود را 14.73 دلار در تن اعلام کرده برنده مناقصه پاکستان برای حمل سنگ آهن شده. سایر شرکتهای حمل و نقل که آمادگی خود را جهت حمل این محموله اعلام کرده اند عبارتند از شرکت پانااوشن کره 17.87 دلار در تن، اوشن وایز 15.05 دلار در تن، PNSC 16 دلار در تن، پسیفیک لوید 17.95 دلار در تن و شاهداب استرالیا با 18.18 دلار در تن کرایه حمل.
واردات سنگ آهن پاکستان حدود 1.6 میلیون تن و کک آن 1 میلیون تن در سال است.

 

فرهنگ

مدیر بازنشسته
چدن سی آی اس 10 دلار گران شد

چدن سی آی اس 10 دلار گران شد

.


مرکز خدمات فولاد ایران اخیرا قیمت چدن سی آی اس 10 دلار هر تن بالا رفته و پیش بینی می شود این روند ادامه داشته باشد. بر اساس آخرین اطلاع اکراین 20 تا 30 هزار تن چدن به چین و ترکیه صادر کرده. قیمت فروش 240 تا 250 دلار در تن فوب و زمان تحویل آگوست بوده است.

قبلا قیمت چدن 230 تا 240 دلار در تن فوب بود، البته درخواستی از اروپا برای سی آی اس نرسیده است. پیش بینی می شود قیمت چدن تحویل اکتبر به هر تن 260 دلار در تن فوب برسد
 

فرهنگ

مدیر بازنشسته
افزایش امید به رونق

افزایش امید به رونق







مرکز خدمات فولاد ایران آخرین تحقیقات مؤسسات مستقل نشان می دهد که تعداد شرکتهایی که معتقدند در سه ماه آینده قیمتها افزایش می یابد بیشتر از قبل شده است. امید به افزایش تقاضا هم بالا رفته است. 56 درصد شرکتهایی که مورد نظر سنجی قرار گرفته اند، اعلام داشته اند که انتظار افزایش قیمتها را برای سه ماه آخر سال دارند. این در حالی است که 17 درصد معتقدند قیمتها پایین می آید و 19 درصد اعتقاد به ثبات قیمتها دارند. 51 درصد شرکتهای اروپایی انتظار افزایش قیمتها را دارند، درحالیکه هفته قبل 41 درصد این دیدگاه را داشتند. 20 درصد معتقد به کاهش و 29 درصد انتظار ثبات را داشته اند.
در امریکا 64 درصد شرکتها انتظار افزایش قیمتها را دارند درحالیکه هفته قبل 81 درصد امید به رونق داشتند. تنها 8 درصد شرکتها بدبینانه می گویند قیمتها پایین می آید.
در مجموع 11 درصد شرکتها اعلام کرده اند که سطح موجودی انبارهایشان بالا رفته اما 38 درصد شرکتها موجودیهایشان کاهش یافته. این امر نشان می دهد که سطح موجودی انبارها در سراسر دنیا نسبت به هفته قبل پایین آمده. در امریکا 26 درصد شرکتها افزایش موجودی گزارش کرده اند و 39 درصد کاهش موجودی. اما در اروپا 60 درصد شرکتها سطح موجودی انبارهایشان تغییر نکرده است.
در نهایت سطح امیدواری به سه ماه آینده بالا رفته و باید در انتظار واکنش بازار پس از تعطیلات تابستان بود.

 

فرهنگ

مدیر بازنشسته
افزایش قیمت آهن آلات در ماه جولای

افزایش قیمت آهن آلات در ماه جولای

افزایش قیمت آهن آلات در ماه جولای





مرکز خدمات فولاد ایران با توجه به اینکه شرکتهای فولادی بزرگ دنیا مثل ایسپات و جیندال قصد دارند قیمتهای خود را افزایش بدهند، قیمت محصولات فولادی در ماه جولای بین 2 تا 5 درصد بالا خواهد رفت. برخی تولیدکنندگان قیمتهای می تا ژوئن خود را 10 تا 20 دلار بالا برده اند.
قیمت محصولات فولادی در سال گذشته بدلیل بحران اقتصاد جهانی شدیدا افت کرد ولی در حال حاضر بازار شاهد افزایش قیمت مواد اولیه تولید فولاد است. تولیدکنندگان بزرگ فولاد هند قصد دارند قیمت عرضه ورق سیاه خود را 10 تا 20 دلار بالا ببرند. ضمن اینکه سایر تولیدکنندگان هم افزایش قیمت خود را در هفته اول جولای اعلام خواهند کرد.
طبق اظهار سخنگوی شرکت فولاد سیل هند نمی توان افزایش قابل توجهی در قیمت آهن آلات اعمال کرد ولی افزایش قیمت محدود امکان پذیر است. وی اظهار کرد که در هفته اول جولای قیمتهای جدید این شرکت ارائه خواهد شد. او گفت روند قیمتها رو به بالاست و ما تخفیف قیمتهای می و ژوئن را حذف کرده ایم.
سخنگوی تاتااستیل هم گفت که نوسان قیمت تنها برای خریداران نقدی است که 20 تا 25 درصد مشتریان ما را تشکیل می دهند. او اضافه کرد از آنجاکه ما هیچ افزایش قیمت در ماههای می و ژوئن نداشته ایم، قیمتهای ماه جولای را 14 تا 16 دلار بالا خواهیم برد. او گفت ما در حال بررسی بازار هستیم و هنوز هیچ تصمیم قطعی گرفته نشده است.
قیمت ورق گرم در بازار هند بین 564 تا 627 دلار در تن شناور است که هنوز این قیمتها نسبت به بازار جهانی بالاست، البته با افزایشهای اخیر قیمتها در بازار جهانی این فاصله کمتر شده است.
شرکتهای هندی می خواهند از تقاضای رو به بالای بازار داخلی از جمله در صنایع ساختمان و اتومبیل سازی به نفع خود استفاده کنند. مدیر عامل یک شرکت خصوصی هندی گفت علی رغم روند خوب تقاضا در بازار هند، بالا بردن قیمتها مشکل است چراکه سطح قیمتها در بازار چین تا 50 دلار پایین آمده است.
طبق آخرین آمار سازمان جهانی فولاد هند تنها کشوری است که پیش بینی می شود سطح مصرف فولاد آن در سال 2009 رشد داشته باشد، تا 2 درصد.

 

hamideh vf

عضو جدید
کاربر ممتاز
تحليلي بر وضعيت موجود فناوري درحوزه متالورژي استخراجي در كشور (بخش 1)

تحليلي بر وضعيت موجود فناوري درحوزه متالورژي استخراجي در كشور (بخش 1)

