برق dc خطرناک تر است یا برق ac

stc

عضو جدید
سلام،دوست عزیز سوال بجایی کردین،شاید خیلی ها واقعا جواب اونو ندونن،لازمه که بدونی فرکانس یکی از عوامل تاثیر گذار در تغییر نبض انسان و تاثیر مستقیمی روی قلب ما داره،پس مطمئنا برق AC خطر ناک تر از DC هستش،شاید میشه گفت یکی از دلایل بکار بردن برق DC در مترو همینه و ...... ولی باید این نکته رو بدونی که هر چی فرکانس بره بالا،((فکر کنم بیشتر از HZ 100 )) به خاطر اثر پوستی، تاثیرات اون روی بدن کمتر و تنها منجر به سوختگی میشه،حتی در پزشکی هم برای درمان از فرکانسهای خیلی زیاد استفاده میشه.

موفق باشید.
 

salahshur

عضو جدید
کاربر ممتاز
شرمنده اما تا اونجایی که من میدونم برق dc به 2 دلیل خطرناک تره
1-به خاطر زمان یونیزاسیون.هنگامی که برق ac شما رو میگیره یونیزاسیون بسته به پریود های آن انجام میشه یا نمیشه اما در برق dc بدن شما مدت زیادی یونیزه میشه که عملا شما رو رسانا قرار میده
2-توان متوسط برق ac صفر هست در صورتیکه برق dc همیشه مقدارش مثبت هست
 

amaneh

عضو جدید
salam ostade ma migan ke barghe dc khatarnaktare chon barghe ac noghate omid be zendegi dare manzooresh noghate ooboor az sefre!ok!:biggrin:
 

monjezy

عضو جدید
در پاسخ به اين سؤال بايد گفت در شرايط مساوي ، بدليل وجود فركانس در جريان برق متناوب ( AC ) ، صدمات بيشتر و اين نوع جريان ها از جريان برق مستقيم (DC ) خطرناك تر هستند ، چرا كه تغيير مداوم جهت جريان در برق متناوب باعث ضربات شديدي بر سلسله اعصاب شده و باعث كاهش مقاومت بدن انسان نيزمي گردند و به همين دليل عبور جريان حدود 25 ميلي آمپر در فركانس 50 تا 60 هرتز مي تواند باعث از كار افتادن سيستم تنفسي و مرگ انسان شوند ، در صورتيكه جريان حدود 50 ميلي آمپر در برق مستقيم اين شرايط را موجب شده و باعث مرگ در انسان مي گردد. البته اين مقادير در استانداردهاي مختلف متفاوت هستند ولي اصل موضوع تفاوت نمي كند.
شايان ذكراست در جريانهاي برق متناوب (AC) با فرکانس 100 تا 200 کيلوهرتز نحوه اثر گذاري جريان برق روي بدن به جاي شوک و خارش به صورت حرارت ظاهر ميشود و اساسآ حرارت و سوختگي تنها اثرات شوک ناشي از عبور جريان با فرکانس هاي بالاي 100 کيلو هرتز ميباشند.
به جدول زير توجه بفرماييد:




ولی جریان های dc در مقادیر بالا به دلیل اینکه فرکانس آنها صفر است و عمل یونیزاسیون به صورت پیوسته انجام می شود می تواند خطرناک تر در باشد
 

dariosh242

عضو جدید
دلیل خطرناکی فرکانسهای بین 50 تا 100 هرتز نزدیکی این فرکانسها به فرکانس طبیعی قلب انسان شناخته شده
همونطور که بزرگواران میدونند هر شی دارای شکل فیزیکی فرکانس طبیعی خودش رو داره که با اعمال فرکانسهای نزدیک به این فرکانس خاص موجب تشدید در اون میشه و همین امر موجب ایست قلبی خواهد شد.
 

