خبرها و تازه های گیاهپزشکی

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
کاهش 50 درصدي مصرف سموم کشاورزي درمازندران

کاهش 50 درصدي مصرف سموم کشاورزي درمازندران

20درصد سموم کشاورزي کشور سالانه در مازندران مصرف مي شود .
مدير حفظ و نباتات سازمان جهاد کشاورزي مازندران افزود :اين سازمان با به کارگيري 221 فارغ التحصيل کشاورزي و روشهاي مبارزه غيرشيميايي با افات توانست مقدار مصرف سموم کشاورزي را از 10 هزار تن دو دهه گذشته به 5 هزار تن کاهش دهد .
وليپورافزود: هم اکنون بيش از 5 هزار تن سموم کشاورزي در امورکشاورزي و باغي اين استان مصرف مي شود .
وي گفت: هم اکنون در 48 هزار هکتار زمين هاي کشاورزي و 11 هزار هکتار از باغ هاي اين استان طرح مبارزه غيرشيميايي اجرا مي شود.
وليپورافزود : امسال در 4 هزار هکتار از باغ هاي چاي مازندران اين طرح اجرا مي شود .
مدير حفظ و نباتات سازمان جهاد کشاورزي مازندران ازفعاليت 17 شرکت توليد حشرات مفيد در اين استان خبرداد.
وي گفت : اين شرکت ها سالانه 170 کيلوگرم زنبور تراکوگراما،5 ميليون زنبور براکون و 7 ميليون زنبور کريپتلموس و داليا توليد مي کنند .
زنبورهاي مفيد "تراكوگراما، براکون ،کريپتليموس وداليا براي مبارزه بيولوژيك با آفات زراعي وكاهش سموم مصرفي ، سالم‌سازي محيط زيست و بقاي حشرات مفيد در طبيعت ،توليد و تکثير مي شوند.
اجراي طرح مبارزه طبيعي (بيولوژيک ) با آفات علاوه بر حذف سموم آفت کش و جلوگيري از آلودگي محيط زيست ،کاهش هزينه هاي مالي سمپاشي براي کشاورزان را به دنبال دارد.
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
جلوگیری از انتشار ویروس برنج با استفاده از پروتئین

جلوگیری از انتشار ویروس برنج با استفاده از پروتئین

محققان دانشگاه واشنگتن نشان دادند که گیاهان برنج تراریخته‌ای که دو نوع پروتئین را بیش از حد تولید می­کنند، به آلودگی ایجاد شده از ویروس باسیلی شکل تانجروی برنج مقاوم هستند.


به گزارش ایانا از نشریه ساینس دیلی (Science Daily)این دو پروتئین (RF2a و RF2b) چند سال قبل در آزمایشگاه کشف شدند و از عوامل نسخه­برداری ویژه در تکامل گیاهان شناخته شدند.
داده­های جدید نشان می­دهد که این دو پروتئین ممکن است در ساز و کارهای تنظیم دفاعی که از گیاه مقابل آلودگی ویروس محافظت می­کند، موثر باشند.
بیماریهای ویروسی گیاهی سبب زیان اقتصادی شدیدی در کشاورزی می­شوند.
بیماری تانجروی برنج در درجه اول در جنوب و جنوب شرق آسیا شایع است و بالغ بر 1.5 میلیارد دلار در سال به محصول برنج سراسر جهان زیان می­رساند. ممانعت از بروز و شیوع این ویروس منجر به افزایش عملکرد از 5 تا 10 درصد در سال در مناطق آسیب دیده خواهد شد.
بیماری تانجروی برنج بیماری پیچیده‌ای است که برای شیوع نیازمند تعامل دو ویروس مختلف، یک حشره ناقل و میزبان است.
دانشمندان سالهاست که تلاش می­کنند تا اطلاعاتی از این دو ویروس و میزبانی که مقاوم به آن باشد، به دست آورند.
دانشمندان امیدوارند این پژوهش­ها به افزایش عملکرد برنج در مناطق مذکور منجر شود./
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
42 درصد محصولات كشاورزي ايران سالانه بر اثر آفات از بين مي‌رود 29/1/88

42 درصد محصولات كشاورزي ايران سالانه بر اثر آفات از بين مي‌رود 29/1/88

خبرگزاري فارس: رئيس موسسه تحقيقات گياه‌پزشكي كشور گفت: بر اساس آمار فائو به طور ميانگين در ايران و جهان سالانه 1/42 درصد از محصولات كشاورزي بر اثر آفات از بين مي‌روند.
حسن عسكري در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس با بيان اينكه موسسه تحقيقات گياه‌پزشكي از قديمي‌ترين موسسات تحقيقات كشور از سال 1322 به صورت آزمايشگاه دفع آفات شروع به كار كرده، گفت: اين موسسه از سال 1346 با عنوان انستيتو بررسي آفات و بيماري‌هاي گياهي شروع به كار كرد و در طول 42 سال فعاليت آن گسترش يافته است.
وي افزود: در حال حاضر 10 بخش تحقيقاتي با تخصص‌هاي مختلف در كنترل خسارت آفات و كاهش خسارت ناشي از عوامل زنده و غير زنده روي محصولات كشاورزي فعاليت مي‌كند.
رئيس موسسه تحقيقات گياه‌پزشكي كشور افزود: با برنامه‌ريزي و سياست‌هاي تدوين شده كه به بخش كشاورزي ابلاغ مي‌شود، ملاحظات زيست‌محيطي رعايت شده و در جهت ايجاد سلامت و امنيت غذايي تحقيقات كاربردي اجرا مي‌شود.
وي افزود: طبق آمار سازمان فائو به طور ميانگين سالانه 1/42 درصد ميزان خسارت آفات و عوامل كشاورزي در سطح جهان است كه در ايران نيز همين حدود است، البته در مواردي خسارت آفت بيشتر و در مواقعي كمتر است.
عسكري افزود: براي حدود 8 محصول مهم مانند گندم، جو، ذرت، برنج و ساير محصولات اين خسارت رقم قابل توجهي است كه فعاليت‌هاي تحقيقاتي در جهت كاهش خسارت و افزايش سلامت محصول به كار مي‌رود.
وي تصريح كرد: معرفي ارقام پرمحصول و متحمل به شرايط خشكي و سخت گام‌هاي ارزنده‌اي در تحقيقات كشاورزي براي امنيت غذايي به شمار مي‌رود، اما با اين وجود بعد از كاشت اين محصولات عوامل خسارت‌زا به مزرعه هجوم مي‌آورد كه بايد خسارت آن كاهش پيدا كند.
عسكري در پاسخ به اين پرسش كه آيا امكان به صفر رساندن خسارت در بخش كشاورزي وجود دارد، گفت: در علم بيولوژي صفر شدن خسارت معنا ندارد، مگر تحت شرايط خاص زيرا آفت نيز موجود زنده و بسيار پيچيده است و به صفر رساندن، يعني حذف آن موجود زنده كه از نظر طبيعت امكان ندارد، اما تحت كنترل قرار مي‌گيرد و خسارت در حد پايين‌تر از آستانه زيان اقتصادي قرار مي‌گيرد.
وي در پاسخ به اين پرسش كه آستانه زيان اقتصادي چيست، گفت: به شرايط متفاوت بستگي دارد، همچنين قيمت محصول عامل مهمي در محاسبه آستانه زيان اقتصادي به شمار مي‌رود.
رئيس موسسه تحقيقات گياه‌پزشكي كشور بيان داشت: براي تعدادي از محصولات آستانه زيان اقتصادي محاسبه شده و در سال اصلاح الگوي مصرف تلاش بر اين است كه برخي از شاخص‌هاي كنترل آفات و مصرف بهينه سم و كود شيميايي محاسبه شده و به بخش اجراي كشاورزي معرفي شود.
عسكري در مورد اصلاح الگوي مصرف در بخش گياه‌پزشكي گفت: آنچه اكنون مطرح است، موسسه حمايت ويژه‌اي بر روي مصرف بهينه سم شيميايي دارد كه مصرف سم، كود، بذر و برخي نهاده‌ها كه در حيطه وظايف ما نيست بايد بهينه شده، اما در كود و سم كه به ما بر مي‌گردد با اصطلاح روش مصرف سموم كشاورزي روش آن بهينه مي‌شود.
وي گفت: يك بخش از سموم كشاورزي در داخل توليد مي‌شود و قسمتي نيز از خارج وارد مي‌شود كه اگر نظامي ايجاد شود كه روش‌هاي علمي معرفي شود سم كمتري وارد عرصه كشاورزي شده و علاوه بر كاهش هزينه توليد براي كشاورزي با كاهش مصرف سم غذاي سالم تر توليد شده و مخاطرات زيست‌محيطي نيز كاهش پيدا مي‌كند.
عسكري تصريح كرد: مهمترين شاخص براي مصرف سم حد مجاز باقيمانده سم يا MRL است كه در مصرف كشاورزي روي آن و غلظت مصرف سم و تعداد دفعات و نيز رعايت دوره كارنس يا ماندگاري سم كار مي‌شود.
وي افزود: سلامت مواد غذايي با مصرف بهينه سم افزايش خواهد يافت.
رئيس موسسه تحقيقات گياه‌پزشكي كشور گفت: تا پايان سال گذشته 270 سم محصول داراي مشخصات MRL شده‌اند و تا پايان 6 ماه سال جاري اين رقم به 500 سم محصول خواهد رسيد كه بعد از تعيين به موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي اعلام مي‌شود.
وي افزود: با تعيين حد مجاز سم تكليف توليد‌كننده و صادر‌كننده محصول كشاورزي مشخص شده و استاندارد سلامت محصول كشاورزي متمايز مي‌شود.
عسكري خاطرنشان كرد: رعايت سطح زيان اقتصادي آفات از شاخصه‌هاي ديگري است كه بايد توسط موسسه گياه‌پزشكي مشخص شده و مبارزه با آن و كنترل جمعيت آفت مشخص شود و در راستاي اصلاح الگوي مصرف شيميايي گام برداريم.
وي افزود: يكي از كارهاي مهم كه با حمايت دولت انجام مي‌شود اصلاح روش‌هاي سم‌پاشي و دستگاه‌هاي سم‌پاش است كه تكنيك مصرف سم بازنگري مي‌شود و در اين رابطه دستگاه‌هاي مناسب و نازل سم براي هر محصول و آفت مشخص مي‌شود.
عسكري با بيان اينكه نمي‌توان به طور كامل سم شيميايي را از توليد كشاورزي حذف كرد، بيان داشت: البته مي‌توان در جهت افزايش سلامت محصول بايد گام برداشت و سيستم مصرف سم بهينه شود.
وي افزود: با توجه به سال اصلاح الگوي مصرف بازنگري در نظام مصرف سم كشاورزي از وظايف بخش تحقيقات است. همچنين سموم مجاز و كم خطر بايد جايگزين سموم شيميايي پرخطر شده و سامانه مصرف سم بازنگري شود.
عسكري بيان داشت: همايش ملي نيم‌قرن مصرف آفت‌كش‌ها در ايران با هدف بررسي وضعيت تحقيقات، آموزش، مديريت و كاربرد آفت‌كش‌ها در ايران نيمه اول سال جاري برگزار خواهد شد.
رئيس موسسه تحقيقات گياه‌پزشكي كشور افزود: كلينيك‌هاي گياه‌پزشكي كه مورد تاكيد موسسه تحقيقات گياه‌پزشكي است و بازوي اجرايي براي بخش كشاورزي است و همچنين برحذر داشتن دولت از كارهاي اجرايي به شمار مي‌رود و بايد بر روي آموزش كارشناسان اين كلينيك‌ها و فارغ التحصيلان جوان كار شود.
وي در مورد كاربرد فن‌آوري هسته‌اي در بخش كشاورزي گفت: استفاده‌هاي متعدد مانند سيستم نر عقيمي در كنترل آفت استفاده مي‌شود كه در شرايط خاص برخي آفت‌ها با پرتو تابي هسته‌اي عقيم شده و جمعيت آنها كنترل مي‌شود.
عسكري بيان داشت: همچنين براي جلوگيري از مهاجرت جمعيت آفات و ماركر يعني نشانه‌دار كردن حشرات به وسيله فن‌آوري هسته‌اي و مواد راديو اكتيويته استفاده مي‌شود و نيز براي كنترل آفات انباري و قرنطينه‌اي از اين فن‌آوري استفاده مي‌شود.
وي افزود: موسسه تحقيقات گياه‌پزشكي در ستاد موسسه 105 عضو هيئت علمي دارد كه در سال جاري 720 طرح تحقيقاتي در 32 بخش مختلف در حال اجرا دارد، همچنين داراي دو موزه بند‌پايان كه در خاورميانه منحصر به فرد بوده و نيز كلكسيون قارچ‌هاي زنده مفيد و بيمار‌گر گياهي كه در خاورميانه منحصر به فرد است كه در اختيار اين موسسه قرار دارد.
عسكري افزود: محققان با هوشياري كامل نسبت به شناسايي عوامل خسارت‌زا كه وارد كشور مي‌شوند به دستگاه‌هاي اجرايي گزارش مي‌دهند و آزمايشگاه مرجع تعيين حد مجاز حداكثر باقيمانده سموم در محصولات كشاورزي در موسسه راه‌اندازي شده است.
وي افزود: همچنين يك آزمايشگاه رفرنس در توليد فرمون‌هاي جنسي جلب كننده حشرات در اختيار موسسه است كه جزو معدود كشورهاي آسيايي و خاورميانه است كه قدرت توليد و سنتز اين فرمون‌ها را دارد.
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
تكثير آزمايشگاهي دشمن طبيعي آفت مزارع شمال كشور 30/1/88