فناوري كليدي‌ترين عامل نوآوري و توسعه در متالورژي استخراجي است. فناوري در اين حوزه مبتني بر مجموعه‌اي از پديده‌هاي شيميايي، فيزيكي و شيمي- فيزيكي است كه بر مبناي اصول علمي، امكان تبديل تركيبات فلزي به فلز عنصري را ممكن مي‌سازد.
- مقدمه: نقش فناوري در توسعه صنعت متالورژي استخراجي
1-1 تعريف فناوري
در ابتدا براي آشنايي بيشتر با واژه فناوري از دانشنامه ويكيپديا كمك گرفته شده است:
به طور كلي فناوري رابطه‌اي است بين انسان و محيط كه جامعه با ابزارها و مهارت‌هايش مي‌تواند محيط خود را كنترل كند. بر طبق لغت‌نامه مريام- وبستر «كاربرد عملي دانش در يك بخش خاص و توانايي‌اي است كه كاربرد عملي دانش ايجاد مي-كند» اورسولا فراكلين در مقاله «جهان واقعي فناوري» تعريف ديگري از اين مفهوم ارائه كرده است: « فناوري شيوه عمل است، روشي است كه ما با آن كارهاي اطراف را انجام مي‌دهيم». اين وا‍‍ژه گاهي براي القاي زمينه خاصي از فناوري به كار برده مي‌شود و يا بيشتر به فناوري‌هاي پيشرفته برمي‌گردد تا معناي عام فناوري. با اين واژه سه منظور بيان مي‌شود:1- ابزار يا ماشين، 2- تكنيك، 3- نيروي فرهنگي
كلمه فناوري همچنين به مجموعه‌اي از تكنيك‌ها نيز اطلاق مي‌شود. بر اين اساس فناوري وضع جاري دانش بشري براي چگونه جمع كردن و استفاده از منابع جهت توليد محصولات مورد نياز، حل مسايل و برآورده كردن نيازها يا ارضاي خواسته-هاست كه شامل شيوه‌هاي فني، مهارت‌ها، فرآيندها، فنون، ابزار و مواد خام است. در اين شرايط وقتي‌كه با وا‍ژه ديگري همراه مي‌شود مثل فناوري پزشكي و فناوري فضايي، به وضعيت دانش و ابزارهاي زمينه مورد نظر برمي‌گردد.
فناوري شيوه و شگرد ساخت و كاربرد ابزار، دستگاه‌ها، ماده‌ها و فرايندهايي است كه گره‌گشاي دشواري‌هاي انسان است. فناوري يك فعاليت انساني است و از همين رو، هم از دانش و هم از مهندسي ديرينه‌تر است.
بر اين پايه واژه فناوري اغلب به نوآوري‌ها و نوابزارهايي اشاره دارد كه از اصول و فرايندهاي تازه يافته دانشي بهره مي‌گيرند. از اين رو مقوله فناوري ممكن است در بدو مواجهه عجيب و محير العقول جلوه كند. ليكن چنين نيست. حتي نوآوري‌هاي بسيار كهن مانند چرخ هم نمونه‌هايي از فناوري بوده و به‌شمار مي‌روند. از مصداق‌هاي فناوري نزد قدما فوت كوزه‌گري بوده‌است. فناوري همان تسلط و تبحر انجام كار است ، فناوري توانايي انجام كار در تمامي سطوح و زمينه‌ها است . يعني طراحي ، ساخت ، استفاده ، تعمير و نگهداري و تحقيق و توسعه و غيره مي‌باشد. امروزه بسياري از فناوري‌ها در نتيجه پژوهش بدست مي‌آيند و پژوهشگاه‌هاي فناوري زيادي در سراسر جهان بر پا شده‌است.


1-2- تبيين اهميت نقش فناوري در صنعت متالوژي استخراجي
شكل 1-1 جايگاه متالورژي استخراجي را در چرخه مواد نشان مي‌دهد. در يك بيان كلي، متالورژي استخراجي عبارت است از مجموعه‌اي از فناوري‌هاي مبني بر فرآيندهاي شيميايي و شيمي‌- فيزيكي كه طي آن مواد اوليه حاوي تركيبات فلزي طي مراحل مختلف به فلزات عنصري تبديل مي‌شوند.
محدوده متالورژي استخراجي در بالادست با حوزه فرآوري و شيمي معدني و در پائين‌دست با متالورژي در ارتباط مستقيم است و ارتباطات و تأثيرات متقابلي بين آن‌ها وجود دارد. جايگاه متالورژي استخراجي براي فلزات اصلي در ارتباط با حوزه‌هاي بالادست و پايين‌دست در نمودارهاي زير ارايه شده است.
فناوري كليدي‌ترين عامل نوآوري و توسعه در متالورژي استخراجي است. فناوري در اين حوزه مبتني بر مجموعه‌اي از پديده‌هاي شيميايي، فيزيكي و شيمي- فيزيكي است كه بر مبناي اصول علمي، امكان تبديل تركيبات فلزي به فلز عنصري را ممكن مي‌سازد.
فرآيندهاي مختلف متالورژي استخراجي صرف‌نظر از تفاوت‌هاي آن‌ها در زمينه استخراج فلزات مختلف، عموماً متشكل از فناوري‌هاي اصلي زير هستند:
مجموعه ذكر شده را مي‌توان در قالب جدول 1-1 براي چهار فلز اصلي تشريح كرد.
هر فناوري اصلي، خود متشكل از تعدادي از فناوري‌هاي فرعي است. از اين روي آرايه فناوري در صنعت متالورژي استخراجي، آرايه وسيعي است كه تا سطوح جزيي قابل تعميم است.
1-3- لزوم توسعه صنايع متالورژي استخراجي در كشور
به‌دلايل مختلفي توسعه صنايع متالورژي استخراجي كشور در سال‌هاي آتي لازم به نظر مي‌رسد. اين دلايل عبارتند از:
1- صنايع متالورژي استخراجي تضمين‌كننده ايجاد ارزش افزوده در منابع معدني و اوليه كشور است. اين موضوع با سياست‌ها و راهبرد كلان توسعه اقتصادي و صنعتي كشور منطبق است.
2- توسعه صنايع متالورژي استخراجي نيازمند مصرف انرژي است. مزيت كشور از نظر منابع انرژي، مي‌تواند عامل مهمي در توسعه صنايع متالورژي استخراجي باشد.
3- توسعه زيرساخت‌ها و توسعه صنعتي در ساير بخش‌هاي اقتصادي كشور، دسترسي و تأمين مواد معدني مختلف در كشور را الزامي مي‌سازد.
4- وجود منابع غني مواد اوليه و معدني در كشور، امكان توليد اقتصادي مبتني بر اقتصاد مقياس را به‌صرفه مي‌كند.
5- وجود سواحل دريايي زياد و امكان دسترسي به مواد اوليه خارجي، موضوع ايجاد ظرفيت‌هاي صنايع استخراجي مبتني بر واردات مواد اوليه را در مناطق انرژي‌بر و جنوبي كشور ممكن و اقتصادي مي‌سازد.