salahshur

عضو جدید
کاربر ممتاز
دوستان کسی میدونه فرکانس برق کدوم کشور 400hz هست؟
توی plc برای برق شهر 3 گزینه 50,60,400hz هست
 

soltanimehr66

عضو جدید
400 hz

400 hz

salam dostan. yeja shenidam japan 400 hz estefade mikone. vali kheili vahshatnakeha! fek kon ye mikh mizani to divar barghe 3faz migiratet:biggrin:
 

ahmah57

عضو جدید
استادی داشتم به نام پرفسور رحیمی از اساتیدی که در پروژه شتابدهنده ها در فرانسه بود و متخصص در فیزیک برق و استدلال می کرد DC خطرناکتره
 

851030893

عضو جدید
سلام دوست عزيز.مقدار يك مقاومت در جريان متناوب 1.3 برابر بيشتر از جريان مستقيم است.بنابر اين جريان متناوب افت بيشتري نسبت به جريان مستقيم دارد.از طرفي جريان متناوب تمايل دارد كه فقط از ((سطح)) هادي عبور كند ولي جريان مستقيم از تمام جرم هادي عبور مي كند.در نتيجه جريان مستقيم خطرناكتر است.
 

bacheqomy

عضو جدید
در ولتاژ ac به دلیل تغییر دامنه در هر نیم سیکل یون های الکتریکی ایجاد شده در بدن بعد از هر بار جابه جایی در داخل رگها دوباره به جای خود بر می گردند و اثر خود را خنثی می کنند و اثر سوئ برق گرفتگی بعد از مدتی از بین خواهد رفت ولی در ولتاژ Dc به دلیل ثابت بودن دامنه این تغییر به وجود نیامده و بعد از مدتی باعث گرفتگی بدن و در نهایت در اصطلاح سنگ کوب می شود.
اگر کاستی داشت دوستان گوش زد کنند.:D
 

amir_1989

عضو جدید
dr.amir

dr.amir

سلام.اگر در این مورد چیزی میدونید کمکم کنید
سلام دوستان عزیز مهندسین گرامی این موضوع در حیطه کار شما نیست و بجای اظهار نظر بیجا >نظر یک پزشک را جویا بشید بد نیستیا میتونید از کتاب های emergency medicine,این قسمتو مطالعه فرماییدبه این سادگیا که فکر میکنید نیست
 

pourya.sh

عضو جدید
سلام
دوستان عزیز برق dc در صورتی که اگر برای انتقال و توزیع برق مورد استفاده قرار بگیره میتونه خطر ناک تر باشه اون هم به دلیل ولتاژ انتقال بسیار بالا وگرنه در شرایط عادی دیگر برق dc بسیار کم خطر تر از ac هستش.
 

pourya.sh

عضو جدید
سلام،دوست عزیز سوال بجایی کردین،شاید خیلی ها واقعا جواب اونو ندونن،لازمه که بدونی فرکانس یکی از عوامل تاثیر گذار در تغییر نبض انسان و تاثیر مستقیمی روی قلب ما داره،پس مطمئنا برق AC خطر ناک تر از DC هستش،شاید میشه گفت یکی از دلایل بکار بردن برق DC در مترو همینه و ...... ولی باید این نکته رو بدونی که هر چی فرکانس بره بالا،((فکر کنم بیشتر از HZ 100 )) به خاطر اثر پوستی، تاثیرات اون روی بدن کمتر و تنها منجر به سوختگی میشه،حتی در پزشکی هم برای درمان از فرکانسهای خیلی زیاد استفاده میشه.

موفق باشید.