تكثير آزمايشگاهي دشمن طبيعي آفت مزارع شمال كشور 30/1/88

خبرگزاري فارس: محققان موسسه تحقيقات گياه‌پزشكي كشور موفق به شناسايي دشمن طبيعي پروانه سفيد آمريكايي كه از آفات مهم مزارع،‌ باغات و جنگل‌هاي شمال كشور محسوب مي‌شود، شدند.
به گزارش خبرگزاري فارس، به نقل از موسسه تحقيقات گياه‌پزشكي وزارت جهاد كشاورزي، حسن عسكري رئيس موسسه تحقيقات گياه‌پزشكي كشور با اشاره به اهميت اين موضوع در حفاظت و حراست از محيط زيست، گفت: كنترل اين آفت با توجه به محدوده فعاليت آن بايد به طور عمده مبتني بر روش‌هايي باشد كه براي حفظ محيط زيست كمترين آسيب را به همراه داشته باشد. از اين رو شناخت عوامل بيولوژيكي و كنترل طبيعي آفت كه كاملا سازگار با محيط زيست باشند، در اولويت قرار دارد.
عسكري با معرفي سن شكارگر Arma custos به عنوان دشمن طبيعي پروانه سفيد آمريكايي افزود: گروهي از كارشناسان موسسه تحقيقات گياه‌پزشكي به سرپرستي جعفر محقق نيشابوري، پس از شناسايي اين حشره مفيد، موفق به دستيابي روش تكثير آزمايشگاهي آن شدند.
بنا به گفته محقق نيشابوري سن شكارگر Arma custos از جمله دشمنان طبيعي پروانه سفيد آمريكايي است كه در مناطق متعددي از استان گيلان و برخي استان‌هاي همجوار وجود دارد.
جعفر محقق نيشابوري با اشاره به اينكه تقويت جمعيت اين دشمن طبيعي مي‌تواند در راهبرد كنترل تلفيقي آفت نقش قابل ملاحظه‌اي ايجاد نمايد، گفت: مطالعات اوليه درباره رفتارشناسي و بيولوژي حشره، امكان تكثير آن را در آزمايشگاه فراهم ساخته است.
از سوي ديگر حسن عسگري نيز با اشاره به اين موفقيت اعلام كرد: با توجه به نتيجه بخشي مطالعات آزمايشگاهي توليد و تكثير سن شكارگر Arma custos و براساس ساختار مطالعاتي انجام گرفته، پروژه‌اي پشنهاد شده كه در مقياسي وسيع، به تكثير و رهاسازي سن شكارگر جهت مبارزه با پروانه سفيد آمريكايي، پرداخته شود.
 
کشف سم مقابله با بیماری جاروك لیموترش در ایران

کشف سم مقابله با بیماری جاروك لیموترش در ایران

به گزارش شبکه خبر به نقل از واحد مرکزی خبر، پژوهشگران کشورمان موفق شدند: پس از گذشت سه سال از اجرای برنامه جامع مدیریت بیماری جاروك لیموترش ، نخستین بار در جهان سم مقابله با آفت این محصول را کشف کنند.

مدیر برنامه مدیریت جامع بیماری جاروك لیموترش با اشاره به اینكه برنامه جامع در سال 85 تدوین شد ، افزود: پژوهشگران با اجرای 45 طرح تحقیقاتی - با مشاركت حدود 30 مركز علمی دانشگاهی ، عامل بیماری ، ناقل ان و روش های مقابله با این آفت را شناسایی كردند.

محسن مردی گفت : نخستین بار در جهان سم مهار و كنترل ناقل این بیماری شناسایی و در 60 هكتار به صورت آزمایشی استفاده شد كه پس از نهایی شدن نتایج در اختیار باغداران قرار خواهد گرفت.

مدیر برنامه جامع مدیریت بیماری جاروك لیموترش افزود : پژوهشگران علاوه بر دستیابی به فرمول سم مقابله با بیماری ، به تركیبات شیمیایی و بیوشیمیایی جدیدی دست یافتند كه با تزریق به گیاه ازگسترش بیماری به بخش های دیگر درخت لیمو جلوگیری می كند.

مردی گفت : نابودسازی و جایگزینی حدود سه هزارهكتاراز باغات بسیار الوده استان هرمزگان ، استقرار و توسعه دوازده پست قرنطینه در نوارهای مرزی استان های كرمان ، بوشهر و فارس از اقدامات برنامه مدیریت جامع بیماری جاروك لیموترش است.

مدیر برنامه جامع مدیریت بیماری جاروك لیموترش افزود: بر اساس گزارش سیستم كنترل مدیریت كه روزانه روند پیشرفت برنامه را گزارش می دهد تاكنون از 53 درصد پیشرفت فزیكی كه در برنامه پیش بینی شده ، 45 درصد تحقق یافته است.

مردی گفت:ردیابی بیماری در سه استان آلوده در 41 هزار هكتار از باغات لیموترش هم انجام شده است.

لیموترش از محصولات باغی جنوب و جنوب شرقی ایران است و از 42 هزار هكتار کشت ان سالانه بیش از 600 هزار تن محصول تولید می شود.

سهم ایران از تولید جهانی لیموترش حدود 40 درصد است و در تولید انواع لیموی ترش و شیرین درجایگاه ششم قرار دارد.

سیستان و بلوچستان ، هرمزگان ، فارس ، منطقه جیرفت و كهنوج از مناطق اصلی كشت این محصول است و بیش از 40 هزار خانوار در ان اشتغال دارند.

اما این باغات ارزشمند نزدیك به یك دهه است كه به بیماری مهلك جاروك لیمو ترش مبتلا شده است و شاهد نابودی تدریجی این باغ ها هستیم.

این بیماری یك "شبه ویروس" است كه توسط پیوندك ها و حشرات ناقل الوده مانند زنجرك ها به درختان سالم منتقل می شود.
دوره كمون این بیماری از زمان ابتلا تا ظهور، شش تا چهارده ماه است و در4 تا 5 سال درخت لیمو را نابود می کند.

این بیماری نخستین بار سال 1986 در عمان مشاهده شد و در بیست سال 95 درصد باغ های لیموترش این كشور را نابود كرد.
این بیماری نخستین بار دركشور ما سال 76 روی درختان لیمو ترش نیكشهر استان سیستان و بلوچستان و سپس در سال 77 در استان هرمزگان گزارش شد كه 51 اصله درخت باغات روستای كریان از توابع شهرستان این استان را الوده كرده بود.
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
دستورالعمل مبارزه با کرم گلوگاه انار توسط محققان موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور تهیه شد.

رئیس موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور با اعلام این مطلب در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا گفت: این موسسه در سالهای گذشته تعدادی طرح تحقیقاتی انجام داده است که نتایج حاصل از آن منجر به تهیه دستورالعملی برای مبارزه با کرم گلوگاه انار شد.
دکتر حسن عسگری افزود: این دستورالعمل پیرو پیشنهاد اتاق فکر تهیه شده و حاوی سه بند اصلی است و بر اساس فنولوژی یا مراحل رویشی درخت انار تنظیم شده است.
وی با اعلام این که کرم گلوگاه انار آفتی نیست که بتوان به راحتی تحت کنترل درآورد، گفت: تعداد نسلهایی که این آفت ایجاد می‌کند با توجه به منطقه، چهار تا پنج نسل است و به دلیل تداخل تسلها، کنترل و مبارزه مشکل است.
دکتر عسگری همچنین بر کنترل و مبارزه همزمان باغداران هر منطقه تاکید و خاطرنشان کرد: لازم است برنامه‌ریزی جامعی برای مبارزه صورت گیرد و با استفاده از روشهای تلفیقی، تمامی باغداران هر منطقه به صورت همزمان به مبارزه بپردازند و گرنه هیچ نتیجه‌ای دربر نخواهد داشت.
فصل بهار، میوه‌های باقیمانده از سال قبل را در باغ مدفون کنید
رئیس موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور با اعلام این که فصل بهار از اواخر فروردین تا اردیبهشت‌ماه بهترین زمان رعایت نکات بهداشتی در باغهای انار است، گفت: کنترل آفت در مراحل زمستان‌گذران در حدود 10 تا 20 درصد از جمعیت آفت را کاهش می‌دهد، بنابراین میوه‌های باقیمانده بر روی درخت یا روی زمین باید جمع‌آوری و در قسمتی از باغ مدفون شود.
دکتر عسگری خسارت آفت در این مرحله را 40 تا 50 درصد برشمرد و افزود: معدوم‌سازی در این فصل بسیار توصیه می‌شود.
وی هرس را از دیگر روشهای بهداشتی عنوان کرد و گفت: در زمانی که شاخه‌های درخت انبوه می‌شود، کیفیت انارها به لحاظ کیفیت و کمیت مقرون به صرفه نیست، بنابراین هرس درختان علاوه بر حذف میوه‌های ضعیف، باعث بالا بردن مقاومت درخت نیز می‌شود.
این مقام مسئول در ادامه به اهمیت تغذیه مناسب و آبیاری به‌موقع اشاره و خاطرنشان کرد: اگر آبیاری منظم باشد، از ترک خوردن و ضعیف ماندن میوه‌ها جلوگیری می‌شود و باغی به وجود می‌آید که از نظر کیفیت مقرون به صرفه باشد و محصول نیز ریزش نمی‌کند و روی درخت نمی‌ماند، بدین ترتیب جمعیت آفت به سال بعد منتقل نمی‌شود و افزایش نمی‌یابد.
حذف پرچمها 20 درصد از جمعیت کرم گلوگاه را کاهش می‌دهد
وی حذف پرچمها با استفاده از وسیله‌ای استاندارد را دومین روش ذکرشده در این دستورالعمل عنوان کرد و گفت: با این روش، پروانه‌ها دیگر جای مناسبی برای تخمریزی نخواهند داشت و جمعیت آفت تا حد 20 درصد کنترل می‌شود.
رئیس موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور استفاده از زنبور تریکوگراما را از دیگر روشهای مبارزه برشمرد و گفت: البته این طرح نیاز به طرحهای تکمیلی‌تر دارد، اما رهاسازی این زنبور در داخل باغ باعث می‌شود که زنبور، تخم آفت را شناسایی کند و داخل آن تخم بگذارد و به جای آفت، زنبور خارج شود.
وی در ادامه گفت: اما با توجه به آن که زنبور تریکوگراما حوزه‌های متعددی دارد، به باغداران توصیه می‌شود که از گونه‌های خاص درختی استفاده و زیر نظر سازمان حفظ نباتات نسبت به تهیه آن اقدام کنند.
دکتر عسگری همچنین به استفاده همزمان باغداران از روشهای تلفیقی تاکید کرد و گفت: نقش سازمان نظام مهندسی کشاورزی و کلینیکهای گیاه‌پزشکی در این مورد بسیار ضروری و پراهمیت است.

طرح ویژه مبارزه با کرم گلوگاه انار تدوین می‌شود
رئیس موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور در ادامه گفت: به دلیل حساسیت وزیر جهاد کشاورزی به حفظ این محصول استراتژیک، طرح ویژه و جامع مبارزه با کرم گلوگاه انار توسط موسسه گیاه‌پزشکی کشور تدوین و به زودی به وزیر کشاورزی و اتاق فکر ارائه خواهد شد تا با حمایتهای همه‌جانبه، از سایر روشهای تحقیق نیز استفاده شود.
دکتر عسگری در پایان گفت: اتاق فکر جهاد کشاورزی محل تقاطع ارگانها و دستگاههای مختلف است که امید می‌رود با همکاری بخش، این آفت سخت از باغهای کشور رخت بربندد./


 
بيماري كرلي تاپ را با آبياري تحت فشار در مزارع چغندرقند كاهش دهيد

بيماري كرلي تاپ را با آبياري تحت فشار در مزارع چغندرقند كاهش دهيد

توصيه به كشاورزان:
بيماري كرلي تاپ را با آبياري تحت فشار در مزارع چغندرقند كاهش دهيد

زنجركها كه يكي از ناقلين عامل بيماري كرلي تاپ در محصول چغندرقند هستند به رطوبت و آب آزاد بر روي برگها بسيار حساس هستند و با استفاده از سيستم هاي آبياري تحت فشار جمعيت آنها كاهش پيدا مي‌‌كند .
به گزارش خبرگزاري كشاورزي ايران (ايانا)، مهندس امير مسعود طايفه سلطانخاني – كارشناس زراعت و اصلاح نباتات در مقاله اي به معرفي بيماري ويروسي كرلي تاپ پرداخته است .
در بخشي از اين مقاله آمده است : بيماري كرلي تاپ كه داراي نام علمي Beet curly Top virus است يكي از بيماريهاي مهم محصول چغندر قند است كه علاوه بر آن بر محصولاتي چون چغندر لبويي ، سيب زميني ، گوجه فرنگي ، لوبيا ، باقلا ، خيار ، خربزه ، مارچوبه ، فلفل و انواع كلم نيز آسيب مي‌رساند .
ويروس عامل بيماري توسط زنجره ها منتقل مي‌شود و در مناطقي كه شدت نور ، زياد و تابستان هاي طولاني دارند و رطوبت نسبي پايين و تبخير زياد است بيشتر شيوع دارد . اين بيماري از مناطقي چون كرج ، اصفهان ، فارس ، خراسان و كرمان گزارش شده است .
اين مقاله در خصوص علائم اوليه بيماري مي افزايد : اولين علائم بيماري ، لوله شدن برگهاي جوان داخل بوته است و نشانه هاي ظاهري بيماري بر روي برگهاي مسن بعد از دو هفته بروز مي كند و با پيشرفت بيماري ، برگها زرد و پژمرده شده و سرانجام مي ميرند . برگ هاي چغندر قند آلوده به رنگ سبز تيره ، كدر ، ضخيم ، شكننده و چين خورده هستند و گاهي نيز در سطح زيرين گياه آلوده قطرات چسبنده ، لزج و شفافي ديده مي‌شود .
در پايان اين مقاله در خصوص روشهاي كنترل و مبارزه آمده است : تنظيم تاريخ كاشت همزمان در هر منطقه و تسريع كردن رشد بوته ها در اوايل كاشت ، انجام شخم زمستانه ، ايجاد سيستم‌هاي آبياري تحت فشار كه به دليل اينكه زنجرك ها به رطوبت و وجود آب آزاد بر روي برگها بسيار حساس هستند در كاهش جمعيت آنها مؤثر است .
همچنين ضدعفوني بذرها با سم تيمت به ميزان 3 تا 4 كيلوگرم در100 كيلوگرم بذر سبب مي‌شود كه به محض تشكيل گياهچه ها ، زنجره ها از گياه دور شوند .
گفتني است حشره كش فورموتيون در اواخر فصل نيز مي‌تواند جمعيت زنجرك هاي ناقل را كاهش دهد و با كاهش جمعيت ناقل در مزارع نيز ، ميزان آلودگي به شدت كاهش پيدا مي كند .
 