1-4- نكات قابل توجه در توسعه صنايع و فناوري‌هاي متالورژي استخراجي در كشور
ويژگي‌هاي منابع معدني كشور، مجموعه‌اي از رويكردهاي مطلوب را در عرصه فناوري متالورژي استخراجي مي‌طلبد كه عبارتند از:
- به‌دليل منابع گاز و انرژي در كشور، فناوري‌هاي استخراج فلزات متكي بر استفاده مستقيم از گاز به عنوان منبع انرژي و يا گاز به‌عنوان عامل احياء، داراي مزيت ذاتي هستند. به خصوص با توجهي كه امروزه به گاز به عنوان منبع انرژي تميز مي-شود.
- به‌دليل تنوع و گستردگي منابع معدني به‌ويژه سرب، روي و مس، جهت‌گيري‌هاي فناوري در جهت اقتصادي ساختن واحدهاي كوچك استخراج، مي‌تواند براي كشور مزيت اقتصادي و اجتماعي ايجاد نمايد.‌‌
- در مورد فلزات منيزيم، سيليسيم، كروم و پاره‌اي از فروآلياژها، به‌دليل وجود منابع داخلي و در عين حال افق توسعه كمي و كيفي اين مواد در آينده، دست‌يابي به فناوري توليد در اين موارد الزامي به نظر مي‌رسد.
- با توجه به برنامه‌هاي تدوين‌شده توسعه صنايع فولاد و مس در كشور، برنامه‌هاي بومي كردن و تسلط بر فناوري‌هاي مرتبط با طراحي و ساخت تجهيزات و خط توليد اين فلزات ضروري است.
- اگر چه ظرفيت‌هاي توليد قابل ملاحظه در صنعت توليد فلزات اساسي‌كشور ايجاد شده است اما به‌دلايل متعدد اين ظرفيت‌ها به لحاظ فناوري نيازمند نوسازي و بهسازي است. در غير اين‌صورت توليد در واحدهاي موجود متضمن حداكثر بهره‌وري از سرمايه هاي ملي و اثر‌بخشي مناسب آن‌ها نيست.
- اگر چه فناوري‌هاي توليد پاره‌اي از فلزات راهبردي الزاماً نمي‌تواند اقتصادي تلقي شود اما به‌دلايل كاربردهاي آن‌ها، دستيابي به آن‌ها مي‌تواند از منظر راهبردي موجه باشد.
- به‌نظر مي‌رسد به‌دليل وجود منابع انرژي و هم‌چنين استانداردهاي نه چندان محدود زيست‌محيطي در كشور، توجه به دو روند جهاني كاهش مصرف انرژي و آلايندگي محيط زيست در كشور چندان مهم نباشد. اما توسعه فناوري با هدف كاهش مصرف انرژي و كاهش آلاينده‌ها و ضايعات، رقابت‌پذيري توليد كشور در بازارهاي بين المللي را تضمين مي‌نمايد.
- جهت‌گيري فناوري به سمت و سوي توليد محصولات با ارزش افزوده بالاتر و بهبود كيفيت محصولات نهايي براي رقابت-پذيري و اقتصادي بودن صنايع ضروري است. از اين رو به نظر مي‌رسد ايجاد فناوري توليد و گسترش آلياژهاي مختلف نظير مس و آلياژهاي آن، روي و آلياژهاي آن و توسعه خانواده‌هاي جديد آلياژي از اين مواد و گسترش كاربرد آن‌ها بسيار جذاب و ايده‌آل مي‌باشد.
- با توجه به وجود مزيت‌هاي كشور در حوزه‌هاي استخراج فلزات، توسعه فناوري‌هاي حمايت‌كننده و پشتيباني‌كننده از توسعه توليد اين فلزات در بخش‌هاي بالادستي و پايين‌دستي استخراج مي‌تواند داراي توجيه باشد.
1-5- جمع‌بندي
با وجود منابع معدني حاوي فلزات اساسي، مزيت انرژي در اقتصاد ملي و افزايش مصرف فلزات ناشي از رشد صنعتي، صنايع متالورژي استخراجي در اقتصاد ايران نقشي حائز اهميت دارد. در صورت برنامه‌ريزي دقيق به‌ويژه با نگاهي جامع به حوزه پايين‌دست، اين بخش صنعت مي‌تواند يكي از اصلي‌ترين موتورهاي محركه توسعه صنعتي و معدني كشور به حساب آيد.
با توجه به نقش كليدي فناوري در رقابت‌پذيري اين بخش صنعتي، شناخت وضعيت موجود فناوري و نگاهي به سطح فناوري جهان و شناخت روندهاي اصلي توسعه فناوري در مطالعات تدوين راهبرد معدني و صنايع معدني داراي اهميت مضاعفي است.
هم اكنون دامنه صنايع متالورژي استخراجي در كشور شامل واحد يا واحدهاي توليد زير است:
در بررسي تطبيقي ايران با كشورهاي مشابه از نظر منابع معدني به‌نظر مي‌رسد ايجاد ظرفيت‌هاي توليد و توسعه آن‌ها در سال‌هاي اخير در بخش متالورژي استخراجي شامل توليد آهن و فولاد، طلا، مس، سرب، روي و فروآلياژها متناسب با ذخاير معدني و تأمين نياز كشور شكل نگرفته است و توأمان اصلاح و بهبود فناوري، اجرا طرح‌هاي توازن و اصلاح ساختار در اين بخش‌ها ضروري است. جدول 1-2 ذخاير و توليدات مواد اوليه معدني اصلي در ايران و سهم كشور در مقايسه با كل ذخاير و توليدات جهاني را نشان مي‌دهد.
در حوزه آلومينيوم علي‌رغم اهميت اقتصادي اين فلز و مزيت انرژي كشور در زمينه توليد آن، توازني بين منابع معدني حاوي اين فلز و استخراج اين فلز وجود نداشته و از اين رو ضرورت ورود مواد اوليه معدني را ايجاد كرده است. در برنامه‌ريزي‌هاي انجام‌شده در زمينه فلزات اساسي، به توليد فلز منيزيم به‌ويژه با توجه به گستردگي منابع حاوي آن عنايت و توجه لازم مبذول نشده است. ساير فلزات به‌ويژه فلزات راهبردي به دلايلي نظير عدم شناخت، محدوديت مصرف داخلي و عدم دسترسي به فناوري، به‌طور جدي در دستور كار قرار نگرفته‌اند. البته يكي از منابع اصلي توليد چنين فلزاتي محصولات جانبي استخراج فلزاتي نظير روي، مس و آلومينيم است كه به استثناي توليد طلا و اكسيد موليبدن از محصولات جانبي فرآوري و استخراج مس، اهتمام جدي در استخراج ساير فلزات ارزشمند به‌عمل نيامده است.
2- مروري بر وضع موجود فناوري متالورژي استخراجي در كشور
وضعيت موجود فناوري استخراج فلزات در كشور از ابعاد مختلف قابل تجزيه و تحليل است. بخشي از اين تجزيه و تحليل مي-تواند در سطح زيربخش‌ها انجام شده و بخش ديگر الزاماً بايد در سطح بنگاه‌ها به‌عمل آيد. در ادامه وضعيت فناوري، نخست در سطح زير بخش‌هاي فولاد، آلومينيم، مس، روي و فروآلياژها بررسي شده و در بخش نهايي مدلي جامع براي ارزيابي سطح فناوري در سطح بنگاه‌ها نيز ارائه مي‌شود.
به‌طور كلي فناوري در حوزه متالورژي استخراجي را مي‌توان در سه محور زير مورد تجزيه و تحليل قرار داد:
1- فناوري توليد ( به‌مفهوم مجموعه توانمندي‌هاي كشور در فرآيندهاي استخراج و توليد فلزات اساسي از منابع معدني فراوري‌شده يا مواد اوليه وارداتي)
2- فناوري توليد خطوط و تجهيزات صنايع متالورژي استخراجي
3- توانمندي ابداع، اصلاح، بهينه‌سازي و توسعه در حوزه‌هاي فناوري توليد و يا فناوري توليد خطوط و تجهيزات صنايع متالورژي استخراجي
براي بررسي وضعيت فناوري در گروه اول بايد به واقعيات و شاخص‌هاي توليد در داخل بنگاه‌ها توجه به عمل آورد. در مورد فناوري توليد خطوط توليد و تجهيزات، مجموعه توانمندي‌هاي مهندسي و صنعتي پيراموني بايد مورد تجزيه و تحليل قرار گيرد. در حوزه سوم عمده حوزه تمركز بر اجزاي نظام نوآوري شامل واحدهاي پژوهشي، واحدهاي تحقيق و توسعه و سامانه‌هاي مديريت و سياست‌گذاري فناوري در كشور است.

ادامه دارد ........

http://www.itan.ir/
 

hamideh vf

عضو جدید
کاربر ممتاز
افزایش نقش بخش خصوصی در توسعه صنعت فولاد

افزایش نقش بخش خصوصی در توسعه صنعت فولاد

به گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران(econews.ir) به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، "احمدعلی هراتی نیک" درجریان بازدید از شرکت های آهن و فولاد ارفع و فولاد غدیر ایرانیان، افزود: با تلاش های انجام شده در سال های اخیر، صنعت فولاد مورد توجه جدی قرار گرفته به طوری که بخش خصوصی در این زمینه به شدت فعال شده است.
وی اظهار داشت: در شرایط تحریم، ما در حال توسعه کارخانه های فولاد هستیم و این یکی از افتخارات کشور است که بخش فولادسازی و احیا را به طور همزمان انجام می دهیم.

هراتی نیک، از افزایش اختیارات به مدیران پروژه های معدنی خبر داد و گفت: با این کار، شاهد تغییر و تحولات قابل توجهی در اجرای پروژه ها خواهیم بود.

همچنین ظرفیت احیای مستقیم طرح فولاد غدیر ایرانیان 800 هزار تن در سال است و طرح آهن و فولاد ارفع نیز با ظرفیت 800 هزار تن آهن اسفنجی و شمش فولاد، اکنون در بخش احیای مستقیم بیش از 39 درصد و در بخش مهندسی 2/56 درصد دارای پیشرفت فیزیکی است.
 

hamideh vf

عضو جدید
کاربر ممتاز
تولید فولاد در ایران 6/11 درصد افزایش یافت

تولید فولاد در ایران 6/11 درصد افزایش یافت

به گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران(econews.ir)به نقل از انجمن جهانی فولاد، این رشد تولید در شرایطی تحقق یافته است که تولیدکنندگان بزرگ فولاد در اروپا و آمریکا تا ۵۰ درصد کاهش تولید داشته‌اند.