دوست عزیز دلیل استفاده از برق dc در مترو به خاطر اینه که موتور dc قابلیت کنترل سرعت بهتری داره و همچنین تلفات ولتاژی پایینتری داره
 

ICE-G

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام.اگر در این مورد چیزی میدونید کمکم کنید


در شرایط مساوی ، بدلیل وجود فركانس در جریان برق متناوب ( AC ) ، صدمات بیشتر و این نوع جریان ها از جریان برق مستقیم (DC ) خطرناك تر هستند ، چرا كه تغییر مداوم جهت جریان در برق متناوب باعث ضربات شدیدی بر سلسله اعصاب شده و باعث كاهش مقاومت بدن انسان نیزمی گردند و به همین دلیل عبور جریان حدود 25 میلی آمپر در فركانس 50 تا 60 هرتز می تواند باعث از كار افتادن سیستم تنفسی و مرگ انسان شوند ، در صورتیكه جریان حدود 50 میلی آمپر در برق مستقیم این شرایط را موجب شده و باعث مرگ در انسان می گردد. البته این مقادیر در استانداردهای مختلف متفاوت هستند ولی اصل موضوع تفاوت نمی كند.
در جریانهای برق متناوب (AC) با فرکانس 100 تا 200 کیلوهرتز نحوه اثر گذاری جریان برق روی بدن به جای شوک و خارش به صورت حرارت ظاهر میشود و اساسآ حرارت و سوختگی تنها اثرات شوک ناشی از عبور جریان با فرکانس های بالای 100 کیلو هرتز میباشند.

http://electric-safety.blogspot.com/2008/10/ac-dc.html
یکی از اثرات مهم عبور جریان الکتریکی از بدن که از نظر مهلک بودن میتوان آن را پر اهمیت ترین اثر جریان الکتریکی بر روی بدن دانست, اثار آن بر روی سیستم عصبی است. منظور از سیستم عصبی, شبکهی بین سلولهای عصبی یا همان نرونهاست, که وظیفه آنها تنظیم فرآیندهایی است که در اعضای بدن انجام میپذیرد. از جمله بخشهای مهم سیستم عصبی میتوان از مغز, نخاع و سلولهای حسی بدن را نام برد.

ارتباط بین سلولهای عصبی به وسیله جریان الکتریکی انجام میپذیرد. این سلولها برای برقراری ارتباط از سیگنالهای الکتریکی با جریان و ولتاژ بسیار پایین استفاده میکنند. به وسیله این سیگنالها دستورات از سیستم عصبی به قسمتهای مختلف بدن مانند ماهیچهها یا غدد درون ریز میرسد. حال اگر جریان برق در بدن یک موجود زنده به اندازه کافی زیاد باشد, سیگنالهای الکتریکی فرستاده شده به وسیله مغز را خنثی خواهد کرد, بنابراین از ایجاد عکس العمل در بدن مصدوم جلوگیری خواهد کرد. همچنین عبور جریان الکتریکی از رگهای عصبی موجب به وجود آمدن حرکات غیر ارادی در بدن مصدوم خواهد شد به طوری که مصدوم نمیتواند هیچ اقدامی در مدت برق گرفتگی انجام دهد. این حالت زمانی که مصدوم هادی برق دار را به وسیله دست خود گرفته, میتواند خیلی خطرناک تر باشد چراکه ماهیچههای قرار گرفته بر روی ساعد که مسئول خم کردن انگشتان هستند از ماهیچههایی که مسئول صاف کردن انگشتها هستند قویترند. هنگام برق گرفتگی هر دونوع ماهیچه تلاش میکنند تا منقبض شوند اما در این حالت به علت قوی تر بودن ماهیچههای خمکننده پیروزی با آنهاست. اتفاقی که در این لحظه رخ میدهد این است که دست با تمام قوا مشت میشود, اگر زمانی که این اتفاق رخ میدهد هادی حامل جریان کف دست مصوم باشد, با مشت شدن دست هادی به دست چسبیده و هدایت الکتریکی بهتر برقرار خواهد شد. این میتواند موقعیت مصدوم را بیش از پیش خطر ناک کند. باید به این نکته اشاره کرد که در این حالت ول کردن هادی برای مصدوم غیر ممکن است.