پوسيدگي ريزوكتونيايي ريشه و سوختگي در اندام‌هاي هوايي گياهان زينتي

پوسيدگي ريزوكتونيايي ريشه و سوختگي در اندام‌هاي هوايي گياهان زينتي

http://giyahpezeshky.blogfa.com/post-11.aspx

[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]علائم بيماري:
[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]علائم بيماري پوسيدگي ريزوكتونيايي ريشه، مشابه ساير بيماري­هاي قارچي ريشه است. در اين بيماري رشد گياه نسبت به كاهش رشد ريشه و تغيير رنگ آن تقليل پيدا مي­كند. سوختگي اندام­هاي هوايي و لكه برگي گياهان در اثر ريزوكتونيا علائم متفاوتي در گياهان ميزبان و شرايط محيطي مختلف از خود نشان مي­دهد. مسيليوم ريزوكتونيا معمولاً قرمز قهوه­اي است كه در زمان رشد حالت تار عنكبوت پيدا مي­كند. لذا از بين رفتن بافت گياهي، عدم فروش محصولات را به همراه دارد. ولي بر عكس در روي بعضي از گياهان لكه‌هاي پراكنده و روي برگ‌هاي ضخيم و گوشتي لكه­ها به صورت حلقه‌هاي متحدالمركز ايجاد مي­شود كه نشانه رشد متناوب لكه­ها مي­باشد. جدا شده­هاي اين قارچ از گياهاني مثل كاكتوس و برگ‌هاي ضخيم مشاهده مي‌شود[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif][/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif][/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif][/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif][/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif][/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif][/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif][FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif] [/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]
[/FONT]

[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif] [/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]عامل بيماري:[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif][/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]قارچ Rhizoctonia solani عامل بيماري گزارش شده ­است و شناخته­ترين پاتوژن عامل پوسيدگي ريشه و سوختگي اندام­هاي هوايي گياهان زينتي محسوب مي­شود. جدا شده‌­هاي اين قارچ از گياهان زينتي به خوبي بر روي محيط غذايي سيب زميني دكستروز آگار رشد مي‌كنند. [/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]از جمله ميزبان‌هاي اين قارچ سرخس­ها، پوتيس­ها، انجيري­ها و فيكوس­ها و تمام گياهان زينتي هستند. جدا شده‌ها از يك ميزبان علائم مشابه بر روي ميزبان‌هاي ديگر ايجاد مي­كند و مويد آن است كه احتمالاً ميزبان اختصاصي نداشته باشند. ميزبان اختصاصي يعني قارچ جدا شده از يك گياه اختصاصاً روي آن ميزبان رشد و توليد بيماري كند و علائم اختصاصي همان بيماري را در روي آن گياه مخصوص به وجود ­آورد. [/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]افزايش حرارت هوا از حدود 34 به 40 درجه سانتيگراد بر شدت بيماري مي­افزايد و در بيش از 44 درجه سانتيگراد بيماري كاملاً متوقف مي­شود. لذا به طور خلاصه مي­توان گفت كه حرارت خاك بين 19 تا 24 درجه بر شدت بيماري به طور بارز و آشكار مي­افزايد. [/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]مبارزه با بيماري:[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]بنوميل، اتريديازول و تيوفانات متيل به صورت محلول‌پاشي براي ضد عفوني خاك مناسب است و براي سم‌پاشي عليه سوختگي اندام­هاي هوايي از قارچ‌كش‌هايي مانند كلروتالونيل تيوفانات متيل، مانكوزب و نيكلوزولين استفاده مي­شود. [/FONT]
[/FONT]
 
نتایج جدیدترین مطالعات بر روی ایمنی زایی گیاه دارویی جینسنگ اعلام شد
به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر فرانچسکو اسکالیونه در همایش کیفیت برتر در داروهای طبیعی با اشاره به اثرات ایمنی زایی گیاه جینسنگ افزود: این گیاه از زمان های گذشته در چین برای درمان بیماری های مختلف استفاده می شود اما فقط چند دهه است که عصاره استخراج شده آن به وسیله روش خاصی که مبتنی بر تکنولوژی های جدید است، استانداردسازی شده و امکان انجام مطالعات علمی بر روی حیوانات و بررسی های بالینی بر روی انسانها فراهم شده است.
وی اضافه کرد: سیستم ایمنی بدن انسان به گونه ای عمل می کند که ما در برابر عفونت حفاظت می کند و نه تنها از عفونت جلوگیری می کند بلکه در احیای سلامت دوباره نیز موثر است. پردازشگر اصلی بدن در برابر عوامل عفونت می ایستند و پس از آن سلولهایی که مسئول ساخت پادتن هستند، فعال می شود.
این استاد دانشگاه میلان با اشاره به تحقیقاتی که بر روی تاثیر این گیاه دارویی و نوع خاص استاندارد شده آن G115 بر روی سیستم ایمنی انجام شده خاطرنشان کرد: فعالیت سلولهای طبیعی کشنده که به طور طبیعی در بدن وجود دارند، با مصرف این گیاه دارویی افزایش می یابد و این مسئله در بیمارانی که دچار برونشیت مزمن می شوند ثابت شد که روند رو به بهبود آنها سرعت بیشتری پیدا کرد.
وی اضافه کرد: این گیاه دارویی در درمان استرس مزمن نیز بسیار موثر بوده و در مطالعه ای در سال 2006 بر روی حیوانات انجام شد این موضوع به اثبات رسید که استرس بر روی سیستم ایمنی اثر می گذارد و ادامه دار شدن آن مشکلاتی را ایجاد می کند اما استفاده از گیاه دارویی جینسنگ موجب شده که پس از استفاده از این دارو هم سیستم ایمنی فعال شود و هم در برابر افسردگی مقاومت ایجاد کند.


اسکالیونه گفت: همچنین شواهد موجود نشان می دهند استرس باعث تحریک ایمنی ذاتی می شود اما ایمنی اکتسابی را سرکوب می کنند و این موضوع به خاطر طبیعت غیر اختصاصی ایمنی ذاتی است. در بررسی اثرات ایمنی جینسنگ بر روی استرس های فیزیکی به تازگی نشان داده شده است که G115 در مقایسه با گروه کنترل باعث تحریک سیستم ایمنی، عملکرد اختصاصی آن و افزایش دفاع میزبان در مقابل باکتری ها می شود.
وی یادآور شد: مشاهده شده است که G115 موجود در جینسنگ بر روی تولید لوکوسیت ها اثر تحریکی داشته و باعث افزایش تولید اینترفرون می شود و در تحقیقی مشابه ثابت شده که موشها را از عفونت های ویروسی حفظ کرده و باعث افزایش تولید اینترفرون می شود.
 
هنگام غنچه دهي كلزا مراقب خسارت آفت سن باشيد
آفت سن روترگلن در مرحله غنچه دهي گياه كلزا وارد مزرعه مي شود كه لازم است، مراقبت هاي لازم براي جلوگيري از خسارت آن انجام شود.
به گزارش خبرگزاري كشاورزي ايران (ايانا)- براساس بررسيهاي انجام شده توسط پژوهشگران – آفت سن روترگلن با نام علمي Nysius vinitor Bergorth در زماني كه علف هاي هرز ميزبان آنها خشك مي شود به گياه كلزا حمله مي كنند.
حشره بالغ از نظر رنگ، از سبز روشن تا قرمز مايل به قهوه اي متفاوت هستند و سن هاي جوان شبيه شته ها هستند و داراي زايده دهاني سوراخ كننده اي هستند كه براي فرو بردن به غلاف كلزا سازگار است و از دانه هاي در حال رشد قبل از درو و نيز در خطوط درو شده تغذيه مي كنند و سبب خسارتهاي عمده اي مي شوند.اين آفت در مرحله غنچه دادن گياه كلزا به مزرعه وارد مي شود و هواي گرم باعث افزايش جمعيت آن مي شود.
از آنجايي كه خسارت ناشي از سن در مزارع كلزا به سادگي قابل مشاهده نيست، لازم است تا در زمان غنچه دهي مراقبت هاي لازم انجام شود. اين آفت، شيره گياهي را از گل و غلافهاي در حال تشكيل مي مكد و دانه هاي سن زده توسط مواد مترشحه و هضم كننده فاسد مي شوند.خسارت ناشي از اين آفت باعث كاهش 15 تا 20 درصدي در عملكرد محصول كلزا مي شود. كنترل شيميايي براي اين آفت ثبت نشده است ولي اثر بعضي آفت كشها از جمله ديازينون و يا كاربايل عليه آن موثر است.
 
تکنولوژی مغناطیسی امکان کشاورزی با آب شور و بهینه سازی کلیۀ آبهای مصرفی!!





سوٌالهایی در مورد تکنولوژی مغناطیسی


1)اولین جائیکه برای اولین بار از سیستم های مغناطيسی در کشاورزی استفاده شده کجاست؟این تکنولوژی اولین بار در اتحاد جماهیر شوروی و سپس در آمریکا و ژاپن و انگلستان به کار رفته است و پس از آن در کل دنیا مرسوم شد و در ضمن این روش هزاران سال پیش از سوی تمدنهای چینی، هندی و فرعونی در زمینه بهداشت و معالجه بیماریها به کار می رفته است.

2)چگونه و چرا از سیستم های مغناطيسی در کشاورزی استفاده می شود؟آنچه واضح است این است که زمین توسط یک نیروی مغناطيسی احاطه شده است که نقش مهمی در محافظت آن در مقابل اشعه های مضره ایفا می کند
و انسان نقش مهمی در آلودگی محیط زیست و بالتبع روی این نیروی مغناطيسی داشته است و دانشمندان ثابت کرده اند که طی هزاران سال گذشته زمین 50% از نیروی مغناطيسی خود را از دست داده است . و پروفسور یوری تکاچنکو روس یکی از بزرگترین دانشمندان علم نیروی مغناطيسی که نامش در کتاب گینس به سال 1992 به عنوان اولین دانشمند در زمینه علوم مغناطيسی ذکر شده است
تاکید می کند که آب ، بسیاری از ویژگیهای حیاتی خود را از دست داده است و اختلالی در تر تیب عناصر آن رخ داده است و به این دلیل، مغناطيسی کردن آب آبیاری باعث بهبود خواص آب و ترتیب الکتریکی آنمی شود

و در نتیجه باعث بیشتر شدن اثر حیاتی و فعالیت آن شده و ویژگیهای شیمیائی و فیزیکی بسیار مفیدی برا ی مصرف کننده یعنی انسان و حیوان و گیاه ایجاد می کند و این نتایج از سوی بسیاری از دانشمندان و طی تحقیقات و تجارب عدیده تائید شده است. و اما در مورد چگونگی کاربرد آن باید گفت که پس از بررسی مزرعه به منظور بدست آوردن بعضی از معلومات
که بر اساس آنها سیستم مغناطيسی مناسب طراحی شدهوبه جای شیر فلکه اصلی آبیاری نصب می گردد.

3)آب مغناطيسی چیست؟ آبی است که از یک میدان مغناطيسی که طبق محاسبات معینی ایجاد شده عبور کرده و در نتیجه باعث تغییر و بهبود خواص فیزیکیو شیمیائیآن میگردد

4)بذر مغناطيسی چیست؟ بذرهای هستند که از یک میدان مغناطيسی معینی عبور داده شده اند که نتیجه آن ایجاد یک نوع تورم در بذر شدهو باعث ازدیاد فعالیت هورمونهای اکسین و سیتوسین و ویوسین و همچنین افزایش میزان تنفس با توجه به تورم ایجاد شده است.