این انجمن میزان تولید جهانی این محصول استراتژیک در ماه مه امسال را ۹۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تن اعلام کرده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با 121 میلیون تن تولید، ۲۱ درصد کاهش داشته است.

انجمن جهانی فولاد در ادامه گزارش عملکرد کشورهای تولیدکننده این محصول در ماه مه آورده است: تولید فولاد در چین نیز با 6 / 0 درصد رشد به ۴۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تن و در ژاپن با کاهش ۳۸ درصدی به 6 میلیون و ۵۰۰ هزار تن رسیده است.

میزان تولید فولاد در کره‌جنوبی نیز با کاهش ۱۲ درصدی به چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تن، در آلمان با ۴۸ درصد کاهش به 2 میلیون و ۲۰۰ هزار تن، در ایتالیا با 5 / 41 درصد کاهش به یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن و در اسپانیا و فرانسه با 41 درصد کاهش به ترتیب به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن و یک میلیون تن رسید.

گزارش انجمن جهانی فولاد در باره عملکرد تولیدکنندگان فولاد در آمریکا، از کاهش ۵۰ درصدی تولید نسبت به مدت مشابه قبل و در روسیه از کاهش ۳۱ درصدی حکایت دارد.

انجمن جهانی فولاد همچنین در گزارشی از تولید 5 ماهه جهانی فولاد اعلام کرد: میزان تولید فولاد ایران در 5 ماه نخست سال‌جاری میلادی به 4 میلیون و ۷۰۰ هزار تن افزایش یافته است. همچنین میزان تولید این محصول در چین با تولید ۲۱۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تن فقط 4 / 0 درصد رشد تولید داشته است.

براساس اعلام سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، میزان تولید فولاد خام در واحدهای فولادسازی کشور در دو ماهه نخست سال‌جاری به یک میلیون و ۸۸۵ هزار و ۷۴۳ تن رسید که در مقایسه با مدت مشابه قبل 7 درصد افزایش یافته است که از این میزان ۲۶۵ هزار و ۲۹۵ تن بیلت، 615 هزار و 525 تن بلوم، ۹۹۳ هزار و ۵۲۴ تن اسلب و ۱۱ هزار و ۳۹۹ تن شمش چدن بوده است.

میزان تولید محصولات فولادی در مدت یاد شده نیز برابر با یک میلیون و ۴۸۰ هزار و ۸۱۹ تن بود.



 

reza_1364

مدیر بازنشسته
دوره های آموزشی نیم سال اول جامعه ریختگران ایران

دوره های آموزشی نیم سال اول جامعه ریختگران ایران

سلام.دیگه منبع مشخصه اگه احتیاج داشتید به سایت سر بزنید.اینم لینکش:

http://www.irfs.ir/
 

پیوست ها

  • calenderofcourse88 .pdf
    397.7 کیلوبایت · بازدیدها: 0

فرهنگ

مدیر بازنشسته
افزایش تقاضای ورق گالوانیزه در ترکیه

افزایش تقاضای ورق گالوانیزه در ترکیه







مرکز خدمات فولاد ایران تقاضای ورق گالوانیزه در ترکیه رو به بالاست ولی عرضه آن به شدت محدود است علت آنهم کمبود ورق گرم برای تبدیل شدن به ورق سرد است . قیمت ورق گالوانیزه شناور است و مشخص نمی باشد .
قیمت ورق گالوانیزه در بازار داخلی به 950 تا 970 دلار تحویل درب کارخانه رسید . تقاضا که از دو ماه قبل متوقف مانده بود یکباره وارد بازار شده در حالیکه در کشورهای همسایه مثل روسیه هم موجودی برای تامین فوری نیاز نیست . از سوی دیگر امکان افزایش تولید در کوتاه مدت نمی باشد ضمن آنکه تولید کننده گان علاقه به افزایش تولید ندارند تا بتوانند تولیدات خود را در حداکثر قیمت عرضه کنند .
در حال حاضر همه کارخانجات گالوانیزه ترک با حداکثر توان مشغول به تولید هستند و تا آخر سپتامبر سفارش گرفته اند ولی برای اکتبر سفارش قبول نمی کنند . با توجه به روند فعلی نمی توان قیمت را برای ماههای بعد برآورد کرد .




 

فرهنگ

مدیر بازنشسته
آغاز صادرات فولاد از عربستان –

آغاز صادرات فولاد از عربستان –







مرکز خدمات فولاد ایران کارخانجات فولاد سازی عربستان مجوز صادرات این کالا را روز دوشنبه دریافت کردند .
البته صادرات قراضه همچنان ممنوع است که علت آن تقاضای داخلی این کالاست .
عربستان سال گذشته برای جوابگویی به درخواست بازار داخلی صادرات فولاد را ممنوع کرد ولی در حال حاضر بعلت بحران اقتصادی این ممنوعیت را لغو کرده است .






 

فرهنگ

مدیر بازنشسته
توقف روند قیمت گالوانیزه در چین –

توقف روند قیمت گالوانیزه در چین –







مرکز خدمات فولاد ایران پس از یک ماه افزایش قیمت ورق گالوانیزه ، این روند در چین متوقف شد . قیمت ورق گالوانیزه در ماه ژوئن 15 دلار هر تن بالا رفت ولی تقاضای آن افزایش نیافت بهمین دلیل قیمت در این هفته به ثبات رسید . در حال حاضر قیمت ورق ضخامت یک میلیمتر با احتساب مالیات ارزش افزوده به 780 دلار هر تن رسیده .
در حال حاضر قیمت ورق در چین به ثبات نزدیک شده حجم تقاضا برای این کالا بعد از یک ماه که روند رو به بالا داشت متوقف شده . البته کارخانجات قیمت را قبلاً بالا برده اند .

 

فرهنگ

مدیر بازنشسته
مذاکرات سنگ آهن ریو و چین -

مذاکرات سنگ آهن ریو و چین -






مرکز خدمات فولاد ایرانبلومبرگ گزارش داده که بدنبال اتمام مهلت مذاکرات سنگ آهن بین ریو و چین، مقامات شرکتهای معدنی چین به ریو تینتو که دومین قدرت سنگ آهن دنیاست اعلام کرده اند در قراردادهای فروش سنگ آهن باید امتیازاتی را برای چین در نظر بگیرد.
اینطور که پیداست اتحادیه آهن و فولاد چین حاضر شده انتظار خود را پایین بیاورد و بجای 45 درصد تخفیف به عددی بین 33 تا 40 درصد برسد. این اتحادیه در ابتدا خواستار بیش از 45 درصد تخفیف بوده است.
برخی شرکتهای معدنی چین از تصمیم این اتحادیه استقبال کردند و اظهار کردند که زمینه رضایت هر دو طرف در این مذاکرات وجود دارد.
قیمت فروش نقدی سنگ آهن تقریباً نزدیک به قیمت فروش یکساله آن است که ریو با شرکتهای فولادی ژاپن، کره و تایوان از ماه مارچ به توافق رسیده.

 

فرهنگ

مدیر بازنشسته
تقاضای پایین و قیمت بالای بیلت در پاکستان -

تقاضای پایین و قیمت بالای بیلت در پاکستان -







مرکز خدمات فولاد ایران منابع محلی پاکستان می گویند علت افزایش قیمت بیلت و بلوم کمبود موجودی این محصولات در بازار است. شرکت فولاد پاکستان قیمت بیلت خود را 6 دلار بالا برد و آنرا به 435 تا 462 دلار در تن رساند. سطح کلی تقاضا در بازار پایین است ولی بارانهای موسمی و کمبود برق باعث شده موجودی بیلت در بازار پایین بیاید. یک تاجر پاکستانی می گوید: تقاضای چندانی در بازار وجود ندارد ولی سطح پایین موجودی بیلت در بازار بدلیل نبود برق باعث شده تا شرکت فولاد پاکستان از این موقعیت به نفع خود استفاده کند.
قیمت میله گرد هم در این بازار از 380 تا 420 دلار در تن ماه گذشته به 735 دلار در تن رسیده. قیمت وارداتی این محصول 530 تا 550 دلار در تن تحویل کراچی است و برای بیلت 380 تا 420 دلار در تن سی اف آر.
پیش بینی می شود با رسیدن فصل بارانهای موسمی و همینطور ماه رمضان بازار وضعیت آرامی در دو ماه آینده داشته باشد.