افرادی که تجربه برق گرفتگی دارند احتمالاً با تشنجهای به وجود آمده در این حالت آشنا هستند. این تشنجها تنها در حالتی از بین خواهند رفت که عبور جریان از بدن متوقف شود. البته حتی پس از قطع برق نیز تا مدتی کنترل بعضی ماهیچهها برای مصدوم غیر ممکن است و همچنین عملکرد انتقال دهندههای عصبی تا مدتی مختل خواهد شد. از این قابلیت برای ساخت سلاحهای بی حرکت کننده استفاده میشود

اثرات عبور جریان الکتریکی در بدن تنها به ماهیچههای حرکتی بدن محدود نمیشود. قلب و ششها دارای دیافراگمها یا دریچههایی هستند که عملکرد آنها را کنترل میکند. با عبور جریان از بدن سیگنالهای الکتریکی مغز برای این ماهیچهها خنثی خواهد شد و بدین ترتیب این ماهیچهها دچار عارضه "fibrillation " یا انقباض بی نظم عضلانی خواهد شد (در صورت AC بودن جریان). در این حالت قلب با سرعت بیشتر و با فشار کمتری میتپد به طوری که نمیتواند عمل رساندن خون به قسمتهای حساس بدن را انجام دهد. در هر حال نتیجه یک برق گرفتگی با شدت بالا, چه ایست قلبی باشد و چه خفگی مرگبار خواهد بود.

جریان الکتریکی از جهت نوع AC یا DC نیز میتواند آثار متفاوتی بر روی بدن داشته باشد. جریان DC هنواره دارای مقداری ثابت است این خاصیت جریان DC میتواند موجب شود مصدوم در هنگام برق گرفتگی کاملاً فلج شود. بر عکس در جریان AC به خاطر تغییرات دائمی در بین هر سیکل, امکان فرار از حالت بیحرکت شدن بیشتر است. بنابر این از نظر بیحرکت کنندگی جریان DC از AC خطرناک تر است. اما تأثیرات جریان AC بر روی قلب میتواند مرگبارتر باشد چراکه جریان AC به راحتی قلب دچار حالت ضربان نا منظم (fibrillation) میکند و این در حالی است که جریان DC تنها موجب ایست قلبی میشود. در اینجا باید به این نکته اشاره کرد که امکان بازگشت برای قلبی که دچار ایست شده باشد از قلبی که دچار ضربان نامنظم شده باشد بیشتر است.

http://www.tebyan-zn.ir/papers/subpapers.aspx?id=997&category=dg
 

mohammadmother

عضو جدید
افراد پاسخ های زیادی دادند بعضی ها درست بود و بعضی ها غلط در این بین پاسخ جناب ICE-G خوب بود حالا من می خوام خلاصه عرض کنم
برق ac درجه خطرناکیش به فرکانس ربط داره اصلا بجای اینکه ac و DC رو با هم مقایسه کنیم می رویم و برق ac را از فرکانس 0 تا بی نهایت با هم مقایسه می کنیم بدن ما متشکل هست از یک مقاومت که موازی بایک خازن هست هنگامی فرکانس صفر هست یا برق DC هست امپدانس خازن بدنما بی نهایت هست و جریان فقط از مقاومت می گذرد حال که فرکانس را زیاد می کنیم مثلا 60 هرتز امپدانس خازن کم می شود جریان بیشتری از بدن ما می گذرد پس تا اینجا برق AC خطرناک هست حال اگر فرکانس را زیاد کنیم به علت اثر پوستی جریان از سطح بدن ما می گذرد و آسیب کمتری می بینیم در واقع باید ببینیم که فرکانس برق AC به چه اندازه زیاد می شود و آیا اثر پوستی ایجاد شده آنقدر هست که بتواند بر جریان اضافه شده بر اثر کم شدن مقاومت اثر بگذارد یا نه.
 

hamidmahdipoor

عضو جدید
سلام ولتاژ ac روی قلب خیلی اثر میزاره چون سیگنال قلب هم یک موج متناوب است پس این ولتاژ روی قلب مینشینه و باعث ایست قلبی میشه اما ولتاژ dc به علت سطح ثابت با عث سوختگی و شک ناگهانی به بدن میشه
 
بالا