5)بذرها چگونه مقنا طیسی می شوند؟این کار به دو شیوه انجام می شود:a)خیساندن بذر در یک آب مغناطيسی که اینکار برای مقادیر کم بذر انجام می شودb)عبور دادن بذور از یک میدان مغناطيسی که اینکار برای مقادیر زیاد بذر انجام می شود.

6)آیا تمام بذرها را می توان مغناطيسی کرد و به همان نتایج رسید؟البته این کار عملی می باشدولی قطعا با توجه به خواص فیزیولوژیک بذور نتایج در آنها متفاوت می باشد.
7)آیا سیستم مغناطيسی می تواند شوری آبها را معالجه کند؟ سیستم مغناطيسی نقش بسیار مهمی در این زمینه دارد
و آزمایشات و تحقیقات علمی بسیاری در سطح جهان آنرا تائید کرده است و برای اطمینان می توان آزمایش ساده زیر را انجام داد و اینکه در دو ظرف که یکی دارای آب معمولی و دیگری آب مغناطيسی است مقدار مساوی نمک ودر یک زمان معین اضافه کرد و بعد از مدتی کف دو ظرف را نگاه کرد و مشاهده خواهد شد که در کف ظرف آب معمولی نمک تجمع کرده ولی در ظرف دوم چنین حالتی مشاهده نمی شود و این دلیل ساده ای است بر اینکه آب مغناطيسی باعث ذوب شدن و شکسته شدن املاح می شود.
.
8)روش علمی معالجه شوری با سیستم های مغناطيسی چیست؟ آنچه واضح است این است که مولکول آب از اتم های هیدروژن و اکسیژن تشکیل شده و این مولکولها توسط باندهای هیدروژنی به هم متصل می باشند که این باندها دو گانه یا چند گانه می باشند و در هنگام عبور آب از یک میدان مغناطيسی این باندهای هیدروژنی یا تغییر کرده یا از هم جدا می شوند و این جدا شدن مستلزم جذب انرژی می باشد و اینکار باعث کاهش میزان ارتباط باندهای آب شدهو همچنین باعث افزایش هدایت الکتریکی می شود که در نتیجه باعث حل شدن بلورهای نمک و شکستن آنها به کوچکترین جزء و سهولت نفوذ آنها به اعماق خاکو همچنین بافتهای گیاهی می شود.

9)تا چه درجه ای از شوری می توان از سیستم های مغناطيسی استفاده کرد؟ با هر درجه از شوری می توان از این سیستم استفاده کرد ولی برای بدست آوردن نتایج سریعتر در امر کشاورزی میزان شوری باید کمتر از 12000 پی پی ام باشدو در صورت بیشتر بودن این عدد زمان بیشتری نیاز است که به تدریج آب مغناطيسی بتواند خواص خاک را بهبود بخشیده و از تراکم املاح که باعث کاهش حاصلخیزی خاک می گردد بکاهد.

10)اثر سیستم های مغناطيسی بر خاکهائی که دارای نسبت بالای گوگرد و منگنز هستند چگونه است؟ می دانیم که آب مغناطيسی باعث افزایش خاصیت ذوب شدن اشکال مختلف املاح می شود و در بعضی از حالات باعث تجمع یونهای املاح و تبدیل آنها به اجزاء بسیار کوچک که در نتیجه تجمع آنها را در خاک یا آب آبیاری کاهش می دهد ودر مورد گوگرد گرچه این ذوب شدن و تجمع بسیار کند صورت می گیرد ولی با مرور زمانو ادامه آبیاری با آب مغناطيسی می توان از این مشکل رها شد.

11)آیا می توانسبزیجات و مرکبات را در آبهای با شوری 12000پی پی ام با استفاده از سیستم های مغناطيسی کشت کرد؟ با توجه بهدرجه تحمل طبیعی گیاهان و سبزیجات سیستم مغناطيسی می تواند قدرت تحمل آنها را نسبت به شوری افزایش دهد زیراآبیاری پیوسته و مستمر با آب آبیاری مغناطيسی باعث بهبود خواص خاک و افزایش حاصلخیزی آن گشته و باعث می شود که خاک زراعی دارای نفوذ پذیری عالی و خروج املاح زائد و جلوگیری از رسوب آنها در سطح و مجاری خاک می گردد.

12)دلیل کاهش میزان آبآبیاریبا استفاده از سیستم های مغناطيسی چیست؟مشخص است که زیادی آبیاری با آبهای شور به دلیل تراکم املاح باعث از بین رفتن محیط زیست و خفگی خاک و گیاه می گردد.و ثابت شده است که سیستم های مغناطيسی به دلیل اینکه باعث آسانی نفوذ آب در خاک شده و همچنین استفاده کامل و سریع آن از جانب گیاه 30% مصرف آب کاهش می یابد زیرا عمل تبخیر کاهش می یابد.

13)چرا بعد از استفاده از سیستم های مغناطيسی از میزان کود کاربردی کاسته می شود؟ زیرا کاربرد آب مغناطيسی در کشاورزی باعث آزاد شدن و افزایش حلالیت عناصر غذائی خاک می گردد. ومی دانیم که حد اکثر 60% کودهای اضافه شده به خاک مورد استفاده گیاه قرار می گیرد و بقیه آن برای خاک مشکل ساز خواهد شد و در هنگام به کاربردن آب مغناطيسی تقریبا کل کود اضافه شده به خاک حل خواهد شد و از مشکل فوق الذکر رها خواهیم شد.

14)بعد از چه مدتی می توان به نتایج قابل قبولی رسید؟ این نتایج در محصولات فصلی بعد از سه ماه و در محصولات درختی بعد از شش ماه قابل مشاهده است و بعلاوه نتایج دیگری همچون افزایش مستمر بهبودی خاک و افزایش ارزش غذائی میوه ها از نتایج آن است.

15)آیا نتایج ملموسی از این سیستم بدست آمده است؟ البته و نتایج فراوانی چه در داخل کشور امارات و خارج آن حاصل شده است و این سیستمها بر روی مزارع و باغچه های فراوانی نصب شدهو همگی آنها نتایج رضایت بخشی را نشان داده اند که می توان برای اطلاعات بیشتر به بروشورها و کاتالوگهای شرکت مراجعه کرد.

16)سیستم های مغناطيسی چقدر در اضافه محصول موثرند؟ آب و بذر دو عامل مهم افزایش محصولمی باشندو اگر آب دارای خواص وفیزیکی و شیمیائی خوبی باشد بالطبع بر روی افزایش محصول اثر خواهد کرد وسیستمهای مغناطيسی نقش مهمی در بهبود این ویژگیها و همچنین افزایش فعالیت بذرها دارند و در نتیجه این سیستمها می توانند تا 40% و حتی بیشتر افزایش محصول ایجاد بکنند.

17)اثر سیستم های مغناطيسی بر ارزش غذائی میوه ها چیست؟ عوامل متعددی در ارزش غذائی میوه ها تاثیر دارند همچون آب ،بذر ،خاک و کلیما و دانستیم که این سیستم برروی همه این عوامل تاثیر دارد و پس از مغناطيسی کردن بذرها آنهادارای انرژی و فعالیت بیشتر شدهو گیاهان با مقاومت بالا ایجاد می کنند و مغناطيسی کردن آب باعث بهبود خواص فیزیکی و شیمیائی آن شدهو املاح شکسته و آماده جذب از جانب گیاه و خاک می گردد و همچنین آب مغناطيسی باعث افزایش فعالیت ذرات اکسیژن می گردد که در نتیجه باعث بهبود میکرو کلیما می گردد و عناصر غذائی در خاکی که با آب مغناطيسی آبیاری می شوند آماده جذب می باشند و در نتیجه باعث کاهش استفاده از کودهای شیمیائی گشته و از تراکم زیادی کودها و سایر مواد شیمیائی بر روی خاک که اثر منفی بر بهداشت انسان و حیوان دارد جلوگیری می گرددو میوه ای با ارزش غذائی بالا و بدون مواد شیمیائی اضافه بدست می آید.

18)میزان تاثیر آب مغناطيسی بر افزایش قدرت گیاه در مقابل بیماریها چقدر است؟آب مغناطيسی باعث افزایش واکنشهای شیمیائی آب و خاک می گردد که در نتیجه باعث آزاد شدن عناصر غذائی و آمادگی آنها برای جذب می شود و آنچه مایه شگفتی است این است که آب مغناطيسی بر روی اکثر عناصر غدائی به جز نیکل و سرب که برای گیاه سمی هستند اثر می کندو با توجه به اینکه هر عنصر واکنش مغناطيسی خاص خود دارد در نتیجه گیاه ما یحتاج خود را از آب مغناطيسی جذب می کندو اگر بذر نیز مغناطيسی شده یاشد در مجموع سیستم مغناطيسی باعث تحریک مقاومت درونی گیاه می گردد.

19)آیا سیستم های مغناطيسی اثری بر گیاهان باغچه های منازل دارند؟ با تاکید کامل اثر داردوبر روی افزایش سبزینگی گیاهان و گلها و بهبود و افزایش بو و رائحه آنها اثر داردو مهمتر از اینها اینکه به دلیل افزایش فعالیت اکسیژن آب باعث لطیف شده هوا نیز می گردد.

20)سیستم های مغناطيسی تا چه مدت فعال باقی می مانند؟ این سیستم 10 تا 12 سال فعال می باشد به شرط اینکه از کابل مسقیم برق ، آتش و ضربه خوردن دور باشد .

21)آیا استفاده از این سیستم های مغناطيسی اثر منفی دارد؟ خیر هیچ اثر منفی نداردو بر عکس تمام دانشمندان علوم زیستی و دوستداران محیط زیست و مخالفان به کار بردن مواد شیمیائی از مبلغان کاربرد سیستمهای مغناطيسی هستند زیرا منبع آن طبیعت است و هیچ اثر منفی ندارد.

22)اثر اقتصادی استفاده از سیستم های مغناطيسی چیست؟این سیستم باعث افزایش محصول تا 40% و کاهش مصرف آب تا 30% و کاهش مصرف کود تا 40% و کاهش مصرف بذر تا 40% می شود و همچنین زود رسی 15 تا 25 روزه و کاهش بیماریهای گیاهی و افزایش روز افزون حاصلخیزی خاک و افزایش ارزش غذائی میوه ها می گردد . پس سیستم های مغناطيسی دارای ارزش اقتصادی بسیار بالائی می باشند.
 
کنترل قارچ تولیدکننده افلاتوکسین روی پسته

کنترل قارچ تولیدکننده افلاتوکسین روی پسته

جناب آقای دکتر آیت الهی موسوی عضو هیآت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان وعضو انجمن بین المللی ISHAM پس از مطالعه و تحقیق در آزمایشگاه شخصی خود موفق شدند قارچ تولیدکننده آفلاتوکسین روی پسته را بنام اسپرژیلوس فلاوس را کنترل نموده و به استناد اظهار نظر آقای مهندس ایرانی عضو کمیسیون کشاورزی اطاق بازرگانی کرمان ، کنترل قارچ فوق الذکر و بعبارت دیگر پیشگیری از سم افلاتوکسین روی محصولات تولیدی استان کرمان میتواند انقلابی در صنعت پسته ایجاد کند.
بنابر این جناب آقای دکتر ایت الهی موسوی با پیگیری مداوم از طریق دانشجویان محقق اعتقاد دارند که در آینده نزدیکی این تحقیقات جامع عمل بپوشاند و پسته ایران عاری از سم آفلاتوکسین بتواند بازار های خارجی را به خود اختصاص دهد. نمونه آزمایشات آقای دکتر آیت الهی موسوی در ذیل قابل مشاهد میباشد.

با توجه به ممانعت محلول حاوی نانو سیلور از رشد افقی قارچ (اسپرژیلوس فلاوس) رشد عمود بر میسلیوم های رویشی پس از 3 روز در تصویر شماره یک و یک هفته در تصویر شماره دو قابل مشاهده است.



تصویر شماره یک





تصویر شماره دو


در تصویر شماره سه قابل ملاحظه است که رقت 1/2 از محلول کلوئیدی اولیه پس از گذشت 10 روز کاملاً از رشد قارچ ممانعت به عمل آورده است.