 

فرهنگ

مدیر بازنشسته
تقاضا و قیمت خوب ورق گرم در مصر

تقاضا و قیمت خوب ورق گرم در مصر







مرکز خدمات فولاد ایران ورق گرم تولید داخلی مصر با 26 دلار افزایش به 554 تا 558 دلاردر تن رسیده است. وضعیت تقاضا در بازار مصر برای ورق گرم خوب گزارش شده و حتی برای بعضی از ضخامتها مثل 3 و 4 میلیمتر کسری موجودی دیده می شود.
برخی می گویند این سطح تقاضای بالا واقعی نیست بخصوص از طرف بازرگانانی که می خواهند سطح موجودی خود را تکمیل کنند و تقاضای واقعی هنوز به بازار برنگشته است. کشور های سی آی اس هم ورق گرم خود را در قیمت 480 تا 500 دلار در تن سی اف آر برای تحویل سپتامبر به مصر عرضه می کنند.
تجار مصری معتقدند سطح تقاضا تا اواخر اگوست همچنان خوب خواهد بود ولی در سپتامبر آرامتر خواهد شد.

 

فرهنگ

مدیر بازنشسته
سنگ آهن با پیش پرداخت 67 درصد ارزانتر –

سنگ آهن با پیش پرداخت 67 درصد ارزانتر –







مرکز خدمات فولاد ایران مذاکرات تولید کننده گان سنگ آهن با چین عملاً متوقف شده است .
تولیدکننده گان این هفته به تمام خریداران اعلام کرده اند در مقابل پیش پرداخت 67 درصد تخفیف قایل میشوند که عملاً معادل 33 درصد تخفیف در معاملات یکساله است . البته این شرکت ها قبلاً سنگ آهن با پیش پرداخت نقدی 80 درصد تخفیف میدادند .
بنا به اظهار یک کارشناس چینی سه شرکت عرضه کننده سنگ آهن تلاش دارند بازار را مطابق میل خودشان حفظ کنند . اگر این شیوه موفق باشد آنها چین را مجبور به قبول33 درصد تخفیف مورد نظر خودشان میکنند . هنوز از واکنش خریداران چین نسبت به این پیشنهاد خبری نرسیده است

 

فرهنگ

مدیر بازنشسته
افت بازار فولاد اکراین 51 درصد

افت بازار فولاد اکراین 51 درصد







مرکز خدمات فولاد ایران بنا به گفته وزیر معادن و فلزات اکراین تولید، تجارت و مصرف فولاد در اکراین از ژانویه تا ماه می سال جاری با 9/50 درصد کاهش به 04/2 میلیون تن رسیده. تولید فولاد به غیر از لوله به 83/1 میلیون تن رسیده که 3/46 درصد نسبت به سال قبل کاهش نشان میدهد . واردات هم 21 هزار تن بوده که 71 درصد نسبت به سال قبل تنزل یافته است. فروش میله گرد در بازار داخلی اکراین 2/67 درصد تنزل به 800/193 تن رسید. فروش تیر آهن 79 درصد، مفتول 51 درصد و ورق گرم 4/45 درصد پایین آمده ورق سرد هم 2/56 درصد کاهش فروش روبرو شده. در 5 ماهه اول سال حجم واردات از روسیه 56 درصد کل واردات را تشکیل می داده درحالیکه در سال قبل 60 درصد واردات از روسیه بوده است. او پیش بینی کرده که در سال 2009 حجم تولید فولاد اکراین با 8/17 درصد کاهش به 5/30 میلیون تن برسد.
در سال قبل مصرف سرانه اکراین 181 کیلو بوده در حالیکه در سال جاری به 130 کیلو و در سال 2010 به 199 کیلو خواهد رسید.

 

reza_1364

مدیر بازنشسته
امیدوارم همه مثل شما مدیر محترم در همه جا فعالیت داشته باشن.نه فقط در سمت گپ و گفتگو
 

فرهنگ

مدیر بازنشسته
امیدوارم همه مثل شما مدیر محترم در همه جا فعالیت داشته باشن.نه فقط در سمت گپ و گفتگو


ممنون
با حرفتون موافقم.
ولی فعلا باید چنین چیزی رو پذیرفت . چون نباید تالار سوت و کور شه.با رسمیت پیدا کردن مدیرا قطعا تقسیم وظایف و ایجاد شروط انجام میشه.
 

hamideh vf

عضو جدید
کاربر ممتاز
بررسي روند توسعة صنعت فولاد در جهان و تاثير آن بر بازارمواد ديرگداز

بررسي روند توسعة صنعت فولاد در جهان و تاثير آن بر بازارمواد ديرگداز

صنعت توليد فولاد در دهه‌هاي اخير از ابعاد اقتصادي و فني دستخوش تحولات شگرفي شده و پيش‌بيني مي‌شود سير اين تحولات در آينده نيز ادامه يابد. متن زير كه برگرفته از مقالة پروفسور ريگاد (Riguad) در همايش بين‌المللي مواد ديگرگداز تهران است، سير تحولات صنعت فولاد در جهان را مورد بررسي قرار داده و اشاراتي بر تاثير آن بر صنعت توليد مواد ديرگداز مي­كند:
صنعت فولاد به عنوان يكي از مصرف‌كنندگان اصلي محصولات ديرگداز (70 درصد كل محصولات ديرگداز توسط صنعت فولاد مصرف مي‌شود) بسياري از استراتژي‌هاي توليدي صنعت ديرگداز را معين مي‌كند. از اينرو مهم است تا پيش از بررسي مشكلات و موانع صنعت ديرگداز، نيازها و خواست‌هاي صنعت فولاد مطرح شوند:

نگاهي به وضعيت توليد و مصرف فولاد و ديرگداز

بر اساس آمار جهاني در سال 2000، ميزان مصرف مواد ديرگداز در صنعت فولاد، 25 كيلوگرم به ازاي توليد هر تن فولاد بود كه اين مقدار روزبه­روز كاهش مي‌يابد. در عين حال از 20 سال گذشته تاكنون توليد فولاد در جهان سالانه بين 820 تا 870 ميليون تن بوده است و طبق پيش‌بيني‌هاي انجام شده تا سال 2010 مقدار توليد تفاوت زيادي با اين اعداد نخواهد داشت. نكته قابل توجه، كاهش مصرف ديرگداز و در عين حال رشد بسيار كم توليد سالانه فولاد است. در ذيل نگاهي به روند تغييرات صنعت فولاد خواهيم داشت
.

تحولات اقتصادي صنعت فولاد

انستيتوي بين‌الملي آهن و فولاد در سال 2002، تصوير كلي از موقعيت 30 ساله صنعت فولاد را در قالب شكل و نمودار ارايه داد. طبق اين داده‌ها، توليد جهاني فولاد،‌ از 600 ميليون تن در سال 1970 به 800 ميليون تن در سال 2001 افزايش يافت. افزايش ميزان توليد سالانه همراه با افزايش تعداد كشورهاي توليد­كننده بود. البته لازم به ذكر است كه در طي دورة افزايش توليد، بازار جهاني ظرفيت رشد سالانة 10 درصدي يعني 60 ميليون تن را داشت و لذا نتيجه آن شد كه افزايش 250 ميليون تني توليد، فضاي رقابتي شديدي را براي كاهش قيمت‌ها در بين توليدكنندگان بوجود آورد
.

درسال‌هاي 1970 تا 2001، تناژ توليد فولادسازان، اروپا، ژاپن و آمريكاي شمالي از 200 ميليون تن در سال به 600 ميليون تن در سال افزايش يافت و مجموع شاغلين از اين صنعت از 2/2 ميليون نفر در سال 1975 به 840 هزار نفر در سال 2001 كاهش يافت.

توليدكنندگان از يك سو با فشار رقابت ميان توليدكنندگان و از سوي ديگر با فشارهايي كه از سوي مصرف‌كنندگان وارد مي‌شد (كه به سمت استفاده از مواد جايگزين مانند آلومينيوم و پلاستيك حركت مي‌كردند) مواجه بودند.

