[ آموزشی ]ساختمان دانشگاه فناوری های نوین عربستان، 10 پروژه برتر سبز جهان

marali_64

عضو جدید
ترجمه - کمیته علمی معماری برتر آمریکا در ماه های ابتدایی سال 2010 میلادی به انتخاب برترین ساختمان های سبز و پروژه های مربوطه پرداخته و با بررسی دقیق آنها و چگونگی کاربرد فناوری های سبز در این ساختمان ها، 10 ساختمان برتر سبز در جهان را برگزیده است.


پروژه دانشگاه فناوری های نوین عربستان، که با نام پادشاه کشور (ملک عبدالله /King Abdullah University of Science and Technology مخفف شده: KAUST) به ثبت رسیده است، از گروه متخصص و حرفه ای معماری HOK استفاده کرده و توانسته با کاربرد علمی فناوری های سبز، جرو 10 پروژه برتر سبز جهان قرار گیرد. این ساختمان بزرگ به گونه ای طراحی شده است که در آن مسیرهای ویژه ای برای جذب انرژی خورشیدو پیاده روی بازدیدکنندگان اختصاص یافته و شیشه های مشبک به کار رفته در بدنه ساختمان، به انعکاس هرچه بیشتر نور خورشید و دریافت این انرژی از هر زاویه ای کمک می کند.


بر پایه اطلاعات بدست آمده، ساخت این پروژه با توجه کامل به فرهنگ، سنت و آب و هوای عربستان، طوری طراحی شده است تا بتواند در هر شرایطی از انرژی های طبیعی، بیشترین بهره را ببرد. این در حالی است که در کل سقف و صفحه های پوششی ساختمان، سیستم نوین مخصوص تصفیه آب باران و تبدیل انرژی خورشیدی به گرما نصب شده است که در حین جذب این انرژی، نور گسترده و عظیمی را به داخل ساختمان انتقال می دهد.


ساختمان دانشگاه فناوری های نوین عربستان سعودی، در منطقه ای کاملا آبرفتی بنا نهاده شده است که 100 درصد آب های اضافی را مجددا استفاده می کند و مصرف آب را حدود 42 درصد کاهش می دهد. همچنین این پروژه ساختمانی هزینه سالانه مصرف انرژی را تا 27 درصد کاهش ی دهد و 80 درصد از مصرف کل انرژی آن نیز از طریق انرژی های تجدید پذیر تامین می شود.


نکته قابل توجه اینجاست که 99 درصد مصالح به کار رفته در ساخت این پروژه سبز، از انواع چوب های جنگلی می باشد که 80 درصد آن ها از چوب های زائد و بی استفاده تامین شده است.

 
بالا