رابطه چروک های پوستی و پوکی استخوان

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=3][/h]


تاکنون مطالعه‌های زیادی روی جوانسازی پوست که موضوع مورد علاقه بسیاری افراد است، انجام شده و در هر کدام شیوه و روش خاص درمانی و سود و ضرر آن مطرح شده است ولی نتایج مطالعه جدیدی که در آمریکا انجام شد...

نشان داد در سال‌های اول یائسگی در زنان هر چقدر عمق چروک‌ها بیشتر باشد، دانسیته استخوان کمتر خواهد بود.
در خانم‌ها پس از یائسگی، شکل پوست می‌تواند آیینه‌ای از سلامت سیستم اسکلتی‌استخوانی آنها باشد ولی این موضوع تاکنون گزارش نشده بود.
این اطلاعات می‌تواند نوعی کلید تشخیصی برای خانم‌هایی باشد که در دوران یائسگی به‌سر می‌برند.

این مطالعه روی 114 زن در پایان دهه 4 و شروع دهه 5 زندگی انجام شد که دوران قاعدگی خود را طی 3 سال گذشته به پایان رسانده‌ و هیچ هورمون‌تراپی هم نداشته‌اند.
چروک‌های صورت و گردن براساس عمق چروک‌ها سنجیده و نمره‌گذاری شده است که بیانگر میزان سفتی پوست یا سختی آن در ناحیه پیشانی و گونه است.

محققان دریافتند ارتباطی قوی بین نمره چروک و دانسیته استخوان وجود دارد و هر چه این نمره بالاتر و چروک عمیق‌تر باشد، دانسیته استخوان کمتر است.
این ارتباط در تمام مناطق اسکلتی افراد از جمله لگن، مهره‌های کمری و پاشنه پا وجود دارد و به سن، حجم بدن یا فاکتورهای موثر بر دانسیته استخوان ارتباطی ندارد.
اگرچه ارتباط بین استخوان و پوست نامشخص است ولی این 2 یک ساختار مشترک پروتئینی به نام کلاژن دارند. با افزایش سن، تغییر در کلاژن رخ می‌دهد که باعث بدترشدن چروک‌های پوستی و شل‌شدن پوست و تاثیر بر کیفیت و کمیت استخوان می‌شود. نتایج این تحقیق در کنگره جامعه متخصصان غدد در بوستون نیز ارائه شده است.
شیوه صحیح زندگی و استفاده از موادمعدنی حاوی کلسیم و ویتامین D از مهم‌ترین عوامل کاهش‌دهنده شانس بروز استئوپروز یا پوکی‌استخوان است و براساس مطالعه‌های جدید استفاده از ترکیب‌های اسیدی سیلیکون نیز به این امر کمک می‌کند و در بهبود دانسیته استخوان‌ها خصوصا استخوان پا که بلندترین استخوان بدن است، مفید خواهد بود. با تنظیم موادمعدنی استخوان، سلول‌های استخوان‌خوار (استئوکلاست) کاهش می‌یابد و تعداد سلول‌های استخوان‌ساز (استئوبلاست) بیشتر می‌شود. با افزایش مصرف سیلیکون در رژیم غذایی توده استخوان در مردان و نیز زنان پیش از یائسگی بهبود خواهد یافت.
این خبر هیجان‌انگیز هم در بهبود استخوان و هم در بهبود پوست موثر است و همان‌گونه که از علم امروز انتظار می‌رود سلامت، زیبایی و قدرت، هدف تحقیقات جدید است.


گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : salamat.ir
 

Similar threads

بالا