تغييرات ساختاري

با حذف موانع جهاني شدن تجارت، بازار فولاد نيز گسترش يافت. به گونه‌اي كه سهم صادرات كشورها از توليد فولاد آنها به دو برابر افزايش يافت. به عنوان مثال، به طور متوسط در دهة 70، 20 درصد فولاد توليدي كشورها صادر مي­شد، اما در سال 2000، متوسط صادرات محصولات فولاد كشورهاي جهان به 40 درصد رسيد. همچنين سهم توليد جهاني 10 شركت بزرگ توليدكنندة فولاد جهان از 12 درصد در سال‌هاي 81-1980 به 20 درصد در سال 1990-91 و به 25 درصد در سال‌هاي 2001-2000 افزايش يافت
.

علاوه بر اينها در طي سال‌هاي 1970 تا 2000، بسياري از شركت‌هاي بزرگ به صورت شركت‌هاي چند­مليتي تغيير ساختار دادند. برخي از شركت‌هاي چند­مليتي جديد با رويكرد به محصولات جديد و برخي ديگر با تمركز روي هستة رقابتي قبلي خود (فولاد)‌ به كار ادامه دادند. اما اين تغييرات ساختاري، تغييري در مصرف مواد ديرگداز بوجود نياورد. برخي شركت‌هاي چند­مليتي پس از تشكيل، رويكردهاي جديدي را دنبال كردند كه از آن جمله مي‌توان به روند واگذاري برخي مراحل توليد به ساير توليدكنندگان اشاره كرد. همچنين توانستند ضرباتي به بازار خريد و فروش مواد ديرگداز وارد آوردند.
 

hamideh vf

عضو جدید
کاربر ممتاز
توليد فولاد در جهان: افزايش در چين، كاهش در آمريكا

توليد فولاد در جهان: افزايش در چين، كاهش در آمريكا

توليد، مصرف و تجارت فولاد در جهان

صنعت فولاد به عنوان يك صنعت پايه‌ و مادر، نقش اساسي در پيشرفت و توسعه كشورها دارد . به دليل همين اهميت، طي چند سال اخير، كشور چين كه به سرعت در حال توسعه و گسترش صنايع خود و مطرح شدن به عنوان يك غول صنعتي است، با رشد ساليانه 20درصدي در توليد فولاد در سالهاي 2002 و 2003 سالانه بيش از 40 ميليون تن (نزديك به چهار برابر كل توليد فولاد ايران) به ظرفيت توليد فولاد خود افزوده است .

افزايش توليد غير قابل پيش‌بيني چين باعث شده است كه رشد توليد فولاد در جهان، بين سال‌هاي 2000 تا 2004 ،بيش از 5 درصد باشد؛ در حاليكه در همين مدت، رشد توليد فولاد جهان، بدون در نظر گرفتن سهم چين، 1.68درصد برآورد شده است. طي همين مدت، كشورهاي در حال توسعه‌ ديگر كه از نظر منابع مواد اوليه، انرژي و نيروي انساني، توانايي توسعه صنعت فولاد را دارند، رشدي بين 3.5 تا 4 درصد داشته‌اند. ايران نيز جزو اين كشورها است. پيش‌بيني مي‌شود كشورهاي مذكور همين ميزان رشد را طي ده سال آينده ادامه دهند. به‌علاوه، تا سال 2010 توليد ساليانه چين به حدود 400 ميليون تن و توليد ساليانه جهان بدون چين به حدود 900 ميليون تن خواهد رسيد.

رابطه توليد فولاد با ميزان درآمد كشورها

بر اساس آمارهاي سال2002 بانك جهاني، مي‌توان كشورهاي جهان را از نظر مصرف فولاد به چهار دسته تقسيم نمود:

• كشورهاي با حداكثر درآمد سرانه 735 دلار كه متوسط مصرف سرانه فولاد در آنها حدود 15 كيلوگرم است. كشورهايي چون هند، اندونزي، بنگلادش، آذربايجان، پاكستان، سودان و كنيا در اين دسته‌ هستند
.

• كشورهاي با درآمد سرانه بين 736 تا 2935 دلار كه متوسط مصرف سرانه فولاد آنها حدود 115 كيلوگرم است. الجزاير، بلغارستان، چين ، تركيه و روسيه در اين دسته هستند. ايران از نظر درآمد متوسط در اين دسته قرار دارد اما مصرف سرانه فولاد آن حدود 160 كيلوگرم است.

• كشورهاي با درآمد سرانه بين 2936 دلار تا 9075 دلار؛ كشورهاي زيادي چون آرژانتين، مجارستان، مكزيك، ونزوئلا، عربستان، لبنان و مالزي در اين دسته هستند. متوسط مصرف سرانه فولاد در اين كشورها حدود 254 كيلوگرم است.

• كشورهاي با درآمد سرانه بيش از 9075 دلار كه مصرف سرانه فولاد در آنها حدود 514 كيلوگرم است. كشورهاي صنعتي و پيشرفته در اين دسته قرار دارند
.

اين دسته‌بندي نشان دهنده نقش فولاد در توسعه و پيشرفت كشورهاي مختلف است؛ مشاهده مي‌شود كه مصرف سرانه فولاد در كشورهاي صنعتي بسيار بيشتر از ساير كشورهاست.

صادرات محدود فولاد در جهان

تجارت جهاني فولاد(واردات-صادرات) ساليانه حدود 30 الي35 درصد كل توليد جهاني آن مي‌باشد. دليل عمده كم ‌بودن حجم تجارت فولاد، مشكل حمل و نقل فولاد و هزينه‌بر بودن آن است. به همين دليل، توليدكنندگان فولاد سعي مي‌كنند كه عمده توليداتشان را در داخل كشور خود عرضه نمايند و اگر بخواهند صادرات هم داشته باشند، به دنبال بازارهاي نزديك و محلي هستند. كشورهايي مثل ژاپن و تركيه در دسته صادركنندگان بزرگ فولاد هستند .آمريكا نيز با وجود صادراتي كه دارد، جزو بزرگترين واردكنندگان فولاد مي باشد.

رشد توليد فولاد در مناطق مختلف جهان

ميزان رشد توليد فولاد در كشورهاي مختلف صنعتي، در سال‌هاي بين 2000 تا 2004 نكته‌اي قابل تامل است؛ توليد فولاد ژاپن در اين مدت حدود 1.2 درصد افزايش داشته است. در همين مدت، رشد توليد در آمريكا منفي بوده است؛ البته اين رشد منفي را بايد به بحران‌هاي اقتصادي آمريكا نسبت داد كه حتي سبب ورشكستگي بعضي از توليدكنندگان آمريكايي نيز شده است. به طور كلي، توليد فولاد در آمريكاي شمالي به سبب تأثيرپذيري از بحران‌هاي اقتصادي آمريكا، رشد منفي داشته است
.

رشد توليد فولاد در اروپا، در سال‌هاي بين 2000 تا 2004 حدود 0.9 درصد بوده،كه يكي از دلايل آن واردات فولاد بويژه فولادهاي با قيمت پايين از ساير كشورها مي‌باشد. در مقابل، توليد فولاد در كشورهاي اروپاي شرقي، هنوز جاي رشد دارد. ميزان رشدي كه طي ده سال آينده براي توليد فولاد جهان پيش‌بيني مي‌شود، بين 1.7 تا 2.5 درصد است كه بيشترين رشد مربوط به كشورهاي در حال توسعه نظير چين و هند خواهد بود. با در نظر داشتن جايگاه اين دو كشور پرجمعيت در دسته‌بندي ارايه شده براي كشورهاي مختلف، و در جهت رشد و توسعه آنها مي‌توان گفت اين كشورها در آينده نياز به توليد فولاد بسيار زيادي خواهند داشت.