تصویر شماره سه


اسپری کردن محلول نانو سیلور (هر 12 ساعت یکبار) بر سطح محیط کشت سابورو دکستروز آگار (S) حاوی قارچ پاتوژن ساپروفیت نیز توانست قارچ را کاملاً از محیط حذف کند. (تصویر شماره چهار)


تصویر شماره چهار
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
الگوي مصرف سموم اصلاح مي‌شود 3/2/88

الگوي مصرف سموم اصلاح مي‌شود 3/2/88

خبرگزاري فارس: رئيس موسسه تحقيقات گياه پزشكي گفت: با اعلام حد مجاز باقيمانده سموم در محصولات كشاورزي و ارايه آن به جامعه و نيز مساعدت و نظارت دستگاه‌هاي اجرايي و نظارتي، اصلاحات اساسي در كاربرد و نحوه مصرف سموم شيميايي انجام گيرد.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي موسسه تحقيقات گياه پزشكي كشور، حسن عسگري با اعلام اين خبر گفت: با توجه به نامگذاري امسال از سوي مقام معظم رهبري با عنوان سال اصلاح الگوي مصرف، موسسه تحقيقات گياه پزشكي در شش ماه اول سال جاري تعداد محصولاتي كه حداكثر مجاز باقيمانده سموم (MRL) براي آنها تعيين شده را به 500 مورد خواهد رساند.
عسگري با اشاره به اينكه براي اصلاح الگوي مصرف سموم شيميايي، اتخاذ سياست‌هاي تشويقي راهگشا خواهد بود، پيشنهاد كرد: دولت با فراهم ساختن زمينه‌هاي توليد و تسهيل صادرات محصولاتي كه در آن‌ها حد مجاز باقيمانده سموم رعايت مي‌شود و نيز اعطاي تسهيلات به كشاورزاني كه در توليد محصولات، استانداردهاي تعيين شده را رعايت مي كنند، مي‌توانند ضمن رونق بخشي به فرآيند توليد، توجه جامعه را به مصرف اين گونه محصولات جلب نمايد.
رئيس موسسه تحقيقات گياه پزشكي كشور در پايان تاكيد كرد: اصلاح الگوي مصرف سموم در كشور نيازمند همدلي و مساعدت كليه نهادهاي نظارتي و دستگاه‌هاي اجرايي مربوطه است كه اميدواريم با هماهنگي صورت گرفته اين موضوع بيش از گذشته و با جديت بيشتري پيگيري شود.
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
فواید علفهای هرز 4/2/88

فواید علفهای هرز 4/2/88

فواید علف های هرز
انسان با فعالیت های وسیع در امور زراعت ، دامداری ، جنگل ومرتع و بهره برداری بی رویه از آب های شیرین وشور مهم ترین عامل تخریب روی کره زمین محسوب می شود.
تخریب اراضی کشاورزی ومنابع طبیعی در سرتاسر جهان درحال پیشرفت است و نا آگاهی وعدم احساس مسئولیت نسبت به سلامت کره زمین وزندگی نسل های آینده آن را تداوم می بخشد. در اکثر ممالک متاسفانه زمین کشاروزی به عنوان کالا برای خرید وفروش ذخیره مالی واعتباری برای مردم مطرح بوده است ونه به عنوان وسیله ای برای تولید غذا. این طرز تلقی ونگرش نمی تواند به فکر حفاظت ، سلامت وحاصلخیزی زمین های کشاورزی باشد . درواقع می توان گفت که مدیریت و حاصلخیزی زمین کشاورزی تنها در آب اثر فعالیت های کشاورزی از آینده بسیار تاریکی برای بشر خبر می دهند. جکسون وپایپر در مقاله ای تحت عنوان " لزوم ازدواج بین اکو لوژی وکشاورزی " بیان می کنند که گویی باید طبیعت را مچاله کرد وفشرده تا نیازهای غذایی وپوشاک انسان تامین می شود . آن چه کشاورزی اکولوژیک امروزه پیشنهاد می کند کشاورزیایدار است . موفقیت های کوتاه مدت برای تامین غذا همراه با حفظ توانایی های سیستم های تولید غذا در دراز مدت ، مفهوم کشاورزی پایدار را مشخص می کند در حالت کلی استراژی های بشربرای زراعت وسایر فعالیت های کشاورزی با یستی به نحوی طراحی شوند که توان تولیدی کره زمین را به مخاطره نیاندازند وبا یستی به دنبال الگوهایی از توسعه بود که مبتنی بر حفظ محیط زیست باشد .
نام علف هرز گمراه کننده است و در نظر هر بیننده وشنونده ، گیاهی بی فایده تلقی می شود وبایستی حتما کنترل گردند .روی این اصل ، دیدگاه زارع در اکثر مواقع نسبت به اهمیت علف های هرز تقربیا بی تفاوت بوده است . ولی چه بسا کاربردهای متعددی داشته و از سال ها پیش در زمینه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند . یک گیاه ممکن است در یک ناحیه به عنوان علف هرز جدی باشد .اما در جایی در اطراف آن منطقه به عنوان گیاه مفید تلقی می شود.
به عنوان مثال بعضی علف های هرز نظیر بارهنگ برگ نیزه ای (plantago lanceolata)وشیرین بیان (Glycyrrhiza glabra) در پزشکی ، روناس (Rubia tinctorum ) در صنایع رنگرزی وگونه های مخلف سازو( Juncus spp ) در صنایع دستی کاربرد دارند.
علف هرز گزنه (Urtica dioica) یکی از فراوان ترین علف ها ی هرزدرمناطق شمالی کشوراست،درحالی که همین گیاه از اقلام وارداتی اروپای غربی است و مصارف زیادی نیز دارد.واردات گیاه با اهمیت پونه (Mentha pulegium) از نظر پزشکی به کشورهای امریکا و انگلستان بالغ برچند میلیون دلار است،در حالیکه در هر گوشه از کشور ما کنار هر جوی و نهرآبی به عنوان علف هرز رشد می کند و عصاره آن از آن ممالک خارج به کشور وارد می شود.لازم به ذکرمیباشد که داشت و کاشت و برداشت پونه نیزبه عنوان یک گیاه دارویی بسیار ساده است.علاوه بر این علفهای هرز پایه های اجدادی تعدادی زیادی از گیاهان زراعی امروز به شمار می روند. به عنوان مثال گندم نیای هرز) Aegilops squarrosa ) که به صورت یک علف هرزدر مناطق مختلف رشد می کند،ازاجداد زراعی است.بهره برداری واستفاده از گیاهان دارویی که اکثر آنها به صورت علف هرز در مناطق و مزارع مختلف دیده می شود ، در ممالک پیشرفته اروپایی و آمریکایی و سایر کشور های در حال توسعه معمول می باشد ، ولی در کشور ایران مورد توجه قرار نگرفته است .
به طوری که اغلب مردم از گیاهان مفید و متنوعی که در ایران پراکنده اند ،بی اطلاع و از خواص درمانی ،تغذیه ای ، علوفه ای و سایر فواید آنها نا آگاه هستند .
در کشور هندوستان بیش از 2500 گونه گیاهی مفید شناسایی شده است که اغلب آنها نیز از علف های هرز داخل مزارع و اراضی غیر زراعی محسوب می شوند . برخی دیگر به دلیل سازگاری زیاد ،در شرایط محیطی تنش زا می توانند به رشد خود ادامه دهند . بدیهی است که قدرت سازگاری زیاد ،یکی از ویژگی های مهم علف های هرز به شمار می رود.
تنوع گیاهی در آسیا بیشتر است و کشور ایران نیز با دارا بودن اقلیم های مختلف خاستگاه تعداد زیادی از گیاهان است. بی شک وجود تنوع گونه ای در ایران یکی از بی نظیر ترین هدایای خداوندی محسوب می شود که به این مرز و بوم عطا شده است . برای ما بایستی جای خوشحالی باشد که تنوع این گیاهان در منطقه قابل توجه است . جای تاسف نیز باید باشد که به این گونه های گیاهی اهمیت آن چنانی قایل نیستیم
در این زمینه ،ضرورت دارد با انجام طرحهای کوچک منطقه ای گونه های مفید در هر منطقه را شناسایی و سپس نسبت به تولید انبوه آنها اقدام کنیم .بدیهی است که این امر می تواند در اشتغال زایی ، بهبود وضع مالی زارعین و مردمان روستایی و تامین نیاز های دارویی ،علو فه ای و غیره نقش به سزایی داشته باشد.
در حالت کلی بر علف های هرز فواید زیادی مترتب است که در زیر به طور خلاصه و در کتاب شناسایی علف های هرز مولف به تفصیل ضمن معرفی به کاربردهای آنها اشاره گردیده است :

• اغلب علف های هرز با سیستم ریشه ای عمیق و گسترده از فرسایش آبی و بادی در زمین های غیر زراعی جلوگیری می کنند.
• برخی از انواع خوش خوراک انها به خصوص در مواقع خشک سالی به عنوان علوفه توسط دام مورد تغذیه قرار می گیرند.
• تعدادی از علف های هرز به عنوان کود سبز کشت می شود .
• ارزش دارویی آنها قابل توجه است و در صنایع دارویی به طور وسیع کاربرد دارند .
• اندام های هوایی تعداد زیادی از علف های هرز به طور سنتی در درمان برخی بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرند.
• برخی از انها منبع مناسبی برای تغذیه زنبور های عسل به شمار می روند.
• تعدادی از علف های هرز در صنایع ای نظیر صنایع دستی و کاغذ سازی کاربرد دارند .
• اندام های آنها بعد از تجزیه در افزایش مواد آلی خاک نقش مهمی را ایفا می کنند .
• گونه های برخوردار از سیستم ریشه ای عمیق موجب شکستن لایه های سخت زیر زمینی می شوند.
• برخی ازگونه های انها به عنوان منبع ژنتثیکی در تحقیقات به نژادی مورد استفاده قرار می گیرند.
• از بعضی گونه های برخوردار از خاصیت آللوپاتی در جهت اصلاح گیاهان زراعی و کنترل علفهای هرز استفاده به عمل می آید.
• علفهای هرز معرف در تحقیقات زمین شناسی جهت پی بردن به وجود فلزات سنگین در زمین یا آب مورد استفاده قرار می گیرند.
بدیهی است که روشن شدن این قبیل کاربردهای بالقوه در علفهای هرز برای محققین این علم ارزش شایان توجهی داشته،ولی در عین حال دارا بودن این خصوصیات از خسارات و طبیعت نامطلوب علفهای هرز در کشاورزی کم نمی کند.
خلاصه
شناسایی کامل علف های هرز اولین گام در اجرای یک برنماه دقیق کنترل گیاهان هرز است و به منظور شناسایی وانتخاب بهترین و موثر ترین روش کنترل ، طبقه بندی علف های هرز ضروری است . علف های هرز از نظر طول دوره رشد ( یک ساله ، دو ساله و چند ساله ) ، نحوه تکثیر ( جنسی و غیر جنسی ) ، فصل رویش ( بهاره ، پاییزه و... ) شکل برگ (پهن برگ وباریک برگ ) ، استحکام ساقه ( علفی ، خشبی ونیمه خشبی ) ، محل رویش ( علف های هرز مزارع غلات ، گیاهان صنعتی ، علوفه ای ، سبز یجات ، صیفی جات ، باغات اراضی غیر زراعی و... ) ، زیستگاه ( خشکی زی وآبزی ، اجباری ، اختیاری ، عمومی ومعرف و اتفاقی ) ، نیاز به نور ( زیرین و رویین ) و نحوه تغذیه ( اتو تروف ، نیمه انگل و انگل ) طبقه بندی می کنند . در تولید محصولات زارعی شناخت دوره زندگی علف های هرز در زمان مناسب کنترل موثر تر آن را امکان پذیر می سازد . علف های هرز چند ساله علاوه بر تکثیر از طریق بذر ، به روش رویشی نیر پایه های جدید تولید می کنند. جوانه زنی گیاهان هرز پاییزه در فصل پاییز اتفاق می افتد وبه دلیل پیش رسی بیشتر در زارعت های بهاره خسارت ایجاد می کنند و حساسیت به سرما در انواع بهاره نیز از جوانه زنی آنها در فصول سرد سال جلوگیری می کند . علف های هرز آبزی تمام یا بخشی از دوره زندگی خود را درآب سپری می کنند . در بین انواع مختلف علف های هرز برخی اجبارا در داخل مزارع و تعدادی دیگر در هر محیطی رویش می کنند . در این میان می توان به علف های هرز معرف اشاره نمود که دامنه تحمل محدودی داشته و تحت شرایط اکولوژیک خاص رشد پیدا می کنند وممکن است به صورت اتفاقی در سایر مکانهایی که برای رشد آنها مناسب نمی باشد ، نیز رویش کنند. اکثر علف های هرز در گروه گیاهان اتو تورف قرار می گیرند. این گیاهان به دلیل دارا بودن ریشه و کلروفیل می توانند با انجام فتوسنتز مواد غذایی مورد نیاز خود را بسازند ، که علف های هرز نیمه انگل و انگل نیز به صورت پازاریت از مواد غذایی ساخته شده توسط این گیاهان استفاده می کنند.
خلاصه
به گیاهان زارعی علف های هرز موجود در هر منطقه فلور آن اطلاق می شود که به دلیل سازش با محیط نست به سایر گیاهان رشد بهتری دارند و هر گاه انسان بنا به عللی از حمایت گیاهان زارعی دست بردارد ، علف های هرز تمام منطقه را فرا گرفته و موجب از بین رفتن گیاهان زراعی می شوند . رابطه موجودات زنده با یکدیگر وبا محیط تحت نام اکولوژی تعریف می شود و به منظور اتخاذ روش های کنترل کم هزینه مطالعه اکولوژی علف های هرز ضروری است . جوامع مختلف فلور خاصی از علف های هرز را می پذیرند و ترکیب گیاهان هر منطقه با عوامل آب وهوایی وخاکی وعوامل زنده هرز تغییر می کند . دما یکی از عوامل مهم تعیین کننده پوشش گیاهی است و با توجه به نیاز حرارتی هر گونه گیاهی ، در صورت عدم تامین آن محدوده دمایی بذر بدون جوانه زنی وارد مرحله خواب می شود . نور در فتوسنتنز و گل دهی وجوانه زنی دانه برخی از علف های هرز بسیار موثر است و از نظر شدت نور گیاهان هرز را به دو گروه سایه طلب و نور طلب تقسیم بندی می کنند . تعیین میزان بارس دریک منطقه در تعیین فلور گیاهی را دریک منطقه خشک ومرطوب با هم مقایسه کنیم وبا لاخره بادهای ملایم عامل انتقال بذور علف های هرز محسوب می وند . ترکیب فیزیکی و شیمیایی خاک برای رشد انواع علف های هرز شرایط مناسبی را فراهم می آورد . به طوری که پوشش گیاهی در خاک های با pH ، شوری ، حاصل خیزی ورطبوت متفاوت کاملا فرق می کند .برخی علف های هرز فقط در خاک های بایر رشد می کنند. با تغییر شرایط و تبدیل زمین های بایر به دایر جمعیت قبلی علف های هرز خذف شده و گیاهان هرز جدید جایگزین می شوند . همچنینی استفاده بی رویه از زمین های دایر و تبدیل آنها با اراضی مخروبه ، فلور گیاهی منطقه را به سمت ظهور علف های هرز سمی سوق می دهد . از عوامل زنده موثر در تعیین پوشش گیاهی یک منطقه می توان به اثرات متقابل علف های هرز با یکدیگر وبا گیاهان زارعی ، اثرات متثابل موجودات ذره بینی خاک و حشرات با علف های هرز واثرات متقابل فعالیتهای کشاورزی وعلف های هرز اشاره نمود . وجود برخی از علف های هرز اشاره نمود . وجود برخی از علف های هرز در یک منطقه موجب کندی ویا توقف رشد تعداد زیادی از گیاهان مجاور می شوند .برخی از قارچ ها وحشرات با تجزیه بقایای گیاهان در خاک موجب فراهمی مواد معدنی حاصل از آنها برای گیاهان مجاور شده وبه این ترتیب موجب تغییر در ترکیب گیاهان می شوند . اجرای عملیات زارعی توسط انسان نیز گونه های طبیعی منطقه را مورد تخریب قرار داده و توالی را به سمت ظهور گیاهان خودرو سوق می دهد.
معیارهای مهم یک علف کش خوب
برای یک علف کش خوب معیارهایی مد نظر است که عبارتند از :
• ارزان باشد تا قدرت خرید کشاورز اجازه استفاده از آ« را بدهد .
• برای مصرف مقرون به صرفه باشد.
• برای انسان ، دام ، حشرات وگیاهان زراعی مجاور ضرری نداشته باشد .
• برای کیاهان بعدی در تناوب بی ضرر باشد .
• قابلیت شستشوی آن از سطح شاخ و برگ در اثر بارندگی کم تر باشد.
دوره پایداری کم تر داشته باشد.
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
استفاده از کفشدوزک برای مبارزه با آفت مرکبات 7/2/88