دلايل كاهش رشد توليد فولاد در كشورهاي صنعتي

يكي از مسائلي كه در زمينه توليد فولاد قابل توجه است، سعي كشورهاي پيشرفته به انتقال توليد فولاد به كشورهاي در حال توسعه است كه يكي از دلايل مهم آنرا مي‌توان آلاينده بودن صنعت فولاد ذكر نمود . لازم به توضيح است كه، استانداردهاي محيط زيست در كشورهاي پيشرفته بسيار سخت‌گيرانه‌اند در حاليكه متاسفانه در كشورهاي در حال توسعه توجه چنداني به استانداردها در اين زمينه نمي‌شود. همچنين، ارزان بودن نيروي انساني و فراواني مواد اوليه در كشورهاي در حال توسعه، قابل مقايسه با كشورهاي پيشرفته نيست؛ به علاوه، توليدكنندگاني چون كشورهاي آسياي ميانه، به علت مشكلات اقتصادي تمايل دارند توليدات خود را در مراحل اوليه توليد (توليد شمش) سريع‌تر و با قيمت پايين به فروش برسانند. لذا ميزان توليد بالا و قيمت پايين توليد در كشورهاي مذكور و برخي كشورهاي آمريكاي جنوبي، تهديدي جدي براي صنايع فولاد كشورهاي پيشرفته به حساب مي‌آيد
.

عوامل مذكور سبب شده است كه آمريكا براي بقاي صنايع فولاد خود مجبور به وضع قوانين تعرفه‌اي براي واردات فولاد شود. همچنين با توجه به اين عوامل است كه،كشورهاي پيشرفته در صنعت فولاد به سمت سرمايه‌گذاري در بخشهايي از صنعت فولاد با آلايندگي كمتر و ارزش افزوده بيشتر مانند نورد، فولادهاي آلياژي و كيفي و محصولات نهايي جديدحركت مينمايند.
 

hamideh vf

عضو جدید
کاربر ممتاز
وظايف و ساختار جديد شركت ملي فولاد ايران

وظايف و ساختار جديد شركت ملي فولاد ايران

صنعت فولاد در فرآيند توسعه صنعتي همواره جزو صنايع مادر به حساب ‌آمده است؛ به خصوص در كشورهايي كه در حال توسعة زير‌ساخت‌هاي صنعتي خود هستند، صنعت فولاد و فرآورده‌هاي فولادي اهميتي دوچندان دارد. مهندس مدني اصفهاني، مدير پژوهش و توسعه شركت ملي فولاد ايران، در گفتگوي خود با شبكه ايتان به بررسي موضوعاتي چون مشكلات صنعت فولاد كشور، قابليت رقابت صنعت فولاد ايران و بازارهاي صادراتي موجود براي آن پرداخته است:
مشكلات صنعت فولاد ايران


تجهيزات مورد استفاده در صنايع فولاد ايران به جز در چند شركت معدود نظير گروه ملي فولاد، به‌روز و جديد است و از لحاظ تجهيزات، مشكل عمده‌اي در صنعت فولاد كشور وجود ندارد ؛ بيشتر مشكلات موجود در اين صنعت به مسايل دانش فني، مديريت و برنامه‌ريزي باز مي‌گردند. براي مثال شركت فولاد آلياژي يزد را مي‌توان ذكر نمود كه ظرفيت توليد و پيشرفتگي تجهيزات آن از سطح توليد فعلي اين شركت بسيار فراتر است ؛ اما متأسفانه اين شركت دانش فني توليد محصولات ديگر را دارا نيست
.

ضعف ديگر صنعت فولاد كشور، بهره‌وري پايين و استفاده نامناسب از منابع انساني، مالي و مواد اوليه اين صنعت است. مدت طولاني به بهره‌‌برداري‌رسيدن طرح‌هاي فولادي را مي‌توان به عنوان مثالي در مورد استفاده نامناسب از منابع مالي و سرمايه ذكر نمود. طرح‌هاي مختلف فولادي با چنان تاخيري به پايان مي‌رسند كه اگر با ديدگاه توانايي رقابت در سطح جهان به آنها نگريسته شود، ممكن است راه‌اندازي اين طرح‌ها بعد از دوره طولاني مدت ساخت، ديگر صرفه اقتصادي نداشته باشند.

از نظر بهره‌وري نيروي انساني، شاخص قابل قبول جهاني توليد فولاد به ازاي هر نفر، حدود 1000 تن است در حاليكه اين شاخص در كارخانه‌هاي ما به ازاي هر نفر حدود 200 تن است. اين بهره‌وري پايين، بيشتر به مسايل مديريتي، عدم تخصص نيروي كار و فرهنگ كاري نامناسب مربوط مي‌شود
.

در زمينة استفاده مناسب از مواد اوليه و مصرف آنها نيز مشكلاتي وجود دارد. در سطح جهاني سعي بر استفاده بهينه از مواد اوليه است ؛ به عنوان مثال مصرف الكترود در كوره‌هاي قوس الكتريكي در هر تن توليد فولاد در حال كم شدن است ؛ اما در كشور ما به دليل استفاده نادرست، ميزان مصرف الكترود كه ماده گراني محسوب مي‌شود، حدود دو برابر ميزان جهاني است. همين مشكل در مورد نسوزها و مواد اوليه ديگر نيز وجود دارد.

با جمع‌بندي اين مطالب مي‌توان گفت اگر چه حركت صنايع فولاد كشور به سمت افزايش بهره‌وري در بخش‌هاي مختلف است، اما اين حركت كند بوده و شاخص‌ها فعلي به دليل مشكلات فناوري، مديريتي، سازماني، نيروي انساني و غيره هنوز با معيارهاي مورد قبول جهاني فاصله زيادي دارد. شايد يكي از دلايل اين فاصله زياد را دولتي بودن صنعت فولاد كشور بتوان بيان نمود. در صورت خصوصي شدن صنايع فولادي، قطعاً تلاش اين صنايع براي رسيدن به معيارهاي قابل قبول كيفيت براي محصول‌ها و استفاده بهينه از تمامي امكانات دو چندان خواهد شد. به همين دليل است كه تصميم‌گيري‌هايي براي تشويق فعاليت بخش خصوصي در صنعت فولاد صورت گرفته است.

بررسي رقابت‌پذيري و بازارهاي صادراتي صنعت فولاد ايران


تفكري كه امروزه بر محافل صنعتي-اقتصادي جهان حاكم است، توان رقابت در عرصه جهاني است و تفكر خودكفايي ديگر جايي در اين محافل ندارد. در صورت حاكم بودن تفكر خودكفايي بر يك كشور، آن كشور در صنايع مختلفي وارد مي‌گردد و در نتيجه نمي‌تواند در بعضي صنايع بخصوص، توامندشده و قدرت رقابت كردن در سطح جهاني را بدست آورد. با وجود اين، در كشور ما هنوز تفكر خودكفايي تا حدودي مورد توجه است ؛ البته در تدوين استراتژي توسعه صنعتي كشور، صنايع وابسته به منابع طبيعي از جمله صنعت فولاد داراي مزيت رقابتي شناخته شده‌اند. برخي مقدمات اين نتيجه‌گيري درست است؛ چون ما مواد اوليه و انرژي ارزان و فراوان در اختيار داريم؛ اما نيروي انساني را با توجه به بهره‌وري پايين نمي‌توان مزيت ذكر نمود؛ همچنين اين دو مزيت ذكر شده بدون قرارگرفتن در حلقه جامع توليد كه مديريت و بهره‌وري منابع مختلف را شامل مي‌شود، نتيجه‌بخش نيست و نمي‌توان بدون توجه به تمام عوامل اين حلقة جامع، (داشتن بهره‌وري مناسب)، صنعت فولاد قابل رقابت داشت
.

يكي از اهدافي كه كشورهاي صنعتي دنبال مي‌نمايند حركت به سمت فناوري‌هاي با ارزش افزوده بالا و انتقال فناوري‌هاي با ارزش افزوده پايين به كشورهاي ديگر است. حال اگر قرار باشد كشورهاي صنعتي از توليد محصولاتي نظير فولاد ساختماني خارج شوند، با توجه به سرمايه‌گذاري‌هايي كه براي توليد اين نوع فولاد در كشور انجام شده. مي‌توان در توليد اين محصولات وارد عرصه صادرات شد. حجم فعلي صادرات فولاد كشور رقم بالايي نيست و صادرات كشور در اين بخش به بعضي از توليدات فولاد مباركه و فولاد خوزستان محدود مي‌شود كه رقمي حدود سيصد هزار تن است. با به پايان رسيدن طرح‌هاي در دست اجراي فولاد و محصول‌دهي اين طرح‌ها، مي‌توان براي ورود به بازارهاي جهاني به ويژه بازار منطقه‌‌اي برنامه‌ريزي نمود.

البته در منطقه رقبايي هم وجود دارند؛ كشورهاي آسياي ميانه، تركيه و كشورهاي عربي نظير عربستان و كويت كه سعي كرده‌اند حداقل براي برآوردن نيازهاي خود سرمايه‌گذاري نمايند.

همچنين به دليل وجود دو كشور جنگ‌زده در همسايگي ايران، توليدات كشور مي‌توانند در منطقه بازارهاي خوبي داشته باشند.

كشورهاي آسياي ميانه با توجه به حجم توليد فعلي آنها در زمينه فولادهاي ساختماني، نمي‌توانند به عنوان يك بازار مطرح باشند ؛ اما در زمينه فولادهاي آلياژي مي‌توان براي حضور در بازار اين كشورها برنامه‌ريزي نمود. فولاد آلياژي يزد توان توليدي بيش از حد فعلي را داراست و در صورت توليد با توان اصلي خود، محصولاتي بيشتر از نياز كشور توليد خواهد نمود و توانايي صادرات را خواهد داشت. البته بازار در مورد فولادهاي آلياژي حساس‌تر است و بايد در مورد بازاريابي آنها و كيفيت محصولات دقت بيشتري نسبت به فولادهاي ساختماني مبذول گردد.
 

فرهنگ

مدیر بازنشسته
افزایش قیمت فولاد مبارکه

افزایش قیمت فولاد مبارکه

مرکز خدمات فولاد ایران شرکت فولاد مبارکه که بزرگترین تولید کننده ورق در ایران است اعلام کرده که قیمتهای خود را برای تحویل اوایل فصل سوم افزایش خواهد داد. وضعیت سیاسی داخل ایران و بالا رفتن قیمتهای جهانی نیز باعث افزایش قیمت ورق گرم در بازار ایران شد.
 
آخرین ویرایش:

فرهنگ

مدیر بازنشسته
سرمایه گذاری ایران در پروژه های فولادی

سرمایه گذاری ایران در پروژه های فولادی

مرکز خدمات فولاد ایران –دولت ایران درصدد ارائه بودجه برای کمک به 8 پروژه درحال اجرای فولادی است. این پروژه ها مربوط به احداث کارخانجات نورد است.گفته شده ممکن است از بخش خصوصی نیز در تکمیل این پروژه ها کمک گرفته شود.مبلغ در نظر گرفته دولت برای ارائه به این پروژه ها یک میلیارد دلار اعلام شده و طبق گفته وزارت صنایع و معادن ایران این پروژه ها تا 2 سال آینده به بهره برداری خواهند رسید.​
این کارخانه ها در چند استان ساخته خواهد شد و هر یک ظرفیت تولید یک میلیون تن فولاد خام را در سال خواهند داشت که راه اندازی آنها 8 میلیون تن در سال به تولید فولاد خام ایران اضافه خواهد کرد. تمام این کارخانه ها بلوم و بیلت تولید خواهند کرد بهجز یک کارخانه در بروجن که تولید کننده اسلب خواهد بود. تکمیل کل این پروژه ها 36 ماه زمان می برد و هزینه تمام شده برای هر کدام تقریباً 300 میلیون دلار خواهد بود.
 

فرهنگ

مدیر بازنشسته
ادامه روند صعودی قیمت قراضه در ژاپن

ادامه روند صعودی قیمت قراضه در ژاپن


مرکز خدمات فولاد ایران – مزایده صادرات قراضه کلاس 2 که

توسط شرکت کانتو ژاپن در نهم جولای برگزار شد افزایش قیمت

بیشتری را برای این محصول ثبت کرد. قیمت جدید 5/13 دلار

بیشتر از قیمت مزایده ماه گذشته کانتو بود که به این ترتیب قیمت

این محصول به 290 دلار در تن رسید.یک تاجر قراضه اظهار

کرد از آنجا که هیوندای استیل خرید قراضه شروع کرده، عرضه

کنندگان قراضه هم از این فرصت استفاده کرد و قیمتهای خود را

در مزایدات بالا بردند. معمولاً در تابستان که تعطیلات کارخانه

شروع می شود، تقاضای قراضه در بازار ژاپن پایین می آید اما

عرضه پایین قراضه و صادرات بالا باعث شده تا کارخانجات با

جمع آوری حتی مقدار کم قراضه با مشکل مواجه شوند.

شرکت توکیو استیل ژاپن قیمت خرید قراضه خود را 5 تا 10

دلار برای تمام انواع قراضه بالا برده و این امر باعث شده

قراضه کلاس 2 در منطقه کانتو به 291 دلار در تن برسد که

بسیار نزدیک به قیمت برنده شده در مزایده روز سه شنبه است.
 

Nimitzo

عضو جدید
کاربر ممتاز
دومين همايش ملي و جشنواره صنايع متالورژي و ريخته‌گري


به اطلاع مي‌رساند كه انجمن صنفي كارخانجات صنعت ريخته‌گري، دومين همايش ملي و جشنواره صنايع متالورژي و ريخته‌گري را با همكاري مجري همايش در روزهاي 13 تا 15 مهرماه 1388 در تهران، مجموعه هتل المپيك برگزار نمايد. بدين مناسبت طي سه روز كنفرانس و نمايشگاه پيشرفت‌هاي فناوري، تجهيزات و مواد در صنايع متالورژي و ريخته‌گري برپا خواهد گرديد.​
در روزهاي برگزاري ضمن دعوت از كليه مديران، كارشناسان و دست‌اندركاران صنايع متالورژي، اساتيد دانشگاه، مديران بخش‌هاي دولتي و خصوصي و نمايند‌گي‌هاي خارجي فعال در اين صنايع از آنها پذيرايي خواهد شد.​
لذا از آن شركت محترم دعوت به عمل مي‌آيد تا ضمن استفاده از اين فرصت مناسب كه در فضائي مطلوب ايجاد مي‌شود به يكي از روش‌هاي زير در اين نمايشگاه و كنفرانس حضور يافته و بر غناي آن بيفزايد:​
1- حضور در غرفه‌هاي نمايشگاه 2- حمايت‌كننده و اسپانسر همايش 3- برگزاري كارگاه آموزشي 4 - ارائه مقاله در كنفرانس​
موضوعات كنفرانس
- مديريت در عرصه‌هاي مواد، تكنولوژي، انرژي و ...، - تجهيزات بخش ذوب، - ماشين‌آلات ريخته‌گري و بارريزي، - سيستم‌هاي قالبگيري و ماهيچه‌گيري، - كنترل آلاينده‌ها و بازيافت، - تجهيزات آزمايشگاهي، - تميزكاري، جوشكاري و پرسكاري، - آماده‌سازي ماسه، - چسب‌ها- رزين‌ها و ماسه‌ها،
- فروآلياژ و شارژ فلزي، - مواد كمك ذوب و افزودني‌ها، - مواد نسوز و ...​
زمينه اصلي مقالات
1- ارزيابي عملكرد و مديريت كيفيت ريخته‌گري​
2- ارتقاء بهره‌وري و كاهش هزينه‌هاي توليد​
3- ارتقاء فرآيندهاي توليد​
4- بكارگيري مواد و فرآيندهاي نوين​
5- تجربيات موفق در عرصه بهينه‌سازي مصرف انرژي، رعايت استانداردهاي زيست‌محيطي و ايمني و بهداشت محيط كار​
6- مطالعات بازار قطعات ريختگي​
7- تهديدها و فرصت‌هاي صنعت ريخته‌گري با توجه به بحران جهاني​

با احترام - انجمن صنفي كارخانجات صنعت ريخته‌گري ايران​

فايل PDF :

http://www.iranmetallurgy.com/hm.pdf
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
Roozbeh69 چه خبر از امتحانها مهندسی مواد و متالورژی 1

Similar threads

بالا