استفاده از کفشدوزک برای مبارزه با آفت مرکبات 7/2/88

به منظور کنترل و مبارزه با آفت شپشک آرد آلود مرکبات در استان بوشهر، تولید کفشدوزک کریپتولموس در برنامه این سازمان قرار گرفته است.


به گزارش ایانا رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر در این باره گفت:انسکتاریوم (آزمایشگاه)پرورش حشرات مفید استان به مساحت 110 متر مربع و با اعتبار 1200 میلیون ریال در شهرستان دشتی احداث شده است.
دکتر نوذر منفرد افزود:شپشک آرد آلود از آفات عمومی مرکبات استان بوده که همه ساله خسارات زیادی به باغ ها وارد کرده و در مقابل بسیاری از آفت کش ها مقاوم هستند،که در این روش از دشمنان طبیعی آفات استفاده شد و با پرورش و رها سازی انبوه آنها امکان کنترل غیر شیمیایی و تولید محصول سالم ایجاد می شود.
وی بهینه سازی و کاهش مصرف سموم در سایر محصولات و توسعه کنترل های غیرشیمیایی و بیولوژیک در محصولات سبزی و صیفی استان به خصوص گوجه فرنگی را از برنامه های جدید سازمان عنوان کرد.
 

mahpishuny

عضو جدید
درمان بیماری های صعب العلاج با حشرات رنگارنگ

درمان بیماری های صعب العلاج با حشرات رنگارنگ

پژوهشگران می گویند رنگ های هشداردهنده حشرات میتواند به کشف داروهای جدید برای بیماری هایی همچون سرطان و امراض مناطق حاره ای کمک کند. به گزارش ایسنا، سوسک های با رنگ روشن یا لاروهای پروانه که روی یک گیاه در حال جویدن غذا هستند، می توانند نشانه وجود ترکیبات شیمیایی فعال علیه خطوط سلولی سرطانی و بیماری های انگلی حاره ای باشند. پژوهشگران معتقدند چنین سرنخ هایی می توانند سرعت کشف داروهای جدید و ایجاد بینشی درباره روابط اکولوژیک بین گیاهان حاره ای - جنگلی و حشراتی را که از آنها تغذیه می کنند، افزایش دهد. یکی از این پژوهشگران می گوید: این یافته ها به طور فوق العاده ای شگفت انگیز و مهم هستند.
نتایج این تحقیق می تواند تاثیرات مستقیم و مثبتی روی آینده درمان های پزشکی برای بسیاری از بیماری ها داشته باشد. برای این تحقیق، دانشمندان از گیاهانی بهره گرفته اند که تاکنون ترکیبات ضدسرطانی آنها شناخته شده است؛ آنهایی که ثابت شده علیه برخی از انگل های خاص ناقل بیماری فعال هستند و گیاهانی که چنین فعالیتی ندارند. این پژوهش نشان داد که لاروهای سوسک ها و پروانه ها با رنگ های هشدار دهنده روشن به میزان قابل توجهی روی گیاهان بیشتر مشاهده می شوند که این گیاهان حاوی ترکیبات فعال علیه بیماری های خاص از جمله سرطان سینه و مالاریا هستند؛ اما درباره گیاهانی که چنین خواصی ندارند، این تاثیر دیده نمی شود.
 

hopeful

عضو جدید
مطلب خوبی بود ممنون;)یکی از آشنایان درد سیاتیک بدی داشت اما یه روز تو باغ زنبور پشت اونو نیش زد وجالب اینکه درد کامل برطرف شد:surprised:اینم خلقت خداست دیگه .........:smile:
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
آفت کشهای جدید سبز در راه هستند 23/2/88

آفت کشهای جدید سبز در راه هستند 23/2/88

دانشمندان کانادایی از توسعه دسته جدیدی از قارچ کشهای محیط زیست که جایگزین مناسبی برای قارچ کشهای فعلی هستند، خبر دادند.
به گزارش ایانا و به نقل از ساینس دیلی، دانشمندان کانادایی دسته جدیدی از قارچ کشهای محیط زیست را کشف کرده اند که پالدوکسین (Paldoxins) نام دارند.
این قارچ کشها، کار قارچ کشهای فعلی را انجام می¬دهند و به حفظ ذرت و گندم و دیگر محصولات زراعی کمک می¬کنند. اینها محصولاتی هستند که نه فقط برای غذا بلکه برای تهیه سوختهای زیستی نیز به کار می روند. به عقیده این دانشمندان، قارچ¬کش¬های جدید می¬توانند بر معضل مقاومت آفات به این مواد فائق آیند.
امروزه اکثر قارچ¬کش¬ها را از مواد اولیه شیمیایی می¬سازند که به طور بالقوه می¬توانند ارگانیسم¬های مفید را از بین ببرند و آثار ضد محیط زیستی زیادی بر جای ¬گذارند. اما مواد جدید، انتخابی¬تر هستند و بیماری¬های گیاهی را بدون آسیب زدن به ارگانیزم¬های مفید از بین می¬برند. این قارچ¬کش¬ها به طریقی منحصر به فرد عمل می¬کنند. آنها مسیر اصلی ارسال علایم شیمیایی قارچ¬ها را که از آن برای تخریب سیستم دفاعی گیاه استفاده می¬کنند، مختل می¬سازند. در نتیجه، قدرت دفاعی گیاهان افزایش می¬یابد و آنها بر قارچ غلبه می¬یابند.
سالها است که محققان متوجه شده¬اند بسیاری از گیاهان یک سازوکار دفاعی دارند که از طریق آن، مواد شیمیایی طبیعی موسوم به فیتوالکسین (گیاه پادزی) برای نابودی قارچ¬های بیماری¬زا تولید می¬کنند. لیکن قارچ نیز دست به حمله متقابل می¬زند و آنزیم¬هایی آزاد می¬کند که این ترکیبات را خنثی یا نابود می¬سازند و در نهایت موجب آسیب¬پذیری گیاه در مقابل قارچ می¬گردند.
محققان به منظور بهره¬مندی از مزیت این روش، به توسعه عوامل ضد قارچی متوسل شده¬اند. آنها دریافتند که بسیاری از قارچ¬ها نمی¬توانند با ترکیبات شیمیایی این گیاهان مقابله نمایند. به این ترتیب می¬توان ترکیباتی مصنوعی بر پایه این مواد و حتی قوی¬تر از آنها ساخت.
محققان در آزمایشگاه چندین ترکیب مصنوعی از این دست را روی گیاهان خانواده شب¬بو (Crucifer) آزمودند و صحت این نظر را مشاهده کردند.

کانادا - خبرگزاری کشاورزی ایران
سرویس بين الملل
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
توزیع داروی جدید کنه‌واروا زنبورستانها را نجات می‌دهد 25/2/88

توزیع داروی جدید کنه‌واروا زنبورستانها را نجات می‌دهد 25/2/88

در شرایطی که کنه‌واروا نسبت به دارو مقاوم و موجب مرگ و میر 70 درصدی زنبورها شده است توزیع یارانه‌دار داروی جدید مبارزه با این کنه، تنها راه حل نجات زنبورستانهای کشور است.
رئیس هیات مدیره اتحادیه پورش‌دهندگان زنبور عسل خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار ایانا گفت: توزیع داروی آفیستان طی سالهای اخیر باعث مقاومت کنه‌واروا و عدم رشد بخش دارو شده است، لذا در شرایط کنونی توزیع داروی جدید به صورت یارانه‌دار تنها راه حل جلوگیری از مرگ و میر بی‌سابقه زنبورها خواهد بود.
محمدعلی ناظری افزود: کنه‌واروا که همزمان با تخم‌ریزی ملکه به تخم‌ریزی مشغول است بعد از سرد شدن هوا به زنبورهای بالغ حمله کرده موجب مرگ و میر زنبور یا ترک زنبور از کندو شده است.
وی تصریح کرد: کنه‌واروا در طول سال گذشته به حدی موجب تلفات شده که حتما ملکه‌ها زنبورستانها نیز در امان نمانده و کلنیها با کمبود جدی ملکه روبرو شده‌اند.
ناظری خاطرنشان کرد: عدم تشخیص به موقع بیماری یا تزریق مناسب و کافی دارو باعث شده 50 تا 60 درصد زنبورستانهای خراسان رضوی در اثر کنه‌واروا و یا دوک آمریکایی نابود شدند.
وی گفت: هرچند سال گذشته در مقطعی دارو به صورت یارانه‌دار توزیع شد، با حذف یارانه و افزایش قیمت سرسام‌آور دارو، پرورش‌دهندگان قادر به خرید دارو نبوده و نتوانستند برای مبارزه با کنه اقدام عاجلی انجام دهند.
این کارشناس خاطرنشان کرد: آب و هوای مناسب و بارش کافی امسال به صورت بالقوه امکان تولید مطلوب را ایجاد کرده است که با توزیع دارو و حمایت سازمان دامپزشکی امکان مقابله با بحران زنبورستانها افزایش می‌یابد.
وی اظهار امیدواری کرد تا نیمه تیرماه که زمان عسل‌گیری از زنبورستانها آغاز می‌شود برای مبارزه با کنه‌واروا عزم ملی در دولت و بخش خصوصی ایجاد شود./
خراسان رضوی - خبرگزاری کشاورزی ایران
سرویس تشکل هاي غير دولتي
 

mahpishuny

عضو جدید
خواهش ميكنم. نيش زنبور عسل برا درمان خيلي از بيماريها موثره يه فرضيه هستش كه ميگه اپيك اسيد نيش زنبور عسل عوامل بيماري زا رو از بين ميبره مثل روماتيسمهاي مزمن .
البته بيماريهايي مثل ام اس هم تا حدي قابل درمان با نيش زنبور عسل هستند حتي شنيدم تا يه مدتي چند ماهه اي هم بعد نيش بدن يه مقاومتي نسبت به بيماريهاي رايج پيدا ميكنه
البته نا گفته نمونه كه 1-5% افراد به نيش زنبور حساسيت نشون ميدن.
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
تجهيز ايستگاه پيش آگاهي بيماري بلاست درشهرستان آمل 29/2/88

تجهيز ايستگاه پيش آگاهي بيماري بلاست درشهرستان آمل 29/2/88

در جهت اطلاع رساني به موقع به کشاورزان، ايستگاه پيش آگاهي بيماري بلاست در شهرستان آمل تجهيز شد.
به گزارش ایانا ازروابط عمومي سازمان جهاد كشاورزي مازندران مدير جهاد كشاورزي شهرستان آمل از تجهيز ايستگاه پيش آگاهي بيماري بلاست در اين شهرستان خبر داد و گفت : اين ايستگاه كه در سال 1378 با اعتباري بالغ بر 150 ميليون ريال برنامه‌ريزي شده بودو در سال‌جاري با همكاري مديريت حفظ نباتات سازمان جهاد كشاورزي مازندران به ميكروسكوپ ، بيني كود ، ترموهيدروگراف ، ترمترمتر ديجيتالي مجهز شد .
مهندس مرتضي اميني در پايان اظهار اميدواري کرد با شروع بكار اين ايستگاه از ابتداي مراحل رشد برنج بتوان در امر پيش آگاهي بيماري بلاست برنج اطلاع‌رساني به موقع كه منجر به كاهش سموم شيميائي و تعيين زمان دقيق مبارزه با بيماري ميشود به كشاورزان ياري رساند.

آمل - خبرگزاری کشاورزی ایران
سرویس کشاورزي
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
مسمومیت زنبوران عسل

مسمومیت زنبوران عسل

به طور کلی زنبوران عسل از طریق دریافت سموم کشاورزی از راه سمپاشی های هوایی یا برداشت آب های آلوده و یا تغذیه از شهد و گرده سمی ، مسموم میشوند . سموم آفت کش از طریق تماس بدنی، گوارشی و یا تنفسی به بدن زنبور عسل میرسند سموم وارده به بدن زنبور عسل گوارش را فلج و یا فعالیت آنرا مختل می کند که در نتیجه حشره قادر به هضم و جذب مواد غذایی نیست .
برخی از سموم آلی روی اعصاب حشره اثر کرده آنرا فلج می کنند. وجود اجساد زیاد زنبوران در جلو کندو نشانه واقعی مسمومیت شیمیایی است . هنگامیکه گرده به سموم حشره کش آلوده شود و به کندو منتقل گردد ، کارگران تازه متولد شده از این گرده ها تغذیه کرده و می میرند.
عصبانیت و تهاجمی شدن از دیگر نشانه های مسمومیت است . در زمان مصرف سموم بویژه لیندین و یا ارگانوفسفره‌ها پس از باز کردن درب کندو زنبوران در اطراف سر زنبوردار پرواز میکنند.
به سبب آغشتگی به د.د.ت، ارگانوکاره ها و یا ترکیبات ارگانو فسفره زنبوران فلج و گیج شده، حرکات نامنظم داشته، یله رفته و به پشت می‌افتند. زنبوران مسموم همچنین از دیواره کندو به حالت خزیدن بالا میروند . بیشتر زنبوران مسموم با سوین یا دیالدرین کم حرکت و فاقد قدرت پرواز بوده و ظاهری سرما خورده دارند. چنین زنبورانی دو تا سه روز بعد از بین خواهند رفت. معمولا کلنی های مسموم شده قدرت جمع آوری اجساد زنبوران را از درون کندو نداشته، جمع آوری شهد و گرده کاهش یافته و ملکه تخم ریزی را متوقف می کند. زنبوران مرده گلوسا و پارا گلوسایی دراز و بیرون آمده دارند.
اکثر آفتکشها (حشره‌کشها، علفکشها، کنه‌کشها، قارچکشها و جونده‌کشها) برای زنبوران عسل مسمومیت زا بوده اما در این بین حشره‌کشها نسبت به علفکشها، قارچکشها و مواد برگریز خطر بیشتری را در پی دارند. ارگانوکلرینها ، ارگانوفسفره‌ها ، کاربامات ها و پریتروئیدها از مهم ترین حشره کش ها محسوب می گردند. منبع



لينک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
حشرات خون دارند یا خیر؟

حشرات خون دارند یا خیر؟

هنگامی که به موجودات زنده ای که از ما خیلی کوچکترهستند می نگریم ، بسیاری از ما تصور می کنیم که آنها باید فاقد اندام هایی باشند که ما داریم. موجودی به کوچکی یک حشره ،چطور می تواند قلب داشته باشد؟چطور می تواند خون و دستگاه گردش خون را در بدن کوچک خود داشته باشد؟ ولی معجزه حیات، تنها منحصر به این نمی شود که این موجودات دارای اندام هستند بلکه باید گفت: که اندامهای هر حشره ای برای فرم و شکل زندگی او بسیار هم کامل است.
حشرات بالغی بدنی دارند که شامل سه قسمت است: سر، سینه، شکم. در قسمت جلوی سر یک جفت شاخک وجود دارد که آزاد است و معمولا دارای اندام های کوچک (بویایی) است .چشم و دهان قسمتی از سر را تشکیل می دهند.
یک حشره نه تنها قلب دارد، بلکه خون و گردش خون هم دارد.خون به وسیله روزنه های دریچه دار به داخل قلب سرازیر میشود. به هنگام (انقباض) قلب،این سوراخ های بسته میشوند و خون به داخل سرخرگ ها جریان می یابد .حشرات ،همچون ما، دستگاه مویرگی و سیاهرگی ندارند.
از آنجا که حشرات برای به دست آوردن اکسیژن به جریان گردش خون وابسته نیستند،بنابراین ،سیستم گردش خون آنان وسیع و پیشرفته نیست.
همان طور که میدانید ،در بدن ما خون اکسیژن را به تمام نقاط بدن انتقال میدهد ودر نتیجه ،ما را به ادامه حیات می سازد.
حشرات دارای (سیستم تنفسی) متفاوت اند. آنها مجاری منشعب کوچکی دارند که به روزنه های هوایی که در اطراف بدن آنان است، ختم میشود. هوا مستقیماً از سطح بدن داخل میشود واز آنجابه سلولها میرود.
به علت اندازه آنها یک سیستم پیچیده تر ضرورتی ندارد.از سوی دیگر ،سیستم ساده بدن آنان برای حیوانات بزرگ تر کافی نیست. یک چنین سیستمی بد نیست و بیش از نیمی از تمامی موجودات زنده از آن برخوردارند.
آیا می دانستید نام دیگر حشره شش پا است؟ این کلمه یونانی است و به معنای(شش) و (پا) است. منبع


لينک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
استفاده از ژله رویال به عنوان ترکیبی در فرآورده های غذایی

استفاده از ژله رویال به عنوان ترکیبی در فرآورده های غذایی

مخلوطی از ژله سلطنتی در عسل (1 ـ3 درصد ژله سلطنتی ) احتمالا متداولترین روشی است که در آن ژله سلطنتی به عنوان یکی از اجزاء مخلوط مواد غذایی مورد استفاده قرار میگیرد. یکی از مزایای این فرآورده آن است که به هیچ تکنولوژی خاصی نیاز نداشته و عسل هر گونه تغییرات قابل روئیت را در ژله سلطنتی می پوشاند. فرآورده نهایی خوشمزه بوده و اثرات مفید هر دو فرآورده را فراهم میکند. یک قاشق چایخوری معمولا مخلوطی از 100 ـ300 میلی گرم ژله سلطنتی میباشد. لازم به ذکر است این مخلوط باید در یخچال نگهداری شود .
ماده غذایی دیگری که غالباً با ژله سلطنتی در بعضی از کشورهای اروپایی مخلوط می شود ماست است که اسیدیته‌ای شبیه ژله سلطنتی دارد و به یخچال نیز نیاز دارد . ماست فعلا یک ماده غذایی ارزان قیمتی برای مصرف کنندگان است که اغلب غنی سازی بیشتر آن با ژله رویال بر ارزش آن می افزاید . گاهی مواقع مکملهای ویتامین و عصاره میوه به ژله سلطنتی پودر شده اضافه میگردد، ژله سلطنتی به طور گسترده درنوشابه ها در آسیا مورد استفاده قرار میگیرد .
استفاده از ژله رویال به صورت ترکیبی در لوازم آرایشی
بجز قاره آسیا در سایر نقاط دنیا احتمالا زیادترین استفاده ژله سلطنتی در لوازم آرایشی است . ژله سلطنتی در بسیاری از داروهای پوستی استفاده میشود ، ولی بیشتر استفاده از آن در برای تازگی پوست و ترمیم و بازسازی آن است. همچنین در کرمها یا پمادها جهت بهبود سوختگیها و سایر زخمها استفاده میگردد. معمولا به مقادیر خیلی کم (5/0 ـ 1 درصد) اضافه میشود، اما احتمال فساد سریع آن وجود دارد. هیچگونه اطلاعات دقیقی در مورد عدم تاثیر در دسترس نمیباشد. معمولا نوع فریز خشک ژل به علت سهولت نقل و انتقال ترجیح داده میشود. به خمیر ژل و لاکتوز مخلوط شده در صفر درجه سانتیگراد ژل تثبیت شده می گویند. این خمیر را بعد میتوان به فرآورده های آرایشی اضافه کرد .
از کتاب ارزش افزوده فرآورده های زنبور عسل استاد دکتر محمد عراقی زنبورداران عزیز جهت به دست آوردن اطلاعات بیشتر به این کتاب مراجعه کنند. منبع


لينک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
زندگی پشه

زندگی پشه

در زمستان، در نقاط سرد زمین پشه ها دیده نمی شوند،اگر چه ممکن است در آنجا حضور داشته باشند.آنها به شکل دیگری غیر از آنچه ما می شناسیم زندگی می کنند. یک پشه اولین بخش زندگی خود را در آب و بقیه را بر روی زمین و در هوا می گذراند . زندگی یک پشه هنگامی آغاز می شود که یک پشه ماده بر روی آب راکد تخم می گذارد.به زودی (لارو) یا کرم از تخم بیرون می آید و برای یافتن غذا شروع به شنا می کند.
در این هنگام کرم تبدیل به (شفیره) می شود،سپس شفیره تبدیل به (حشره بالغ) می گردد و به پرواز در می آید. تمامی این مراحل که از یک تخم آغاز می گردد و به یک پشه بالغ ختم می شود ممکن است فقط 9 تا14 روز طول بکشد.
اما هنگامی که فصل سرما فرامی رسد،تخم به خواب زمستانی فرو می رود و پشه ها از تخم خارج نمی شوند .در برخی گونه های پشه ها، ماده بارور هم زمستان را در خواب بسر می برد.بنا براین،پشه ها به عنوان بالغ،تخم ،کرم و نوزاد قادر هستند که زمستان را به خوبی بگذرانند.
مساله بسیار جالب در مورد پشه ها آن است که ما فکر می کنیم آنها بزرگ ترین آفت در آب و هوای گرم هستند، اما حقیقت این است که آنها در مناطق شمالی کانادا، آلاسکا، و سیبری آفت های بسیار بدتری هستند و این بدان جهت است که تخم های پشه ها قادرند زمستان را در درون برف سپری سازند. هنگامی که برف ها آب می شوند پشه ها در گروه هایی آنچنان بزرگ از تخم بیرون می آیند و همچون یک بلا بر سر انسان نازل می شوند که درباره آن داستان ها نوشته شده است .
البته ،خطری که پشه ها برای انسان دارند منحصر به آزار و اذیت آنها نیست بلکه از این نظر است که اگر پس از گزیدن یک انسان بیمار، انسان سالمی را بگزند،بیماری را به این ترتیب منتشر می سازند. پشه هنگام مکیدن خون شخص بیمار، میکروب بیماری او را نیز می مکد؛ سپس وقتی که شخص سالمی را نیش می زند همان میکروب را به وسیله آب دهانش وارد بدن آن شخص میکند .برای پشه میکروب ها هیچ اهمیتی ندارند، او فقط به خون علاقمند است. منبع

لينک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
فاکتورهای موثر در تشدید مسمومیت زنبوران عسل

فاکتورهای موثر در تشدید مسمومیت زنبوران عسل

فاکتورهایی که در تشدید مسمومیت زنبوران عسل موثرند عبارتند از:
۱ ـ سمپاشی روی گیاهان گلدار
2 ـ مدت باقی ماندن سموم روی گلها و درختان
3 ـ درجه حرارت هوا
4 ـ سمپاشی در زمان اوج فعالیت زنبوران
5 ـ فرمولاسیون سم
6 ـ میزان جمعیت و قدرت کلنی
7 ـ فاصله کلنی تا محل سمپاشی در مزرعه
8 ـ تعداد پرواز گردشی زنبوران
9 ـ نوع انتخابی بودن سم
10 ـ روش استعمال سم

راهکارهای کاهش خطرات مسمومیت در زنبوران عسل
1 ـ انتخاب محل کم خطر برای استقرار زنبورستان
2 ـ استفاده از برنامه های آموزشی و اطلاع رسانی
3 ـ نگه داشتن زنبوران در درون کندو در زمان سمپاشی
4 ـ جابجایی کندو ها به محلی امن
5 ـ کمک به کلنی های مسموم شده ( تغذیه با گرده یا جانشین گرده، شربت شکر، تهیه آب سالم، افزودن زنبوران بالغ یا نوزاد، ادغام کلنی های ضعیف، حفاظت کلنی ها در برابر سرما و گرما)
6 ـ مصرف سموم کم خطر
7 ـ استفاده از راههای کم خطر مصرف سموم (تزریق سموم سیستمیک در خاک، سمپاشی زمینی به جای سمپاشی هوایی)
8 ـ استفاده از فرمولاسیون کم خطر (گرانولها)
9 ـ سمپاشی در اواخرروز در هنگام غروب
10 ـ حذف علف های هرز گلدار زیر درختان میوه در زمان سمپاشی باغات
11 ـ استفاده از سموم انتخابی و برنامه های مدیریت تلفیقی آفات
12 ـ ذخیره نمودن سموم در محل هایی خارج از دسترس زنبوران
13 ـ سمپاشی در هنگام نیاز و در صورت رسیدن جمعیت آفت به آستانه زیان اقتصادی
از کتاب انگل شناسی و آسیب شناسی زنبور عسل نوشته آقای مهندس رسول بحرینی زنبورداران عزیز برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر به این کتاب مراجعه کنند. منبع

لينک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
تنوع در موریانه‌ها

تنوع در موریانه‌ها

تنوع موریانه‌ها در هر دسته


امروزه در حدود دو هزار گونه موریانه در دنیا می‌‌شناسیم که در مناطق گرمسیر و نیمه گرمسیر فراوانند یکی از نمونه‌های بزرگ و معروف آن موریانه تپه سیاه است که در دماغه امید (جنوب افریقا) به سر می‌برند و نام علمی آن آمی ترمز آتلانتیکوس است. گونه دیگری که خیلی نزدیک به این نوع و دارای عادات مشابه است در افریقا و همچنین در استرالیا و بعضی نواحی آمریکا و هندوستان و مالایا و سواحل مدیترانه یافت می‌شود. البته بطور عمده در سراسر ایالات متحده آمریکا و نیز در قسمت جنوبی کانادا یافت می‌شود. در اروپا تا مناطق شمالی این قاره مثلاً تا پاریس و وین جای زیست موریانه است، اما پرشمارترین موریانه‌ها در مناطق باران خیز مدارگانی یافت می‌شوند.

در موریانه‌ها نیز مانند مورچه‌ها چند شکلی در هر دسته دیده می‌شود. یعنی در هر اجتماع موریانه تعداد زیادی موریانه‌های کارگر و و موریانه‌های مدافع یا سرباز موجود هستند. وظیفه کارگران تهیه غذا برای مجتمع است، یعنی چوب را می‌خورند و سپس گوارده آن را در اختیار دیگر موریانه‌ها قرار می‌دهند. سربازان بال ندارند، کور هم هستند، ولی با این وصف جنگجویان دلیری به شمار می‌روند. موریانه ملکه می‌تواند تا سی هزار تخم در یک روز بگذارد. او قادر به حرکت نیست و برای زنده ماندن کاملاً به موریانه‌های کارگر متکی است. بعضی از موریانه‌های ملکه می‌توانند تا ۵۰سال زندگی کنند.


ساختار بدن موریانه‌ها

بسیاری از مردم موریانه را با مورچه سفید اشتباه می‌گیرند. اگر چه موریانه‌ها نیز مانند مورچه‌ها جانورانی اجتماعی هستند، ولی به کلی با آنها تفاوت دارند. موریانه کمدی کلفت، رنگی روشن و شاخکهای یکنواخت و خمیده دارد. شکل هر موریانه به نوع وظیفه‌اش در اجتماع موریانه‌ها، بستگی دارد. برای مثال کارگرانی که وظیفه غذا دادن و تمیز کردن ملکه را به عهده دارند، معمولاً کور بوده و بدون بال هستند و دستگاه تناسلی هم ندارند. فقط موریانه نر دارای ? بال است و بیش از چند روزی زندگی نمی‌کند، یعنی پس از جفت گیری با نر تنها فرد ماده (ملکه) است که در اجتماع موریانه‌ها زندگی می‌کند و دارای شکمی بزرگ است و کارش فقط تخم‌گذاری است.
در دستگاه گوارش موریانه‌ها که از چوب استفاده می‌کنند، عده‌ای از تک یاختگان از دسته فلاژله‌ها به نام «پلی ماستیژین» زندگی می‌کنند که با موریانه‌ها زندگی اشتراکی دارند، بدین نحو که این تک سلولی‌ها دیاستازی به نام سلولاز ترشح می‌کنند که موجب هضم و نرم شدن چوبها می‌شود و در این حالت موریانه‌ها چوبهای نرم شده را می‌خورند.

تپه‌های موریانه‌ای و زندگی اجتماعی موریانه‌ها

تپه‌های موریانه‌ای که به‌وسیله موریانه‌های تپه سیاه ساخته می‌شوند ممکن است به شکل لکه‌های نمایانی در تمام نقاط دامنه‌های کوهستانی جنوب غربی دماغه امید دیده شوند. سطح هر تپه درست مانند سطح خارجی مغز دارای برجستگیها و شیارهای مخصوصی است.
گرچه در یک تپه موریانه‌ای بزرگ ممکن است بیش از ۳۰۰۰ موریانه زندگی کنند ولی داخل آن همیشه تمیز است. این تمیزی به این دلیل است که موریانه‌ها مدفوعات خود را به منزله سیمان در ساختن دیواره‌های تپه و اتاقکها بکار می‌برند و لاشه‌ها را نیز می‌خورند و مصرف می‌کنند. بیشتر ساکنین تپه حشرات کوچکی به طول ۸ میلیمتر هستند که سرهایی سفید و بدنی به رنگ خاکستری تیره دارند. اینها کارگرها را تشکیل می‌دهند کارگرها ممکن است نر یا ماده باشند اندام تناسلی آنها رشد نمی‌کند و فعالیتی ندارد و فقط اثری از آن باقی است موریانه‌های کارگر کاملاً کورند و کارشان جمع آوری غذا و رسیدگی به بچه‌ها و پرستاری از شاه و ملکه و شاهزاده هاست.
موریانه ملکه می‌تواند تا ۲ تخم در یک ثانیه بگذارد او قادر به حرکت نیست و برای زنده ماندن کاملاً به موریانه‌های کارگر متکی است بعضی از موریانه‌های ملکه می‌توانند تا ۵۰ سال زندگی کنند که از طول همه حشرات دیگر بیشتر است. افراد دیگری که در حدود یک دهم کلیه ساکنین تپه را تشکیل می‌دهند و با کارگران تفاوت دارند سربازها هستند که رنگشان زرد و سرشان بیضی شکل است و یک جفت آرواره بلند و نوک تیز دارند که سلاح آنها را تشکیل می‌دهد کار آنها دفاع در برابر هجوم دشمنان خارجی است. سربازها در کار کارگرها شرکت ندارند ولی همیشه برای حمله به دشمنانی که می‌خواهند به زور وارد جایگاه آنها شوند آماده‌اند. بزرگ‌ترین دشمن موریانه‌ها، مورچه‌ها هستند که اگر آنها را بگیرند فورا می‌کشند و لاشه شان را برای تغذیه به لانه خود می‌برند.
لانه‌سازی

در مناطق مدارگانی، بسیاری از موریانه‌ها لانه سازی می‌کنند. لانه‌هایی به صورت تپه‌ها و گنبدها که حدود ۸ متر وسعت و ارتفاعی شاید بیشتر از ۵ متر از سطح زمین دارند. برخی دیگر از موریانه‌ها درخت آشیان هستند، یعنی آشیانه‌هایی به اندازه‌های گوناگون معمولاً به بزرگی یک توپ بسکتبال، بر فراز درختان می‌سازند. موریانه‌ها در داخل چنین آشیانه‌هایی خود را از خطر حمله پرندگان،سوسمارها،عنکبوت ها و مورچه ها مصون می‌دارند.

آشیانه برخی از موریانه‌های افریقایی مانند چتر است، طوری که آب باران به اطراف آن سرازیر می‌شود. دسته‌ای دیگر از موریانه‌ها، لانه خود را به گونه‌ای می‌سازند که دمای درون آن هماهنگ‌پذیر گردد. لانه و آشیانه سازی موریانه‌ها نمونه شگرفی از کار غریزی است. این کار بر عهده کارگران نوزاد نهاده شده است. چرا که کارگران تازه تولد یافته هیچگاه در لانه پدر و مادر خود زیست نمی‌کنند و در نتیجه راهی برای آموختن لانه سازی ندارند.
موریانه جزو حشراتی می باشند که امروزه یکی از مخربترین موجودات زنده در سیستمهای شهری می باشند . برای نابودی این حشرات دستگاهها و روشهای مدرنی در حال حاضر وجود دارد که گروه محققین دفع آفات ایران آماده کمک به کلیه عزیزانی که با مشکلاتی در این خصوص مواجه شده اند را دارد.
نویسنده: دکتر مهرداد حلوائی دکترای مهندسی فیزیولوژی جانوری و کنترل آفات شهری و صنعتی از دانشگاه تسینگ هوآی چین گروه محققین دفع آفات ایران
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
فلسفه مورچه!

فلسفه مورچه!

سال هاست که من به کودکان مفهومی ساده اما قدرتمند می آموزم : " فلسفه مورچه" . به نظر من هر کسی باید درباره مورچه ها مطالعه کند . آنها یک فلسفه چهاربخشی شگفت انگیز دارند ، که اولین بخش آن این است : " مورچه ها هرگز تسلیم نمی شوند" . فلسفه ی خوبی است .اگر آنها به سمتی پیش بروند و شما سعی کنید متوقف شان کنید به دنبال راه دیگری می گردند . بالا می روند ، پایین می روند ، دور می زنند . آنها به جستجوی خود برای یافتن راهی دیگر ادامه می دهند .چه فلسفه کار آمدی ؛ هرگز از جست و جوی راهی که تو را به مقصد مورد نظر می رساند دست نکش.
بخش دوم: مورچه ها کل تابستان را زمستانی می اندیشند. این نگرش مهمی است . نمی توان اینقدر ساده لوح بود که گمان کرد تابستان برای همیشه ماندگار است. پس مورچه ها وسط تابستان در حال جمع آوری غذای زمستان شان هستند.
یک حکایت قدیمی می گوید:" خانه ات را در تابستان بر روی شن نساز" چرا به این پند نیاز داریم ؟ زیرا مهم است که آینده نگری کنیم .در تابستان باید فکر طوفان را هم بکنیم . باید همچنان که از آفتاب و شن لذت می برید به فکر سنگ و صخره هم باشید .
سومین بخش از فلسفه مورچه این است : مورچه ها کل زمستان را تابستانی می اندیشند . این مهم است . در طول زمستان مورچه ها به خود یاد آور می شوند که " این دوران زیاد طول نمی کشد ؛ به زودی از اینجا بیرون خواهیم رفت ". و در اولین روز گرم ، مورچه ها بیرون می آیند . اگر دوباره سرد شد آنها بر می گردند زیر ، ولی باز در اولین روز گرم بیرون می آیند .آنها برای بیرون آمدن نمی توانند زیاد منتظر بمانند.
و اما آخرین بخش از فلسفه مورچه : یک مورچه در تابستان چه قدر برای زمستان خود جمع می کند ؟هر چه قدر که در توانش باشد چه فلسفه باور نکردنی ای ، فلسفه :" هر چه در توانایی ات است " . وای ! چه فلسفه فوق العاده ای فلسفه مورچه .
(( هرگز تسلیم نشو........آینده را ببین........مثبت بمان ..........و همه تلاشت را بکن.))
نویسنده : جیم ران

لينک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
استفاده ازیک سم غیرمجاز (ددت) درمحصولات زراعی !

استفاده ازیک سم غیرمجاز (ددت) درمحصولات زراعی !

عضوهیئت علمی موسسه گیاهپزشکی کشور از استفاده از سم DDT درمزارع کشور خبرداد و گفت: درحالی که استفاده از این سم نه تنها درکشوربلکه در دنیا ممنوع شده است در برخی از نقاط کشور هنوز از این سم استفاده میشود. حسین حیدری در گفتگو با مهر با بیان اینکه کشاورزان کشورشناختی نسبت به آفات زراعی ندارند، افزود: هرجانوری درجمعیت خودش نه تنها مشکل سازنیست بلکه باعث ایجاد تعادل درگروههای دیگرمی شود این درحالی است که کشاورزان به محض دیدن حشره و یا آفت درمزارع اقدام به سمپاشی مزارع می کنند که درحال حاضرسمپاشی غیرضروری وغیرعلمی موجب شده است که این سموم درمحصولات زراعی باقی بماند.
نماینده پروژه IPM فائو از استفاده سمDDT درمحصولات زارعی کشورخبرداد وگفت: درحال حاضراستفاده ازاین سم به دلیل عوارضی که دارد نه تنها در کشوربلکه دردنیا ممنوع شده است ولی دربرخی ازمحصولات زارعی باقی مانده این سم را مشاهده می کنیم.
روزنامه رسالت > شماره 6679 26/1/88 > صفحه 22 (اجتماعی)

لينک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
مکانیزم دفاعی زنبوران عسل جنس Apis در برابر انگلها

مکانیزم دفاعی زنبوران عسل جنس Apis در برابر انگلها

مجموعه سیستم های دفاعی زنبوران عسل در مقابل انگلها و پاتوژن ها به ویژه انگلهای پارازیت را تحت نام رفتار بهداشتی می‌شناسند. عوامل ژنتیکی، سن شفیره، میزان شهد و گرده و شرایط جمعیتی کلنی از مهم ترین عوامل موثر در شدت بروز رفتارهای بهداشتی هستند.
عمده ترین رفتار بهداشتی زنبوران عسل جنس Apis شامل :
1 ـ پدیده گرومینگ
2 ـ سقف برداری درب مومی سلولها
3 ـ حذف نمودن محتویات سلولی
4 ـ ضخیم نمودن درب حجرات نوزادی
5 - کاهش طول مدت دوره قبل و بعد از بسته شدن درب سلولهای شفیرگی
6 ـ میزان جذابیت سلولهای نوزادی
7 ـ مدفون کردن انگلها در موم
هر یک از این رفتارها جهت استفاده زنبورداران عزیز به طور خلاصه از کتاب با ارزش انگل شناسی و آسیب شناسی زنبور عسل نوشته آقای مهندس رسول بحرینی آورده خواهد شد همکاران محترم جهت بدست آوردن اطلاعات بیشتر به این کتاب مراجعه کنند . منبع

لينک دائم
 

Similar threads

بالا